Barion Pixel

Autószobrok és egyéb artkarambolok

Benedek Csanád

2024.06.29.

11 perc

Nem AI, ez valódi
Az autók valójában műalkotások, melyek egyben a tervezés és a technológia csúcsát képviselik, ezt mára senki sem vitatja. Még a Trabant is e kategóriába sorolható, bár valamiért a Ferrari nagyobb népszerűségnek örvend. Talán a piros szín miatt? Viccet félretéve, íme egy új megközelítés, melyben az autókat szoborként is értelmezhetjük. Meglepően sok szobrász fantáziáját mozgatta meg ez a koncepció. Akad, aki úttörő módon próbálkozott, más ismeretlen utakra tévedt, vagy épp karambolozott. Mindenesetre számos közülük olyannyira erőteljes, hogy még fotóként is megállja a helyét. Fontos kiemelni, hogy a cikkben bemutatott alkotások nem Photoshop-trükkök, nem AI-generált poénok, minden valóságos, létező, melyeket hónapokig formáltak a háromdimenziós húsvér biorobotok.

Spindle
A téma első nagy durranásai közé tartozik a Spindle és Cadillac Ranch. A „Spindle” vagyis „Orsó” valójában egy gigantikus tű, amire kocsikat tűzött fel egy vicces kedvében lévő óriás vagy transzformer. A Dustin Shuler (1948–2010) által készített szobor 1989-től egészen a 2008. május 2-i lebontásáig a Cermak Plaza bevásárlóközpont parkolójában díszelgett, Berwynben, Illinois államban.

A szobrot eredetileg a pláza tulajdonosa, David Bermant, a modern művészet nagy támogatója rendelte meg, aki hozzájárulásként még a BMW-jét is felajánlotta. A vörös 1967-es VW Bogarat, amely koronázta az alkotást, maga Shuler birtokolta. A szobor költségei akkori értéken átszámítva meghaladták a 70 millió forintot. Annak ellenére, hogy ez a pop art installáció két évtizeden át Berwyn egyik emblematikus jelképe volt, szülővárosában nem aratott osztatlan sikert. Már a tervek is heves vitát váltottak ki a városi tanácsban, de mivel a mű magánterületre került, így nem igényelt hivatalos engedélyt. Fennállása alatt ellentmondásos vélemények keringtek róla Berwyn lakói között, végül 1990-ben túlnyomó többségben az eltávolítása mellett voksoltak.

David Bermant 2000-es halálával a mű elveszítette fő támogatóját, miközben a bevásárlóközpont is új gazdára lelt. Ennek következtében felmerült a szobor esetleges eltávolításának kérdése. Számos vita zajlott arról, hogy át kell-e helyezni vagy egyszerűen el kell távolítani. Mivel az előzetes becslések szerint az áthelyezés költségei meghaladták a 350 000 dollárt, így végül úgy döntöttek, hogy hagyják veszendőbe menni.

Spindle – Dustin Shuler

A történethez szorosan kapcsolódik, hogy még a környékbeli biciklisek is tiltakoztak a szobor eltávolítása ellen. 2007. július 27-én a Chicago Critical Mass körülbelül 20 000 kerékpáros résztvevője csatlakozott a kis túrához, hogy támogassák az alkotást. Ennek ellenére végül elbontották. A szokásos, felszínes proli esztétika nem tudott mit kezdeni ezzel a helyzettel. Vannak jó néhányan, akik számára a szobor csakis egy izmos faszi lehet valamiféle fegyverrel pózolva, lehetőleg lovon; ezen nem tudnak túllépni. A Spindle szerepelt a Wayne’s World című filmben, több könyv borítóján, képeslapokon, sőt, még az állami turisztikai brosúrákban is, valamint a Zippy the Pinhead képregényben is említésre került.

Berwynt a Spindle tűzte fel a térképre, de a helyiek ezt nem voltak képesek felfogni.
Ki tud bármit is mostanság Berwynről? Senki. Eltűnt a jelentéktelen amerikai kisvárosok homályába.

