Barion Pixel

Megálmodott tájak: Yerka a szürrealizmus lengyel kismestere

Benedek Csanád

2022.08.09.

8 perc

Ha hiszed, ha nem, van olyan, hogy lengyel szürrealisták, és Jacek Yerka csak egy közülük.

Úgy gondoltuk érdemesebb egyenként bemutatni a kortárs művészeket, mint egy antológiát készíteni.

A lengyel Jacek Yerka a kevésbé ismert, ám annál különlegesebb alkotók közé tartozik. Az internet időről időre felkapja, majd elfelejti. Érdemes tudni vele kapcsolatban, hogy számos vázlata és félkész ötlete került ki a netre. Ezek elsőre nem tűnnek vázlatoknak, ám valójában mégsincs annyi festménye, mint gondolnád. Ezt majd lentebb kibontom, hamár a végtelenbe való kibomlás alkotónk egyik trükkje.

Walking Lesson
Harvest
Returning Home

Kinyílik az első kapu, megjelenik ebben az univerzumban Yerka
Jacek Yerka, eredeti nevén Jacek Kowalski, lengyel képzőművész családba született 1952-ben, Toruńban. Legkorábbi emlékei festékekről, tintákról, papírról, radírokról és ecsetekről szóltak. Ezekkel játszott. Nála tényleg lehet mondani, hogy a festékszagot már a bölcsőben magába szívta, vagy a hígítót – a képei alapján mindkettő megeshetett.

Iskolát ad az iskoláknak
Gyerekként útált kint játszani, szívesebben ült le egy ceruzával saját világokat alkotni, benépesíteni és felfedezni azokat. Ez a viselkedés már az általános iskolás éveiben szociális problémákhoz vezetett, melynek állandó velejárója volt a zaklatás és a gúnyolódás. Yerka ezt az időszakot „szürke és rémisztő valóságként” írja le. Később, középiskolás éveire azonban „érinthetetlenné” vált, ugyanis nagy népszerűségnek örvendő gúnyrajzokat, karikatúrákat készített az iskola szemétkedő zaklatóiról.

Yerka nem kért a szüleinél látott bizonytalan egzisztenciájú művészi létből, így azt fontolgatta, hogy csillagász vagy orvos lesz. Egy év orvostanhallgatás után mégis a festészet irányába orientálódott, ezért inkább képzőművészetet és grafikai tervezést tanult.
Elmondása szerint az akadémiai tanulmányok alatt oktatói nyomást gyakoroltak rá, hogy kerülje a részleteket és a realizmust a kor divatja érdekében, de Yerka nem engedett, ragaszkodott az aprólékos, klasszikus flamand technikához, amely máig jellemzi munkáját. Idővel briliáns tehetségként tekintettek rá.

Base
Bible Dam
Ocean Kitchen

Enter the Yerka
1976-ban szerzett diplomát a toruńi Kopernikusz Egyetem Képzőművészeti Karán. Az első években plakátokat tervezett, amelyeket többek között bemutattak a Katowicei Lengyel Plakát Biennálén, a Lahti Biennálén és Varsóban is.

1980-ban kezdett teljes munkaidőben művészként dolgozni. Mivel stílusa mesekönyv illusztrációknak vagy sci-fi magazinnak is kiváló, több szerződést is kötött varsói galériákkal, de hamar egyedi megbízások is megtalálták.

A szocialista realizmus és maga a korszak sem tudott mit kezdeni vele. A vasfüggöny leomlása Jaceknek is távlatokat nyitott. 1990-ben Yerka szerződést kapott Rene Daalder Hollywoodban dolgozó holland író és rendező-producertől. Képzeletbeli figurákat, szörnygépeket és szürreális tájakat kellett alkotnia a Strawberry Fields című sci-fi filmhez. A film koncepciója szerint Yerka munkáit kombinálták volna a Beatles dalaival. Jacek is részt vett a gyártás első szakaszában, de a film Daalder 2019-ben bekövetkezett halála miatt sosem készült el, Daalder hivatalos honlapján az áll, hogy a film, még mindig elkészülhet.

Yerka festményei magukért beszélnek, csak nem mindig értjük azt a nyelvet.

Attack at dawn
Madeira Summer
Spring Maze

1995-ben a művész elnyerte a World Fantasy Award-díjat. A Morpheus International kiadó kiadta a The Fantastic Art of Jacek Yerka című albumot, amivel a nagyvilág is elkezdte megismerni. Yerka művei inspirálóan hatottak Harlan Ellisonra, aki harminchárom fantasy történetet írt a festő képeihez (ez a Mind Fields című kiadvány). Képei zenei albumborítókon, könyveken köszönnek vissza. Yerka munkáit kiállították Lengyelországban, Németországban, Monacóban.

Yerkát sokan inkább mesekönyv- vagy fantasy-illusztrátornak tartják. Ez egy kedves, nem sértő, de lenéző esztétikai hozzáállás. Igen, nem az aktuális trendeket követi, de Jacek igenis pacek.

