Barion Pixel

Gombafelhő takarja el a felkelő napot – a japán punk története

Benedek Csanád

2021.01.24.

23 perc

Kezdetben Japán két legnagyobb punk színtere Tokió és Oszaka környékére összpontosult. A tokiói szcéna volt a „normálisabb”, tágabb értelemben vett zenei teljesítménye szorosabban kapcsolódott a nyugati punkhoz. A trendeket is mélyrehatóbban követték. Az oszakai underground volt a „furcsa”, ahonnan a japanoise is indult.

Számunkra a tokiói underground is elképesztően deviáns, furcsa és örült lett volna. Tele megélhetési gésákkal, akik szabadidejükben punkok, de amúgy költők. Tokióban a queer/meleg réteg könnyen vegyült a hardcorepunk közeggel, náluk teljesen másképp kezelik ezt a témát. Példának okáért a Hagakure és hasonló klasszis japán könyvekben hosszasan taglalták a meleg szamurájok viselt dolgait. Ezeket anno 1/1  kihagyták a nyugati, és ezzel együtt a magyar fordításokból is.
Nem a punkok kezdtek el először szembemenni a rendszerrel. A Murahachibu vagy a Zuno Keisatsu (Gondolatrendőrség) a hetvenes években egyértelműen lázadó bandák voltak. Zuno Keisatsunak az első albumát betiltották, a koncertjeikre először nem engedték be az embereket, majd később fotózták az oda bemenő fiatalokat. Egy kiotói gimnáziumban vették fel az albumot, és postai borítékra nyomtatva csináltak borítót. Mindezt 1972-ben.

Murahachibu – 1972

Mi más is lehetne az első japán punkzenekar neve, mint Anarchy. 1978-ban alakultak, és rögtön be is tiltották őket két évre, a császár kritizálásáért. Így kell indulni.

A kiotói SS zenekar már 1979-ben a punk ultragyors, lecsupaszított változatát játszotta, amelyet ők hardcorenak hívtak. Egyes zenetörténészek azt állítják, hogy az SS volt, ami valójában létrehozta a hardcore alműfajt, és a kaliforniai, New York-i és a D.C.-i együttesek, akiknek általában a létrejöttét tulajdonítják később kezdték magukat így nevezni.

A fukushimai The Stalin (Tokióban lett ismert) szövegei néhol a költészet kategóriáját súrolják. A Miser, Allergy B pedig személyes kedvenceim függetlenül minden japánkodástól.

„Mama ország és a papa diktátor elárul téged, mint az összes embertársad ilyen egy rendezetlen nemzet.”

Nietzschéről beszélni egy dolog, de meglepő hogy a lengyel szolidaritás mozgalomról is megemlékeznek az egyik korai számukban. A kilencvenes évek elején a lengyel Dezertert meg is hívta japán turnéra a Stalin énekese.

Mintha nem lenne holnap, de jelen se
A japán punk korai időszakára jellemző, hogy valami féktelen kamikaze düh tombol a bandákban. A japán közeg szinte rögtön a hardcore-ral indít és tulajdonképpen később csak visszapuhul. A ska és az oi dolgok késöbb jelentek meg. Minden, amit hallottál rólunk az igaz – van ez a régi urban graffiti, és én is úgy voltam vele, hogy legendaként kezeltem a japán punk koncertek elképesztő brutalitását. De ahogy ástam bele magam a témába, kiderült, hogy ez igaz.

Japánban a squat kultúra ellen nagyon erőszakosan léptek fel, szóval nem sokáig működtek ezek a helyek. Abdurako, Gauze, The Clay, Lip Cream, Zouo, Kuro és nagyon sok egy albumos banda van.

