Méltó utak az azték piramishoz: Mulató Aztékok interjú

4BRO / Fotó: Kenyeres Kristóf & Jan Stachowski

2025.03.14.

15 perc

Link hegyek és hullámvölgyek a méltó utakon

Hat évnyi bokszutca után ismét a pályán az Azték járgány. Az új album, Azok Méltó Utak megjelenése kiváló alkalmat adott arra, hogy a 4BRO underground körkép- és interjúsorozatában az Aztékokat is megszólaltassuk. Az eddigi interjúk során rendszerint három különböző előadót kérdeztünk meg, mintegy földalatti hálózatszerű árukapcsolásként – most viszont egy teljes brigádot egyszerre csekkolunk le.

Zenei témájú cikkeknél gyakran tapasztalni, hogy a szerző pimaszul a saját haverjairól ír – amiről persze csak a beavatottak tudnak, vagyis azt, hogy a riporter és interjúalanya spanok. Nem titok, hogy két Azték taggal is közel húsz éve, egészen 2005 óta ismerjük egymást. Mivel már több mint egy tucat cikket készítettünk másokkal, az lenne a cink, ha éppen őket hagynánk ki, főleg most, amikor az apropó is adott.

Nem véletlen az alcím: Link hegyek. Az Azték házi mitológiájának része, hogy lusták és szétszórtak – a valóság viszont ennek épp az ellenkezője: meglepően termékenyek. Például, ha csak a Bandcamp-oldalukat nézzük, már most 13 kiadványt találunk, és ez messze nem a teljes lista – az új album például még fel sem került.

Emeca33, Tink és pHLaT hármasa hosszú évekre visszanyúló barátságok mentén szövődött. Kezdetben Meki és pHLaT néven borzolták egymás idegeit, majd Tink és Emeca33 megalapította az Azték duót, amely hamarosan triumvirátussá bővült. Az általuk jegyzett side projektek, EP-k és mixek száma szinte követhetetlen. Tink Misi ugyebár a Slow Village-ben is rombol, de valamiért ritkán említik meg, hogy elég sok szóló projektje is kijött. Ide sorolható a méltatlanul elfeledett Bfok 11-es kollaboráció is: Tink x Bfok11 – A Stíl Marad EP.

Továbbá a DJ ONE AB univerzumából, a RÓQA X Tink – Malom album, de nem ez az egyetlen közös projektjük. Hasonlóan izgalmas életjel tőlük a Folt.

pHLaT/Doktor Monoton rapügyeit is már nehéz számolni, három szólóalbum és két Lapos Föld lemez Gazsi Rap Show-val közösen. A Lételméleti Metarealista Iskola – mi is lehetne más?

Lapos Föld – Világosszürke ég

pHLaT – Szegényember

Az Emekajji által grundolt EPMK-hoz meg nekem is van egy kis közöm, khmm.

EPMK (közr. pHLaT) – Hol az a pont

Aztán ott vannak a Hálózat, RobotDeck és StackOne Petis projektek, amelyek önmagukban is külön cikket érdemelnének. Mindenesetre a RobotDeck x Mulató Aztékok – Kaleidoszkóp EP egy igazi eredeti gyöngyszem a magyar rap aranyszínű, ám műanyag koronáján.

A StackOne-al közös Dunaújlipótváros pedig szintén egy albumnyi őszinte együttgondolkodás.

Mulató Azékok x StackOne – Odabent (közr. Slow Village)

Ezek tényleg „méltó utak” és „mennyi minden” van még hátra.

A közreműködések és feat-ek sűrű rengetegébe, vagy épp a Slow Village falvába még be sem vittelek titeket. Mindez csak tovább erősíti azt a képet, hogy ez a magát lassúnak tartó brigád nem csupán egy falut, hanem egy egész kis zenei univerzumot épített maga körül.

Ha élőben is elcsípnétek őket, a következő dátumokat érdemes felírni:
március 27-én nyílik a Mulató Aztékok art kiállítása a Pikszisben (május 3-ig),
április 11-én pedig az Azok Méltó Utak albumbemutató a Gólyában.

És most következzék, a zenei kérdezz-felelek:

Melyik volt az a rapszám (vagy album, vagy előadó), ami akkora hatással volt rád, ami miatt úgy érezted, hogy mindenképp rappelni akarsz te is?
Emeca33: 7 éves voltam (1993), amikor a Kaliforniába jöttem (Will Smith főszereplésével) ment a tévében. Annyira megtetszett a főcímben elhangzó rap, hogy azonnal írtam egy saját verziót. BAMM! Kipattintottam ott helyben apámnak és anyámnak, akik csak értetlenül néztek rám – egyszerűen nem tudták hová tenni a dolgot. Azóta sem beszéltünk erről soha.

