Barion Pixel

Davide Bonazzi: kortárs talján grafika nagybetűvel

Benedek Csanád

2024.06.14.

6.5 pec

Olaszok a pályán

A 4BRO művészeti szekciójában tematikusan haladunk, igyekszünk minél több tehetséges európai graffitist és grafikust bemutatni. Az olaszok eddig kissé háttérbe szorultak, pedig Janus Pannonius óta tudjuk: „Eddig Itália földjén termettek csak a könyvek”. Az taljánok mindig is kiválóak voltak a képzőművészet terén, nem véletlen, hogy a négy tini nindzsa teknőc is olasz neveket visel. Most pedig következzék Bonazzi, a kortárs teknősbéka, aki igazán magasra teszi az olasz lécet.

Kisbetűs illusztrátor a nagybetűs művészek világában
Davide Bonazzit gyermekkora óta vonzotta a rajzolás, azonban sokáig mindez csupán egy könnyed hobbi volt számára, sosem gondolta, hogy akár megélhetést is jelenthetne.
Bolognában nőtt fel, majd a város legendás, kora középkor óta létező Egyetemének Bölcsészettudományi Karán szerezte meg első diplomáját. Az egyetem befejezése után azonban nem találta a helyét. Eltérően a legtöbb festő-grafikustól, csak 24 éves korában kezdett el érdeklődni az illusztráció iránt. Ezt követően elvégezte a milánói IED (European Institute of Design) posztgraduális illusztrációs tanfolyamát. Ahogy mondani szokás, evés közben jön meg az étvágy, így végül a Bolognai Képzőművészeti Akadémián kötött ki. Érdekesség, hogy tanárai győzték meg arról, hogy inkább illusztrátor legyen, mintsem grafikus vagy képzőművész. Annak ellenére, hogy ez Olaszország gazdagabb része, de ott sem fenékig grafikus-tejfel az élet.

Amikor híres vagy hírhedt szerzőkről írunk, nem említjük meg, hogy hatalmas egókról van szó. Ezek a művészek határozott küldetéstudattal bírnak, miközben teljes mértékben meg vannak győződve saját zsenialitásukról. Ugyanolyanok, mint az igazi őrültek, csupán szerencséjükre ők valóban zsenik. Ezzel szemben Davide viszont egy közülünk, egy átlagember, aki sosem hitte el saját nagyságát. Sikerei lassan, apró lépésekben érkeztek. Mint mindenki más, ő is azzal kezdte, hogy munkáit magazinok és újságok művészeti vezetőinek küldözgette.
Mi, magyarok hajlamosak vagyunk összemosni a külföldet és a nyugatot, de egy olasznak ugyanolyan nehéz bekerülni az amerikai piacra, mint egy magyarnak. Ezért is gondoltam, hogy érdemes idézni Davide saját szavait ebben a témában.

Davide Bonazzi

Amikor ráeszméltem, hogy nem tudok elég pénzt keresni azzal, hogy csak az olasz piacnak dolgozom, minden erőmmel megpróbáltam elérni az amerikai és a nemzetközi piacot. E-mailben felvettem a kapcsolatot néhány művészeti vezetővel, csatlakoztam fórumokhoz, elindultam amerikai pályázatokon, vásároltam hirdetéseket illusztrációs katalógusokban és éves kiadványokban. Lassan, de biztosan kiépítettem az ügyfélhálózatomat. De ez tényleg nem egyik napról a másikra történik.”

Bonazzi szabadúszó illusztrátorként tevékenykedik, olyan neves márkáknak készít illusztrációkat, mint a Nike, Bvlgari, Microsoft, Airbnb, Gatorade, és több mint 200 másik világszerte ismert cég. Rendszeresen illusztrál a New York Times, The Wall Street Journal és a Fortune Magazine számára, emellett animációkat készít az UNESCO részére is. Davide művei gyakran összetett témákat ábrázolnak narratív és szellemes módon. Stílusa meleg, lágy, harmonikus és hangulatos atmoszférát teremt illusztrációiban. Munkásságát számos elismert szakmai fórum jutalmazta, többek között a The Society of Illustrators of New York, a Communication Arts (Best-in-Show 2022), az American Illustration (2018-as bronzérem), a Folio (Ozzie-díj 2017), valamint a Hiii Illustration (Grand Prix 2017).

