Barion Pixel

Jóban Koszban Klunker módra!

Benedek Csanád

2022.11.08.

3.5 perc

Amennyiben a biciklizés maga a szabadság, akkor a természetben való biciklizés a szabadság szabadsága. Ez utóbbi jelmondat leginkább csak az elmúlt néhány évtizedben lett akceptálva, ugyanis volt idő amikor a természetben való downhillezést minimum furának, de leginkább valami rendzavaró hippi hóbortnak titulálták. Ez Magyarországon sem volt másképp, még a kilencvenes évek elején is szembejött velünk olyan Szomszédok-epizód, amiben ha rajtuk múlik, a bicikliseket kitiltották volna az erdőből.

A korai klunker arcok bringás túrákat és downhill versenyeket szerveztek. Az egész nagyon természetes, laza és örömteli volt. Nem tudok más szót használni. Ritka ennyi boldog embert egy helyen látni. A felszerelésük már akkori szemmel nézve is vintage volt, hiszen az 1940-es években gyártott Schwinn bicikilket vittek ki.

Nem egy trendi technikai sport, hanem laza, de azért rázós örömtekerés volt. Ebből a spontán
hétvégi örömforrásból a régi klunkerből fejlődött ki a hegyi kerékpár globális jelenséggé.

Mi is klunker?
Léteznek szavak, amit értesz anélkül is, hogy lefordítanánk. A klunker eredetileg egy hangutánzó szó, ami elsődlegesen nem is biciklikre, hanem autókra vonatkozott. Olyan közlekedési eszköz, vagy esetenként más tárgy, amelynek mechanikai problémái vannak, öreg, recseg-ropog, krikk-krakk, klink-klunk. Tulajdonképpen egy leharcolt járgány, egy csatagány. Egy harci bringa, amit bárhol be mersz vetni.

Amerikában, mielőtt a downhillnek kultusza lett volna, az újságkihordó fiúk régi biciklijeit hívták klunkernek vagy clunkernek; még a névnek is több verziója ismert.

A 70-es évek elején, amikor az úttörő BMX-esek még azt hitték, hogy a 20 colos kerékpárt ki lehet nőni – mit sem sejtve a BMX világhódító útjáról, elkezdtek strandjárókat lovagolni és módosítani. Leginkább Schwinn Excelsiorokat és Admiralokat építettek át terepre. Ezek a klasszikus bringák ma már a lowrider bicikliknek is sok esetben alapját képezik. Akkoriban azonban fillérekért vágták hozzád. Ezeket a kifutófiú bringákat a piacon kapható legvastagabb gumikkal szerelték fel, mivel az országúti kerékpár kerekei túl keskenyek és csúszósak voltak ahhoz, hogy jól működjenek a göröngyös terepen. Továbbá motorkerékpár- és BMX-kormányra cserélték a meglévőt, valamint a fékeken is változtattak.

Örömbringázás
Először csupán néhány srác racingolt le a hegyoldalakon, ám időközben egyre többen csapódtak hozzájuk. Meglepő módon lányok is. 1976-ban kezdték el szervezni az első versenyeket. A díjazás többnyire egy üveg bor, egy fék, vagy egy póló volt. Arra a kérdésre, hogy mikor kezdődött el a downhill biciklizés, meglepő, de logikus választ adott az egyik „alapítóatya”, Gary Fisher. Szerinte az első kerékpárok eleve terepre készültek, hisz akkoriban a legjobb utak is maximum macskakövesek voltak. Az első bicók bizony sárra, porra és göröngyös utakra lettek kitalálva. Domra fel, domról le. Ők csak visszatértek a gyökerekhez.

Egy magyar félkanyar
Sajnos hosszas keresés után sem találtam meg a Szomszédok azon epizódját, ahol megbüntetik az elvetemült hegyi kerékpárosokat, mert zavarják az erdőben lévő autóforgalmat. „Mit keres az erdőben a biciklis? Hát nem beesik egy tehergépkocsi alá!” – Szerencsére tehergépkocsik azért voltak az erdőben. Aki megtalálja az idevágó Szomszédok részt, kérem kommentbe mellékelje! Fontos környezetvédelmi pillanat a biciklisek kiszorítása az autók javára.

Addig is ne feledjétek, nincs rossz idő, csak rosszkedv. A klunkerek télen-nyáron kimentek a terepre.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek
No data was found