De talán a legfontosabb japán hardcore punk együttes a G.I.S.M. volt. Gizmunak kell ejteni, és a mozaikszó a mai napig nincs tisztázva mert minden albumon és interjúban mást mondanak.
koncert videó Gay Individual Social Mean néven jött ki.
Úttörő crossover zúzda zenét játszottak mindent belesűrítve a hardcoreba, zenéjüknek sikerült a tengerentúlon utat törnie, ahol mind az amerikai metál, mind a punk szcénában relatíve népszerűek lettek. A koncertjeik híresen ön és közveszélyesek voltak. Egyik bulijukon volt egyszer láncfűrésszel rohangálás, és megbotlás, majd saját combba vágás – ez a sztori személyes kedvencem. De a közönség hashajtós megmérgezése, és tömeges hányás se gyenge. De nem ettől jó zene hanem, mert atomcsapás. Petőfit tudom ide idézni, aki maga is nagy hardcore rajongó volt.
 Vízözön hangzék, S tengert láttam, ahogy kitekinték. Mint az őrült, ki letépte láncát, Vágtatott Sakevi a Tisza rónán át „

A G.I.S.M. koncertjeik híresen ön és közveszélyesek voltak. Egyik bulijukon volt egyszer láncfűrésszel rohangálás, és megbotlás, majd saját combba vágás.

G.I.S.M.

Az énekes Sakevi bekerült az amerikai Rolling Stones magazin szerint az ötven legjobb heavy metal frontember 49. helyére. Sakevinek az a sorstragédiája, hogy nem kamikazénak született, ennek ellenére mindent megtett, hogy ő maga megvívja a saját háborúját minden ellen. Jagatara és GISM énekese Sakevi a trollkirály összeverekednek egy live tévéműsor szettben.

Gauze

Gauze rátétel, egy mondat a Gauze effektről
Nincs velük nagy baj, feszes, gyors, mint egy szamurájkardos kivégzés. Viszont érdekes, hogy szinte minden angol nyelvű japán punk összefoglalóban szerepelnek. Ennyire azért nem kiemelkedőek. Egyszerűen az az oka, hogy Gauzemenni Amerika. Turnéztak, vettek fel és adtak is ki USA-ban albumot. Tudnak róluk.

Gauzehoz hasonló eset a Hi-Standard is, akik szerintem azért sokkal ismertebbek, mert bár japánok, angolul is énekelnek, és az amcsi Fat Wreck Chords kiadónál jöttek ki. Vannak olyan japán zenekarok akiknek minden kanji a.k.a krix krax a lemezeiken. Vagyis se a nevüket, se a számcímeket nem találod meg sehol, és a YouTube is nehezen dobja fel.

A japán punkkal kapcsolatban nem lehet nem észrevenni, hogy valamiért teljesen komoly zenekarok is kötelezőnek érzik a tupírt, arcfestést. Kicsit anakronisztikus.
Tudvalevően a nyolcvanas évek Amerikájában a hardcorepunk puritánsága és családias jellege, a haj-metál pózerek rocksztárkodása között komoly ellentét feszült. Amerikában a rocker gitároperátorok sehova se tartó fallikus szólózásai a túltolt tripek utórezgéseiként barokkos giccsbe fulladtak. Japánban ez a habos glamrock kinézet pitbull harapáskeménységű, szikár zenékkel párosult. Ott akkor a beltenyésztett popszcéna nem mert punkosan kinézni, az csak a nyolcvanas évek végére alakult át. Japánban a lényeg az volt, hogy minél vadabbra told ki magad. Volt egy játék, hogy úgy öltözködtek, hogy megszámozták a ruháikat és azt vették fel amit dobtak a dobókockával.

Zouo

A ”betörés” időszaka
A Blue Hearts fellazította, a Boøwy népszerűsítette, a Mongol 800 learatta.
– Az első igazán Japánban is népszerű japó punk banda, a Blue Hearts volt. A mai napig kultuszuk van. Hatásukra már olyan bandák, mint a Cobra vagy a Laughin Nose is bekerültek tévéműsorokba, érdemes belenézni mert szürreális, ahogy a punkok virágcsokrokat kapnak.
–  A Boowy egy japán popcsapat, de ők népszerűvé tették a ”punkos kinézetet”, beemelték a fősodorba.
–  A Mongol 800 egy dallamos punk csapat. A japán Green Day. Első helyre másztak fel, a japán zenei charton 1999-ben, és ők voltak az első függetlenkiadós zenekar, ami 1 milliós mennyiségben adott el albumot. Innentől kezdve a kiadók elkezdték tenyészteni a lakossági fogyasztásra szánt, reklám kompatibilis, puncipuha fiú és lánybandákat. A többit te is tudod. – Ez eredetileg egy punk szám volt, VOLT. Természetesen van még rosszabb verzió még nagyobb nézettséggel!