Cadillac Ranch

A Cadillac Ranch meglepően ismert nálunk is. A média különösen kedveli. Kezdetben csupán egy nyilvános művészeti installáció, szoborcsoport volt Amarillóban, Texas államban. Ma már azonban egy jelképpé vált, köszönhetően Chip Lord, Hudson Marquez és Doug Michels munkájának, akik az Ant Farm művészeti csoport tagjaiként mertek nagyot álmodni. A csoport állítása szerint 1972-ben ötletük megvalósításához egy listát kaptak különc milliomosokról. Végül egyikük megnyitotta a bukszáját, ám kiléte jó ideig titokban maradt, lévén szégyellte ezt.

Ma már lehet tudni, hogy az amarillói Stanley Marsh volt az. Sok milliomosnak írtak leveleket, végül egy válaszolt. Marsh válasza így kezdődött: „Eltart egy darabig, míg megszokom a Cadillac Ranch ötletét. Bolondok napjáig válaszolok. Ez annyira irreleváns és ostoba javaslat, hogy minden időmet rá akarom szánni. Majd véletlenszerűen fogok dönteni. Tudni fogják, ha ez érinti önöket.”

Érintette. Így 1974-ben végre elkészült a földbe süllyesztett Caddy-sorozat. Az installáció 10 Cadillac-ből (1949–1963) állt, melyeket orral lefelé temettek el a földbe. Ezek a régi, használt vagy már ócska autók együttesen ölelték fel a Cadillac autómodelljeinek egymást követő generációit, érzékeltetve az országúti cruiserek jellegzetes hátsó szárnyának fejlődését. Az autók ugyanabban a szögben vannak megdöntve, mint a gízai piramisok

Stanley Marsh, Cadillac Ranch (1984)

Carhenge

A Carhenge az angliai Stonehenge parafrázisa, amely Alliance városka közelében, Nebraska államban található. Az alkotás 39 szürkére festett veterán amerikai autóból áll, amelyeket egy nagyjából 29 méter átmérőjű körben helyeztek el. 1987 júniusában szentelték fel a Jim Reinders nevével fémjelezett modernkori autó-bálványimádás eme szentélyét. 2006-ban egy látogatóközpontot is létesítettek a helyszín kiszolgálására. Na, így kell feltenned magad a térképre. Figyelsz Berwyn?

Carhenge, Nebraska (1987)

Trans Am Totem

A Trans Am Totem tulajdonképpen a kis Spindle. Nehéz lenne azt feltételezni, hogy az alkotó nem halott az „Orsóról”. A Marcus Bowcott szobrász által Vancouverben megálmodott művészeti installáció a városi Biennálé részeként 2015 áprilisában került bemutatásra. A szobor egy valódi fatörzsből készült alapon helyezkedett el, melyre egymásra rakott autók voltak felhelyezve. 2021. augusztus 15-én leszerelték, majd 2022 nyaráig helyreállították és új helyre telepítették. Vancouver nem akar névtelenségbe merülni, nehogy Berwyn sorsára jusson.

Trans Am Totem, Vancover, Kanada (2015)

John Chamberlain az első fecske

John Chamberlain (1927–2011) szobrász az elsők között volt, aki ezt az irányt adaptálta. Chamberlain legismertebb munkái régi autókból vagy azok alkatrészeiből készült szobrokból állnak, melyek átültetik az absztrakt expresszionista festészeti stílust a három dimenziós térbe. Kezdetben faragással és modellezéssel foglalkozott, majd 1952-ben áttért a fémmegmunkálás és hegesztés technikájára. 1957-ben, a Shortstop című művével kezdte el használni az autók fémhulladékát, majd 1959-től teljes egészében zúzott, hegesztett autóalkatrészekből épített szobrokra koncentrált. A Shortstop és az azt követő munkái egészen úttörő alkotások voltak, melyek radikálisan újraértelmezték a szobrászatot, és egyben megváltoztatták Marcel Duchamp readymade koncepcióját, az autót nem csupán eszközként, hanem médiumként is felhasználva. 1962-ben Donald Judd így írt róla: „Chamberlain nem csupán az elmúlt 40 év egyik legjobb amerikai szobrásza, túlmutat ezen a kategórián, saját rendszerében kell értelmezni.”

