Barion Pixel

Alternatív cipőmárkák skate shoe geekeknek

Pál Attila Márk

2022.07.15.

13.5 perc

Örök érvényű megállapítás, hogy a gördeszkás felszerelésünk legfontosabb része a lap és a cipő. Ennek egyértelműségét, talán még magyarázni sem kell, hiszen mindkettő elengedhetetlen ahhoz, hogy érdemben és élvezettel tudjunk gördeszkázni. Nem véletlen az sem, hogy erre a két termékcsoportra alapozzák a profik a megélhetésüket és ezeknek van globálisan a legnagyobb piaca. Pénzügyi és gazdasági szempontból a lapgyártás azonban jóval kisebb iparágnak számít, költségesebb az előállításuk és az árrés is kisebb rajtuk. Nem csoda hát, hogy a legnagyobb sportszergyártó, illetve sportruházati cégek a cipőikkel szivárogtak be, és vették át szépen lassan az irányítást a gördeszkázásban.

Vans, a Nike SB, az Adidas Skateboarding, a New Balance, valamint a Converse uralja most ezt a piacot. Igaz, hogy a klasszikus, főként kosarábladázáshoz, teniszezéshez és európai focihoz kifejlesztett modelljeiket már a gördeszkázás hajnalán is előszeretettel hordták a riderek, ennek ellenére azonban sok gördeszkás mégsem érzi legitimnek jelenlétüket a szubkultúrán belül. Ennek több oka is van, melyek közül a multisportos identitás – vannak kifejezetten gördeszkások által vezérelt cipőgyártók – és a sportág kizsákmányolásán alapuló pénzorientált gondolkodás merül fel legtöbbször, mint megbocsáthatatlan bűn.

A mainstream márkákon túl vannak a másodvonalbelinek számító, a gördeszkázáson belül mély gyökerekkel rendelkező cégek, mint a DCéSEmericaEtniesGlobeLakai, de ide sorolható még a Circa, vagy a Fallen is. Ezek próbálnak napjainkban is önazonosan működni, de saját múltjukból nehezen képesek kitörni. Emiatt inkább tűnnek fáradt, az életben maradásért kétségbeesetten küzdő, haldokló óriásoknak, mint a nagyokkal szembeszállni képes, a hazai pálya előnyeit okosan használó tapasztalt játékosoknak.

Van azonban egy harmadik vonal, amiben olyan iparági belsősök mozgatják a szálakat, akik kiábrándultak a tőkeelönyből induló, hypebeast-sneaker-kultúrán lovagoló corporate brandekből és nem hisznek már a régi nagyok felvirágzásában sem. Ez a néhány bátor, határozott elképzeléssel bíró arc nem a gördeszkás cipőpiac megreformálását tűzte ki célul, csupán alternatívát szeretnének nyújtani a csilivili dropok és limitált kollekcióktól megcsömörlött arcoknak. Vizsgáljuk meg, hogy a gyűjtésünkben szereplő független márkák hogyan is képzelik el ezt.

State Footwear
The Free and Liberated State, azaz a szabad és felszabadított állam – szól a cég mottója, ezzel is utalva arra, hogy noha természetesen üzleti alapokon működő cipőmárkáról van szó, ők teljes egészében a kultúrának szeretnének visszaadni. A céget 2016 januárjában indította útjára Kevin Furtadi, aki az egykoron a Tum Yeto cégcsoporthoz tartozó Dekline-nál dolgozott brand director pozícióban, így meglehetősen alapos rálátása van a dolgok működésére.
Furtado és a State célja, egy olyan gördeszkás kézben lévő cipőcég létrehozása volt, ami minőségi alapanyagokból készülő, strapabíró, könnyedén hozzáférhető és megfizethető cipőket kínál. Furtado felismerte azt is, hogy a skater owned kifejezés nem feltétlenül jelent egyet az underground működéssel, hiszen rögtön úgy nyitott, hogy a deszkások körében okkal gyűlölt Zumiez üzletláncba is beintézte. A Jenkem magazinnak adott interjújában azonban nem győzi hangsúlyozni, hogy ezzel a lépésével nem villára és sportkocsikra gyűjt, hanem egyszerűen csak így tudja fedezni a felmerülő gyártási és a csapattal kapcsolatos költségeket. A cipőket, (amiket, mint szinte minden egyes cég esetében Kínában gyártat) egy-két saját feature-t leszámítva a klasszikus modellek formavilágából táplálkozik és 55-60 dolláros áron kínálja, amivel bőven a nagy cégek kiskereskedelmi árai alá megy. A projekt mögött deszkás oldalról olyan arcok állnak, mint Ben Gore, Matt Rodriguez, Jon Nguyen, Christian Maalouf, Kevin Coakley és Brian Powderly, míg az üzemeltetésben a Static-ért felelős Josh Stewart és a Habitat atyaúristene, Joe Castrucci segíti.

The Free and Liberated State, azaz a szabad és felszabadított állam – szól a cég mottója,
ezzel is utalva arra, hogy noha természetesen üzleti alapokon működő cipőmárkáról van szó,
ők teljes egészében a kultúrának szeretnének visszaadni.

