Bankos: Rapmotel

Benedek Csanád

2023.03.15.

10 perc

Egy legendás album nyomában.

Idén lett 20 éves az örökbecsű Rapmotel. Annak járunk ma utána, hogy miért is fontos ez az album. Nem szeretem a nagy szavakat, de néha megesik, hogy a csillagok állása mindenkiből a legjobbat hozza ki. Az „igazi” magyar hiphop, kis késéssel, khmm, szinte 10 éves késéssel vette fel a kesztyűt, de akkora KO-t adott az összes addigi megcsinált szuperrapsztárnak, hogy azóta is keresik a karrierjük hiteles pillanatait a lefolyóba.

2003 az év
Ha valakinek kétségei lennének, 2003 a Kecske éve volt a kínai horoszkóp szerint. Year of the GOAT.

Úgy látszik ezt a magyar underground hiphop is így gondolta. Ekkor jött ki az első Akkezdet Phiai avagy régi nevükön Higher Tone Alliance a Akkezdet című albuma. Ugye ezt nem kell bemutatni.
Szintén ekkortájt debütált Sena First One örökbecsűje, ami a Mango fémjelezte Gimmeshot Crew erős bemutatkozása volt. Kapásból vinylen. Nem úr, aki nem pazul. Ma már horror ára van.
Bár 2002-ben jött ki, de lassan terjedt akkor még a hír. Szóval 2003-ra lett ismert Bobakrome első hivatalos, Miir fiilsz, há viigig iig a villany?! című lemeze, amin aztán tényleg elszabadult a szabadszellem. Ma is egy magányos sziget a közhelytengerben. Ne feledjük, a győri bástya, Tibbah karmesteri vezényletével összehozott Connections lemezt se, ami igenis a Tibi náció színvonalas továbbélése volt. Beatmakin, netmoney makin ide vagy oda, Tibinek azért van a portfoliójában nem egy klasszikus.
2003-as a Ludditák bemutatkozó albuma is. A csajok olyan szinten előzték meg a korukat, hogy ezzel a humoros beolvasós feminista rappel ma akár popelőadók is lehetnének, ráadásul ők fogalmazták meg talán legjobban a korszakukat.

Ez a kisbetűs zenekarok nagy éve volt. És emlékeztek, mindenki várt egy lehetséges erős Fürkésző elemek-albumot. Hisz abban a csapatban volt a magyar Methodman és a magyar DMX (Quest és TM). Ezt kicsit humorral kezeld, Bobakrome meg a magyar ODB volt ilyen alapon. Na, de akkor ki Bankos? És itt kezdődik a cikk. Mert ebben az évben jött ki az egyik legönazonosabb magyar rapalbum.

Bankos az Bankos, nem hasonlítható senkihez. A Rapmotel pedig a magyar
hiphop koronaékszere, amit eddig senki nem tudott letaszítani a trónjáról.

Pedig
Pedigből akad bőven. Úgy tűnhet, hogy ma nagybetűs, nagyszavas betűlevest ettem, de nem ez a helyzet. Ha teljesen őszinte akarok lenni, bár Bé volt a bandavezér, a többieket se kellett félteni. Azúr a tesó, ha méltóztatott rappelni, akkor általában szellemesebb Bankosnál. Ponza, mint flow, mint szöveg, kb. mindenkinél jobb, ha jobb akar lenni. Tőle is nagyon vártunk egy albumot. Az NKS meg eleve arról volt híres, hogy flow kingek, különösen Zenk. Szóval Bankos amolyan GZA volt, messze nem a legjobb a Kriminal Beatsben. Ami kiemelte a többiek a közül, az az ízlés és a szorgalom. Ha a hiphop háború lenne, Bankos stratégiái azonnal érvényesülnének. A kevesebb több, a sallangmentesség hosszú távon meghozza a gyümölcsét.

Bankos (2003) Fotó: Ewok / Offline Magazin

Mintha profik lennénk
Rapdióhéjban azt szokták mondani a Rapmotelről, hogy egy underground rapalbum, ami nagy népszerűségnek örvend ezekben a körökben. Milyen körökben?! Már akkor a Népszabadságban szemlézték. Ezeken a kategóriákon már rég túlnőtt, és valójában már akkor is. A zenetévék a kiadók kis, bugyuta játszóterei voltak, sok előadó, kis gengszter, „remegő kezű agysebész”, egyenesen tukmálva volt az emberekre, nem volt valós bázis mögötte. De ez messze nem ennyire egyszerű. Kezdjük azzal, hogy ekkorra tényleg felnőtt egy generáció ill. össze is csúszott több korosztály. Bankos már talán 1998-ban is képes lett volna egy színvonalas albumra. Neki ez egy annyiban késői remeke, remake-je (kuckuc), hogy ekkor Deego, Akkezdet, a Ludditák voltak a kimondottan phiatalok. A kilencvenes évek ráadásul a rémesebbnél rémesebb rapgiccsalbumok tárháza volt, ott ő kiadótól az életbe nem kapott volna lehetőséget. Vagy Bankos ekkorra forrott ki. Ez már a múlt ködébe vész, vagy mégsem, mivel kirángatom onnan.

