Jake Foreman stílusa olyan, mintha a hetvenes évekbe röpülnénk vissza, de egyben a modern dolgokkal is keveri. Ahogy ő mondja „a jövő a természeté”. Analóg művészek sorozatunkban újabb sajátos figurát mutatunk be. Jelen esetben a múltat idéző jövő időt.
Aussie Jake ezer arca
Az adelaide-i székhelyű ausztrál tetoválóművész, illusztrátor, tervező, graffitis Jake Foreman tökéletesen illik a 4BRO világába. Ha kérdeznéd az mi is, a válasz extrém sportok, graffiti, szubkultúrák és határesetek. Akikről más média csak akkor írna, ha nagy nézettséget várna el tőle.
Jake keresztmetszetember, aki ezerféle dolgot csinál egyszerre, ami valahol mind ugyanaz. Határsértő és tabudöntögető. Nyíltan gombapárti, de ezt csak akkor hangoztatja, ha kérdezik tőle. De nem szereti, ha megbélyegzik és bekategorizálják, elsősorban a mindenki számára elérhető mentális egészség felépítése a célja, munkáival erre inspirál. A nem fizetős munkáinak nagy része is erről szól.
„Amikor otthagytam a főállású grafikus munkámat, nem igazán volt egy célom, inkább magamnak dolgoztam. Szóval szabadúszó grafikai tervezés, pólónyomtatás, és tetoválás között zsonglőrködtem, hogy boldoguljak.” – Jake Foreman.
Jake repertoárja viszonylag széles, kezdve a gördeszka-illusztrációktól, a tetováláson és fanzine-okon át a graffitikig. Ez utóbbinál nem sikerült kideríteni, hogy milyen álneveken.
„Azt hiszem, tinédzserként a graffiti volt a fő dolog, ami berántott, hogy a művészetekkel komolyabban foglalkozzak. Ez volt az első alkalom, hogy motivált voltam a rendszeres alkotásra, és megtanultam azt az életleckét, hogy bármin is dolgozol, az egy kicsit jobb lesz, ha minél több időt fordítasz rá. Minden legközelebbi barátom még mindig életemnek ebből a korszakából származik – bár mindannyian teljesen más irányok, elfoglaltságok felé mozdultunk el.” – Jake Foreman.
Igazából sejthető, hogy most is nyomja néha-néha, valószínűleg friss cuccai miatt rendőrségi ügyei lennének.
„A spray-festék használatát élvezem a legjobban; ez a számítógép ellentéte, magadévá kell tenni a hibákat, és dolgozni kell a festményed felületével. Nagyobb léptékű rajzolás és kihívás. Szinte mindig minden másképp végződik, mint ahogy eltervezed, bár szeretem a meglepetést.” – Jake Foreman.
A „zinterneteken” hűséges követőkre tett szert illusztrációival és tervezői alteregójával. Bár az Instagram oldalán inkább a vidám munkáival hódít. Amik amolyan szöveges, motiváló mondatoknak feleltethetők meg, amelyeket inkább naplementés képeken láthatunk, de az ő esetében ez gellert kap, pszichedelikus, humoros és tényleg olyan, mintha a hatvanas-hetvenes évekből érkezne.
Jake is saját bevallása szerint egy szorongó felnőtt volt, és épp ezért más szorongó
felnőtteket szeretne a megfelelő irányba lökdösni. A távol-keleti filozófiák érdeklik,
de nem akar senki helyett döntést hozni, inkább rajzol. Milyen jól teszi!
Az élénk színek, az univerzálisan felismerhető karakterek, valamint a színátmenetek és textúrák révén Foreman szürreális kompozíciókat hoz létre, amelyek üdítő hatást keltenek a pszichedelikus művészet gyakran megbélyegzett világában. Munkái különösen alkalmasak szitázásra, nyomtatásra, valójában pólóművésznek is nevezhetnénk, ha nem csinálna ezer dolgot mellette. Jake olyan cégekkel dolgozott együtt, mint az Apple, a The New York Times, a Playboy, az Element Skateboards. Ausztrál zenekarokkal is foglalkozott a King Gizzard and the The Lizzard Wizzard, CUCO vagy a Waxword kiadó. A King Gizzardnak köbö a házi grafikusa, olyan sok cuccukon szerepelnek az ő rajzai.
Cuco-nak egyenesen klipes animációt is készített. Cuco: Sitting In The Corner
Foreman formái
Jake Foreman illusztrátor, tetováló, street art művész, és tervező, akinek sikerült túllépnie az adott stílus komfortzónáin. A stílusa analóg, bár foglalkoztunk mi is az AI-művészettel több cikkben is. Foreman mindent kézzel rajzol meg, majd beszkenneli és csak a végén vált az utolsó textúrákhoz Pro Create és Adobe Photoshopos megoldásokra. A stílusa a hatvanas-hetvenes évek hippi és ellenkulturális közegére hajaz. Ott is bátran nyúltak a go… izé a spiritualitáshoz. Le sem tagadhatná, hogy az egyik fő inspirációja Robert Crumb, de Alex Stitt, Dr. Seuss, Michael Smollin hatását is emlegette. A Psychedelia-korszak klasszikus illusztrátorainak (Peter Max, Milton Glaser, John Alcorn) vonalán halad, de modernség is van benne. Szürreális kompozíciókon, erős textúrákon, élénk színeken és karaktereken keresztül egy tudatos koncepció közlésére összpontosít.
Az alkalmazott ausztrál
Az alkalmazott művészet vagy iparművészet jó esetben jobban fizet, de Jake abszolút nyíltan beszélt erről is. Tetoválóművészként hírnevet szerzett, de ebből a kategóriából is kisíklana és több interjúban elmondta, hogy bár szívesen készít motiváló rajzokat, elég szomorúnak tartja, hogy ez kellett ahhoz, hogy munkássága publicitást kapjon.
„Soha nem maga a tetoválás iránti szeretet motivált a tetoválásra – sokkal inkább a rajzolás és az alkotás szeretete. Véleményem szerint a tetoválásnak sokkal több gyakorlati paramétere van. Egységes vonalakra és erős feketére van szükség, hogy jól öregedjen. Valójában nem csinálhatsz tetoválóként azt, amit csak akarsz, és persze nem lehet túlságosan traumás a bőrre nézve se. Nem igazán tudod visszavonni, törölni vagy újrakezdeni egy tetoválással, ha a koncepció nem látszik működni.”
Jake a motivátor
Foreman nagy kortárs pillanata, hogy kis rajzai az Instagramon meglepően gyorsan komoly rajongótábort szereztek neki. Insta-oldalát érdemes bekövetni.
A humor, a rajz és a mondanivaló ügyesen keveredik. A motiváló mondatok sem a legsablonosabbak, a rajzok meg egyenesen kiemelik őket a közhely-insta-filozófiák közül. Ritkán írom le, de miatta jobb hely az Instagram.
Mans sufers only beacuse they take seriously what gods made for fun.
Az emberek csak azért szenvednek, mert komolyan veszik azt, amit az istenek szórakozásból alkottak.
A wrong decision is better than indecision.
A rossz döntés jobb, mint a határozatlanság.
Anxiety is being afraid of what you think you already know.
A szorongás az, hogy félsz attól, amit azt hiszed hogy tudsz.
The key of enlightenment, obtained by the rider of the present moment.
A megvilágosodás kulcsát, a jelen pillanatot uraló lovas kapta meg.
Love isn’t possesion, love is appreciation.
A szerelem nem birtoklás, a szeretet megbecsülés.