De mi is a punk hozzáállás valójában?
Sakevi a GISM énekese így fogalmazta ezt meg: „Kívülállónak nevezni magad semmi értelme, csak egy póz, nem lehet, vagyis inkább nem szabad használnod önmagad leírására. Nem sok értelme van annak, ha kívülállónak nevezed magad. Nem akkor válsz kívülállóvá, ha elutasítod a mainstream társadalmat, hanem akkor, amikor a mainstream társadalom utasít el téged. Itt elsődleges fontosságú a társadalom elutasítása. A nyugaton élők gyakran rosszul látnak minket, mert látszólag szabad és nyitott társadalomban élnek ahol nincs sok kívülálló. De ha megismered ezt a világot, ez nemcsak zene, ez háború a japán társadalom ellen.”

Michiro Endo (a Stalin énekese) a punkról: „Talán azért, mert megsérti azokat a normákat, amelyek fenntartása érdekében mindenki más keményen dolgozik, és mi meg nem, mert kényelmetlen nekik, jobb lenne ha nem is lennénk. Ezt a szemedbe is mondják. De ez aljas trükk…mi vagyunk azok, akik, ha nem dolgoznak keményen, akkor rosszat tesznek az országnak, mi vagyunk a hibásak, ha rosszul mennek a dolgok. Mindig rajtunk spórolnak, ha meg jól mennek a dolgok, mi szinte semmit nem nyerünk ezzel. Ez a japán társadalom hazugsága.”
Roni (ő zainichi, koreai japán) „Nem volt más választásunk. Legyél yakuza (gengszter), vagy csinálj valamit…rajzolj valamit, vagy fess valamit, vagy zenélj, vagy bármi más.”

Szabad e betörnöm (buldózerrel) új időknek új dalaival?
A japán punk és new wave egyik gyermeke a japán kísérleti zajzúzda zene, a japanoise. Oszaka hagyományosan is lazább hely Nipponon belül. Nevezik az ország konyhájának is. 1930-ban nagyobb volt Tokiónál. Az oszakai kereskedők hagyományosan nagyon gazdagok. Van pénz lóvéra. Oshio Heihachirō Oszaka egyik régi rendőrfőnöke, aki konfuciánus filozófus, egy nehéz időszakban szétosztotta a vagyonát a szegények között, és lázadást is robbantott ki. Oszakában hagyománya van a külön utas megoldásoknak.
Inu/kutya = Kō Machida valójában hazájában sokkal nagyobb sztár, mint bárki ezen a listán, csak nem zenészként, hanem íróként. Japánban amúgy minden irodalmi díjat megnyert. A Stalin zenekar mellett többek között ő is szerepelt a Burst City-ben. Tényleg van valami Oszaka levegőjében mert aztán Machida is bezajosodik.

A noise műfajt kezdetben kevés lemezkiadó volt hajlandó megkockáztatni. Vagy az üvöltés és
a sikoly is politizálás? Ez azt jelentette, hogy a zenekarok kénytelenek voltak saját maguk
finanszírozni, terjeszteni a nem zene zenéiket. Ez a D.I.Y, szó szerint maga a punk.

Oszakának olyan komoly a noize szubkultúrája, hogy nem lehet mindenkit megemlíteni. Ezt így furcsa leírni Budapestről. Hijokaidanmindenképp az egyik úttörő a sikolyok földjén. Kedvenc videóm, amikor egy olasz tévécsatornára meghívták őket a szintén alapbanda CCCCC-vel. 3. perctől a boldogság!

