Barion Pixel

Casaro a filmplakátok cézára

Benedek Csanád

2025.10.08.

23 perc

A legendás olasz plakátművész, Renato Casaro, szeptember végén, 89 éves korában távozott az élők sorából – maga mögött hagyva egy életművet, amely egyszerre festett történelem és mozi-archeológia. Ő volt az utolsó a klasszikus kézzel festett filmplakátok mesterei közül, aki még ecsettel teremtett ikonográfiát a vászon köré. Több mint kétezer művet hagyott hátra, köztük olyan filmek vizuális emlékezetét, mint a Nevem: Senki, a Kvadrofónia, Flash Gordon, Conan, a barbár, Tenebrae, a James Bond-filmek, Rambo, Red Sonja és Flesh and Blood. Ha valaha is láttál Bud Spencer és Terence Hill filmet, valójában Casaro univerzumába is beléptél: szinte minden közös filmjük plakátját ő álmodta meg.

Renato Casaro
Kincs, ami nincs – 1981.

Casaro ecsetje nem ismert határokat: Dario Argento Opera, Luc Besson Nikita, Brian De Palma Halál a hídon, Rob Reiner és Stephen King Tortúrája, valamint Sergio Leone Egy maréknyi dollárért-filmjei mind viselik kézjegyét.

Halál a hídon – 1981.
Nikita – 1990.
Tortúra – 1990.
Egy maréknyi dollárért – 1964.
Opera – 1987.

Bár neve ritkán szerepelt a stáblistákon, mára Casaro az olasz filmplakát-művészet
egyik legnagyobb alakjává vált – egy olyan műfaj utolsó nagy romantikusává,
akit még a német filmipar is saját legendájaként tisztel.

Leginkább a fantasy és akciófilmek heroikus, mégis lírai plakátjairól ismert, de stílusa minden zsánerben otthonosan mozgott: a festékrétegek mögött mindig ott bujkált a mozi iránti mélységes tisztelet. Amikor a filmstúdiók a kézi technikákat felváltották digitális eszközökkel, Casaro 1998-ban letette az ecsetet. Ám a mozi, ahogy oly gyakran, visszahívta hősét: évekkel később Quentin Tarantino kérte fel, hogy készítse el a Volt egyszer egy… Hollywood című filmjének plakátját. Ahogy Casaro a Guardiannek nyilatkozta, Tarantino hívása „csodálatos meglepetés” volt – egy nosztalgikus kapu, amelyen át újra beléphetett a film álomvilágába, ahol a festett fények még mindig élnek.

Volt egyszer egy… Hollywood – 2019.

Casaro-t elsősorban klasszikus, szélfútta, vegyes technikával – airbrush és olaj egyensúlyán – született vásznairól ismerjük: a digitális korszak előtti kézműves analóg világ mementója volt. Plakátjai kendőzetlenül teátrálisak, elevenen képregényszerűek – izzadt mellkasok, csillogó bicepszek, napfényben fürdő hősök, akik mintha egyetlen ecsetvonással lépnének ki a vászonból.

A sztárok hősies imázsának felerősítésére összpontosított. Tudta, mit várnak tőle a stúdiók – a hősies túlzást, az aranykor mozijának túlfűtött grandiozitását. Elég csak egy röpke pillantás egy jobb Casaro-plakátra, és azonnal világossá válik: itt nem egy kisiparossal, hanem egy ösztönös festőzsenivel van dolgunk. Munkássága elválaszthatatlan a nyolcvanas évek mozihőseitől – Schwarzeneggertől, Stallonétól, Clint Eastwoodtól, Bud Spencertől és Terence Hilltől – nem véletlen, hogy halála után a legnagyobbak méltatták: Casaro nem csupán plakátokat festett, hanem mitológiát épített a modern mozi köré. Ma az ő világába invitálunk.

Conan, a barbár – 1982.
Rambo: Első vér – 1982.
Nevem: Senki – 1973.

Cinema Paradiso – vagy inkább Cinema Treviso.
Renato Casaro története akár a Cinema Paradiso egyik elveszett epizódja is lehetne – egy kisfiúé, aki a mozi bűvöletében nő fel, és végül ő maga válik a mozi vizuális emlékezetévé.

Casaro 1935-ben született az észak-olaszországi Trevisóban, egy városban, amelyet ma inkább a Benetton, a De’Longhi vagy a Pinarello neve fémjelez, semmint a filmiparé. Ám a kis Renato számára a város szíve nem a gyárakban, hanem a helyi moziban dobogott. Szinte minden nap betért oda, abban a reményben, hogy hazaviheti a lejárt filmek plakátjait. Nem pusztán dísznek, hanem azzal a céllal, hogy megpróbálja újrafesteni, reprodukálni azokat.