Nem tudtak mit kezdeni vele, de érezték, hogy ez valami új.

Érdekesség, hogy Rochester városát az ő őse Alexander Chamberlain alapította 1835-ben. Az milyen lehet, amikor abban kisvárosban nősz fel, amit a szépapád alapított? Na, mondjuk elköltözött, és jöttek az autószobrok.

John Chamberlain: The Artist

Erwin Wurm és a dinamikus kanyarok
Erwin Wurm Ausztria egyik legnevesebb, nemzetközileg is elismert szobrásza. Az 1980-as évek óta foglalkoztatja a műfaj fogalmának kibővítése. Wurm munkáit főként a hagyományos szobrászati dilemmák, mint a tárgy és talapzat kapcsolata, a gravitáció szerepe, a forma rögzítése és manipulálása jellemzi. Az autós szobrokon túl is zseniális alkotásokat tudhat magáénak. Az egyik legmeglepőbb műve mégis a csavarodó Renault, amely láttán először azt hinné az ember, hogy egy kép, holott egy direkt ilyen dinamikusra megalkotott autószobor. Sokan rajonganak a felkanyarodó tehergépkocsi vagy a dagi Porsche iránt, de ez a Renault valami egészen különleges és meghökkentő.

Chris Labrooy a playbo(o)y
A legkevésbé sem szeretném előadni, hogy mekkora kortárs szobrász szaki vagyok, mert messze nem vagyok az. De ha a témában kutat az ember, Labrooy most a menő arc. Eleve nem sok szobrászról ír a Hypebeast. Azonban ha le tudjuk győzni a körülötte lévő hype-ot, akkor a munkái önmagukért beszélnek vagy dudálnak. Igazából az átlagembernek amúgy is mindegy. Az viszont elég menő, ha a városodban ilyen szobrok sorjáznak. High end humor nagyban.

Ichwan Noor kockul

Ichwan Noor ötlete valójában nem új. Lévén összegyűrt, formált autókat mások is rajzoltak. Noor viszont belerakta az időt, energiát és megcsinálta. Kocka és gömb autóinstallációi szellemes folytatásai Chamberlain világának. Az egyértelmű másolás szándéka nélkül. Egyszerűen vagányak, na. A gömb Beetle Sphere, és négyzetes Beetle boksz is több mint rendben van

Dirk Skreber be van csavarodva

Mondhatni, hogy a német Skreber rá van csavarodba a témára. A szobrai mindenképp. Vagy csak szimplán ilyen a német humor. Sötét, technikai és kicsit ijesztő. Viccen kívül, tervezünk a német humorral foglalkozni, mert van olyan. Nehéz megfogni, de ha látod, akkor érted és megijeszt.

Miina a robottehenészlány

Miina Akkijyrkka, a finn művész, nehezen meghatározható stílusával és egyedi látásmódjával listánk kakukktojása, pontosabban tehéntojása. Az ő autós szobrait, ugyanis a tehenek szeretete ihlette. A többiekkel ellentétben a finn szobrász nem az autók, hanem a tehenek felől közelített. Akkijyrkka elkötelezett híve a finn őshonos szarvasmarha fajtának, a „Finncattle”-nek, így gyakran állítja őket művei középpontjába. Művészi érzékkel és kreativitással újrahasznosítja a használt autóalkatrészeket, hogy megformálja ezeket a gigantikus teheneket. Már nagyon sok különböző formájú és méretű kérődző szobrot tervezett. A „Tin cows” sorozata tényleg marha nagy lett, és nemcsak a szobrokat, őt is feltette a public art térképére. Ijesztően vagányak ezek a transformers robottehenek.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Most jöttem a falvédőről: humor és glamúr Miss KK úttörő street art munkáin

Davide Bonazzi: kortárs talján grafika nagybetűvel

Rockwell, aki lefestette a boldogságot, de megélni nem tudta

Tavis Coburn: a retro modernitás mestere

Szándékosan véletlen: szürreális Budapest Varga Balázs képein

Vhils, a vakolatvandál