Hitvallásunk a 4BRO magazinnál, hogy a középszerű influencerek és mondvacsinált celebek műanyag világában igyekszünk tűként kibogarászni igazi gyöngyszemeket az egyre híguló kultúra szalmakazlából. Minden érdekel minket, ami túlmutat a középszeren, ezáltal olyan művészeket, sportolókat és zenészeket igyekszünk bemutatni, akik mifelénk jóformán nulla publicitást kapnak, mégis megérdemlik, hogy maréknyi olvasótáborunkkal karöltve megismerjük őket. Ma egy ausztrál festőművészt, Anthony Listert mutatunk be, akinek egyedülállóan izgalmas és provokatív alkotásai a házak falain és a puccos művészeti galériákban egyaránt megállják a helyüket. Alkotásai a kortárs festők zömével ellentétben látványosak és elgondolkodtatóak és nem csupán annyiról szólnak, hogy egy jól marketingezett „művész” belerottyant vagy tüsszent a festővászon elé állított ventilátorba, majd megmagyarázza az alkotása értelmét az elalélt rajongóknak.
Anthony Listert falról-falra, szerte a világon az örökös kalandvágy hajtja előre. Kreatív utazásai során felfedezi a városok hangulatát és színeit, majd ezt a sokszínűséget varázsolja át művészetté méghozzá úgy, hogy az utcai graffitik és az elit galériák közötti erős határvonalat is képes áthidalni alkotásaival. Képei tele vannak vad energiával és egy teljesen sajátságos dinamikával. Ecsetjének mozdulatai szinte zeneként rezegnek, miközben a képein megjelenő alakok és formák lenyűgözik a nézőt azzal ahogyan az erőteljes vonalak és a vibráló színek egyedi táncot járnak egymással. Ami az eszköztárát illeti nem igazán válogatós, egyformán szívesen használ szenet, akrilt, graffitis kannát, vagy olajfestéket.

Pszichedelikus drogok hatására kezdett festeni
Nem vicces fiatal korban kemény pszichedelikus drogokhoz nyúlni, hiszen olyan mintha egy rulettkerékre tenné fel az ember az életét, amelyen a piros szín egy tönkrement életet, a fekete megbolondulást és elmegyógyintézetet, míg a zöld nulla egy zseniális művészi képességet jelent. Anthony Listernek szerencsére jót dobott a gép. Cimboráival egész kölyökként tolták a kemény cuccot mikor egyszer csak, amikor a toxinok távoztak a szervezetéből, hirtelen ráébredt, hogy márpedig ő bizony mostantól festő lesz.
A drótkerítés tetején seggelve
Az 1980-as években kezdődött az a folyamat, amikor a graffiti és a street art elkezdett hatást gyakorolni az úgynevezett magas művészetre olyan tehetségeken keresztül, mint előbb Keith Haring és Basquiat majd később Shepard Fairey és Banksy, hogy csak néhány ismertebb nevet említsünk. Az általuk kitaposott úton haladva Lister képeit hamar felkapták és csillagászati összegekért vásárolják az alkotásait aukciókon. Ezzel együtt a festő nem adja fel a gyökereit és a galériákba szánt képein kívül ugyan annyit fest tibeti mandalaként üres házfalakra. A street art és a high art közötti mély szakadék között egyensúlyozva fejben egyetlen aprócska különbséggel jelzi a differenciát: az utcán Listerként, a galériákban teljes névvel Anthony Listerként szignózza a képeit. Művészetében összeolvadnak a graffiti és a klasszikus festészet elemei és ezzel egy új megközelítést hoz a kortárs művészetbe. Ez a kettősség és a merész kombinációk jelen vannak minden ecsetvonásában, melyek jelképezik egyedülálló kifejező stílusát.
„Anthony Lister úgy tűnik még álmában is művészetet hugyozik”
– mondta róla egyszer Banksy, a világ egyik legismertebb street art művésze.