Tizenévesen üzletet kötött a mozitulajdonosokkal: ingyenjegyekért cserébe hatalmas kézzel festett filmplakátokat készített a falakra. Ezek a korai munkák voltak az első lépések azon az úton, amely hamar Rómába, a Studio Favalli-hoz vezette – az olasz filmipar egyik legfontosabb dizájn központjába. Mindössze 18 éves volt, amikor csatlakozott hozzájuk, és három évvel később már saját művészeti stúdióját vezette. Innentől kezdve közel fél évszázadon át – 1999-ig – szünet nélkül alkotott, egyre érettebben, egyre ikonikusabban.

Renato Casaro | Master of Film Poster Art

Treviso maga békés kisváros – de Casaro története ott kezdődött, ahol a háború romjai és a celluloid álmai találkoztak. Érdemes felidézni, amit egyszer saját életrajzában írt: „Nem volt olyan rossz, mert akkoriban még nagyon fiatal voltam. A családommal Sant’Antoninóban éltünk, Treviso külvárosában, így nem kellett túlságosan félnünk a bombázásoktól. Vidéken mindenki önellátó volt: zöldséget termesztettünk, voltak állataink, csirkéink. Amikor a háború véget ért, könnyű volt visszatérni az iskolába – igazán szerencsésnek éreztem magam.”

A vallomás egészen szürreálisan derűs tónusban idézi meg a második világháborút – talán ez a legidillikusabb háborús emlék, amit valaha olvashattunk. Míg mások romokból próbálták újraépíteni életüket, a kis Renato számára a világ egy nagy vászon maradt, tele lehetőséggel és színekkel. A család később Líbiába, Bengáziba költözött, ahol édesapja hajóépítő mérnökként dolgozott. A tenger, a kikötők és a hajótestek ívei új formákat és fényeket hoztak Casaro világába – mintha már ekkor, gyermekszemmel tanulta volna meg, hogyan kell a fényt és az árnyékot komponálni.

„Apám hamar felismerte, hogy van érzékem a rajzhoz, úgy gondolta, előbb-utóbb majd
mellette fogok dolgozni, hajók tervezésén” – mesélte Casaro évekkel később.
Támogatott abban, hogy fejlesszem a kézügyességem, csak épp nem sejtette,
hogy a vonalzók és hajótestek helyett egyszer majd filmhősöket fogok rajzolni.”

A sors más irányba terelte. Már tizenhét évesen reklámgrafikai munkákat készített – borosüvegek címkéit, panettone-plakátokat, az olasz karácsony ikonikus édességét hirdetve. „Soha nem felejtem el, milyen érzés volt először látni a munkáimat nyomtatásban, a falakon – az a pillanat elindított valamit bennem. Onnantól kezdve minden szabad percemet filmplakátok festésével töltöttem. A hálószobámban rendeztem be egy kis stúdiót – a szüleim szerencsére türelmesek voltak a festékszaghoz.”

A filmplakátokhoz vezető út szó szerint a falon kezdődött. Akkoriban az olasz mozik egy része nem elégedett meg a hivatalos stúdióplakátokkal: havonta újrafestették a homlokzatukat, kézzel, freskószerű reklámokkal a legújabb filmekről. Casaro, aki ekkor a Longo & Zoppelli grafikai műhelyben dolgozott, rendszeresen betért a trevisói Cinema Garibaldi-ba. „Ott volt egy hatalmas, vakítóan fehér fal, amelyre a tulajdonos festetett reklámokat a közelgő filmekhez. Megkérdeztem, dolgozhatnék-e rajta. Mikor igent mondtak, úgy éreztem, mintha megnyílt volna előttem a mozi kapuja.”

Így kezdődött minden: ecsettel a vakolaton, a film varázslatának élő, színes árnyékában. Casaro első munkái között szerepeltek a Latin Lovers (Lana Turnerrel), Apache (Burt Lancasterrel) és a River Without Return (Marilyn Monroe-val). Ezek a falak nemcsak a filmek plakátjait hordozták, hanem egy fiatal művész születésének első rétegeit is – a vászon előtti vásznat.

Apache – 1954.

Azonban ez a fajta illúzióteremtés nem olyan, amit puszta kézügyességgel el lehet sajátítani. Casaro évek alatt tanulta meg a szakma rejtelmeit – az árnyék és fény viszonyát, a kompozíció ritmusát, a bőrön megcsillanó fénypont pszichológiáját. A plakát, ahogy ő látta, nem reprodukció, hanem interpretáció volt.

Néhány poszter hihetetlenül jól volt megfestve” – mesélte később. „Bármennyire is próbálkoztam, nem tudtam utánozni a stílusukat. Rejtély volt számomra, hogyan érték el azt a hatást. Vágytam rá, hogy megértsem.

