Barion Pixel

Pipatórium – 50 éves a Nike pipa

Benedek Csanád

2021.07.16.

10 perc

„Nos, nem szeretem, de talán megszokom egy nap.” – Ezt Phil Knight mondta a Nike névről és a Swoosh/pipalogóról az új cég létrejötte után. Az Asics/Onitsuka Tigerrel való per miatt új márkanevet kellett kitalálniuk. Se a név, se a logó nem tetszett Knightnak, ő mást javasolt, de szerencsére a kreatív csapata meggyőzte. Egyébként lehet ezért is jó vezető, mert képes volt hallgatni az alkalmazottai tanácsára.

A Nike pipa története
Bill Bowerman edző és Phil Knight főfőnök 1964. január 25-én alapították a Blue Ribbon Sports (BRS) cipőmárkát. A Blue Ribbon (kék szalag) cipőmárka, japán Onitsuka Tiger cipőket vett meg, amire úgynevezett csíkokat raktak. Magyarán a Blue Ribbon, Onitsuka Tiger cipőkből csinált Nike-okat amik Asicsek.
Tudod követni? Természetesen az Onitsuka, a későbbi Asics, beperelte a BRS-t (Nike) mert tulajdonképp a saját modelljüket koppintotta le, és ők is a futócipőbizniszben utaztak. De ez egy másik történet.

A Blue Ribbon Sportsnak új tervekhez új név kellett. Phil Knight a Dimension 6-ra gondolt, de leszavazták a többiek és a rövidebb Nike nyert. 1971-ben az újonnan bevezetett ismeretlen Nike-nak hivatalos formavilágra, egy jól felismerhető jelre volt szüksége. Tehát Knight, aki akkor a Portland Állami Egyetem számviteli oktatója volt, egy lelkes grafikus hallgatójához, Carolyn Davidsonhoz fordult, hogy készítsen logót egy ismeretlen márka nevéhez.

Phil Knight és Bill Bowerman

A Swoosh mitológiája
Niké a görög mitológiában a győzelem istennője, mind a hadi, mind az atlétikai győzelemé. Nevének jelentése is győzelem. A római mitológiában Victoriával azonosították. A görögöknél gyakran szárnyas nőalakként ábrázolták. Az istennő inspirációként szolgált, mivel a görög mitológiában repüléséről és ábrázolásában a szélesre tárt szárnyairól is ismert. Davidson ívelt vonalakat dolgozott ki, amelyek szerinte egy szárnyra emlékeztettek. Az óránként 2 dollárt kereső Davidson 17,5 órát dolgozott a projekten, azzal a céllal, hogy a mozgást egy úgynevezett csíkon stilizált szárnyon (későbbi nevén a pipa) keresztül mutassa be.

Tulajdonképpen a Nike-pipa a Goodyear logójának tekinthető könnyűléptű Hermész és az istenek szárnyas lábát, vagyis a lábon a szárnyat akarta valahogy megjeleníteni. A pipa, a Swoosh, egy stilizált szárny, és a dinamizmust szeretné sugallni.

Carolyn 35 dollárért adta el a logót, ami mára a világ egyik legismertebb és legértékesebb
márkanevévé vált, a pipa egyedül magában 26 milliárd dollár értékű.

A teljes igazsághoz tartozik, hogy Phil Knight a tulaj, Carolynnak később Nike részvénypakettet ajándékozott, aminek mai értéke több millió dollár.

Ha már lány tervezők, illik megemlíteni a MOME-n végzett Papp Laurát, aki 2016 óta a Nike-nak tervez. Míg a divatiparban a tervezőket leggyakrabban egy, legfeljebb két szezonra (tehát egy évre) szerződtetik, sportruházati cégeknél más a gyakorlat, ha jó vagy akkor hosszútávon a céghez kapcsolódsz. A Nike termékei nagyon széles skálán mozognak, a bárki számára elérhető cipőktől a különleges dizájner kollabokig. Ezeket tematikus csapatok működtetik. Oregonban együtt dolgoznak a tervezők a marketinggel, és a gyártással kapcsolatot tartó fejlesztőkkel. Bár óriási multicégről beszélünk, ahhoz képest kevesen vannak tervezők. Papp Laura a női streetwearcsapatot erősíti, ahol összesen hárman (!) vannak. Ez hatalmas szó.

Érdekes adat, hogy Ilie Năstase, román teniszező volt az első sportoló, aki aláírt a Nike-nak, 1972-ben. Năstase igen sikeresnek számított, a ’70-es években összesen 40 hétig vezette a férfi teniszezők ranglistáját. Ő és Kobe Bryant sportmarketingben meglehetősen szokatlan életutat követtek, ugyanis mindketten voltak az Adidas és a Nike pro-modellekkel futatott arcai. Ez nagyon ritka.

Steve Prefontaine, a tragikusan korán életét vesztő futó, aki ikonikus alakja a pipás brandnek, csak rá egy évvel lett Nike-támogatott. Neki az edzője nem mellesleg a Nike másik társalapítója Bill Bowerman volt.

