RAD – kultfilm a fiókból: a BMX hőskora 4K-ban

4BRO

2025.05.28.

10 perc

Néhány évvel ezelőtt a The Guardian egy különleges elemzést közölt: 10 000 filmet vizsgáltak meg a Rotten Tomatoes adatbázisából, hogy feltérképezzék, mely filmeknél volt a legnagyobb eltérés a kritikusok és a nézők véleménye között. A RAD az első helyen végzett.

Míg a BMX Banditák valamilyen módon képes volt átszivárogni a vasfüggönyön, a RAD esetében ez már nem mondható el – így sokan még a létezéséről sem szerezhettek tudomást. A filmet 1986 márciusában mutatták be az Egyesült Államokban, és ezzel a BMX világának addig sosem látott világa tárult a nagyközönség elé.

A RAD ezzel szemben a mozikban szinte azonnal megbukott. A Variety és más szaklapok nevetségesnek és semmitmondónak titulálták. A mozik gyorsan levették a műsorról, sok helyen csak napokig volt elérhető. A filmet a kritikusok a 80-as évek sablonos, klisés sportfilmjei közé sorolták, amely tele van közhelyes párbeszédekkel, kiszámítható történetvezetéssel és túlzásba vitt szentimentalizmussal. Amolyan Karate kölyök BMX-es változata. A RAD talán legnagyvonalúbb szakmai értékelését a Empire Magazine adta – de ők is csak 14 évvel a bemutató után vizsgálták újra, és ekkor úgy jellemezték: „majdnem fogyasztható”.

Annak ellenére, hogy a BMX-láz a ’80-as években megállíthatatlanul tombolt, valójában meglepő, hogy nem készült több ilyen témájú film akkoriban. A BMX Banditák és a RAD máig az ikonikus kivételek közé tartozik: olyan alkotások, amelyek nemcsak a kor szellemiségét, hanem egy egész generáció álmait és vágyait testesítették meg két keréken – legyen szó szabadságról, lázadásról vagy egyszerűen csak arról a felejthetetlen érzésről, amikor az ember először repül a levegőben egy bringával, még ha csak átvitt értelemben is. De amennyire kedves és szórakoztató a BMX Banditák, olyan egyhangúak benne a BMX-es akciók. Szinte végig ugyanazokat az üldözési jeleneteket látjuk, minimális változatossággal, új koreográfia vagy vizuális ötlet nélkül. Ugyanakkor ha megnézed a RAD-et, világossá válik: mennyire tudatosan komponált, ötletes és filmszerű a RAD BMX világa, és mennyivel gazdagabb filmélményt ad – még a nosztalgiafaktoron túl is.

Rad | 4K Restoration Official Trailer

A filmet kezdetben nagy remények övezték, amikor Bill Allen és Hal Needham megérkeztek Cochrane-be és Calgaryba a forgatásra. Needham – a legendás hollywoodi kaszkadőrből lett rendező, aki olyan filmekről volt ismert, mint az Ágyúgolyó futam vagy a Smokey és a bandita – az 1980-as évek elején épp csak kibontakozó BMX-kultúra iránt kezdett el érdeklődni. Úgy vélte, ez kiváló háttér lehet egy családi filmhez.

Hal Needham, Talia Shire és Bill Allen

Needham nem először dolgozott Albertában: korábban kaszkadőrként működött közre Arthur Penn 1970-es westernfilmjében, a Kis nagy emberben Dustin Hoffmannal. A tartomány azért is vonzotta, mert megfizethető volt a forgatás szempontjából, és látványos természeti adottságokkal rendelkezett. A dolgok leegyszerűsítése érdekében Cochrane (Alberta) a filmben Cochrane (USA) lett.

Hal Needham egy egész korszakot meghatározott, és nem mellesleg ő szolgált Brad Pitt karaktere, Cliff Booth ihletforrásául Quentin Tarantino 2019-es filmjében, a Volt egyszer egy… Hollywood-ban.

A filmben Cliff Booth egykor kaszkadőr volt, aki kiöregedett színészbarátja, Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) társaságában tengődik. Tarantino Cliff és Rick barátságát a valóságban is létező legendás duó, Hal Needham és Burt Reynolds kapcsolatára alapozta: nemcsak együtt dolgoztak filmeken, hanem 12 éven át egy birtokon éltek, megosztva a munkát, a mindennapokat – és az amerikai filmes aranykor szellemiségét.