A válasz keresése végül Rómába vezette, a filmipar lüktető központjába. Ott kezdte tanulmányozni az olasz mestereket – Angelo Cesselont, Averardo Ciriellót –, akik a kor filmplakátjainak vizuális nyelvét alakították. De Casaro számára az igazi bálvány nem Itáliában, hanem Amerikában élt: Norman Rockwell.

Számomra ő volt a világ legjobbja – egyszerűen mesternek tartottam” – mondta. „Minden héten elmentem a trevisói újságárushoz, aki importálta a The Saturday Evening Post legfrissebb számát. Rockwell képei ott voltak a borítón, néha bent a magazinban, és én mindet lemásoltam. Természetesen nem volt könnyű – a technikája, a humorérzéke, az emberi pillanatok apró drámái mind utánozhatatlanok voltak.”

Casaro szeretett sok olasz művészt, de – ahogy mondta – „senki sem tudta felvenni a versenyt Rockwell-lel.” (Cikkünk Norman Rockwell-ről ITT olvasható)

Róma, Dolce Vita
Ha olasz filmről beszélünk, egy dolog biztos: minden út Rómába vezet. Renato Casaro is így tett. Miután kinőtte Treviso kicsiny horizontját, elindult dél felé – nem csak tanulni, hanem megmártózni a filmipar lüktetésében, a Cinecittà aranyporos levegőjében. A város, ahol Fellini forgatott, ahol a díszletek között még a kávé is epikusnak hatott, lett Casaro igazi iskolája. A többi – ahogy mondani szokás – filmtörténelem.

Első mentora az extravagáns filmmogul, Dino De Laurentiis volt, akiről köztudott, hogy radarja pontosabban működött, mint bármely filmkritikusé. Ő volt az, aki megérezte a zsenit Felliniben, meglátta Sergio Leone vízióit, és aki később Schwarzeneggerből hőst faragott. De Laurentiisnek az volt a különleges képessége, hogy észrevette a tehetséget, mielőtt az maga is tudta volna, hogy tehetséges.

És most Casaróban látott valamit és egyben ehetőséget adott neki, hogy megfesse John Huston kolosszális bibliai eposzának, a The Bible (1966) plakátterveit – egy olyan filmnek, amelynek minden képkockája monumentális volt.

The Bible – 1966.

A Sunset Boulevardon hónapokig feszülő, hatalmas The Bible-hirdetőtábla hatékony névjegykártya volt Casaro számára. Évtizedeken át dolgozott megállás nélkül: napi tizenkét órát, heti hét napon, s olykor egyetlen éjszaka alatt kellett befejeznie egy teljes plakátot. A stúdiók versenyeztek érte, a producerek siettek a határidőkkel, ő pedig – ecsettel és kávéval felfegyverkezve – megfestette a mozitörténelem legikonikusabb képeit. A munkamániája azonban nem maradt következmények nélkül: első házassága épp emiatt hullott szét.

De Laurentiis továbbra is hitt benne – múzsaként és megbízható kézként egyaránt. Casaro dolgozott számára a Flash Gordon, a Dűne és a Conan, a barbár plakátjain, miközben más rendezők is sorban álltak érte: Sergio Leone, Claude Lelouch, Francis Ford Coppola, Bernardo Bertolucci, Luc Besson, Franco Zeffirelli, Dario Argento, Rainer Werner Fassbinder – mind bíztak abban, hogy Casaro ecsetje valami többet ad majd a filmjüknek, mint amit egy fotó valaha is tudna.

Végtelen történet – 1986.
Flash Gordon – 1980.

De Laurentiis nem egyszerű megrendelő volt, hanem pártfogó. Úgy bánt Casaróval, mint egy kulisszák mögötti sztárral: luxusszállodákban helyezte el, hogy a forgatások idején a lehető legjobb körülmények között dolgozhasson. Volt, hogy a film díszletei között, a lámpák fényében festette meg a plakáttervet – mintha a vászon és a festék közé beférkőzött volna maga a mozi is.

Egy anekdota jól jellemzi kettejük különös kapcsolatát. Casaro épp a Flash Gordon forgatására indult Londonba, amikor De Laurentiis felhívta:
– Renato, hozz magaddal legalább egy bőröndnyi sárga paprikát. Az angol paprikák ehetetlenek.

Amikor Casaro megérkezett Heathrow-ra, a vámosok kinyittatták a csomagjait, és két bőröndnyi sárga kápia paprika nézett vissza rájuk. A művész csak vállat vont, és annyit mondott:
Elnézést… festő vagyok.

Visszatérő alkotótársai között találjuk David Lynchet, John Hustont és Bernardo Bertoluccit – rendezőket, akik neve fogalom a filmtörténetben. Fontos megérteni, hogy olyan alkotók, mint Lynch – aki maga is festő volt –, Bertolucci vagy Argento, rendkívül tudatosan ügyeltek arra, milyen képi világ társul a nevükhöz. Casaro gyakran megannyi vázlatot készített, mire megszületett a végső verzió, máskor viszont egyetlen nap alatt festette meg a megrendelt plakátot – attól függően, mit kívánt tőle a rendező vagy a stúdió.