Alkotás két letartóztatás között
Anthony Lister annak ellenére, hogy meglehetősen jól keres a művészetével, rendszeres vendége a tárgyalótermeknek és zárkáknak. Sőt a Giuliani vezette New York Cityben egyszer börtönbüntetésre is ítélték „szándékos károkozásért”, méghozzá egy művészileg igényes graffitije miatt. A legviccesebb összeütközése a törvénnyel azonban hazájában, Brisbane-ben volt, ahol 10 ezer dollárt fizetett neki a városi tanács, hogy készítsen egy alkotást egy rusnya tűzfalra, majd később négyrendbeli vandálságért idézték be saját szakállára elkövetett kamikáze graffitijei miatt a bíróságra.
Az örök kívülálló
Annak ellenére, hogy Lister manapság már többgyermekes családapa, sohasem tudott beilleszkedni a konvencionális hétköznapokba. Imádja gyerekeit, de többet van távol tőlük, mint amennyi időt velük tölt. Bármelyik unalmas csütörtök délelőtt képes a reggeli kávéja mellett a fejébe venni, hogy összepakol és elmegy határozatlan időre Japánba, Indiába netán a Közel-Keletre alkotni.
A festő jó kapcsolatot ápol a társadalom peremén élő hasonszőrű számkivetettekkel, egyik legjobb barátja például Chopper Read, egy elítélt ausztrál bandatag volt. A hírhedt bűnözővel akkor barátkoztak össze mikor az megkérte, hogy készítsen róla egy portréképet. A kép készítése közben eldumálgattak és a festő arra eszmélt rá, hogy hasonló módon gondolkozik a világról, mint az azóta elhunyt köztörvényes bűnöző barátja. Mindez alkotásaiban is megmutatkozik, hiszen majd minden művében megkérdőjelezi a társadalmi normákat és a művészet tradícióit, hiszen műveiben egyáltalán nem léteznek határok vagy tabuk. Művészete provokatív és felkavaró, ugyanakkor mégis erőteljes üzenetet hordoz magában.
Alkotásai középpontjában minden esetben az önkifejezés szabadsága és az egyéni identitás kutatása jelenik meg, vagy ahogy a hasonlóan kalandos életet élt Paul Gauguin francia, posztimpresszionista festő ezt egy évszázaddal ezelőtt megfogalmazta: „A festészetben éppúgy, mint a zenében, inkább a célzásokra kell figyelnünk, semmint a kimondott dolgokra.”
Művészi szintre emelt popkultúra
Anthony Lister munkásságában a popkultúra, vagyis a szuperhősök és a hírességek is rendszeresen szerepet játszanak. Persze az említetteket sosem kommersz módon, hanem a saját stílusában és interpretációjában jeleníti meg formabontó egyedi stílusában. Nem csoda, hogy világszerte számos rangos díjat és elismerést kapott művészetéért. A nevét felvették a Street Art hírességeinek dicsőségcsarnokába és olyan díjakat nyert el, mint a Cointreau Creative Crew Art Award vagy az Archibald Prize, mely Ausztrália legrangosabb portréfestészeti díja. Ez utóbbit, amúgy a bandatag barátjáról, Chopper Read-ről készített portréval zsebelte be.
Címkék nélkül
Nézőpont kérdése: szerintünk korszakos zseni, a törvény képviselői szerint rongáló vandál, de egy dolog tagadhatatlan – a nevét immár örökre beírta a képzőművészet történetének lapjaira. Alkotásai önmagukért beszélnek és nem csak a nagy művészeti galériában kiállított vásznakon, hanem ütött-kopott házfalakon, buszmegállókon, hirdetőoszlopokon vagy bármerre, ahol Anthony Lister épp elhaladt úgy, hogy volt nála festék vagy akár egyetlen darab alkoholos filctoll.

Jön jön jön!
Ausztráliában már most elérhető, de hamarosan jön a magyar Netflixre is egy doksi Anthony Listerről „Have you seen the Listers?” címmel. A pontos megjelenési dátum egyelőre nem ismert, de akit érdekel már becsengettyűzheti a streamer platformon, hogy kapjon értesítést amikor nálunk is nézhetővé válik. Íme a trailer addig is: