A New Kids Turbo valóságában élünk
New Kids Turbo előjáték
A New Kids Turbo egy holland vígjáték, 2010. december 6-án mutatták be, és nézettségi rekordot döntött a nyitóesten. Már ekkor sejthettük volna, hogy baj lesz. Hihetetlen hogy változik az öltözködési divat, hiszen ami a filmben ironikus poén volt a vidéki hollandok trendről lemaradt stílusáról, az most a legnépszerűbb világtrendek egyike. Tulajdonképpen a gabber stílusról van szó, ami ott el sem tűnt, de akkor ott valami régi elmúltat jelentett. Most ez a múlt a jövő.
Mi is az a gabber?
808 helyett a 909-es szintik támadása
A gabber vagy gabba az elektronikus tánczene egyik stílusa, hardcore rave tulajdonképpen, de nem csak alműfaj, hanem szubkultúra is. Az 1990-es évek elején az acid house-ból, a technóból származtatták. A zene általában 140 és 190 bpm között van, néha eltolják a határig. A zenét gyakrabban hardcore néven is emlegetik, amelyet gyors ütemek, torz szétvezérelt sújtó 909-es dobok, sötétebb témák és minták jellemeznek. Nem összekeverni a szintén csak hardcore néven emlegetett hardcore punk zenével. A gabbernek Hollandiában van a melegágya, de zenei terveit Németországban alkották meg Marc Acardipane és a frankfurti Planet Core Productions (PCP) csapata révén.
Az 1989-es Acardipane „We Have Arrived” (Mescalinum United néven)
a legtöbben az első hardcore techno számnak tartják.
A gabba hardcore-t Rotterdamban „találták fel”, fejlesztették ki az 1990-es években, olyan producerek által, mint Rotterdam Terror Corpse, Neophyte, DJ Rob és a The Prophet, akik olyan lemezkiadókat alapítanak, mint a Rotterdam Records, a Mokum Records, a Pengo Records és az Industrial Strength Records. Természetesen minden, ami beteg és zúzda, arra a japánok is ráugranak, DJ Sharpnel vagy M1dy is világhírű a maga világában. Abba most ne menjünk bele mi a speedcore, mert elveszünk a címkékben. Paul Elstak, Gabber Piet, Technohead tulajdonképpen az egész világgal megismertette a gabbereket, kérdés a gabberek akarták-e ezt. Kérdés a világ akarta-e.
A gabba vagy 10-15 évre eltűnt, vagyis visszavonult az undergroundba, ez jót tett neki. Az elmúlt években második virágkorát éli, mondhatni feltámadt. A gabber földalatti, rendszerellenes, mozgalomként alakult kis, földalatti rave-ekkel, amelyeket leggyakrabban üres raktárakban, pincékben és alagutakban tartottak illegálisan. Az olyan rave bulik, mint az ID&T és a Mysteryland által tartott Thunderdome rendkívül népszerűvé váltak, és végül a 90-es években a mainstream holland kultúra része lett. A zene és a kultúra gyorsan elterjedt Európában és a világban, otthonra találva a rave közösségekben, olyan országokban, mint az Egyesült Királyság, Spanyolország, Olaszország, az Egyesült Államok és Ausztrália. Az ausztrálok az angolszász kultúra vidékijei, ott el se tűnt a gabber rave, mert mire odaért, itt újra elkezdődött. (Ezért most Melbournben magyar zászlót fognak égetni.)
A gabber szó a holland bargoens szlengből, jassznyelvből származik, és azt jelenti „barát”.
Valójában ez egy jiddis kölcsönszó, mint a magyar nyelvben a „haver”, az is jiddis. A gabber kultúrát az sem tette túl népszerűvé, hogy angolul a gabber „fecsegő embert”, „gazfickót” jelent.
A szó eredete. Egy amszterdami DJ-t megkérdeztek a kemény rotterdami bulikról, és azt mondta: „Csak egy csomó gabber szórakozik”. Miután ezt meghallotta Paul Elstak, az első Euromasters lemezre (a Rotterdam Recordsnál 1992-ben adták ki) bevésette a bakelitre: „Gabber zijn is geen schande!” („Nem szégyen gabbernek lenni!”). A szó népszerűvé vált a rotterdami zenei szcénában, és az emberek „gabbernek” kezdték nevezni magukat.
2017-ben a Thunderdome a hardcore 25 éves fennállását ünnepelte az utrechti Jaarbeurs kongresszusi központban. 40 000 raver vett részt rajta, a Thunderdome hivatalos visszatérésének tekintették. Újra elszabadultak a raverek és a gabberek.

Nácik-e a gabberek?
Röviden: nem.
Ha részletesebben érdekel. Szóval az van, ha elmész bármely külvárosba vagy focihuligán közegbe, ott sok nácival fogsz találkozni, akik szeretik ezt a fajta zenét is.
A skinhead (bonehead) kultúra eleve a lopásra épült, ugyanis a Martens bakancs, bomber dzseki, tar fej kombót nem ők, hanem az igazi, nem rasszista, ska közeli skinheadek találták ki. A rasszistáknak majdnem sikerült behúzni a gabber stílust is. A német neonáci peremmozgalomban is voltak követőik, a holland neonácik mostanában is megpróbálták kihasználni a stílust, de rátelepülésük a gabber szubkultúrára rövid életű volt.
Itt a zenészek nagyon gyorsan és határozottan léptek. Néhány példa: DJ Chosen Few „Chosen Anthem (Against Racism)”, a Party Animals „Die Nazi Scum” MC és a „Fuck the Nazism” a Hellcore-tól. A Mokum Records egy időben rányomtatta szlogenjét minden egyes lemezre: „Hardcore united against fascism and racism”.
De persze elég csak megnézni Gabber Pietet, echte úgy néz ki, mint egy skinhead, pedig nem az.
A gabber divat és a divatgabber
Jelen pillanatban az egyik legnépszerűbb divat a fiatalok között a gabber, anélkül hogy ezt sokan tudnák. Sokan ezt a hiphophoz kötik, de ez valójában a gabber divat. Színes melegítőfelsők, Nike Air Maxek, bomber dzsekik, hippi és rovarnapszemüvegek és rikító színek.
Gabber klasszikus megjelenése extrémitás volt annak idején, ma már trendi. A régi bulik, a droghasználat az illegalitás miatt is vadabb volt, de persze ma is vannak illegális ravek, csak a hőskorban a netkorszak előtt nehezebb volt ezeket megtalálni. A gabber stílus nagy trükkje, hogy nem az agresszív rotterdami zúzda lett népszerű, hanem a 1998 környékén felhígult, úgy is mondhatnám lakoldalmas rave, happy hardcore.
A mulatós gabber stílusra két klasszikus.
Gabber Piet – Hakke en Zage
Technohead – I Wanna Be A Hippy
Gabber táncház
A gabberek klasszikus táncstílusa a hakken, amelyet a gyors lábmozgások és egyfajta paralízises beállt mozgás jellemez.
Valójában mindig sejtettem, hogy ezek az arcok a korai időkben jártak hardcore punk, pogo bulikba, mert a mozgások fele onnan van. Az biztos, hogy fénykorában a gabberek hatalmas pogo piramisokat, és egyéb vad dolgokat toltak. Amúgy a látszat ellenére az ilyen bulik nagyon jó hangulatúak, és biztonságosak is, mert a drog nem kap fel, ha elesel, de akik pogoznak erre odafigyelnek, bármilyen furcsa lehet egy laikusnak.
Ne a videó minőségével foglalkozz, ez kordokumentum, inkább várd meg, amíg 1 percnél egybefut a tömeg. Na, ez a hardcore.
Míg a 90-es és 2000-es években más táncos szubkultúrák összeolvadtak, a gabber és számtalan hardstyle unokatestvére egy műfaj maradt, a kívülállók számára ez a hangzás nehezen befogadható volt. Nem az a lakossági white sensation party, amit a magyar átlag elképzelt bulizenének. Ez tényleg rave, és tényleg ipari zúzda.
Ha többet akarsz tudni, érdemes megnézni ezt a doksit.
Uniform – The Dress Code Of Dutch Hardcore Culture
A lázadás is üzlet
Rendkívül extrém hangzása ellenére a gabber stílus nagy üzletté vált. Az oroszoknak tulajdonított gopnyik stílus tulajdonképpen gabber átvétel, csipetnyi Adidas mániával. Annyi a különbség, hogy a gopnyikok között nem fogyasztásra, hanem eladásra van a kábszi, és valószínűleg valami fegyver is lehúzza a melegítőzsebet.
Gosha Rubchinskiy, Raf Simmons és a többi divattervező számára ez csak egy újabb vad szubkultúra, aminek a nonkonformista ruhatárát meg lehet szelídíteni és a konformistáknak új divatként el lehet adni. A gabber vizuális identitását, hangzását és kulturális kódjait megszilárdító megarave-márka, a Thunderdome minden egyes buliján több tízezer ember vesz részt. Több millió válogatás CD-t, bomberdzsekit, pólót és energiaitalt adnak el. A Thunderdome-nak még helyszíni tetoválói is vannak, akik készen állnak arra, hogy a dühös varázsló logóját a (Thunderdome logója) rávarrják a résztvevőkre, ha azt szeretné. Szóval látni kell ez már nem az a régi illegál fíling. A mostani fiatalok választhatnak, hogy egy nosztalgiavonatra ülnek fel, vagy létrehozzák a saját kultúrájukat, a saját illegál bulijaikat. Ki-ki maga választ.

Rot, Rotten, Rotterdam
Gyors, zsigerien vad és mesterséges, ez a tán legkeményebb tánczene a 90-es évek közepén jelent meg a rotterdami rothadásban. Munkanélküliség, bizonytalanság és carpe diem. A 20. század végén született huligánok zenéjeként is emlegetett gabber zene és esztétika a tervezők, zenészek és rajongók új nemzedékében is érvényesnek bizonyul. A 20. század utolsó nagy szubkultúrája, amely egyszerre marginalizálódott és kommercializálódott. Esztétikailag és etikailag utópisztikus, sportosan militáns és önellentmondásos. Tökéletes a 21. század számára. Ha jön egy igazán jó DJ, szerintem még vallás is lehet belőle.