Casaro pályáját két jól elkülöníthető korszak jellemzi. Korai munkáit gyakran „René” néven szignálta – ez volt művészi álneve. Ez onnan ered, hogy édesanyja nagy frankofil volt, imádta Franciaországot, és egy ideig Renének szólította. Kezdetben megtartotta ezt a becenevet, később azonban visszatért a saját nevéhez. Első valódi plakátja Sophia Loren Attila című filmjéhez készült, első nagy megbízása pedig a Hét mesterlövész olasz plakátja volt.

A hét mesterlövész – 1960.

Lehetőségem nyílt dolgozni A hét mesterlövész plakátján a United Artists számára, az olasz piacra – ez számomra valóra vált álom volt. Két változatot is készítettem, de akkoriban mindössze huszonöt éves voltam, túl fiatal és tapasztalatlan ahhoz, hogy igazán kiemelkedő munkát végezzek. Ma, amikor ránézek a lovakra a plakáton, gyakran gondolom: bárcsak jobban megfestettem volna őket”.

Renato Fa Presto
Érdemes egy pillanatra megállni, és visszatekinteni arra a korra, amelyben Casaro elindult. Az 1950–60-as évek Olaszországában még nem léteztek specializált reklámügynökségek: a filmplakátok világát maguk a művészek uralták. Egy alkotó akkoriban nem csupán festő volt, hanem saját maga menedzsere és kreatív vezetője is – különösen akkor, ha a rendező nem tudta pontosan megfogalmazni, milyen képet szeretne látni. Mindenki a maga ura volt, az első vázlattól a végső ecsetvonásig. Ebben a közegben nagyon hamar kiderült, ki rendelkezik valódi tehetséggel, és ki nem.

Casaro több korabeli mestert is nagyra tartott. Saját bevallása szerint Norman Rockwell mellett egyik legnagyobb inspirációja Sandro Symeoni volt – a legendás „westernplakát-specialista”. Symeoni szinte mindig ugyanazt az ikonikus pillanatot festette meg: a férfit, aki pisztolyát rád szegezi, mintha a néző lenne a célpont. Ez az egyenes, konfrontatív nézőpont hosszú ideig meghatározta az olasz western vizuális világát. Casaro azonban új perspektívákat keresett – szó szerint. Ő volt a szokatlan szögek, az alulról megfestett „csizma-perspektíva” és a dinamikus kompozíciók mestere. Mindezek mellett híres volt hihetetlen munkabírásáról és alázatáról: ha kellett, csapatban is szívesen dolgozott. A James Bond-filmekhez készült plakátjai például Daniel Goozee amerikai illusztrátorral közösen születtek – két kontinens találkozásából, mégis egyetlen erőteljes, elegáns képi világban.

James Bond: Soha ne mondd, hogy soha – 1983.
James Bond: Polipka – 1983.

Casaro kedvencei között ott találjuk a méltán elismert Lorenzo Nistrit és Angelo Cesselont is – utóbbi nemcsak kolléga, hanem egyben legnagyobb vetélytársa is volt. Cesselon különösen erős volt az emberábrázolásban: portréi mélységet, érzelmet és drámaiságot sugároztak, ám – ahogy Casaro ironikusan megjegyezte – a lovakkal meggyűlt a baja.

Cesselon hihetetlenül jó volt az emberek megfestésében, de valamiért soha nem boldogult a lovakkal – márpedig a westerneknél ez alapkövetelmény volt. Nekem néhány év gyakorlás után már könnyedén ment” – emlékezett vissza.

Inspirációs forrásai között említette továbbá az amerikai plakátművészet nagy alakjait is: Drew Struzan munkáit mindig lenyűgözőnek nevezte, Bob Peak plakátjait pedig technikai tökéletességük miatt csodálta. Ezek az alkotók – bár más kulturális háttérből jöttek – ugyanazt az egyensúlyt keresték a festői kifejezés és a film esszenciájának megragadása között, ami Casaro művészetének is védjegyévé vált.

Érdemes megjegyezni, hogy abban az időben a plakátművészek között nem voltak anyagi különbségek – jószerivel senki sem keresett többet a másiknál. A nagy filmstúdiók szigorú, előre rögzített tarifák alapján fizettek: mindenkinek ugyanannyit adtak egy kész műért, függetlenül attól, hogy kezdő vagy már befutott alkotóról volt szó.

Ahogy Casaro visszaemlékezett: „Emlékszem, hogy egy plakátért körülbelül 60 000 lírát kaptam, ami ma nagyjából harminc eurónak felel meg. De negyvenöt évvel ezelőtt ez igen tisztességes összegnek számított. Hogy érzékeltessem: egy vadonatúj Fiat Cinquecento akkoriban 400 000 lírába került – vagyis mindössze hét-nyolc plakát elkészítéséből meg lehetett venni egy autót.”