A taknyos orrú nedves szemű faltüsszentő Hanatarash
Hanatarash azt jelenti taknyos orrú, Yamataka Eye (könnyező szem) alapította egy barátjával. Szereted a zúzda zenét? Na ez szó szerint az.
Hanatarash előszeretettel építette le a koncerthelyszíneket, vagy épületeket a buli során.
Élő műsoraik híresen veszélyesek voltak, és a résztvevők néha csak úgy jöhettek be, hogy aláírtak egy szerződést, hogy nem vállal felelősséget értük a „taknyos orrú”. Volt, hogy Molotov koktélt dobált a közönségre „társadalmi céllal”, és párszor több millió forintos kár is keletkezett. Ez persze a show része is, de ha lebontják a falat melletted azért elgondolkozol. Ezt sokáig városi legendaként kezelték az emberek, de aztán pár éve előkerültek a fotók a buldózeres koncertről.

A japán zaj szcéna leghíresebb úttörője és BDSM sztárja Akita Maszami, művésznevén Merzbow.
Projektjét 1979-ben kezdte el. A zenei életműve 326(!) nagylemezt és több egyéb albumot tartalmaz. Nemcsak zenész, hanem zenei teoretikus, és popkulturális esztéta.
A nyolcvanas kilencvenes évek környékén kezdett el publikálni szado-mazo tematikájú könyveket, cikkeket, fotóalbumokat. De nem lehet ennyivel leírni kulturális tevékenységét. Persze sejtheted, hogy a szex érdekelte leginkább az embereket, nem a „zajzene 10 éve, ahogy én látom” esztétikai írásai.
A BDSM szubkultúrában Maszami szintén egyfajta sztárnak számit. Nihon Kinbaku Shashin-Shi –
(A Photographic History of Japanese Bondage) című könyvét nemrég újra kiadták, de régebben egyfajta perverz ritkaságnak számított, amihez nehéz volt hozzáférni.
A shibari (japán kötözési technikák) ágának szakértője, és nem csak vizet prédikál, ha érted mire gondolok. Adott ki zenei albumot is, hogy mit kell hallgatni, ha éppen fellógatsz valakit a szemöldökfára. Merzbow vagyis Maszami, segédkezett a harsh noise műfajának kifejlesztésében, lényegében csak a ritmustól és a dallamtól teljesen mentes elektronikus hangokat vezérelve. Nehezen befogadható zenei világa ellenére Merzbow több nemzetközi elismerést is kapott, és számos művésszel dolgozik együtt szerte a világon. Egy magyar nábobbal is, akit nemsokára felfedünk.

Nehezen befogadható zenei világa ellenére Merzbow több nemzetközi elismerést is kapott, és számos művésszel dolgozik együtt szerte a világon. Egy magyar nábobbal is, akit nemsokára felfedünk.

Akita Maszami

Magányos zenei Szinbádok a japán punk határán.
A japán punkzene hatásai a saját kultúrájukon belül felmérhetetlen, mert tökéletesen megtalálták azt a hangot maguknak, ami kellően progresszív és elsöprő. annak olyan előadók, akik annyira behatárolhatatlanok, hogy nem lettek iskolateremtők, de mindenki elismeréssel adózik nekik. Íme a japán zenészek kedvencei. Kivéve Sakevi (a GISM énekese), aki pont annak az Edo Akeminek ment neki, aki 1979-ben ezt a zseniális Jagatara albumot alkotta barátaival.

Edo Akemi maga sem volt puhapiskóta. Maxon csapta szét magát a színpadon. Úgy látszik Japánban nem vesznek komolyan a punkok, ha nem eszel kígyót, és nem hadonászol teljesen meztelenül véres fejjel szamuráj karddal a színpadon. Ezek nem egyedi esetek voltak. Teljesen behatárolhatatlan csapat még a Polysics, akik zenei stílusukat „technicolor pogo punknak” nevezik. Igazából nekik köszönhetem, hogy beleástam magam a japán punk világába. Mert nem lehet semmihez sem hasonlítani. Electrobreak surfrock new wave punk? Mi? csak hallgasd és ne gondolkozz.