Noha Allen a forgatás idején már 23 éves volt, mégis megkapta a film kamasz főhősének szerepét, miután Needham látta őt a Hill Street Blues című rendőrdrámában. Külön érdekesség, hogy gyerekként a kansasi Wichitában felnövő Allen szülei túlféltésből nem engedték, hogy kerékpározzon. Ez elsőre szinte elképzelhetetlennek tűnik egy 1960-as, 70-es években felnövő amerikai gyerek esetében – különösen a középnyugaton. Ám Bill Allen tekintetében ez kiváltképp ironikus, lévén a színészt a mai napig elsősorban a RAD-ben megformált Cru Jones szerepéről ismerik.

A színész csak kellemes emlékeket őriz a forgatásról: azon túl, hogy a bringázás tilalmával felnövő fiú most szinte minden napját kerékpáron tölthette, szupersztár BMX-esekkel (Eddie Fiola, Martin Apariljo és R.L. Osborn, Rick Moliterno, stb.) dolgozhatott együtt, miközben egy olyan karizmatikus rendező irányította a stábot, aki minden este a záróra után is ott maradt, hogy szórakoztassa a szereplőket és a stábot történeteivel – például Jimmy Stewart, John Wayne vagy Kirk Douglas oldalán töltött éveiről.

Bill Allen így emlékszik vissza a forgatásra: „Nagyon barátságos volt a légkör, az egész olyan volt, mintha egy négyéves gyerek lépne be a Legolandbe. A legmenőbb BMX-esek vettek körül. A színészek között ott volt Talia Shire, Jack Weston, Ray Walston – igazi nagy nevek. Úgy éreztem, a legjobb dolgokat kaptam mindkét világból. Nekem csak annyi dolgom volt, hogy csókolózzak a főszereplő lánnyal, és lehetőleg ne törjem össze magam.”

Ja igen – és Allen filmbéli szerelmét Lori Loughlin alakította, aki ekkor még csak néhány évre volt attól, hogy országos ismertséget szerezzen a Full House (Bír-lak) című sorozattal, és évtizedekre a későbbi hírhedt egyetemi felvételi botránytól.

Bill Allen és Lori Loughlin

A történet szerint a RAD főhőse Cru Jones (Bill Allen), egy kisvárosi újságkihordó fiú, aki arról álmodik, hogy BMX versenyzőként nagy sikereket ér el – mindezt annak ellenére, hogy aggódó édesanyja (Talia Shire) inkább azt szeretné, ha a fiú inkább a főiskolai felvételire koncentrálna. Amikor azonban a városba érkezik egy új, rendkívül nehéz BMX-pálya, a Helltrack, ahol a győztes jutalma 100 000 dollár és egy Corvette, Cru eltökéli, hogy elindul a versenyen. Csakhogy az esemény mögött álló Duke Best (Jack Weston), a korrupt Mongoose Racing tulajdonosa bármi áron el akarja érni, hogy saját sztárversenyzője, Bart Taylor (Bart Conner) nyerjen – még akkor is, ha ehhez szabályokat kell megszegnie vagy éppen átírnia. A RAD a BMX-őrület csúcspontját örökítette meg: egy generáció szenvedélyét, amely a sárban, a levegőben és a zene ritmusában teljesedett ki. Utóbbi esetében John Farnham Break the Ice című száma, valamint a Send Me An Angel a Real Life-tól különösen beivódott a közös emlékezetbe.

John Farnham – Break the Ice (RAD Intro)

Real Life – Send Me An Angel

Az olimpiai bajnok tornász Bart Conner, aki a filmben a klasszikus gonosz rivális szerepét játszotta (Bart Taylor, afféle Billy Zabka-féle karakter), így emlékszik vissza: „Talán másfél napig volt műsoron a mozikban?” A RAD így sosem lett a korszak hivatalos kultuszfilmje, legalábbis a nyilvánosság szemében.