Black Eagle of Santa Fe – 1965.
Hét tenger ördöge – 1966.

Casaro munkássága nemcsak Olaszországban, hanem Németországban is mély nyomot hagyott. A német filmipar – különösen az UFA stúdió – saját halottjaként tiszteli, hiszen épp annyit dolgozott nekik, mint a legendás Cinecittà-nak. Ez a kapcsolat azonban részben a véletlennek, részben pedig egy generációs váltásnak volt köszönhető.

A hetvenes-nyolcvanas években Németországban már alig akadt aktív filmplakát-művész” – mesélte Casaro. – „Az ötvenes-hatvanas években még számos kiváló alkotó dolgozott a szakmában, de később mind visszavonultak vagy meghaltak. Így aztán keletkezett egy űr, amelyet szinte magától értetődően én töltöttem be.”

Casaro igazi áttörése az olasz és európai újhullám felemelkedésével párhuzamosan érkezett: vele együtt nőtt fel az a generáció, amely egyszerre értette a mozi két arcát – a látványos, közönségcsalogató blockbustert és a finoman rétegzett, gondolatébresztő művészfilmet. Képes volt mindkettő nyelvén megszólalni: ha kellett, érzéki nőalakokat, „végzet asszonyait” festett, máskor istennőket vagy ikonikus hősöket – mindig pontosan azt, amit a film világa megkívánt.

Ahogy ő maga mesélte: „Amikor a portfóliómat megmutattam a különböző stúdióknak és producereknek, azonnal látták, hogy fiatal vagyok, és épp a saját stílusomat keresem. Sokan kockázatot vállaltak velem, mert valami újat, frisset akartak – olyan vizuális világot, ami eltér a már befutott mesterek munkáitól. Így lassan, lépésről lépésre építettem fel a hírnevemet. Egyre több megbízás érkezett, ami óriási megkönnyebbülést jelentett számomra. Mindig gyorsan és precízen dolgoztam, ugyanakkor soha nem engedtem a minőségből – talán ezért is kaptam a ’Renato fa presto’ becenevet, ami szó szerint azt jelenti: Renato gyorsan csinálja.”

The last movie painter – Official Trailer

Kevin Kostner és Pier Paolo Placatoni – avagy filmes történetek a vászon mögül
Már önmagában is megdöbbentő, milyen nevek keresztezték Renato Casaro pályáját – és milyen legendás alakokkal dolgozott, vagy épp nem dolgozhatott együtt a sors különös fordulatai végett. Talán legjobb, ha mindezt saját szavaival idézzük fel.

A munkamódszerem sosem változott sokat – mesélte Casaro. – Mindig beszéltem a producerrel vagy a rendezővel, néhány vázlatot készítettem, és ők kiválasztották azt az egyet-kettőt, amely a leginkább kifejezte a film szellemiségét. A nagy rendezőkkel gyakran meglepően könnyű volt dolgozni, mert pontosan tudták, mit akarnak. A Solaris például könnyű projekt volt – bár sajnos magával Tarkovszkijjal soha nem találkoztam.”

Az együttműködések közül Casaro különösen Sergio Leonét emelte ki: „Az összes rendező közül, akivel valaha dolgoztam, Leone volt a legjobb. Tökéletes párost alkottunk – mintha egy szív, egy lélek lettünk volna. Akkoriban folyamatosan kísérleteztem új stílusokkal, igyekeztem a történetet egyetlen, erős képi motívummá sűríteni. Leone mindig meghallgatott, és teret adott a kreativitásomnak.

Rossz emberek folyója – 1971
Egy maréknyi dollárért – 1965.

A hollywoodi sztárokkal való kapcsolatai is legendássá váltak.
Stallone már akkor világsztár volt – mesélte Casaro –, és mint megtudtam, régóta rajongott a plakátjaimért. Egyszer még egy dedikációt is küldött nekem, amiben azt írta, hogy a munkám belopta magát a szívébe. Minden színészben van valami különleges; a feladat az, hogy elkapjam a személyiségük esszenciáját.

Stallone teljes alkotói szabadságot adott, amikor a Rambo filmekhez dolgoztam – azt mondta, értelmezzem a karaktert úgy, ahogy csak szeretném. Talán jobban is sikerültek volna a plakátok, ha azt mondja, nem tetszik neki, mert akkor még jobban odatettem volna magam” – tette hozzá nevetve Casaro.

Rambo III – 1988.