Edo Akemi
Polysics

A magyar kapcsolat
Az első világháborúban bármilyen hihetetlen, a japánok és a magyarok harcoltak egymás ellen. Kínában Csingtao (Quingdao) környékén, amelyet japán egységek ostromoltak. A város elfoglalása után számos magyar tengerész került Japánba hadifogolyként, ahonnan csak évekkel a háború vége után jutottak haza. Nekik köszönhetik a japánok a punk zenét. Az utolsó mondat igazság tartalmára azért ne fogadjatok, de a többi igaz. Nevét William Gibson sci-fi író cyberpunk tematikájú regényéből adaptáló The Idoru tulajdonképpen már névválasztása miatt is érdekes lehetett a japánoknak. Tegyük hozzá, hogy 2003 környékén anime dvd-ket egy egyetemista ismerősöm, mint egy drogbiznisz szereplője, óvatosan a pad alatt adta át, hogy ne röhögjék ki a többiek. Akkor még nem volt ez a trendi Japán/Dél-Korea mánia, ami most begyűrűzött ide is. A könnyűkeményzenét (ezt a kifejezést loptam, de hasznos fogalom) játszó Idoru igazából egy komoly menedzsmenttel akár a Marson is népszerű lehetett volna.

Daiki Takeda a külföldi megjelenésekre specializálódott (Alliance Trax) kiadónál látott ebben fantáziát, ezért az Idoru kétszer is turnézott Japánban. Ami nagy szó egy nulláról, az undergroundból építkező zenekarnál. Sokan azt gondolnák, hogy durvább zenékkel nem lehet megindulni, de az igazság az, hogy azokkal lehet csak igazán. Ugyanis akik a popzenében utaznak nem kötődnek közösségként egy szubkultúrához. Ellenben az undergound az embertől emberig, a személyes átadás híve, akárcsak a zen. A Human Error is levelezgetés, beszélgetések során kialakult közös új grindcore világrend tervezgetése közben került kapcsolatba a World Downfallban is zenélő Yusuke Adachival. A nyers, feszes, crust, grindcore zenékbe bele sem mentünk, pedig Japánban nem, hogy volt ilyen hullám, hanem ők maguk a grindcore cunami. A Human Errortól az Another bloody interventiont is terjesztette az Eclipse records, és aztán meg is jelent egy albuma a cseh Lycanthrophyval közösen. Ez aztán a globalista sátánista Soros-maffia. Csak nem jelent meg japánban nemzetközi hardcore grindcore válogatás is? Dehogynem! És azon a szintén grindcore-ban utazó kiskunhalasi Jack is szerepelt.

Mivel ugye a magyarok a Siriusról érkeztek (Kásler biztos), ezért útba esett Japán. Pándi Balázs, aki újabban „önmegtámadás” fantázianevű frizurájával, a haját nem, de a kedélyeket továbbra is borzolja. Nemcsak a Human Errorban dobolt, egyéb társadalomellenes bűncselekmény is fűződik a nevéhez. El akarta hívni Magyarroszágra Akita Maszamit alias Merzbow-t. Az eredmény a nagy szökés, kitörtek a tempóbörtönből és szabadfogású zenei képződményekkel molesztálják a bolygó lakosságát.
„A koncert után Maszami mosolyogva ült a backstage-ben, és annyit mondott: „Good.” Azóta együtt játszunk. Végül az is kiderült vagy tíz közös lemez után, hogy az első koncert egy félreértés volt, mert ő azt hitte, hogy én alapból duózni hívtam el.„

„A koncert után Maszami mosolyogva ült a backstage-ben, és annyit mondott: „Good.” Azóta együtt játszunk.
Végül az is kiderült vagy tíz közös lemez után, hogy az első koncert egy félreértés volt,
mert ő azt hitte, hogy én alapból duózni hívtam el.” – Pándi Balázs

Amúgy ha eljutottál idáig jár a jutalom. Körösi Csoma Sándornak VAN több szobra is Japánban. Ez most már ezek után természetes remélem. Csoma (nemcsak) Japánban buddhának számit, és a fordító munkája miatt a nyugati buddhizmus is egyik megkerülhetetlen hivatkozási pontja. Hazája kicsit elfelejtette. Kár.