Tink: Tink: 1996-ban az Animal Cannibals: Fehéren Fekete, Feketén Fehér című albuma, majd pár hónapra rá a Fila Rap Jam 1. válogatás-kiadvány.

pHLaT/Doktor Monoton: Több is volt, de ami most hirtelen eszembe jut: Snoop Doggy Dogg – Murder Was the Case és a Wu-Tang Clan – Method Man (M-E-T-H-O-D Man).

Kik a kedvenc beatmakereid, producereid?
Emeca33: Az összes, és senki. Alig hallgatok zenét, alapvetően az A=440 Hz-el van bajom, hallgathatatlan. Van rá legalább kilenc jobb alternatíva, de ebbe most nem mennék bele részletesen.

Tink: Tengeren túlról Kankick, Jay Dee, Madlib, Roddy Rod, Kev Brown, Jneiro Jarel és DJ Scratch produkciói mindig nagy hatással voltak rám.

Tengeren innen: Marcel, Takeshi, Ozon aka Sematic4, DJ Mango aka Modul és még sokan mások inspiráltak. De hogy némileg haza is beszélek: emekajji, DJ Slow, ONE-AB, Frankclear, The Drumlord, Heilig Tomi és Tzapa mind-mind ott vannak a kedvenceim között.

pHLaT/Doktor Monoton: RZA, Muggs, Madlib, Erick Sermon – a teljesség igénye nélkül.

Melyik külföldi rappernek raknál össze egy albumot?
Emeca33: Annak, amellyel akkorát robbanok, hogy egy menő penthouse árát kaszálom vele.

Tink: Most valamiért Grandmaster Caz és Evidence jutott eszembe. Mondjuk egy közös album meló velük, egy Hálózat kollektíva bítpakkra.

Tink. Fotó: Manhertz Gergő

pHLaT/Doktor Monoton: Mármint hogy én lennék az album zenei producere? Ha jól értelek, akkor ide olyasvalaki kell, akinél az alapok nem feltétlenül voltak mindig a kedvenceim, de a szövegeit szeretem. Hogy nagyot mondjak – és nem is annyira hasraütésszerűen – legyen maga Notorious B.I.G.!

Van-e valami beakadásod a rapstílusok között, amit nagyon szeretsz, vagy valamilyen szokatlan zene esetleg?
Emeca33: N.E.R.D. albumok, The Neptunes, Sun Ra, Django Reinhardt, Tom Waits.

Tink: Leginkább a fentebb említett beatproducerek munkáinak világa és „szaundja” áll hozzám a legközelebb.

pHLaT/Doktor Monoton: Szeretem a klasszikus boom bapet, a Wu-Tang hangzást, és az atlantai vonalat, amit az Outkast és környezete hozott létre – ebből mára rengeteg csodálatos előadó nőtt ki. Bejön a régi vinnyogós, sípolós west coast, az LBC hangzás és a G-funk – ha maga a funk annyira nem is, a bluest már sokkal inkább érzem. A brit vonalak kísérletező, nagyon sajátos világát is bírom, de igazából rengetegféle dolgot hallgatok. Nincs egyetlen fő irányom – a lényeg mindig a rap. És a rap működhet sokféle zenei kereten belül, ha jól van összerakva.

Titkos zenei bűnöd, amit még meg lehet gyónni a nyilvánosság előtt is? Mivel bántalmazod magad?
Emeca33: Imádom Zámbó Jimmy és a Nirvana közös dalát, örök szerelem. Nirvana – Egy Jó Asszony Mindent Megbocsájt (mashup)

Tink: Szimat Szörény mesekazetta.

pHLaT/Doktor Monoton: Ugyanannyira átszellemít és lázba hoz Bródy és Szörényi, mint a Ragazzi Avanti di Buda vagy a Bella Ciao. Mindez bennem teljesen hézagmentesen összefésülődik

Hallgatsz európai hiphopot? Ha igen, kik a kedvenceid?
Emeca33: Nem.