A Dűne az egyik személyes kedvencem – mesélte Casaro. – Hiába bukott meg a film a mozikban, számomra igazi karaktertanulmány volt, és egyben elég mulatságos munka is. Az egyik színésznő, Silvana Mangano, a producer Dino De Laurentiis felesége volt. Dino ragaszkodott hozzá, hogy a plakáton is központi helyet kapjon, a nagy sztárok mellé fessem. Szerencsére sikerült mindezt úgy megoldanom, hogy ne borítsa fel a kompozíció egyensúlyát.

Dűne – 1984.

A sors Arnold Schwarzeneggerrel is hamar összehozta:
Ó, igen, emlékszem rá. Először az Conan, a barbár forgatásán találkoztunk Almeríában. Akkoriban senki sem tudta igazán, ki ő. A testépítésről, mint sportról, még alig hallott valaki, és senki a stábból nem gondolta volna, hogy egyszer ekkora világsztár lesz.

Egészen különös élmény volt utólag visszagondolni arra, hogy egy fiatal, alig ismert osztrák férfit festek meg hősi pózban – aki pár év múlva már az egész világot meghódítja.”

Conan, a barbár – 1982.
Az emlékmás – 1990.

A Farkasokkal táncoló plakátjának története is jól mutatja Casaro precizitását és piacismeretét: „Ehhez a filmhez rengeteg változat készült – kettő ma is fennmaradt. Kevin Costner személyesen ragaszkodott hozzá, hogy minden európai piacra én készítsem a plakátokat. Fontos volt számára, hogy minden országban kicsit mást üzenjen a kép. Az egyik, ismertebb verzió a ’mesélői’ kompozíció volt, ahol Costner az indiánnal együtt szerepel – ezt főként Németországban használták. A másik, olasz piacra készült változaton Costner arcát festékkel keni be, ezzel jelezve, hogy azonosul az indiánokkal. Ez a verzió az egyik személyes kedvencem.”

Farkasokkal táncoló (V1) – 1990.
Farkasokkal táncoló (V2) – 1990.

Terence Hill, Bud Spencer és a plakát, ami átírta a filmtörténetet
Casaro pályájának egyik legfontosabb és legszemélyesebb fejezete Terence Hillhez és Bud Spencerhez fűződik. Kapcsolatuk több volt egyszerű munkakapcsolatnál – valódi barátsággá alakult. A legendás páros annyira megkedvelte Casarót, hogy szinte minden közös filmjük plakátját vele készíttették. Olyannyira bíztak az ízlésében, hogy akadt olyan eset is, amikor egyetlen festmény hatására magát a film jelenetét is átírták.

Ők maguk mondták, hogy úgy érzik, a plakátok is komoly szerepet játszottak abban, hogy a filmjeik ekkora sikert arattak. Szinte minden olyan filmen dolgoztam, amelyben együtt szerepeltek – összesen nagyjából húszon. A La chiamavano Trinità (A nevem: Senki, 1970) című filmhez készített vázlat különösen emlékezetes maradt számomra. A festményemen Terence Hill karakterét a ló vonszolja – ez annyira megtetszett nekik, hogy végül átírták a nyitójelenetet, hogy pontosan így történjen a filmben is. A kalaptól a nadrág szakadásáig mindent hozzáigazítottak a képemhez. Őszintén megdöbbentem, amikor megtudtam.

Casaro később ironikusan jegyezte meg:
„Amikor megjelennek a menedzserek, az egók is magasan szárnyalnak a szellemi sivatag felett.”

Az Oltalmazó ég és a plakát, amit ügyvédek rajzoltak át
Casaro egyik legszórakoztatóbb, és egyben talán legszürreálisabb munkája Bernardo Bertolucci Oltalmazó ég című filmjéhez kötődik.
„Vicces helyzet volt – mesélte nevetve. – John Malkovich ügynöke ragaszkodott hozzá, hogy ügyfelét a plakáton semmiképp se ábrázoljam Debra Winger alatt vagy jobbra. Ez konkrétan benne állt a szerződésben! Így végül nem maradt más választásom, mint pontosan ugyanarra a helyre festeni mindkettőjüket. Az arcaik persze nem látszanak – így szerencsére senki sem perelt be!”

A plakátot végül világszerte felhasználták, sőt, még a film alapjául szolgáló könyv új kiadásának borítója is ez lett. „Úgy emlékszem, Bertolucci egy teljesen más plakátot szeretett volna, de végül az angol producer döntött. Ilyen is van. Néha a művész csak szemlélője marad a saját munkája sorsának.”

Oltalmazó ég – 1990.

Casaro utolsó filmplakátja az Asterix és Obelix: Caesar ellen (1999) című filmhez készült. A művész számára ez nem csupán egy újabb megbízás volt, hanem egy korszak lezárása. „Egyszerűen úgy éreztem, eljött az ideje, hogy abbahagyjam – mondta. – Láttam, hogy a számítógép kezd kötelező eszközzé válni, amelyet egyre több stúdió használ a marketinganyagokhoz, és úgy döntöttem, ez nem az a jövő, amelynek részese akarok lenni. Meggyőződésem, hogy amit az ember ecsettel alkot, az soha nem lesz ugyanaz, mint amit géppel hoz létre.”