Bart Conner (Balra)
Cru Jones (Eddie Fiola)
Martin Apariljo, Lori Loughlin, Hal Needham és Bill Allen. A középen álló tag kiléte rejtély.
A verseny selejtezőjének forgatása

Miután a mozikból eltűnt, a RAD új életre kelt a videókölcsönzők polcain. Az Egyesült Államokon kívül is egyre többen fedezték fel a filmet VHS-en. A ’80-as évek BMX-lázának köszönhetően idővel ikonikus darabbá vált a sportág rajongói között, majd idővel a film köré kialakult egy elkötelezett szubkultúra, akik egymás között másolták a VHS-eket, sőt, saját rajongói eseményeket is szerveztek, mint például a texasi Helltrack-másolat építése, ahová ezer főt is meghaladó érdeklődő látogatott el több mint tíz országból.

Ahogy már a bevezetőben is említettem, a RAD hozzánk csak évekkel később jutott el – már akikhez egyáltalán elért. Az én esetemben a film egy BMX-es barátom révén került a látókörömbe, akinek Kaliforniában élő nagynénje küldött egy példányt VHS-en. Igen ám, csakhogy a kazetta NTSC-rendszerű volt, így hosszú ideig csak nála tudtuk megnézni, egy amerikai szabványú videólejátszóval. Később pedig külön canossa-járás volt, mire sikerült PAL-formátumra konvertálni, hogy végre mindig kéznél lehessen.

Máig élénken él bennem az emlék, ahogy 1986 nyarán a még akkoriban négyzet alakú, felnyitható csatornafedelek alá téglákat pakoltunk, hogy ugratókat alakítsunk ki belőle. Többnyire Csepel Tacskó és Camping bicókkal próbáltunk minél messzebbre és magasabbra repülni – függően a téglák magasságától. Legalábbis addig, ameddig az ékes hajtókar ebben partnerként szolgált. A BMX nálunk ’86-ban még valódi ritkaságszámba ment – csak kevesek kiváltsága volt, hogy ilyen bringával tekerhessenek. Belegondolni sem merek, milyen hatással lett volna ránk, ha abban az időben látunk valakit hátraszaltózni. A freestyle trükkökről nem is beszélve.

Jose Yenez (Cru – Bill Allen dublőre)

A későbbiekben sem volt egyszerűbb jobb minőségben beszerezni, ugyanis a film jogi helyzete hosszú időn át tisztázatlan volt, így évtizedeken keresztül sem DVD-n, sem Blu-rayen nem jelent meg hivatalos formában. Végül 2020-ban a Vinegar Syndrome gondozásában napvilágot látott a digitálisan felújított változat, amely hatalmas örömöt jelentett a rajongók számára – hiszen immáron 4K felbontásban is élvezhetővé vált.

A RAD producere Jack Schwartzman volt, aki a ’70-es évek végén és a ’80-as évek elején olyan jelentős alkotásokat jegyzett, mint a Peter Sellers főszereplésével készült klasszikus az Isten hozta, Mister!, illetve a Soha ne mondd, hogy soha, amelyben Sean Connery utoljára bújt James Bond szerepébe. A RAD esetében azonban merőben új irányt vett pályafutása: a saját alapítású Taliafilm nevű produkciós vállalata égisze alatt egy családbarát, PG-besorolású filmet álmodott meg – méghozzá oly módon, hogy a cég székhelye saját Los Angeles-i otthonuk volt, így a filmkészítés szó szerint a családi élet részévé vált.

Jack 1994-ben bekövetkezett halála után fia, Robert Schwartzman (a Rooney zenekar frontembere, ma filmrendező) vezette a 2020-as újrakiadást a saját forgalmazócége, az Utopia Movies égisze alatt. Robert gyerekként ott volt a forgatáson, akárcsak testvére, Jason Schwartzman (színész), és féltestvére, a Oscar-díjas operatőr John Schwartzman is, aki a film ikonikus bevezető BMX-jeleneteit fényképezte. Édesanyjuk, Talia Shire (Rocky, A Keresztapa) segített a produkcióban és egy kisebb szerepet is elvállalt a filmben.

