Barion Pixel

Gabber reneszánsz: extrém zene extrém időkre

Benedek Csanád

2022.04.27.

10 perc

A New Kids Turbo valóságában élünk

New Kids Turbo előjáték
A New Kids Turbo egy holland vígjáték, 2010. december 6-án mutatták be, és nézettségi rekordot döntött a nyitóesten. Már ekkor sejthettük volna, hogy baj lesz. Hihetetlen hogy változik az öltözködési divat, hiszen ami a filmben ironikus poén volt a vidéki hollandok trendről lemaradt stílusáról, az most a legnépszerűbb világtrendek egyike. Tulajdonképpen a gabber stílusról van szó, ami ott el sem tűnt, de akkor ott valami régi elmúltat jelentett. Most ez a múlt a jövő.

Mi is az a gabber?

808 helyett a 909-es szintik támadása
A gabber vagy gabba az elektronikus tánczene egyik stílusa, hardcore rave tulajdonképpen, de nem csak alműfaj, hanem szubkultúra is. Az 1990-es évek elején az acid house-ból, a technóból származtatták. A zene általában 140 és 190 bpm között van, néha eltolják a határig. A zenét gyakrabban hardcore néven is emlegetik, amelyet gyors ütemek, torz szétvezérelt sújtó 909-es dobok, sötétebb témák és minták jellemeznek. Nem összekeverni a szintén csak hardcore néven emlegetett hardcore punk zenével. A gabbernek Hollandiában van a melegágya, de zenei terveit Németországban alkották meg Marc Acardipane és a frankfurti Planet Core Productions (PCP) csapata révén.

Az 1989-es Acardipane „We Have Arrived” (Mescalinum United néven)
a legtöbben az első hardcore techno számnak tartják.

A gabba hardcore-t Rotterdamban „találták fel”, fejlesztették ki az 1990-es években, olyan producerek által, mint Rotterdam Terror Corpse, Neophyte, DJ Rob és a The Prophet, akik olyan lemezkiadókat alapítanak, mint a Rotterdam Records, a Mokum Records, a Pengo Records és az Industrial Strength Records. Természetesen minden, ami beteg és zúzda, arra a japánok is ráugranak, DJ Sharpnel vagy M1dy is világhírű a maga világában. Abba most ne menjünk bele mi a speedcore, mert elveszünk a címkékben. Paul Elstak, Gabber Piet, Technohead tulajdonképpen az egész világgal megismertette a gabbereket, kérdés a gabberek akarták-e ezt. Kérdés a világ akarta-e.

A gabba vagy 10-15 évre eltűnt, vagyis visszavonult az undergroundba, ez jót tett neki. Az elmúlt években második virágkorát éli, mondhatni feltámadt. A gabber földalatti, rendszerellenes, mozgalomként alakult kis, földalatti rave-ekkel, amelyeket leggyakrabban üres raktárakban, pincékben és alagutakban tartottak illegálisan. Az olyan rave bulik, mint az ID&T és a Mysteryland által tartott Thunderdome rendkívül népszerűvé váltak, és végül a 90-es években a mainstream holland kultúra része lett. A zene és a kultúra gyorsan elterjedt Európában és a világban, otthonra találva a rave közösségekben, olyan országokban, mint az Egyesült Királyság, Spanyolország, Olaszország, az Egyesült Államok és Ausztrália. Az ausztrálok az angolszász kultúra vidékijei, ott el se tűnt a gabber rave, mert mire odaért, itt újra elkezdődött. (Ezért most Melbournben magyar zászlót fognak égetni.)

A gabber szó a holland bargoens szlengből, jassznyelvből származik, és azt jelenti „barát”.

Valójában ez egy jiddis kölcsönszó, mint a magyar nyelvben a „haver”, az is jiddis. A gabber kultúrát az sem tette túl népszerűvé, hogy angolul a gabber „fecsegő embert”, „gazfickót” jelent.

A szó eredete. Egy amszterdami DJ-t megkérdeztek a kemény rotterdami bulikról, és azt mondta: „Csak egy csomó gabber szórakozik”. Miután ezt meghallotta Paul Elstak, az első Euromasters lemezre (a Rotterdam Recordsnál 1992-ben adták ki) bevésette a bakelitre: „Gabber zijn is geen schande!” („Nem szégyen gabbernek lenni!”). A szó népszerűvé vált a rotterdami zenei szcénában, és az emberek „gabbernek” kezdték nevezni magukat.

2017-ben a Thunderdome a hardcore 25 éves fennállását ünnepelte az utrechti Jaarbeurs kongresszusi központban. 40 000 raver vett részt rajta, a Thunderdome hivatalos visszatérésének tekintették. Újra elszabadultak a raverek és a gabberek.

Nácik-e a gabberek?
Röviden: nem.

Ha részletesebben érdekel. Szóval az van, ha elmész bármely külvárosba vagy focihuligán közegbe, ott sok nácival fogsz találkozni, akik szeretik ezt a fajta zenét is.
A skinhead (bonehead) kultúra eleve a lopásra épült, ugyanis a Martens bakancs, bomber dzseki, tar fej kombót nem ők, hanem az igazi, nem rasszista, ska közeli skinheadek találták ki. A rasszistáknak majdnem sikerült behúzni a gabber stílust is. A német neonáci peremmozgalomban is voltak követőik, a holland neonácik mostanában is megpróbálták kihasználni a stílust, de rátelepülésük a gabber szubkultúrára rövid életű volt.

Itt a zenészek nagyon gyorsan és határozottan léptek. Néhány példa: DJ Chosen Few „Chosen Anthem (Against Racism)”, a Party Animals „Die Nazi Scum” MC és a „Fuck the Nazism” a Hellcore-tól. A Mokum Records egy időben rányomtatta szlogenjét minden egyes lemezre: „Hardcore united against fascism and racism”.
De persze elég csak megnézni Gabber Pietet, echte úgy néz ki, mint egy skinhead, pedig nem az.

A gabber divat és a divatgabber
Jelen pillanatban az egyik legnépszerűbb divat a fiatalok között a gabber, anélkül hogy ezt sokan tudnák. Sokan ezt a hiphophoz kötik, de ez valójában a gabber divat. Színes melegítőfelsők, Nike Air Maxek, bomber dzsekik, hippi és rovarnapszemüvegek és rikító színek.

Gabber klasszikus megjelenése extrémitás volt annak idején, ma már trendi. A régi bulik, a droghasználat az illegalitás miatt is vadabb volt, de persze ma is vannak illegális ravek, csak a hőskorban a netkorszak előtt nehezebb volt ezeket megtalálni. A gabber stílus nagy trükkje, hogy nem az agresszív rotterdami zúzda lett népszerű, hanem a 1998 környékén felhígult, úgy is mondhatnám lakoldalmas rave, happy hardcore.

A mulatós gabber stílusra két klasszikus.

Gabber Piet – Hakke en Zage
Technohead – I Wanna Be A Hippy

Gabber táncház
A gabberek klasszikus táncstílusa a hakken, amelyet a gyors lábmozgások és egyfajta paralízises beállt mozgás jellemez.

Valójában mindig sejtettem, hogy ezek az arcok a korai időkben jártak hardcore punk, pogo bulikba, mert a mozgások fele onnan van. Az biztos, hogy fénykorában a gabberek hatalmas pogo piramisokat, és egyéb vad dolgokat toltak. Amúgy a látszat ellenére az ilyen bulik nagyon jó hangulatúak, és biztonságosak is, mert a drog nem kap fel, ha elesel, de akik pogoznak erre odafigyelnek, bármilyen furcsa lehet egy laikusnak.

Ne a videó minőségével foglalkozz, ez kordokumentum, inkább várd meg, amíg 1 percnél egybefut a tömeg. Na, ez a hardcore.

Míg a 90-es és 2000-es években más táncos szubkultúrák összeolvadtak, a gabber és számtalan hardstyle unokatestvére egy műfaj maradt, a kívülállók számára ez a hangzás nehezen befogadható volt. Nem az a lakossági white sensation party, amit a magyar átlag elképzelt bulizenének. Ez tényleg rave, és tényleg ipari zúzda.

Ha többet akarsz tudni, érdemes megnézni ezt a doksit.

UniformThe Dress Code Of Dutch Hardcore Culture

A lázadás is üzlet
Rendkívül extrém hangzása ellenére a gabber stílus nagy üzletté vált. Az oroszoknak tulajdonított gopnyik stílus tulajdonképpen gabber átvétel, csipetnyi Adidas mániával. Annyi a különbség, hogy a gopnyikok között nem fogyasztásra, hanem eladásra van a kábszi, és valószínűleg valami fegyver is lehúzza a melegítőzsebet.

Gosha Rubchinskiy, Raf Simmons és a többi divattervező számára ez csak egy újabb vad szubkultúra, aminek a nonkonformista ruhatárát meg lehet szelídíteni és a konformistáknak új divatként el lehet adni. A gabber vizuális identitását, hangzását és kulturális kódjait megszilárdító megarave-márka, a Thunderdome minden egyes buliján több tízezer ember vesz részt. Több millió válogatás CD-t, bomberdzsekit, pólót és energiaitalt adnak el. A Thunderdome-nak még helyszíni tetoválói is vannak, akik készen állnak arra, hogy a dühös varázsló logóját a (Thunderdome logója) rávarrják a résztvevőkre, ha azt szeretné. Szóval látni kell ez már nem az a régi illegál fíling. A mostani fiatalok választhatnak, hogy egy nosztalgiavonatra ülnek fel, vagy létrehozzák a saját kultúrájukat, a saját illegál bulijaikat. Ki-ki maga választ.

Rot, Rotten, Rotterdam
Gyors, zsigerien vad és mesterséges, ez a tán legkeményebb tánczene a 90-es évek közepén jelent meg a rotterdami rothadásban. Munkanélküliség, bizonytalanság és carpe diem. A 20. század végén született huligánok zenéjeként is emlegetett gabber zene és esztétika a tervezők, zenészek és rajongók új nemzedékében is érvényesnek bizonyul. A 20. század utolsó nagy szubkultúrája, amely egyszerre marginalizálódott és kommercializálódott. Esztétikailag és etikailag utópisztikus, sportosan militáns és önellentmondásos. Tökéletes a 21. század számára. Ha jön egy igazán jó DJ, szerintem még vallás is lehet belőle.

48755,48754,48752,48751,48750,48753
Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Az Alchemist-sztori: az alkimista, aki azon kísérletezik, hogy önmaga legjobb verziója legyen

Elfeledett kincsek: The Baby Huey Story

Nujabes: szürke eminenciás a színes zenék mögött

Crip walk!? Nem tánc, hanem életforma!

Yellowman útja az árvaháztól a dancehall trónjáig

MC Jeges Vanília, akit nem lehet komolyan venni, de nem lehet nem szeretni