Simon Berger töredékek

Benedek Csanád

2022.04.02.

5 perc

Portrékba merevedett törékeny összhang – Simon Berger üvegfestményei

Simon Berger svájci kortárs képzőművész. Leginkább arról ismert, hogy úttörő szerepet játszott az üveg kalapáccsal történő képalkotási módok kikísérletezésében. Munkáit széles körben kiállították szerte a világon.

Simon Berger 1976. április 9-én született. Herzogenbuchsee településen nőtt fel, amely a svájci Bern kantonban található. Berger asztalosként szerzett végzettséget. Tulajdonképpen negyven éves korában kezdett el komolyabban képzőművészettel foglalkozni. Meglepő módon azonnal világhírnévre tett szert. Jelenleg saját niederönzi stúdiójában lakik és dolgozik.

A francia RTS magazin szerint Berger munkásságát a pop art mozgalom és a neorealizmus és a brut art befolyásolta. Stílusa még alakul, és a portréalkotás, vagyis törés mellett elkezdett komplexebb, absztraktabb üvegszobrokat is készíteni.

Berger 2017-ben mutatta meg a világnak első üvegről szóló munkáit Niederönzben, Svájcban. Hamarosan technikájának eredetisége miatt a média reflektorfényébe került, és számos intézmény vagy rendezvény hívta meg. Európa legnagyobb street art fesztiválján, a Street Art Fest Grenoble-Alpes is szerepelt, ahol élőben egy diptichont készített. A mű Grenoble-ban, a 113 cours Berriat címen tekinthető meg az ARaymond cég által biztosított ablakban.

2021 márciusában Simon Berger portrét készített Kamala Harris-ről, az Egyesült Államok alelnökéről, az Amerikai Nőtörténeti Nemzeti Múzeum felkérésére. Kamala Harris is vele törte át az üvegplafont.

2021 augusztusában részt vett a „We are Unbreakable” projektben, amely bejrúti kikötői robbanás áldozatai előtt tisztelegve. A meglepően gyakori reklám, múzeum (Glennfidich Whiskey, Louvre, TATE) felkérések annak is köszönhetőek, hogy nagyon látványos és merőben szokatlanok az üvegroncsolással készült képei. Egy új stílus van születőben kérem szépen.

Töredelmesen bevallja, hogy kell megtörni valakit
A művész éveket töltött azzal, hogy tökéletesítse technikáját. Az első üvegkép 2016-ban készült kísérletezés közben” – mondja Berger a My Modern Metnek. „Azonnal fellelkesültem, mert mindig arra törekedtem, hogy új ábrázolási formát találjak. Szeretek szép dolgokat alkotni a roncsoláson, a pusztításon keresztül.”

Berger nem árul zsákbamacskát, csak kalapáccsal és üveggel dolgozik. Az üveg törögetése, egy idegőrlő precíziós játék. Az első tervei nem is emberi arcok voltak, hanem csak pókhálószerű motívumokat akart létrehozni, majd háromdimenziós formával kísérletezett. Ez egy három év kísérletezéssel teli kényes folyamat volt, mire sikerült maradandóan ép alkotást „törnie”. Az anyaghasználat, kalapács és a technika együtt fejlődött.

Aztán kitalálta a módját, hogy az üveget olyan precízen zúzza meg, hogy arcképet hozzon létre ez által, de ne essen szét az üveg.

Az emberi arc például tökéletes példa arra, hogyan működik ez. Bármit, ami kiemelkedik – például a homlokot – úgy csinálja, hogy újra és újra megüti az üveg ugyanazt a részét. A törött területek kifehérednek,
és elősegítik a forma érzetét. Berger ezt „célzott finom ütésekkel való festésnek” nevezi.

Néha egy alkotás első üvegre is sikerül, máskor viszont öt üveglapot is elfogyaszt. Egy drága szerencsétlenség-sorozat pedig több száz svájci frankba kerülhet. Egy rossz találat és szétpattan menthetetlenül az üveg, és mindent elölről kell kezdenie. Felmerülhet a kérdés, hogy ez szobor vagy festmény vagy relief, dombormű? Tulajdonképpen ez egyfajta vésés egy kényes anyagban.

Kérdéseidre a válasz

Nem, nem valami igen különleges üvegre dolgozik, de persze ez nem a leggyengébb üveg. Ezekhez a munkákhoz az a legjobb üvegfajta, amely elég szilárd, és nem törik el azonnal az ütközés után, a kirakat vagy az autó szélvédő üveg általánosabb nevén a biztonsági üveg. Több mint 100 fajta üveget kipróbált, és itt sajátos módon nem a legdrágább a legjobb. A legdrágább ugyanis a törhetetlenség felé tart. Simonnak egy porózus törhető üveg kell, de mégsem a leggyengébb. Ilyen üveget természetszerűen nem gyártanak. Hozzá kell tenni, hogy ahogy a kalapálási technikája fejlődött, úgy nőtt a lehetőségek száma is. Ma már akár élőben is be meri vállalni, hogy üveget törjön festménnyé.

A másik dolog, ami segít minimalizálni az egész darab összetörésének esélyét az, hogy általa használt üveg alá, a fekete vagy átlátszó hátteret rak, amivel együtt az üveg laminálva van. Ez a megoldás és a keret is egyben tartja az üveget, ha nem menthetetlen a roppanás. A harmadik nagy trükk állítólag ott van, ha megtört a nagy üvegfelület és nem tört ketté, akkor állítólag relatíve könnyű már kis repedéseket óvatosan belekalapálni. Persze az egész egy őrült türelemjáték, mert bármelyik pillanatban becsúszhat egy képet végleg elrontó törés.

Berger stílusa meghökkentette a világot. Simon nem csak üveg, hanem úttörő is. Valószínűleg, ha elterjed a technikája, lesznek követői. Ő maga is a felfedezés, kísérletezés stádiumában van. Legújabb alkotásai már a szobor irányába mutatnak. Egyben a portré és klasszikusabb antropomorf ábrázolás elhagyása felé halad. A kockába tört gömb valójában képszeletekből áll össze, de itt végtelen a lehetősége, hogy 3D irányába kibontsa művészetét, akár mint a Szabó Magda versben.

Minden fehér, csakhogy törékeny,

kemény fehér ez, nem puha.

Karját lóbálja a fenyéren

egy állig üveg körtefa.”

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Megálmodott tájak és különös kreatúrák – Yerka, a lengyel szürrealizmus kismestere

Itt járt a banda… helyett Steve

Minimalizmus mesterfokon – így rajzol Padure

Plakátmagányban ázó éjjelek

A képregény, mint apokaliptikus látomás – Philippe Druillet öröksége

A valódi trainspotting élet