Adele új albumának 500 000 darab elővételben rendelt bakelit (valójában vinyl) lemeze gyártási késésekhez vezetett az egész iparágban.
Adele november végén tervezi megjelentetni az egyszerűen csak „30”-ra keresztelt új albumát. Ezzel nem is lenne baj. Az utóbbi időben azonban jelentős késések alakultak ki a bakelitgyártásban, és ez nagyrészt Adelenek tudható be.
Oké, ez talán egy kicsit túlzás. A szakmai beszámolók szerint azonban az énekesnő és menedzsmentje kicsit megkésve találta ki, hogy a november 19-ei albumkiadásra szeretnének vinyl megjelenést is. Természetesen ezt az utolsó pillanatban rögtönözték, és minden követ megmozgattak, hogy az ő albumát előre vegyék. Ebben gondolom segítségére lehetett a Sony Records is, hiszen van némi ráhatásuk a zeneipari ügymenetekre.
Bár a cég visszautasította a feltételezést, az tény, hogy az album november 19-ei megjelenését megelőző hónapokban több mint 500 000 bakelitet készítettek a „30”-ból, miközben a vállalat az egyéb rendelések dátumait arrébb tolta tengerentúli nyomóüzemeinél, bebiztosítva, hogy ne legyen hiány Adele-nagylemezekből az ünnepek alatt.
Ez az egész csak azért derült ki, mert nem csak a Sonynál, vagy fiókkiadóinál megjelenő vinylnyomásokra gyakoroltak nyomást, hanem nyomatékosan nyomultak a nyomik más lemezpréselőknél is, hogy magasabb árért nekik vágjanak Adele-lemezt. Ehhez be kellett tartani a korai határidőket a hiányok és a túlterhelt üzemek közepette, ami miatt sok kisebb művésznek kilenc hónapos csúszással kell számolnia a vinyl megjelenéseire.
Itt a pénzről van szó, mi másról. Ez egy olyan album, amely valószínűleg azonnal megdönti a kezdeti vinyleladási rekordokat a karácsonyi lemezpiacon.
Normális ügymenetben Adele-nek több mint hat hónappal ezelőtt kellet volna az előrendelését leadnia. Ezen időintervallumon belül Adele is ki lett volna téve a gyártási hiányoknak és a túlfoglalt présüzemeknek. De el tudta érni a menedzsmentje által, hogy előrevegyék őt mindenki más rovására, míg az LP-hiány miatt sok művész üresben járatja a motort és várakozik.
A bakeliteladások 2006 óta növekszenek, és tavaly 1986 óta először előzték meg a CD-eladásokat, de ami az elmúlt hónapokban történt, az egy plusz fellendülés a konjunktúra tetején. Az olyan láncok, mint a Walmart és a Target, amelyek már felhagytak a CD-üzletággal, most saját, exkluzív színváltozatú préseléseket rendelnek a független boltok vagy művészwebhelyek által kínált exkluzív termékek mellett. Ez a kereslet nagy vihart kavart a világjárvány körülményei okán, amelyek számos iparág nyersanyag előállítását korlátozzák.
„Sokan keresték a módját, hogyan szórakoztassák otthon magukat a járvány idején, és lemezjátszót vásároltak, valamint a rájuk helyezhető terméket, na vajon mit” – mondja David Macias, az indie Thirty Tigers kiadó vezetője.
Sok kis indie présüzem jól menő üzleti vállalkozás lett,
egyre nagyobb szeleteket leszelve a piacból.
2019-ben a Thirty Tigers körülbelül 295 000 egységnyi vinyllemezt készített, és azt hitték ez a csúcs. Idén, úgy hogy nincs vége az évnek, és a Covid is visszafogta a termelést, 800 000 darabnál tartanak.
Ez azért nagy robbanás két év alatt. Sőt, míg a fizikai termékek a zenei felvételekből származó bevételek mindössze 10%-át tették ki 2021 első felében, addig a RIAA beszámlói szerint a vinyl idén már több mint kétharmadát tette ki, ami 467 millió dollár bevételt jelent, és évről évre növekszik. Idén ez 85,7%, amely csak részben tudható be a pandémiás rendellenességeknek.
A legtöbb művész, még Adele-nál is korábbi határidőket kap (általában nyolc-kilenc hónappal előre), hogy biztos legyen a bakelitlemeze és a digitális megjelenéssel egy időben kerüljön piacra. Ne feledjük, Adéle-ék nem hat hónappal hamarabban adták be, hanem augusztusban találták ki, hogy ők is „vinylarcok”.
Ez felháborítónak tűnhet a hiphopelőadók és a DJ-kultúra vagy egyéb audiofil zenekarok számára, akiket mindig is érdekelt a lemezkultúra.
Még az olyan őrült összevissza variálgató rapelőadó mint Kanye West is időben lefoglalja a nyersanyagot.
Más kérdés hogy végtelenségig variálgat a hype miatt. Viszont ő része ennek a kultúrának, benne mozog, érti.
A popsztárok régebben jól viselték a bakelit/vinyl megkésett emléktárgyként való kiadását: Olivia Rodrigo Sour című száma három hónappal a digitális megjelenés után jelent meg nagylemezen, Taylor Swift Evermore vinyljére a rajongóknak majdnem hat hónapot kellett várniuk a digitális megjelenés után.
A formátum növekvő jelentősége abban is megmutatkozik, hogy Swift idén már elég korán előrendelte, hogy az új cucca (Red (Taylor’s Version) időben elkészüljön, tetejébe 4-LP(!) szett lesz az album. Nem az történt, hogy Adele vagy Taylor Swift hirtelen srcatch-elni akar, hanem kezdenek kijönni a lemezeladási elemzések.
Az jött ki a statisztikákból, hogy aki három-négy hónappal lemarad a vinyllel a digitális platform albummegjelenéséhez képest, az 30-40%-al csökkentheti a (vinyl)lemezeladásait azzal szemben, ha egyszerre dörren a megjelenés.