A Nike vizionáriusan tervezte meg magát. A pipa színe eredetileg konkrétan meghatározott volt: warm red (melegpiros). Érdekes, hogy van, aki ezt narancssárgának látja. A narancsszín, az orange amúgy Orániai-ház nevéből jön. Orániai Vilmos volt holland és angol király is. Nekik volt ez a világos piros a színűk. Ezért narancsszín a holland csapatok színe. Előtte a narancsot, apfelsinnek, és Kuba-almának hívták. Tesám ez egy brutális fun fact cikk, és itt mondom el neked, hogy a Nike tulaj fia bizony rappelt, és egy nagyon jó rajzfilmet is rendezett (Kubo and the Two Strings). Így rapposkodik egy multimilliomos, amúgy nem rosszul.

Na de vissza a pipatóriumba!
Nagyon érdekes, hogy a legtöbb márkának, úgy értem az összesnek, jogi, marketing, hamisítási és egyéb okokból pontosan van körülírva mi a logója. Elvileg a Nike-nak is, de csak elvileg. Míg konkrétan létezik egy Swoosh/pipalogó, a cipőkre felkerülő pipák ezerfélék. Ez azért nagyon különleges, mert a legtöbb sportcipőbrand kínosan ügyel a márkajelzései formájára. A Nike-nál kialakult egy munkamenetrend, hogy a tervezők saját pipaformát rakhattak a cipőkre.
A cipőkön szereplő pipák olyan sokfélék, mintha szinte nem is egy márka termékei lennének. Természetesen ennek következtében az Adidas mellett, aminek a három csík miatt nagyon sok pere van, a Nike perel a legtöbbet.
A leghíresebb per a ma már horror áron beszerezhető ARI Menthol 10” Big Tobacco cipők miatt volt. Ari Saal Forman egy limitált kiadású poénnak szánta ezeket a cipőket. A Nike nem értette a viccet és iszonyatosan beperelték Arit, aki naivan a mai napig nem érti mi a közös az ő és a Nike cipői között. Csekkoljátok, hogy van-e hasonlóság!

Ari – Menthol 10s

„Varietas delectat” / „A változatosság gyönyörködtet” – Cicero
A Nike Cortez volt az első Onitsuka Tiger, amire pipa került. De már a Nike Blazerre kicsit más, öblösebb, úgynevezett Blazer-pipa került. A Blazer név nem véletlen, a Portland Trailblazer kosárcsapat játékosai kapták először ezeket a csukákat. A Nike Daybreak/Dbreak pipájáról a mai napig nem akarom elhinni, hogy nem hamisítvány.

Nike Cortez
Nike Blazer
Nike Daybreak

A nyolcavanas évektől engedték el magukat igazán. Lehet elsőre nem feltűnő, de más Swoosh van az Air Force-okon, mint az Air Jordan 1-esen és a Dunkon. Sokan rosszul tudják, nem csak az egyes Jordanen van pipa. Pont Tinker Hatfield, a sztártervező, ne csinálna saját pipát?! Így van az, hogy a hármas Jordannek is van egy furcsa pipás verziója.

A Nike Uptempokon és a kilencvenes évek eleji Nike-okon szerepelnek a legfurcsább pipák.
A Nike Flight Lite, a korai Scottie Pippen első cipői, amikor még nem kapott saját modellt, jellemzik legjobban a cikk elején említett, vonalas, áramvonalas pipadizájnt.
Aztán a nagy variálgatásban így eshetett meg, hogy egy cipőre két teljesen más pipa is rákerült. Nike Air Max Uptempo, Nike Air DVST8.
A pipaforma lehet metafora is, mint ahogy neked is hullámzik a kedélyed – Air max 270 In my feels modell.

Nike Flight Lite
Nike Air Max „270 In my feels”

Az ötvenedik évfordulóra kiadtak egy igazán érdekes Blazerre épülő lépőt, Carolyn Davidson első vázlatterve alapján.

Természetesen sok klasszikus pipás Nike cipő is van, de azokat látod nap mint nap. Mint ahogy a gyerekmunkások is, akik éhbérért robotolnak a gyárakban. A pipás cég bedolgozói rendszerben gyártatja a termékeit, és a kezét tördeli, hogy ő nem tehet arról, hogy a neki dolgozó ázsiai nagykereskedők milyen körülményeket biztosítanak a telepeiken. Ettől bizony én is bepipulok.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Alternatív cipőmárkák skate shoe geekeknek

Lágy ütemek és abszurd hajköltemények: egy mexikói szubkultúra rövid története

Rabszolgasors és kizsákmányolás: az 500 dolláros logós póló nyomában

Az ember, aki dombra ment fel és hegyes csizmában jött le

Báthory Erzsébet. Balsorsú főnemes vagy trendi vámpírkirálynő?

Nike x Patta filozófia szakkör