Ezzel a vallomással Casaro nemcsak a filmplakát aranykorát zárta le, hanem egyben hitet tett a kézműves művészet örök értéke mellett – abban az időben, amikor a digitális világ már átvette a stafétát.

A 20. század végére Renato Casaro stílusa – a kézzel festett, lírai erejű filmplakát – lassan háttérbe szorult. A digitális korszak beköszöntével a számítógéppel generált képek váltak iparági szabvánnyá, és az illusztrátorok aranykora véget ért. Casaro ekkor már visszavonult, amikor négy évvel ezelőtt váratlanul megcsörrent a telefon: Quentin Tarantino hívta.

A rendező arra kérte, hogy térjen vissza még egyszer a szakmába, és készítsen plakátokat A Volt egyszer egy… Hollywood című filmhez – pontosabban azokhoz a kitalált spagettiwesternekhez, amelyeket Leonardo DiCaprio karaktere, Rick Dalton forgatott a filmben.

Az irányvonalat Sergio Corbucci jelölte ki – mondta Casaro. – Ő mindig kemény, nyers filmeket készített, így a plakátoknak is erőteljesnek kellett lenniük. Tarantino ezeket a munkáimat szerette, ezekkel azonosított. Ezért keresett meg. Persze nem mondtam el neki, hogy Sandro Symeoni talán még nálam is nagyobb westernplakát-tervező volt.”

Casaro ezután egy kis filmtörténeti kitérőt is tett:
„Sandro Symeoni festette több korai Eastwood-film eredeti olasz plakátját, köztük Egy maréknyi dollárért címűt is. Akkoriban Eastwood még nem volt akkora név, így az arca sem szerepelt pontosan megfestve a plakáton – inkább egy dinamikus akciójelenetet ábrázolt. Amikor a filmet az 1970-es évek végén újra bemutatták, Sergio Leone megkért, hogy fessek egy új verziót, amely már Eastwood arcára fókuszál. Ez lett az egyik legismertebb munkám.”

Majd visszatérve Tarantinóra így mesélte el a felkérést:
Amikor felhívott A Volt egyszer egy… Hollywood produkciós menedzsere, azt mondta, Quentin azt szeretné, ha az 1960–70-es évekbeli stílusomban dolgoznék. Teljesen váratlanul ért a hívás – csodálatos meglepetés volt, hiszen már rég nyugdíjba vonultam. Tarantino küldött néhány fotót Leonardo DiCaprióról, hogy tanulmányozhassam a karakterét, és meg kellett festenem őt több kitalált, ál-spagettiwestern plakáton. Az egyetlen keserű pirula az volt, hogy a film fő plakátját végül nem én készíthettem el.”

A Volt egyszer egy… Hollywood

Örökség
Renato Casaro egyedülálló módon őrizte meg a filmplakát-művészet múltját – szó szerint. Míg a legtöbb korabeli művész a határidők és stúdiói elvárások sodrában elveszítette eredeti vázlatait, Casaro gondosan archiválta szinte minden munkáját az 1960-as évektől kezdve. Csak néhány korai darab tűnt el az idő múlásával. Ennek köszönhetően ma is teljes képet kaphatunk művészetének fejlődéséről – arról, hogyan született meg ecsetvonásról ecsetvonásra a mozi vizuális mitológiája.

Nem szabad elfelejteni, hogy abban a korszakban mindezt nem tekintették művészetnek. A filmplakát ipari termék volt, amelyet sok esetben tegnapra kértek. Casaro maga is ironikusan mesélt erről: „Visszatekintve az akkoriban készült munkáimra, nem mindig vagyok elégedett. Sokszor egyszerűen nem volt elég időm tökéletesíteni az illusztrációkat – dolgoztam, amilyen gyorsan csak tudtam. Néha mindössze egyetlen napom volt egy teljes plakátra! Amikor eljött a leadási határidő, abba kellett hagynom, akár tetszett, akár nem.”

Majd nevetve idézte fel az egyik tipikus esetet:
Az egyik ügyfél tízpercenként hívott, és mindig csak azt kérdezte: Kész van már? Végül elvesztettem a türelmem, és azt mondtam: Rendben, gyere és vidd el most, mert elegem van!”

Ami igazán elősegítette Renato Casaro egyéni stílusának kialakulását, az a kis és közepes méretű forgalmazók megjelenése volt az olasz filmiparban. Ezek a produkciós cégek nem a nagy stúdiók szabályai szerint működtek: kisebb költségvetésből dolgoztak, gyakran kevésbé ismert színészekkel, de sok esetben kifejezetten jó filmeket készítettek.