Az album köré mai szemmel nézve is profi gerillamarketinget tettek. Matricák, újságcikk-megjelenések, mindez még az album előtt. Sőt, egy tényleg kuriózum kis fehér tokos, vörös promokazetta is megjelent, ami ígérte az új időknek új dalait.

Ezeket visszanézve tudtam meg, hogy már 2002-re be volt ígérve az album. Valójában 2003. 01. 28-án jelent meg.

Mitől jó a jó
Kezdjük a borítóval! A mai szemmel is igényes dizájn, örökérvényű. Letisztult, stílusos. Mai pelyhes tollúak talán nem tudják, az öreg rókák meg elfelejtették, hogy akkor a papír CD nem volt szokványos. Pont ebben az időben kezdett elterjedni. Ebben is menő volt. Szerzői kiadás sosem volt ilyen igényes addig, na.
A cseh Bbarak kiadású vinyl verzió talán a legdrágább magyar hiphopalbum a discogson. A beatek mai szemmel is vagányak, na de akkor. Sokan nem is tudtak mit kezdeni vele, volt egy-két szám tán, a Kimittud és az Énnem, a Piknik, amit pörgettek, a többit továbbpörgették. Most tudom páran a digitális térben, mivel komoly a pedigréje az albumnak, azt mondják ez nem így volt, de így volt. Idő kellett, hogy befogadd, ezek a zenék akkor frissek és ropogósak voltak. A Hungaroargo beatje akkor számomra olyan volt, mint amikor először kóstolsz egy új ízt, nem tudtam hova tenni. Azon kevés szám közé tartozik, aminek van valami magyaros íze és hangulata, de egyben korszakos, amit a Budapest Sound-os cikkben is említettem. Minden zenéért Face vagyis Faktor felel, kivéve három szám, amit Zsolaa, Mango, Interfunk – B. Vic követett el. Faktor ezzel az albummal és a Faktorlaborral nem csak egy albumot lökött meg, hanem egy egész generációt inspirált, hogy nézd, így is lehet. Legalább három módon.

Egyfelől fityiszt mutatott az addigi albumoknak. Rögtön szinte minden addigi beat korszerűtlen lett.
Másrészről mérföldkővé vált sokaknak, akik a süppedős, zötyögős kvázi quasimotos vonalra akartak rámenni.
Önbizalmat adott sok kezdő fiatalnak, hogy igen, bátran csináljanak azt, amit akarnak. Többek között nekem is.

Valójában ez egy featalbum, ezért is Rapmotel, minden szám, egy szoba, egy hangulat, a füles pedig a vendég. Azt is mondhatnánk, hogy ez a Kriminal beats csapat közös műve. Ami ezen túlmutat, hogy a más formációkból érkező közreműködők (Funktasztikus, Busa Pista, Deego, Oriza, Balek azaz a Muppetshow és Bobakrome) tényleg hozzáadnak a Motel csillagaihoz. Amúgy ezek az előadók a mai napig hitelesek. A másik dolog, amit senki ne feledjen el, 2003-ban nem volt YouTube, nem volt feat-fegyver a nézettség behálózására. Ez még baráti alapon ment. Most meg ne kérdezze magában valaki miért nem emelem ki NKS-t meg a többieket, haló, ők Kriminál-tagok. Kevés olyan album van, ami az elejétől a végéig jó. Ez az.

Kriminal Beats-album?
Erről, ha itt nem beszélünk, akkor hol? Igen, ez egy nagy kérdés, hogy mennyiben Bankos szólóalbum ez, és mennyiben egy közösség munkája. Mert ha a szívünkre tesszük a kezünket, ez egy Kriminal Beats-album. A nagy kérdés, amit nem tudunk itt megkerülni, hogy miért nem lett rendes KB-album, hiszen magukban az első NKS, Faktor stb. albumok is erősek. Igazán illett, kellett volna egy Kriminal Beats-album. Jó, ez lehet csak nekem fáj. Van egy megérzésem, hogy Bankos ezt felbaszódásból is csinálta meg, hogy legyen már végre valami. Sok legendás és szuper rapcsoport volt, de ilyen szépen ritkán keverdett a graffiti, a rap, a DJ-zés és a beatmakin. Ez még a nagy elődöket idézte, amikor több ágban is illet bizonyítani. A Kriminal Beats teljesen összefonódott a graffitivel, de ez egy másik cikk témája. A graffitiben a stílusháború, a stylewar, egy alapfogalom. Így nem csoda, hogy egy zenei referendum is önmagért kell beszéljen. Jó bornak nem kell cégér. Ellenben itt a cégér annyira erős brand volt, hogy a neve alatt nem lehetett akármit kiadni.

