Pierre Brault fényjátékai

Benedek Csanád

2025.05.24.

4 perc

Pierre Brault francia művész a fény, a színek és a mozgás költői összjátékával újradefiniálja az urbánus tereket. Munkássága a természetes fény dinamikáját használja fel arra, hogy a városi környezetet élő, változó műalkotásokká alakítsa. Művei ugyanis nem statikus képek, hanem a tér és az idő metszéspontjában bontakoznak ki – élő, lélegző kompozíciók, amelyek a fény mozgásával együtt változnak.

Legteljesebb formájukban time-lapse felvételeken keresztül tárulnak fel, vagy ha a néző vállalkozik arra, hogy hosszabb időn keresztül, akár órákon át is szemlélje őket. Brault ezzel nem csupán a köztéri művészet határait tágította ki, hanem új dimenziót nyitott a street art kifejezési lehetőségei előtt is. Ezek az alkotások a nap járásával folyamatos átalakuláson mennek keresztül: új árnyékokat vetnek, új színtónusokat jelenítenek meg, és dinamikusan reagálnak környezetük változásaira. Ez az élmény azonban nem közvetíthető pusztán képek vagy szavak által – látni, megélni, átélni kell. Egyetlen fénykép csupán töredékét adja vissza annak az összetett vizuális és érzelmi hatásnak, amely e művek sajátja.

„Munkáim a fény áthaladásával kelnek életre. Az árnyékok törése átfedi egymást, és új színeket tár elénk, melyek a fény és a mozgás hatására szabadulnak fel.” – Pierre Brault

Kinetikus kivetülés

Brault a párizsi Penninghen Művészeti Iskolában végzett 2016-ban. Látásmódját olyan mesterek munkái formálták, mint Claude Monet és a kinetikus művészet képviselői, például Victor Vasarely. Ezek az inspirációk tükröződnek abban, ahogyan a fény és a mozgás kapcsolatát kutatja, valamint a geometrikus formák és az optikai illúziók iránti érdeklődésében, miközben a XX. század avantgárd kísérletező szelleme, Moholy-Nagy László fénykinetikája is ösztönzően hatott rá.

A kinetikus művészet elnevezés a görög kineo szóból ered, jelentése: mozgatni. E művészeti irányzat, amely az optikai illúziót, a fizikai mozgást és az érzéki észlelést ötvözi – ennek a mestere Brault is.

Miközben alapanyaga látszólag a modern ipar egyik legellentmondásosabb terméke – a műanyag –, Brault tudatosan törekszik annak újraértelmezésére. Innovatív és fenntartható szemlélettel közelít munkájához, a hulladékként kezelt anyagból értéket, jelentést és esztétikai élményt teremt. Művészete ennyiben is állásfoglalás: a tudatos újrafelhasználás példája, amely nem csupán a formát, de a tartalmat is új kontextusba helyezi.

Egyes esetekben a plexielemek mögötti árnyékok QR-kód formában is megjelennek, amelyeket beolvasva további információkat, animációkat vagy üzeneteket fedezhet fel a közönség. A közösségi élmény hangsúlyozása különösen fontos Brault számára. Számos installációját úgy tervezi meg, hogy azokat helyi iskolásokkal vagy fiatal művészekkel közösen építse meg. Ez a kollaboratív alkotásforma nemcsak a művészi élményt mélyíti el, hanem oktatási és társadalmi szerepet is betölt.

Amikor Pierre Brault áttetsző homlokzati elemei a Nap pályájára hangolódva kibontakoznak, egy szemkápráztatóan lassú és meditatív mozgás jelenik meg a térben – ellentétet képezve a városi környezet állandó sürgés-forgásával. Ez a finom vizuális áramlás olyan élmény, amely kizökkent a hétköznapi rohanásból, és a természetes időérzékelésre hangolja a szemlélőt.

Brault ezeket a fény-architektúrákat mérnöki precizitással és művészi érzékenységgel tervezi meg. A fény útját, a Nap mozgását, a tér geometriáját és az anyag optikai tulajdonságait pontos számításokkal hangolja össze, hogy a végső installáció egyszerre legyen lenyűgöző látvány és jelentéssel teli üzenet.

Pierre Brault alkotásai nemcsak látványelemek, hanem egyfajta költői válaszok is a modern társadalom rohanó tempójára. A „lassú élet” – slow life – gondolatát közvetítik: arra hívnak, hogy álljunk meg, figyeljünk, és újra kapcsolódjunk a természet ciklusaihoz, bolygónk törékeny egyensúlyához.

A városi utcák épületeit átölelve lenyűgöző napóra-variációt alkot újra, hogy minden órában jelezze a természetes ritmust és a napszakot. Ahogy a nap halad a pozíciójában, az installációk lenyűgöző és sokszínű mintákat kezdenek kivetíteni, „meghívásként a jelen pillanat megbecsülésére” – írja Brault.

Az újrahasznosítás és a fenntarthatóság is fontos elemei munkáinak. A színes plexilapok sok esetben ipari hulladékból vagy leselejtezett installációkból származnak, új értelmet adva a „művészet újraéledésének” gondolatának.

Noha Pierre Brault művészetének fókuszában a napfény által életre keltett városi installációk állnak, munkássága messze túlnyúlik az utcák világán. Klasszikus szobrokat, kiállítási installációkat és koncepcuális kirakatokat is tervez – nem véletlen, hogy a divat- és luxusipar egyik keresett alkotójává vált.
Eredeti látásmódja és színérzékenysége különösen megragadta a nagy márkák figyelmét: az elmúlt években olyan partnerekkel dolgozott együtt, mint a Lacoste, a Lancôme, a La Prairie, a Zadig & Voltaire, a Cartier, a Vans, az American Vintage és a patinás LaDurée. Installációi gyakran jelennek meg ezeknek a márkáknak a flagship boltjaiban, eseményein, vagy exkluzív kampányaiban.

2022 óta Pierre Braultot a neves párizsi Galeries Bartoux képviseli, amely a világ több pontján – New Yorktól Szingapúrig – jelen van, és számos nemzetközi gyűjtő figyelmét irányította rá. 2024-ben, a párizsi olimpiai játékok alkalmából Brault több nagyszabású installációval is jelentkezett.

Brault esetében a modern technológia nem öncélú eszköz, hanem a természetes ritmusok és az emberi érzékelés közötti híd. Nem használ digitális kijelzőket, vagy szoftveres animációt – helyette a fény fizikai jelenlétére, a színek törésére és a térbeli elrendezés geometriájára épít. Érdemes néhány perc figyelmet szentelni Pierre Brault alkotásainak – ezek a művek ugyanis nem csupán látványosak és játékosak és hanem gondolatébresztőek is.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Portrékba merevedett törékeny összhang – Simon Berger és a roncsolás forradalma

Íme, az ember – Kinek Art? Agatics Anti fél szeme az utcán hever

Megálmodott tájak és különös kreatúrák – Yerka, a lengyel szürrealizmus kismestere

Itt járt a banda… helyett Steve

Minimalizmus mesterfokon – így rajzol Padure

Plakátmagányban ázó éjjelek