Ezeknél a produkcióknál nagyobb szabadságom volt – mesélte Casaro. – Nem a sztárok dominálták a plakátot, hanem az ötlet. A rendezők és a forgalmazók nyitottak voltak az új dizájnokra, és örültek, ha valami frisset, merészet hoztam. Itt tudtam igazán kísérletezni.”

Ennek a korszaknak köszönhetők az olasz giallo-filmek – a szenvedélyt, félelmet és erotikát ötvöző bűnügyi thrillerek – emblematikus plakátjai is, amelyek Casaro kézjegyét viselik. A feszültség és a mozdulat pillanatát megragadó kompozíciók egyedülálló atmoszférát teremtettek: a néző szinte belépett a film világába, mielőtt még a vetítés elkezdődött volna.

House of Usher – 1960.
Eyeball – 1975.

Casaro technikailag is újított. Ő volt az airbrush (szórópisztolyos festés) egyik első nagy európai elterjesztője – egy olyan technika, amely finom átmeneteket, selymes fényeket és fotórealista textúrákat tett lehetővé. Bár az eljárás gyökerei Japánban terjedtek el igazán a kereskedelmi művészet eszközeként, Casaro hamar felismerte benne a jövőt, és mesterien alkalmazta. Két ikonikus munkáját – Bernardo Bertolucci Az oltalmazó ég című filmjének plakátját és Luc Besson Nikita című filmjéhez készült művét – szinte teljes egészében airbrush technikával készítette. Ezek a plakátok máig példaként szolgálnak arra, hogyan lehet a festészetet és a fotórealizmust tökéletes egyensúlyban ötvözni a mozi vizuális nyelvében.

Renato Casaro nem csupán a filmplakátok mestere volt – jóval több annál. Már a nyolcvanas évektől kezdve olyan filmsztárokat és ikonikus karaktereket is megfestett, akikkel ugyan sosem dolgozhatott együtt, de akik inspirálták. Ezek a képek nem egy konkrét filmhez kötődtek, hanem ahhoz a mitológiához, amit a mozi teremtett. Casaro ezeket nevezte el „Painted Movies” sorozatnak – festett filmeknek, amelyekben a kép vált történetté.

Két monumentális albumot is kiadott életművéből: Renato Casaro: Africa – amelyben a kontinens iránti mély tisztelete és az ember és természet kapcsolatának poézise jelenik meg, valamint a Movie Art, amely összegyűjti a filmplakátok aranykorának legszebb darabjait.

Movie Art

Kevesen tudják, de Casaro a szakmán belül az állatok ábrázolásában is ismert volt – lenyűgöző érzékkel ragadta meg a mozgás, az izmok és a tekintet drámaiságát, amit a vásznon is ugyanazzal a pontossággal vitt végig, mint a filmhősök arcán.

A kortárs filmplakátok világáról azonban markáns – sőt, fájóan őszinte – véleménye volt: „A probléma ma az, hogy a legtöbb plakát ugyanúgy néz ki. Ugyanazokat az elrendezéseket, színeket és ötleteket ismétlik. Az alternatív, rajongók által készített plakátok sokszor jobbak, mert ott még él a szenvedély. A stúdiók viszont nem engedik a művészeket kibontakozni. A legrosszabb, hogy világszerte ugyanazt az egyetlen képet használják minden piacra, anélkül, hogy figyelembe vennék az adott ország kulturális sajátosságait. Szinte kétségbeesek, amikor látom a mai plakátokat: unalmasak, képzelet nélküliek, tele óriási fejekkel és egy-két robbanással. A kreativitás mintha kiveszett volna – talán félnek valami újat kipróbálni.”

Renato Casaro 2025. szeptember 30-án távozott közülünk – a plakátmennyországba, ahogy barátai mondják. Ezzel a cikkel az ő öröksége előtt tisztelgünk: annak a művésznek az emléke előtt, aki nemcsak megfestette a film történetét, hanem meg is teremtette annak vizuális nyelvét. Renato „Fa Presto” Casaro – a filmplakátok koronázatlan cézárja.

Én a vízilovakkal vagyok – 1979.
Madman – 1989.
Vörös Szonja – 1985.
Lővonalban – 1984.
Harc az Endor bolygón – 1985.
Amadeus – 1984.
Münchausen báró kalandjai – 1988.
Menekülés New Yorkból – 1981.
Solaris – 1972.
Flash Gordon – 1980.
Aranyeső Yuccában – 1981.
Transylvania 6-5000 – 1985.
Függő játszma – 1993.
Vérbeli hajsza – 1987.
Bunyó a javából – 1980,
Terminatok 2 – 1991.
Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Afrofuturizmus: Black to the future

ROA – Graffitim és egyéb állatfajták

Gordon Parks – fegyvere a kamera

Egy csésze rémálom Liptontól

Lady Pink – a graffiti „First Lady”-je

Janette Beckman: a csaj, aki mindig ott volt