J.L.P. RULEZ! avagy a Japán Lány Punk KIRÁLY vagyis bocs KIRÁLYNŐ!
Nem élem, vagy nem élem túl a túltolt polkorrekt kultúrát? Még nem dőlt el, igazából delfinekkel tervezek zenekart alapítani és filmet forgatni, és ha nem kapunk, Oscart vagy Grammyt bevágjuk a hisztit. Viszont a japán lánypunk, avagy a lányok a japán punkrock zenészek között szerves részei a történetnek. A GISM, a Maximum the Hormone dobosa nő, Boredomsban is játszik lány. Hijokaidan- ban is több lány zenél. Igazából, ha eldobsz egy shurikent a japán undergroundban, nagy eséllyel csajszit vagy burakumint fogsz eltalálni. Mivel a zenekarok mérhetőek és láthatóak, Japánban van a legtöbb lány punk/rock zenekar a világon. Ennek igazából talán egy oka van, hogy japán a lányok egymás között felszabadultabbak, merik vállalni a dolgaikat. Mondom én. Nem találtam semmit, ami erre magyarázatot adna. Lehet, hogy ez a természetes. Lehet, hogy nem is kell túlmagyarázni a dolgokat. Az első hundertprocent csajpunk is Oszakából támad. Az OXZ (ejtsd OX-Zed) már 1981-ben fellépett, és előzenekarként tulajdonképpen majd’ mindenki előtt játszottak.

Szintén innen indult már az OXZ hatására a második lánybanda a Sekiri, ami mindig lazán adja be a garage punkot. Oszaka leghíresebb lánybandája mégis a lájtosan késelő Shonen Knife lett. Ők már követik azt a trendet, hogy angol nyelvű dalokat és számcímeket adnak. Gyerünk késelni!

OXZ – Shonen Knife

A 2000-res évektől a japán zeneipar – ami tényleg az – feltette a gyártósorra punkrock zenekarok klónhadseregét is. Ez nagyüzemben és szisztematikusan történik. Rögtön elhelyezik őket sorozatokban, animékhez és filmekhez csinálnak főcímdalt, márkák arcai lesznek. A zene csak egy kellék, a promóció része a termékek reklámozásának. A lázadás jó üzlet. Érdemes elolvasni a recorder.blog.hu cikkét, a japán zenekarklónozás perverz pápájáról. A koreai k-pop is a j-poptól tanult mindent. Ezeket a zenekarokat sértés punknak nevezni, de az tény, hogy be van festve a hajuk. Természetesen a lány (punk)bandák között is ezek a legnépszerűbbek, és külföldön is ezeket ismerik. Hiszen a japán anime sorozatok elviszik a hírűket. A bátor névválasztás a skandallum, botrány, is azt sugallja itt határfeszegetésről van szó. Ha egyet hallottál, mindet hallottad.
A furcsán aranyos Chai szép lassan meghódítja a világot. Nardwuar-interjú kötelező. Most értettem meg pontosan mit jelent az a szó hogy infantilis. Már ezért megérte. A személyes kedvencem a Limited Express Has Gone, ahol bár csak az énekes leányzó, de ez így tökéletes. Experi meg mentális.
Otoboke Beaver végre nem Oszakából, hanem Kiotóból támad. Gimis osztálytársak voltak. Nevüket, egy khmm, „szerelem hotelről” kapták, ami közvetlenül a gimnáziumuk mellett volt, ahová akkor jártak. Többet ne akarj tudni, mert az már hentai.
Na még egyet mert tényleg annyira jók.
Az a baj, hogy nem lehet abba hagyni, mert a japán lánypunk kawaaaaiiiiiiiii! The Lets Go’S!
Aki még többet szeretne tudni a bármilyen japán undergroundról ajánlom a HELL BENTO-t!
Sayonara! Nincs többé Sayonara! A japánok 80% nem használja a sayonarat, mert véglegességet fejez ki, inkább a turisták tolják. „A sayonara szó azt az érzést kelti, hogy már többé nem találkozunk, úgyhogy nem használjuk.” Mata Ne az új Sayonara!

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Bréda Bia Top5 – Slágerek, melyek bárkit táncra perdítenek

Deszkáról deszkákra: boardsport ikonok, akik a világot jelentő deszkákon sem jönnek zavarba

A Lou Pearlman-sztori: Backstreet Boys, NSYNC és nagyon sok lopott pénz

Amadou & Mariam – Ha vak vezet, a világ zene

Berghain – a négy fal között morajló hedonizmus

Képzelt riport egy nagy-britanniai fesztiválról