Straye
Teljesen más marketingformulát követ a Straye, ami mögött a Los Angeles-i streetwear világ feketeöves nehézsúlyú bajnoka, Angel Cabada áll. Neki köszönhettük korábban a Krew és a Supra márkákat, így van fogalma arról, hogy mibe is vágta a fejszéjét. A Straye mondhatni rárúgta az ajtót a gördeszkás világra, ennek ellenére szinte még az előszobába sem sikerült bejutnia. Pedig olyan arcok sorakoztak föl már induláskor is a márka mögött, mint Jamie Thomas – aki egy az egyben átjátszotta a Straye nek egykori márkájának, a Fallennek az Insta-accountját -, vagy Chad Muska, aki ezzel egyidőben még nagyban a Suprának dolgozott és nem is nagyon tudta megmagyarázni a Straye-vel való összeolvadását, csupán néhány ködös kijelentéssel próbálta oldani a körülötte kialakult ellentmondásokat.

A Straye mondhatni rárúgta az ajtót a gördeszkás világra,
ennek ellenére szinte még az előszobába sem sikerült bejutnia.

Azóta bővült a deszkás palettájuk Windsor Jamesszel, Boo Johnsonnal, Dane Vaughnnal és Antwuan Dixonnal is, akik LA környékén még csak-csak számítanak, de a globális gördeszkázást tekintve egy ideje már súlytalanná váltak.

A cipőik egyébként szintén az egyszerű formavilágokat követik és a nagyon kedvező 45-60 dolláros sávban mozognak. A cég bátran hangoztatja, hogy a piacon található legtartósabb cipőkről van szó, amivel kapcsolatban azért már ránézésre is vannak kétségeink. A márka célkeresztjében főként a fiatalok állnak, vagyis ahogy ők állítják a profiktól kezdve a pózereken át a celebeken és Instagram sztárokon keresztül mindenki, amit valóban alá is támaszt rendkívül harsány termékpalettája – amik közül azért nehezen tudna választani egy real gördeszkás. Cabada egyébként valamit megint nagyon jól csinált, ugyanis 50%-ban bevásárolta magát a cégbe a BBC International cipőgyár, ami olyan márkák cipőinek gyártásáért felel mint a Tommy Hilfiger, a Polo Ralph Lauren, a Reebok, a K-Swiss, a Marvel, vagy éppen a Universal. A partnerség keretében Cabada ezentúl a dizájnért és a marketingért, míg a BBC a gyártásért és az értékesítésért felel majd.

Last Resort AB
A Last Resort AB a legfiatalabb cég a cikkben tárgyalta közül – tulajdonképpen miattuk született ez az írás is – és egyelőre az egyetlen, amihez Magyarországon is hozzá lehet jutni. A márka mögött a Polar deszkák atyja, a gördeszkás világ egyik legnagyobb különce, a svéd Pontus Alv áll. Az egykor profi státuszban gördeszkázó Pontus karrierje során olyan cégóriásokkal dolgozott együtt, mint az Emerica, a Converse, vagy a Nike.

A Last Resort AB indulását kísérő interjúkban hangsúlyozza is, hogy valamilyen szinten tiszteli a nagy cégeket, könnyen és jól lehetett velük együtt dolgozni, és manapság már a profi deszkásaikat is megfizetik, ami nagy szám ahhoz a korszakhoz képest, amiben ő nőtt fel. Mégis, teljesen lelketlennek és mesterkéltnek érzi az egészet és úgy volt vele, hogy itt az ideje egy 100%-ban gördeszkás kézben lévő cipőcég létrehozásának. A Last Resort AB-vel a hozzá hasonló kreatív fiataloknak kíván opciót kínálni a márkajelzésekkel elhalmozott – amiket Pontus kifejezetten utál és igyekezett minimalizálni is saját márkája esetében – corporate márkák erdejében. Persze tisztában van azzal is, hogy nem a személye, hanem a gyártott termék dizájnja és minősége az, amivel tömegeket képes lehet maga mellé állítani.

A cégben rajta kívül a tulajdonképpeni ötletgazada, Sami barátja tölt be fontos szerepet, aki talált neki egy olyan gyárat Vietnámban, ahol olyan cipőket tudnak gyártani, melyek kiskereskedelmi árát képesek tartósan 100 euró alatt tartani. A cél tehát egy végtelenül letisztult, márkajelzés mentes, teljes mértékben gördeszkás szemmel kialakított, olcsó és minőségi cipő gyártása volt. Ez Pontus szerint tökéletesen meg is valósult és bízik benne, hogy a már meglévő üzleti partnerei segítségével a cipőbizniszt is úgy felforgatja majd, ahogy a Polarral tette anno a gördeszka lapok piacával!

A Last Resort AB a kreatív fiataloknak kíván opciót kínálni
a márkajelzésekkel elhalmozott corporate márkák erdejében.