Saját maga Hieronymus Bosch-t, Pieter Bruegel-t, Cagliostrot, Jan van Eycket és Hugo van der Goes-t idézi elsődleges inspirációként. Témája a különös állatoktól a különleges építészetet magában foglaló szeszélyes tájakig terjed, melyek sok gyermekkorából származó emlékképet tartalmaznak, mint például a nagymamája konyhája. Azt mondja Yerka: „Számomra az 1950-es évek és az az előtti esztétika egyfajta aranykor volt… Ha például egy hipermodern számítógépet festenék, annak is mindenképpen század eleji esztétikája lenne.”

Europa
New Age Manhattan
City On A Head

A 2B-től a 4D-ig
Yerka rengeteg vázlatot csinál, jellemzően ceruzával és zsírkrétával, de valódi olajfestmény végül csak töredékükből lesz. Ellenben az internetre felkerülnek a félkész vázlatai is, azoknak is van piaca. Viszont amit hiányolok, hogy nincsenek rendszerezve azok a képek, amik magának a szerzőnek is igazán fontosak. Ez úgy tűnik, hogy még várat magára.

A festő maga így számol be a munkafolyamatról, ami elég sajátos:

Minden fejben kezdődik, és a bal kézen keresztül, puha 2B ceruza által néhány hüvelykes rajz formájában ölt formát a vázlatfüzetembe.”

Ha úgy gondolja, hogy érdemes továbbfejleszteni az ötletet, akkor zsírkrétával színezi ki, néhány új részletet ad hozzá, de ezt már jó minőségű, 14×11,5 cm-es, színes papírra rajzolja. Sajnos vagy nem sajnos, ezekből van igazán sok, ettől függetlenül érdemes elveszni Yerka „közepesei” között, hogy a kiemelkedőeket megtaláljuk. Amúgy persze egy Yerka-közepes is jobb, mint sok más alkotó bármije.

Port
Christmas Eve by Carp
Little Dog’s Rock

A munkafolyamat nála jellemzően a grafitvázlattól a zsírkrétarajzig, majd a pasztellfestményig és végül, ha nagyon fontos neki, akkor akrilfestményig terjed.

Így a pasztellszínek szolgálnak alapul az akrilfestmények elkészítéséhez. Csak ecsettel és festékkel tudom megmutatni a színek és a vizuális effektusok minden árnyalatát, ami a munkakoncepció végét jelenti nálam formailag és tartalmilag. Sokan a stílusom pasztellárnyálatait dicsérik azok sokszor csak a vázlataim.”

Lehet, hogy meglepő, de Yerka családját is bevonja az alkotói folyamatba. Feleségétől és négy lányától kér közreműködést a munkák során. Ez nemcsak amolyan kedves szóvirág, kimondottan kéri, hogy ha van ötletük a vázlatok továbbfejlesztésére, azt mondják el, persze ő festi meg. Ezért is merem azt mondani, hogy van valami nőies a Yerka-képekben. Megfoghatatlan, de nőies.

A leghíresebb irányzata a képzeletbeli tájak.

Don’t Slam The Door
Wegener’s theory
Ventimiglia

A 4oldalasok tökéletesek a kirakós játékokhoz, és néha szaküzletekben kaphatók puzzle-verzióban is.

Krysia’s garden
Bathyscaphe
Four Seasons

Na, és ott vannak még a kreatúrák és teremtmények.

A képeit böngészve tisztán látható, mennyire szeret házakat ábrázolni. Teljesen újraértelmezi a lakás, az otthoni lét és a városi terek fogalmait, s egy igen sokszínű, egyedi képi világot tár elénk. Jellemző még rá a tárgyakkal keresztezett élőlények, a hullámok és a fák megjelenítése. Ezek a stílusjegyek erősen kapcsolják Magritte, Bosch és Moebius alkotásaihoz (róla egyébként az Inkalos-cikkben írtunk). Yerka szeret elrejteni apró kis titkokat a képein, érdemes alaposan szemügyre venni őket. Festményei nézegetése meditatív programnak sem utolsó.

A szürrealizmus és Yerka is előszeretettel helyezi megszokott tárgyainkat új kontextusba, hogy így kapjanak önmagukon túlmutató, új jelentést. Az új jelentés a néző számára az előzetes megegyezés hiányában soha nem teljesen ismert. A befogadó saját élményeiből épít fel egy koncepciót. Így válik egy öncélú kép megfestett gondolattá. Felfeslik avagy felsejlik a valóság mögötti valóság. A szürrealizmus azt szeretné, ha te fejeznéd be ezt a „valóságot”.

Cloud Destroyer
Young Hedron
Pearl Harbour
Dragon pleasure
Senna Uczta
House at source
Escape to home
Summer in the city
The last tram
Sand-Pit Bullderier
Summer
Express Delivery
Ammonite
The Cosmic Barnyard
Back To Nature
Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Lutohin és a jugó sci-fi

Tiger Tateishi: Az ember, aki ébren is álmodott

Laurent Durieux, a plakátkirály

Erő és finomság harmóniája – Poni vizuális poézise

Földöntúli félelmek festője: Giger

A francia graffiti első bárója, a titokzatos Monsieur A. nyomában