Talia Shire
Robert Schwartzman, Matthew Shire, Talia Shire és Jason Schwartzman
Robert megannyi relikviát őriz a filmből a mai napig is

„Ez a projekt számomra rendkívül személyes. Édesapám volt a film producere, bátyám, John készítette az elő- és záró főcímjeleneteket, édesanyám pedig Cru édesanyját alakította a filmben. Minden biciklis bukósisak, a ‘80-as évekbeli promóciós anyagok – mind nálunk voltak otthon. Ezek a dolgok a családom életének részei lettek, és számomra is egy életre szóló történetet jelentenek. A családunk szinte szó szerint a film körül nőtt fel – jelen voltunk a születésétől kezdve –, ám édesapám sajnos már nem érhette meg, hogy a film eljusson ebbe a fázisba, a mostani újjászületéséhez. Hosszú időbe telt, míg minden a helyére került és eljutottunk idáig, de végtelenül hálásak vagyunk a rajongóknak, hogy ennyi éven át türelemmel vártak, és a partnereinknek is a folyamatos támogatásért”. – Robert Schwartzman.”

A felújított változat egyetlen nap erejéig, az úgynevezett „RAD DAY” alkalmából visszahódította a mozivásznakat: 2025. március 20-án az Egyesült Államokban és Kanadában, több mint 700 mozi tűzte műsorára a kultikussá vált filmet – egy különleges, egyszeri vetítés keretében, melyen továbbá bemutatták a Rad Documentary című hivatalos dokumentumfilmet, amely a film örökségét és hatását tárja fel.

Michelle Kirschner Moore rendezésében a film 63 perces játékideje alatt exkluzív interjúkat láthatunk a RAD szereplőivel, stábtagjaival, valamint azokkal a BMX-es legendákkal, akik a film ikonikus jeleneteit valósították meg. Az alkotás különös figyelmet szentel a Helltrack kulisszatitkainak, a Bicycle Boogie táncjelenetnek és más emlékezetes pillanatoknak.

RAD – Bicycle Boogie

RAD Movie Documentary Trailer

A film forgatása során a Helltrack indító rámpáját eredetileg olyan magasra és meredekre építették, hogy még a profi BMX-esek sem merték bevállalni, ami jelentős késedelmet okozott a forgatásban. Végül a produkciós csapat kénytelen volt csökkenteni a rámpa magasságát, és egy 25 láb (kb. 7,6 méter) magas változatot kreáltak, amely még mindig komoly kihívást jelentett.

A film producere Chris Phoenix, aki maga is a RAD BMX-es kaszkadőre volt, így nyilatkozott a Varietynek: „BMX-esként szerepelni a RAD-ben valóra vált álom volt, de a dokumentumfilm producereként segíteni a film történetének elmesélésében igazi beteljesülés. Hihetetlen érzés megosztani ezt a rajongókkal, akik szenvedélye és elkötelezettsége közel 40 éve klasszikussá tette a filmet.”

A dokumentumfilm számos érdekességet is feltár, például hogy a RAD eredeti címe Balls Out lett volna, és hogy Cru karakterét részben Eddie Fioláról mintázták, aki a filmben Bill Allen legtöbb mutatványát is végrehajtotta. Allennek még a haját is be kellett festenie, hogy jobban hasonlítson Fiolára.
Allen azóta is kapcsolatban maradt a BMX-világgal. Rendszeresen együtt teker egy lelkes társasággal Huntington Beach-en. Elmondása szerint ma már sokkal magabiztosabban mozog a bringán, mint 1985-ben. 2014-ben még az önéletrajzi könyvét is így nevezte el: My RAD Career („A RAD-karrierem”). Bár a RAD főszerepe idején nem hozta meg számára a sztárságot, az évek során örömmel figyelte, ahogy az egykori kritikai bukás és kasszafiaskó fokozatosan valódi kultfilmmé nemesedett.

A RAD nemcsak a ’80-as évek esztétikáját és hangulatát hozza vissza, hanem egy olyan világot,
ahol az ifjúsági filmek szívből szóltak, és a hős győzelme több volt, mint sport – erkölcsi győzelem a
rendszer felett, tehát mindazoknak, akik anno rajongtak a BMX Banditákért, ez a film különösen ajánlott.

John Farnham – Thunder In Your Heart

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Törésteszt: legendás breaktánc filmek

A Blues testvérek megmentik a blues-t

Radioman – nem minden hős visel köpenyt

Leni Riefenstahl: 101 év ellentmondás

Az E.T. BMX-es srácai

A Kis Sárkány, aki lángra lobbantotta Hollywoodot