Maltête meséi – párizsi pillanatok és vidéki pillantások

Benedek Csanád

2022.05.23.

6.5 perc

Örkény, ha fotózni tudott volna, Maltête lett volna. René Maltête képei olyanok, mintha bepillantást nyernénk egy szürreális humorú vígjátékba, amit sosem forgattak le. Vagyis de, ez az élet maga. Maltête látásmódjával hozzáteszi a tragihoz a komikumot, így képei kicsit elviselhetőbbé teszik az életet.

René Maltête fotós 1930-ban született Lamballe-ban, Côtes d’Armorban. Ő egy bretagne-i breton. Zűrzavaros tanulmányai után a mozi vált első számú szenvedélyévé, majd 1951-ben úgy döntött Párizsba megy, hogy szerencsét próbáljon a filmes világban.

Maltête filmrendező szeretett volna lenni, azonban nehéz idők jártak a háború utáni fővárosban, ahol többnyire alkalmi munkákból tartotta fenn magát. Idővel aztán sikerült a filmgyártás közelébe férkőznie, rendezőasszisztensként dolgozott Jacques Tati és Claude Barma forgatásain. Lehetőségeivel azonban korántsem volt megelégedve, csalódott volt:

A forgatáson az én szerepem volt leginkább behatárolt, valójában egy művelt kávéhordó voltam, nem láttam hogyan lesz ebből karrier.”

– nyilatkozta később. Belefáradva, hogy hiába várja dicsőség óráját, vett egy Semflex 6×6-os filmes fényképezőgépet. A „szendvicshordás ideje alatt” úgy döntött, hogy fotózásba kezd.

A téma az utcán hever, néha szó szerint

Utcai fotózás, de hogyan?
A háború utáni időszakot az utcai fotózás fejlődése jellemzi, következésképp sok fotós szerez hírnevet ebben a kategóriában. Robert Doisneau egyik jeles képviselője ennek az időszaknak, aki képeivel szintén a hétköznapi pillanatokat és az átlagembert jelenítette meg. René Maltête ennek a fotós generációnak a tagja, akinek személyes és megható képei tele vannak humorral. Igazából másolhatatlan a stílusa.

Míg a szintén zseniális Lucien Hervé (amúgy hazánk fia, eredeti nevén Elkán László) absztrakt épületfotói valahol tanulhatóak, másolhatóak. Ugyanez igaz a portréfotózásra, a fények beállításaira is. Maltête ezzel szemben az apró kis élethelyzeteket, a lopott pillanatokat vette észre. Ezek megismételhetetlenek, nem taníthatóak. A szem vagy benned van, vagy nincs, nem lehet megvenni. Bár vannak beállított képei, mint az önmagával sakkozó sakkozó, vagy a ruhástul kiteregetett gyerkőc, vagy a pap, aki a füstkarikából képez nimbuszt a feje fölött. De ezek is eredetiek.

A legtöbb fotóját mégis a véletlen szülte, egy zseniális poénra épül, amit felismerni és rögtön lekapni jó szem és ízlés kérdése. Másfelől szinte lehetetlen. A képei lényege egyfajta kedves humanizmus. Ezek a pillanatok most is jelen vannak, csak észre kell venni a szituációt, lehámozni róla a körülötte lévő végtelen hullámzást. Képei szinte egy egész történetet elmesélnek, egy pillanattal.

Maltête életképei
1960-ban jelent meg első könyve, a Paris des rues et des chansons (Az utcák és a sanzonok Párizsa)

A legtöbb kiadó az ismeretlen fotóst elutasította, pedig láthatták a képei finom humorát. Végül az akkor már sztárnak számító sanzonénekes Georges Brassens, valamint a szintén legendás Boris Vian ajánlásai által adják ki. Az első albuma, 35 000 eladott példányával nagy sikernek bizonyult, ami további három kiadást ért meg. A könyv 1969-ben elfogyott, majd egészen 1995-ig kellett várni az új kiadás megjelenéséig. Maltête képei méltán lettek sikeresek, hiszen még ma is átjönnek.

Fontos elmondani vele kapcsolatban, hogy a francia vidék, különösen Bretagne szociofotógrafikus megörökítője is. Maltête erősen ragaszkodik a szűkebb bretoni pátriájához, első portréfotóit is ezeken a területeken készíti. Tehát nem csak egy vidám bohém párizsi dili a pali. Bretagne, mint egy „kikötőhely”, ahová vissza-visszatér, végül öregen újra lehorgonyozza a fotóst. Még mielőtt kifelejteném, Franciaországban költőként is számon tartják. Verseit nem fordították magyarra, a kötetek címe alapján azért lehet sejteni, hogy a szürreálisba hajló humorát itt is megőrizte: „Beavatkozás nyitott szívvel, 1962; Magvak kertnélkülieknek,1980; Száz vers a békéért, 1987; Zsebek tele emberi szemekkel.

Lencséjével egész életében az embert kutatta, megörökítette a számára kedves földmíves és városi embereket, képei egy átalakulóban lévő korszak hiteles lenyomata. Nyugi, a humorát azért vidéken se veszítette el. Híres birkás képén a francia választási plakát szövege: „A többség te vagy”. Ez amúgy nemcsak mint fotó vicces, hanem jól példázza Maltête ötleteit, hisz direkt kivárta, amikor a pásztorok áthajtják a birkákat és akkor lőtte meg a képet. A többi fotótörténelem.

Maltétizmus, izmus, ami nem izmoskodik
Maltête mulatságos helyzeteket örökített meg a hétköznapokban, melyek immáron ünnepnapok a humanizmus számára. Sokkal többek, mint egy egyszerű képek, van benne filozófiai reflexió. Interjúkból kiderül, hogy saját magának nem is a vicces pillanatok vadászása volt a cél, hanem hogy felfedezze és újra felfedezze azt, ami a szeme előtt zajlik.

Ez egy játék volt, akár gép nélkül is, hogy ugyanazt másképp lásd. Maltête azon kevés fotós közé
tartozott, aki képes volt a humort kifinomultan, érzékletesen megjelentetni a képein.

A 2000-ben, 70 évesen elhunyt francia fotográfus munkássága arra késztette az utána következő fotós generációkat is, hogy vegyék észre a hétköznapok abszurditásában rejlő humort. René Maltête egy mérce is arra, hogy igenis el lehet juttatni a gondolatokat mindenkihez. A kép univerzális nyelv, akkor is értjük, ha René nagyon is franciásan látott. „Mert elsősorban ember volt, és csak véletlenül francia.”

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Megálmodott tájak és különös kreatúrák – Yerka, a lengyel szürrealizmus kismestere

Itt járt a banda… helyett Steve

Minimalizmus mesterfokon – így rajzol Padure

Plakátmagányban ázó éjjelek

A képregény, mint apokaliptikus látomás – Philippe Druillet öröksége

A valódi trainspotting élet