Faktor és NKS

Ma már nem tudjuk meg, hogy mi lett volna ha, de itt maradt egy kor, vagyis hangdokumentum. A Rapmotel az ötcsillagos szállás, ahol lehajthatod a fejed, ha érdekel a rapzene.

Érdekességek
Az album eredetileg Pesti Mese néven jelent volna meg, majd PM, végül azonban a Rapmotelre esett a választás. Mai szemmel apróságnak tűnhet, de akkor a nemzetközi szereplős „vendégkönyv” igazi csemege volt. Beatnuts, Rahzel, Tony L, Massive Töne, a PSH, a csehek, úgy érezted fenn vagyunk a térképen. Pedig csak odamentek hozzájuk bulikban és kértek egy kis shot outot. Csibészség is kell a hiphophoz. Tetejébe ma már egy olyan időszakra utal, ami eltűnt. Sajnos az East Side Unia időszaka, a nemzetközi hiphopcsalád, az elvtársiasság visszaszorult. Brandek és bizniszek vannak. Persze kicsiben azért jelen van még, de ez akkoriban egy létező dolognak számított. A másik érdekessége az albumnak, hogy a vinyl lemezváltozaton két szám is van, ami más.
A Hungaroargo egy csak ott létező verzióban van fönn, és egy bónusz Rapa-szám is található rajta. Ne feledjük akkor még úgy volt, hogy lesz Rapa-lemez is. Amúgy nem rég már 4000 euróért is kínálta valaki a cseh kiadású Bankos-lemezt. Ja és amikor azt hiszed vége az albumnak, akkor…

A jelenből jelentik
Az album fontosságát kiemeli, hogy 2003-ból nézve azt hittük, hogy végre elindult valami, amit egy szóval színvonalként tudnék összegezni. 2004-ben megjelent Dj Bootsie The Silent Partner című albuma, megjelent a Faktor Labor. Azt hittük egy tendenciának lehetünk tanúi. Sajnos nem így lett. A másolás, a bunkóházi energiák egyszerűen leuralták a magyar hiphopot. Olyan albumok, amiről max egy számra emlékszel, de lehet egyre sem. Ahogy teltek az évek, a Bankos-album egyre patinásabb lett. Fura, amit fogok írni, és ez szomorú, mert azt jelenti, hogy utána nem jöttek ilyen legendás albumok. Az a helyzet, hogy a sztori még magyarosabb. Néha jöttek, csak a magyar közönség nem emelte fel, nem emelte a keblére ezeket a produkciókat. Belefulladtunk egy olyan állapotba, ami valami fura rapdisneyland lett, hogy minden valaminek a külföldi változata. Mint mondom, jöttek folyamatosan érdekes albumok, de a közönség vagy nem tudott vele menni, vagy még rosszabb, nem is tudott róla. Itt emelném ki még egyszer, hogy a Bankos-album körül ma is komolynak nevezhető gerillamarketing volt. Idén januárban mai fejjel, tiszta füllel, úgy hogy évek óta nem hallgattam, elővettem. Jelentem a hatás megismétlődött. A jó bor évekkel csak nemesedik, ki kell bontani és megszellőztetni. Ez egy olyan album, amit bárhol, bárkinek megmutathatsz a világban.

Valami megváltozott, de Énnem. És?! Ez egy Egyszerű Kimittud. Szokás Szerint te is csak Pénzt Akarsz. Ez nem egy Piknik, nem egy Önök kérték, az Irigy kutyák csak uralni akarják a Territóriumot. Forog a föld veled,ez egy szerencsekerék, Hungaroulett. Ideje felhívnod a Recepciót, kérj a Szobaszervíztől egy Demalgont, írj bele a Vendégkönyvbe, és énekeld a Hungaroargót, amíg a város alszik, amíg a város alszik.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

A francia hiphop története

Progresszió barokk köntösben – a Whiter Shade of Pale hatása

Méltó utak az azték piramishoz: Mulató Aztékok interjú

Bombatölcsért csinálok a kezedből – a jugoszláv punk és újhullám

A grungehoz láncolt Alice kalandjai

Gombafelhő takarja el a felkelő napot – a japán punk története