Tink: Mostanában sok Kid Sublime-ot hallgattam, de nagy hatással volt rám a brit hiphopból a Task Force csapat és a Mud Fam kollektíva, valamint Roots Manuva. Az újabb nevek közül a Blah Records arcai, főképp Sly Moon.

pHLaT/Doktor Monoton: Régebben sok német és francia hiphopot hallgattam, ma már inkább az angolokat, ha európai előadókról van szó. Vannak, akiket nagyon bírok, de hosszas felsorolás helyett mondok inkább egy nagy kedvencet a klasszikusok közül: Roots Manuva.

● Mit utálsz legjobban a magyar hiphopban, illetve mit szeretsz benne leginkább?
Emeca33: Utálom, hogy 20 másodperc után kikapcsolom. Imádom viszont azt a ritka pillanatot, amikor felismerem, ki lesz számomra még 10 év múlva is tiszteletre méltó.

Tink: A gyakori tudatlanságot nem komálom benne, ellenben a közösségteremtő energiát imádom.

Mulató Aztékok – pHLaT, Emeca33 és Tink. Fotó: Manhertz Gergő

pHLaT/Doktor Monoton: Azt utálom benne, amiről nem tehet: a születésének körülményeit, a kiadók nulla kockázatvállalási hajlandóságát, és azt a végtelenül szűk teret, ahová tehetségalapon senki sem fért be. Az ő érdektelenségük és vakságuk tette lehetetlenné a saját hanggal rendelkező, valódi tehetségek felemelkedését, mert nem látták bennük a gyors anyagi megtérülés lehetőségét. Amit viszont a legjobban szeretek benne, hogy végül mégiscsak láthatom megtörténni mindazt, aminek már régen meg kellett volna.

Mi volt szerinted az elmúlt pár év legjobb albuma? Lehet több is, és ha nem feltétlenül hiphop, az sem baj.
Emeca33: Szólok, ha hallok valamit.

Tink: Jaylib – Champion Sound (bár ez már jó régi), Maspyke – Static (ez sem sokkal fiatalabb), Take – Pieces From The Puzzle (még régebbi). Kevés friss albumot hallgatok, de hogy mondjak 10 éven belülieket is: LVNATEK – Wok Mixtape és a Jazzbois teljes diszkográfiája.

pHLaT/Doktor Monoton: Az elmúlt pár évben kevés új albumot hallgattam végig, sok a pótolnivaló. Azokat az egyértelmű neveket, akikről tudod, hogy hallgatok, most nem kezdem el felsorolni, szóval ezt a kérdést most passzolom.

Mi volt az első eszköz, amin zenét csináltál?

Emeca33: Fast Tracker 2, Reason, Ableton – meg volt valami program, amiben egérrel lehetett scratchelni.

Tink: Egy kétkazettás magnó és egy két oktávos Casio szintetizátor volt az első ilyen élményem. Majd jó 15 évvel később jött a Reason 2.5-ös verziója.

pHLaT / Doktor Monoton: Egy PC, talán egy 386-os, a program pedig a Fast Tracker 2.

Van-e olyan számod, amit ma már másképp csinálnál meg, átalakítanál? Szoktál visszafelé is agyalni, vagy csak előre nézel?
Emeca33: Az összeset jobban szerettem volna megcsinálni. De az elengedés is egy tanulási folyamat.

Tink: Persze, szerintem mindenkinek van ilyen. De azok a dalok akkor és ott úgy voltak jók, arra voltam képes. Nem nagyon töprengek ezen.

pHLaT/Doktor Monoton: Inkább a hangzással nem vagyok elégedett bizonyos daloknál, de visszafelé nem csinálnám őket újra – csakis így születhettek meg, egy tanulási folyamat során. Zavarnak a korai gyermekbetegségeim, de igyekszem minden fronton meghaladni őket, az emlékükkel pedig megtanultam együtt élni. Egyébként gondolkodom egy remaster albumon is – lehet, hogy egyszer az is érkezik.

Valamilyen tanács (Igazgatótanács khmm.), azok számára, akik most kezdenek el beateket csinálni, szövegeket írni?
Emeca33: Legyen erős önkritikád, és elsősorban önmagadnak tetsszen, amit csinálsz. Ha másnak is bejön, az egy bónusz – de másodlagos.

