Barion Pixel

Adele globális bakelithiányt okoz új albumával

Benedek Csanád

2021.11.09.

5.5 perc

Adele új albumának 500 000 darab elővételben rendelt bakelit (valójában vinyl) lemeze gyártási késésekhez vezetett az egész iparágban.

Adele november végén tervezi megjelentetni az egyszerűen csak „30”-ra keresztelt új albumát. Ezzel nem is lenne baj. Az utóbbi időben azonban jelentős késések alakultak ki a bakelitgyártásban, és ez nagyrészt Adelenek tudható be.

Oké, ez talán egy kicsit túlzás. A szakmai beszámolók szerint azonban az énekesnő és menedzsmentje kicsit megkésve találta ki, hogy a november 19-ei albumkiadásra szeretnének vinyl megjelenést is. Természetesen ezt az utolsó pillanatban rögtönözték, és minden követ megmozgattak, hogy az ő albumát előre vegyék. Ebben gondolom segítségére lehetett a Sony Records is, hiszen van némi ráhatásuk a zeneipari ügymenetekre.

Bár a cég visszautasította a feltételezést, az tény, hogy az album november 19-ei megjelenését megelőző hónapokban több mint 500 000 bakelitet készítettek a „30”-ból, miközben a vállalat az egyéb rendelések dátumait arrébb tolta tengerentúli nyomóüzemeinél, bebiztosítva, hogy ne legyen hiány Adele-nagylemezekből az ünnepek alatt.

Ez az egész csak azért derült ki, mert nem csak a Sonynál, vagy fiókkiadóinál megjelenő vinylnyomásokra gyakoroltak nyomást, hanem nyomatékosan nyomultak a nyomik más lemezpréselőknél is, hogy magasabb árért nekik vágjanak Adele-lemezt. Ehhez be kellett tartani a korai határidőket a hiányok és a túlterhelt üzemek közepette, ami miatt sok kisebb művésznek kilenc hónapos csúszással kell számolnia a vinyl megjelenéseire.

Itt a pénzről van szó, mi másról. Ez egy olyan album, amely valószínűleg azonnal megdönti a kezdeti vinyleladási rekordokat a karácsonyi lemezpiacon.

Normális ügymenetben Adele-nek több mint hat hónappal ezelőtt kellet volna az előrendelését leadnia. Ezen időintervallumon belül Adele is ki lett volna téve a gyártási hiányoknak és a túlfoglalt présüzemeknek. De el tudta érni a menedzsmentje által, hogy előrevegyék őt mindenki más rovására, míg az LP-hiány miatt sok művész üresben járatja a motort és várakozik.

A bakeliteladások 2006 óta növekszenek, és tavaly 1986 óta először előzték meg a CD-eladásokat, de ami az elmúlt hónapokban történt, az egy plusz fellendülés a konjunktúra tetején. Az olyan láncok, mint a Walmart és a Target, amelyek már felhagytak a CD-üzletággal, most saját, exkluzív színváltozatú préseléseket rendelnek a független boltok vagy művészwebhelyek által kínált exkluzív termékek mellett. Ez a kereslet nagy vihart kavart a világjárvány körülményei okán, amelyek számos iparág nyersanyag előállítását korlátozzák.

Sokan keresték a módját, hogyan szórakoztassák otthon magukat a járvány idején, és lemezjátszót vásároltak, valamint a rájuk helyezhető terméket, na vajon mit” – mondja David Macias, az indie Thirty Tigers kiadó vezetője.

Sok kis indie présüzem jól menő üzleti vállalkozás lett,
egyre nagyobb szeleteket leszelve a piacból.

2019-ben a Thirty Tigers körülbelül 295 000 egységnyi vinyllemezt készített, és azt hitték ez a csúcs. Idén, úgy hogy nincs vége az évnek, és a Covid is visszafogta a termelést, 800 000 darabnál tartanak.

Ez azért nagy robbanás két év alatt. Sőt, míg a fizikai termékek a zenei felvételekből származó bevételek mindössze 10%-át tették ki 2021 első felében, addig a RIAA beszámlói szerint a vinyl idén már több mint kétharmadát tette ki, ami 467 millió dollár bevételt jelent, és évről évre növekszik. Idén ez 85,7%, amely csak részben tudható be a pandémiás rendellenességeknek.

A legtöbb művész, még Adele-nál is korábbi határidőket kap (általában nyolc-kilenc hónappal előre), hogy biztos legyen a bakelitlemeze és a digitális megjelenéssel egy időben kerüljön piacra. Ne feledjük, Adéle-ék nem hat hónappal hamarabban adták be, hanem augusztusban találták ki, hogy ők is „vinylarcok”.

Ez felháborítónak tűnhet a hiphopelőadók és a DJ-kultúra vagy egyéb audiofil zenekarok számára, akiket mindig is érdekelt a lemezkultúra.

Még az olyan őrült összevissza variálgató rapelőadó mint Kanye West is időben lefoglalja a nyersanyagot.
Más kérdés hogy végtelenségig variálgat a hype miatt. Viszont ő része ennek a kultúrának, benne mozog, érti.

A popsztárok régebben jól viselték a bakelit/vinyl megkésett emléktárgyként való kiadását: Olivia Rodrigo Sour című száma három hónappal a digitális megjelenés után jelent meg nagylemezen, Taylor Swift Evermore vinyljére a rajongóknak majdnem hat hónapot kellett várniuk a digitális megjelenés után.
A formátum növekvő jelentősége abban is megmutatkozik, hogy Swift idén már elég korán előrendelte, hogy az új cucca (Red (Taylor’s Version) időben elkészüljön, tetejébe 4-LP(!) szett lesz az album. Nem az történt, hogy Adele vagy Taylor Swift hirtelen srcatch-elni akar, hanem kezdenek kijönni a lemezeladási elemzések.
Az jött ki a statisztikákból, hogy aki három-négy hónappal lemarad a vinyllel a digitális platform albummegjelenéséhez képest, az 30-40%-al csökkentheti a (vinyl)lemezeladásait azzal szemben, ha egyszerre dörren a megjelenés.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Az igazi rocknagyi: Cordell Jackson

Chopper rap: gyorsabb a gondolatnál

Magyar punkok, akik bevették a világot

Ki a legjobb MC? Minden idők legjobb rapperei

DJ Premier plánban

Az Alchemist-sztori: az alkimista, aki azon kísérletezik, hogy önmaga legjobb verziója legyen