Barion Pixel

Lágy ütemek és abszurd hajköltemények: egy mexikói szubkultúra rövid története

Halusitz Hajnalka

2022.06.06.

4.5 perc

Szerte a világon léteznek ilyen-olyan szubkultúrák, van köztük kevésbé ismert, népszerű, meghökkentő, felfoghatatlan. Ez is bizonyítja, hogy mennyire különbözőek vagyunk és milyen sokszínű a világunk. A szubkultúrák általában egy tevékenység vagy zenei stílus iránti érdeklődés miatt jönnek létre, ilyen például a grunge vagy punk időszaka, vagy ha már itt tartunk, a Cholombianos.

Az 1980-as és 90-es években valami elindult és kivirágzott a mexikói Monterreyben is, amit ma már csak elvétve láthatsz a város utcáin: a Cholombianos.
Ez a társadalmi csoport egy olyan stílus úttörője, amely lehetővé tette a latino fiatalok számára, hogy egyedülállóan és progresszíven fejezzék ki magukat.

Ha valahogy megpróbálnám leírni a Cholombianos stílus képviselőit, azt mondanám, jellemzően tinédzserek, akik gyakrabban viselik a legvadabb frizurákat és szetteket. Megjelenésüket semmi máshoz nem lehet hasonlítani, éppen olyan váratlan, mint annak idején az emo-korszak volt, de még annál is merészebb.

Hajuk egyszerre zselés, borotvált, fonott, tüskés és göndör, ruházatuk feltűnő és túlzó. Szélsőséges stílusuk miatt sokszor kerültek a mexikói rendőrség célkeresztjébe, annak ellenére, hogy békés, visszahúzódó emberek.
A hatóságok figyelme azért is irányul Monterreyre és a Cholombianosra, mert a város a kartellekkel összefüggő erőszak központja lett, mert éppen a kábítószer-útvonalon lévő gazdag városokhoz lehet a városból eljutni, szinte az egész országba. A kolumbiai kultúra ihlette társadalmi csoportot kár is lenne a hírhedt kartellekhez hasonlítani, ugyanis a kettőnek semmi köze egymáshoz. Ez a csoport főleg olyan tinédzserekből áll, akik az önkifejezés egyik sajátos módjával próbáljak megtalálni helyüket a társadalomban, bármilyen nemű agresszió nélkül, így válva az egyik legbékésebb, divatos mexikói tiniszubkultúrává.

Hajuk egyszerre zselés, borotvált, fonott, tüskés és göndör, ruházatuk feltűnő és túlzó. Szélsőséges stílusuk miatt sokszor kerültek a mexikói rendőrség célkeresztjébe, annak ellenére, hogy békés, visszahúzódó emberek.

Az egész történet a karibi partvidékén kezdődött, ahol a spanyol dallamok és az afrikai ritmusok keverékeként született meg a cumbia zene az 1960-as években.
A zene hangulata boldog és békés, hasonlóan a Cholombianokhoz, akik szeretik. Nemcsak Kolumbiában, hanem Latin-Amerikában is hamar népszerűvé vált, végül a mexikói Monterrey városban is, ahol a helyi zenészek és DJ-k kifejlesztették a műfaj még lassabb és élvezhetőbb változatát, ami csakhamar összehozta a tinédzserek csoportját. 80-as évek végén és a 90-es évek végén népszerűvé vált, és a lelkes rajongótábor már együtt rázta a rongyot a klubokban, ekkor elnevezték magukat Colombianosnak, ami spanyolul egyszerűen kolumbiaiakat jelent.

A zene keveredése az utcakultúrával, a hip-hop divattal valami egészen újhoz vezetett: oversize, gombos, grafikás pólók vallási ikonográfiával és graffiti stílusú szöveggel, csináld magad kiegészítők, karibi hangulat. A hatóságellenes üzenetekkel és a vallási befolyással kevert extrém divat-stílus egyvelege lett, kétségkívül a Cholombiano srácok maradandót hagynak maguk után.

Míg ez a közösség ma is kis számban létezik, a rendőrség és más hatóságok igazságtalan bánásmódja
miatt kénytelenek olykor elrejteni védjegyeiket az utcán, emiatt egyre fogynak képviselői.

Stefan Ruiz fényképész, elsőként fedezett fel valamit ebben a mexikói szubkultúrában, amit meg kellett örökítenie.

Ruiz célja a sorozatok elkészítésével az volt, hogy a monterrey-i fiatalságra örökké emlékezzenek, és fényképeivel egyfajta kitüntetést kapjanak azért, ahogyan befolyásolták a kulturális ihletésű divat következő generációit. A fotók annyira egyszerűek és letisztultak, mint egy tablókép. A fehér háttér előtt készült képeken az extravagáns modellről semmi nem vonja el a figyelmet, így megragadva a Cholombiano-kultúra lényegét.

A fotóssal korábban a Vice készített egy rövid dokumentumfilmet, ahol így emlékszik vissza a sorozat elkészítésére:
„Tisztán akartam tartani a képet, mert ők önmagukban is elég érdekesek, és szerintem a háttér csak elvonja a figyelmet. Nem próbáltam semmilyen társadalmi nyilatkozatot tenni arról, hogy hol laknak stb. Nekem ez inkább róluk és a stílusukról szólt”.

Ruiz Cholombianos című fotókiállítása 2019. szeptemberében volt látható az arizonai Állami Egyetem Northlight Galériájában, amelynek kisebb összeállítását itt is lecsekkolhatod.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Alternatív cipőmárkák skate shoe geekeknek

Rabszolgasors és kizsákmányolás: az 500 dolláros logós póló nyomában

Az ember, aki dombra ment fel és hegyes csizmában jött le

Báthory Erzsébet. Balsorsú főnemes vagy trendi vámpírkirálynő?

Nike x Patta filozófia szakkör

Örök darabok – 2. rész