Cariuma
A brazil csoda, ami alig néhány hónap alatt szinte a teljes internetet letarolta, beszámolt róluk a Vogue, a Highsnobiety, a Forbes és a The Berrics is. Persze ez a masszív marketinggépezetének köszönhető, azonban az mindenképp megsüvegelendő, ahogy szépen lassan mind a divat, mind pedig a gördeszkás kultúrába beszivárogtak. Az előző márkákhoz képest a riói Cariuma egyébként inkább a divatra, mint core gördeszkás mivoltára helyezi a hangsúlyt. Utóbbira is támaszkodhatna, mert két boardsport-fanatikus alapította, azonban ők egy teljesen más oldalról, a szimpátia elérésével igyekeznek maguknak rajongókat szerezni. Fenntartható, átlátható és környezettudatos. Ezek talán a legfontosabb buzzwordök manapság a divatvilágban, a Cariuma pedig igyekszik teljes mértékben megfelelni a modern elvárásoknak. Újrahasznosított és visszakövethető természetes alapanyagokat használnak (pl: bambuszt, pamutot, parafát) mind a cipők mind pedig a csomagolások esetében, a vászont fair trade kereskedelem útján beszerzett pamutból készítik, mindezek mellett teljes kínálatuk 43%-a vegán.

Annak ellenére, hogy a dizájn fontosságát is hangsúlyozzák, a Cariuma ismert fazonok újragondolásával dolgozik. A zöld felfogás és etikus gyártás azonban az árcédulákon is meglátszik, a cipők szinte kivétel nélkül a 100 eurós határon mozognak. A review-k egyébként sok-sok pozitívumot írnak a Cariumaról és profi gördeszkás csapatának tagjai is elismerően nyilatkoztak róla.

Meglepő, de olyan arcokat sikerült már első körben leigazolniuk, mint a legendás Mike Vallely, a Tampa AM győztes portugál zseni, Gustavo Ribeiro, vagy a no stance stílusa miatt manapság nagyon felkapott, Leandre Sanders. Rajtuk kívül a Berricset tulajdonló Steve Berrának is rögtön kedvencévé váltak a cipők, aki nem győzött ömlengeni róla a Berrics social felületein.

Fenntartható, átlátható és környezettudatos. Ezek talán a legfontosabb buzzwordök manapság
a divatvilágban, a Cariuma pedig igyekszik teljes mértékben megfelelni a modern elvárásoknak.

Futottak még

HRS
A szofisztikáltabb és elegáns darabok kedvelőinek készít cipőt a HRS, vagyis a Human Recreational Services, amit a legendás Erik Ellington indított útjára az egykori Supra marketingmenedzser, Dennis Martinnal.

Mintegy érdekességként csaptuk a listához, mert árban és minőségben is teljesen mást képvisel,
mint a többiek. Ahogy Ellington is nyilatkozta, a HRS-t ízig-vérig a gördeszkázás táplálja, mégsem
kizárólag nekik szól, persze hogy is szólhatna egy luxusmárka az utcakultúrának.

Az egész HRS, amellett hogy tiszteleg a nagy divatházak luxusmárkái előtt, sokkal inkább igyekszik arra a sokat emlegetett tézisre alapozni, hogy a gördeszkások ízlése nagyban meghatározza a divat alakulását. És hogy ez mennyire nem csak egy elnagyolt megfogalmazás, olvassátok el az ide kapcsolódó cikkünket a Lous Vuittonról. Az időszakosan elérhető kínálatuk egyébként ritkán tartalmaz olyan modellt, amiben jószívvel elindulnánk deszkázni, főként a mokaszinok és hajóscipők vonalán mozognak, ezek árai pedig, a felhasznált prémium olasz alapanyagoknak köszönhetően a 300-1000 dollárig alakulnak.

Proper
Utolsó vizsgált márkánk a Proper, aminek múltja nagyon érdekes, jelene pedig legalább annyira bizonytalan. Ami miatt érdemes vetni rá egy pillantást az a tulajdonos személye, Shawn Baravetto, aki dolgozott többek között a Circa-nál és a DC-nél is, és a Nike SB-nél is ahonnan Product Line Manager pozícióból távozott azért, hogy az összes itt szerzett tapasztalatát (és nem kevés megtakarítását) a Properbe fektesse és kamatoztassa.
Footwear That Works a márka szlogenje, de a végeredmény azonban nagyon felemásra sikeredett. Egy ilyen rezümével rendelkező arctól, ha nem is többet, de teljesen mást vártunk volna arculat és dizájn terén is. Visszafogott eresztés lett a Proper, amit egy ideje nem frissülő webshopja is hűen tükröz. Bár úgy tűnik, hogy egy-egy modellből még azért lehet rendelni és Instagram-on is aktívak, legutolsó kollekciójuk 2019-ben jelent meg.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Lágy ütemek és abszurd hajköltemények: egy mexikói szubkultúra rövid története

Rabszolgasors és kizsákmányolás: az 500 dolláros logós póló nyomában

Az ember, aki dombra ment fel és hegyes csizmában jött le

Báthory Erzsébet. Balsorsú főnemes vagy trendi vámpírkirálynő?

Nike x Patta filozófia szakkör

Örök darabok – 2. rész