Emeca33. Fotó: Manhertz Gergő

Tink: Ne akarjanak egyből kitűnni, inkább csiszolják a tudásukat. Ismerjék meg mélyebb rétegeiben azt, amivel foglalkozni szeretnének. Járjanak utána, olvassanak a hiphop történelméről, és legyenek képben az alapvető dolgokkal.

pHLaT/Doktor Monoton: Hallgassanak jó beateket és rappeket, csiszolják az ízlésüket,alakítsák ki a saját irányadó mércéjüket. Szűrjenek szigorúan, és várják el maguktól, hogy nem engedik át a szart a szűrőn. Ha pedig egyedi hangot akarnak létrehozni, és nem akarnak epigon-szerepbe kényszerülni, tizenkettő egy tucat lenni – akkor ne hallgassanak 0-24-ben egy magyar előadót sem.

Tedd a kezed a szívedre, és ne csalj – amikor rátok ragadt a Mulató Aztékok név, elkezdtél utána nézni az azték kultúrának? Vagy… ööö, nem?

Emeca33: Nagyon illúzióromboló lesz a válaszom: azért tetszett meg a Mulató Aztékok név, mert M.A. – Molnár Ákos, Misi-Ákos.

Tink: Van egy nagy képes könyvem az azték kultúráról, amit ajándékba kaptam. Örömmel lapozgattam és a mai napig szívesen előveszem.

pHLaT/Doktor Monoton: Idővel igen, elkezdtem utánanézni. És miután megtudtam, hogy valójában mennyire vérszomjasak voltak, akkor fogtam fel igazán, hogy micsoda jó kis név is ez.

Kinek ajánljátok a Méltó Utakat?
Emeca33: Azoknak, akik azt hiszik, hogy képtelenek egy albumot megcsinálni.

Tink: Minden embertársunknak, aki méltó útra vágyik.

pHLaT/Doktor Monoton: Mindenkinek, aki szereti.

Mulató Aztékok – Azok Méltó Utak
Mulató Aztékok – Emeca33, Tink és pHLaT. Fotó: Kenyeres Kristóf

Mit tud a Balzac utca, amit a többi utca nem?
Emeca33: Helikopterezni.

Tink: Mondjuk egy Füli Gér-t.

pHLaT/Doktor Monoton: Leginkább azt, hogy jókor volt jó helyen – és össze tudta hozni ezt a csapatot.

Ha olvastál vagy láttál valamit mostanában (könyv, film stb.), amit mindenkinek ajánlanál, ne fogd vissza magad!
Emeca33: The Holy Mountain (1973), PI (1998), eXistenZ (1999), Waking Life (2001), Scanner Darkly (2006).

Tink: Nem nagyon nézek filmeket, inkább a dokumentum- és természetfilmeket, illetve portréfilmeket részesítem előnyben. Imádom Egry Krisztián Mesterségek Memoárja sorozatát, amit tiszta szívvel ajánlok. Persze a Royal Damage is lepöröghet bármikor.

pHLaT/Doktor Monoton: Nem olyan rég újraolvastam Hermann Hesse Üveggyöngyjátékát 10-15 év után – ezt a művet és úgy általában Hessét is csak ajánlani tudom. Ha filmekről van szó, az utóbbi évekből néhány kedvencem, a teljesség igénye nélkül: Once Upon a Time in Hollywood, Parasite, The Banshees of Inisherin, Whiplash, Furiosa, Moonlight. És egy hazai is: Külön falka.

Minden országrésznek, baráti körnek vannak saját szlengjei, belső poénjai, titkos dumái. Osszatok meg valami helyi szlenget vagy dumát, amit szerettek és még vállalható.
Emeca33: Ölelés, jól is elsülhet, legjobb nap – de nem mondom meg, mikor kell mondani.

Tink: Ó, Kicsim, elfogyott a csucsu.

pHLaT/Doktor Monoton: Csak vállalhatatlanok vannak, szóval nem tudok mit megosztani ez ügyben.

Üzenőfal az utolsó szó jogán – Shout out, Big ups és testvérei…
Emeca33: Shout out to all the önazonos pípöl out there, ami a szíveden az a szádon, agy-szív szinkronicitás, folyt köv, ölelés…

Tink: Köszi az interjút, köszi az olvasást! Ölelés Hallgatók, Követők, Fanok, Kollégák!

pHLaT/Doktor Monoton: Csók!

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Bombatölcsért csinálok a kezedből – a jugoszláv punk és újhullám

A grungehoz láncolt Alice kalandjai

Gombafelhő takarja el a felkelő napot – a japán punk története

Berghain – a négy fal között morajló hedonizmus

Sunny története. Így lesz egy tragédiából popszám