Történet egy képen

Davide célja, hogy szellemes vizuális megoldásokat hozzon létre összetett témák bemutatására. Egy képben feltárni és elmesélni egy dilemmát korántsem könnyű feladat. Sok grafikust ismerünk, akik bár formailag szépen dolgoznak, mégis nehezen tudnak új és mélyreható gondolatokat közvetíteni.

Bonazzi kifejezetten keresi az összetett és nehezen megfogható témákat. Egy interjú során kifejtette, hogy olyan fogalmak vizualizálása különösen érdekli, mint például „a múlt diktatúráinak jelenben való visszatükröződése” és más, hasonlóan nehezen ábrázolható tárgykör.

Elbűvöl egyes illusztrátorok azon képessége, ahogyan egyetlen kép segítségével komplex történeteket
mesélnek el. Ott van példának okáért Jean-Jacques Sempé, a legendás francia illusztrátor, aki képes
szavak nélkül is felnyitni a szemed. Elképesztő, mennyi mindent tud átadni akár egyetlen kép is.”

Amikor Davide elkezdett szerkesztői és reklám célokra rajzokat készíteni, attól tartott, hogy ezek a megbízások korlátozni fogja. Azonban hamarosan rájött, hogy nagy szerencséje van, mivel tőle éppen azt várják el, hogy valami többlettartalmat adjon a munkáival. Ennek hatására fejlesztette ki saját történetmesélési stílusát. Módszere abban áll, hogy a lehető legkevesebb elemmel dolgozik. A konceptuális művészet akár életmentő is lehet ebben a marketing folyamatban. Másrészről a legjobb munkái azért is kiemelkedőek, mivel érdekes témákat feldolgozó újságcikkekhez kapcsolódnak.

Saját sorozatai is vannak, amiből világosan kitűnik, hogy több stílusra is képes akár rajztechnikailag is. A „History of football” vagy a tájak, utazások, teljesen más Bonazzit mutat.

Kedvenc témái közé tartozik továbbá a tájak, az ember és környezete közötti kölcsönhatás vizsgálata. Nemrégiben indított egy személyes projektet, amelyben építészeti és állati formák sziluettjei keverednek, csupán a rajzolás öröme végett.

Bonazzi titkos vágya, hogy egyszer egy dinoszauruszos könyvet illusztráljon. Jelenleg teljesen digitálisan készíti illusztrációit, ceruzát és vázlatfüzetet leginkább kísérletezésre használ, ebből kifolyólag még nem tartják számon a kortárs képzőművészek között, pedig ott lenne a helye. Nemrég megjelent Norman Rockwell-ről szóló cikkünkben is felmerült a kérdés, hogy egy illusztrátor mikor kerülhet be a nagy festők exkluzív klubjába. Bonazzi jelenleg csak reprodukciókat árul saját munkáiból, de egyértelműen tehetséges. Festménybefektetési tippem, hogy lesz még neki nagyobb hírneve. Addig is egy jó olasz kávé mellett élvezzük a talján fantázia kis remekműveit. Buon appetito!

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Most jöttem a falvédőről: humor és glamúr Miss KK úttörő street art munkáin

Rockwell, aki lefestette a boldogságot, de megélni nem tudta

Tavis Coburn: a retro modernitás mestere

Szándékosan véletlen: szürreális Budapest Varga Balázs képein

Vhils, a vakolatvandál

Bicicleta Sem Freio: a fék nélküli brazilok, akik elvarázsolták a világot