Barion Pixel

A saint-denisi stílus

Petke Balázs

2022.12.14.

9.5 perc

Sokkal többet adott nekem a Reign Supreme francia sorozat, mint amit előzetesen vártam. Egy igaz történet, amely végigvezet Joey Starr és Kool Shen útjának kezdeti szakaszán és elmeséli az NTM megalakulását, de emellett foglalkozik a teljes hiphop kultúra kibontakozásával a 80-as évek végén – Franciaországban.
Break, graffiti, tag-elések, rap és illegális bulik az elhagyatott párizsi telkeken – a több szálon futó szériát azoknak a fiataloknak is ajánlom, akik csak hallomásból értesültek erről a korszakról.

Minden korszaknak megvan a maga szépsége és minden generációnak van érve, hogy miért élje meg aranykorszakként a saját, fiatalkori éveit, ahogy nekem is. Ha ezentúl valaki megkérdezi tőlem, miért is emlegetem mennyországként ezeket az éveket, ezt a sorozatot fogom ajánlani, ez lesz az én érvem.

Banga, 1987 – Fotó: Marc Terranova
Atomic Breakers, 1987 – Fotó: Marc Terranova
DJ Fab és DJ Jo egy „Up Rock” Battle után, 1988

Akkoriban a zene és divatirányzatok egészen más fajsúllyal hatottak a fiatalok önkifejezésére, mint napjainkban. 90-91-ben, 16:00- kor suli után odatapadtunk a Yo! MTV Raps adásaihoz, bekészített VHS kazettákkal, hátha elcsípjük a Public Enemy vagy az NWA új klipjét. Ahogyan a sorozatban látható párizsi fiatalokat, úgy minket is megfertőzött a hiphop kultúra. Szerencsémre 1996-tól minden évben átlagosan 2-3 hónapot Franciaországban tölthettem, így nagyon hamar szembesülhettem vele, hogy az amerikai gangsta rap mellett francia is létezik, és nem is akármilyen. Engem a francia rap gyógyított ki az amerikaiból, hiszen pont kezdtem – ha nem is kiábrándulni – veszíteni a rajongásomból az akkori új albumok és előadók iránt. 2Pac meghalt, Biggie szintén, és azt vettem észre, hogy minden előadónál ugyanaz a trend jelenik meg: az első, vagy a második album után elkezdenek „meghülyülni a pénztől”. A zenei alapok a kezdeti koszos, karcos hangzás után puhábbá válnak és majdnem mindenki elkezd szőrmebundákban pózolni, Lexus-okkal jönni-menni és minél több csajt bepréselni 16:4-es képbe (az utóbbit persze nem volt olyan rossz nézni). Tisztelet a kivételnek, MC Eiht a mai napig önazonos comptoni suttyóként éli mindennapjait, de mellette nem sok előadót tudnék felsorolni, aki nem ült volna fel az aranyfogakkal, aranyláncokkal, luxusautókkal teli vonatra.

Ebben a lehangoló időszakban jött terápiaként a francia rap. A tánc turnék folyamán esténként a szállodában néztem az M6 adásait, a legmeghatározóbb francia formációkkal (I AM, NTM, Mc Solaar, 113) és amikor menetrendszerűen bementem a párizsi Virgin Store-ba, a bakelitek és CD-k mennyországába, akkoriban már simán elmentem az amerikai szekció mellett és meg sem álltam a francia albumokig. A zenei alapok, az istentelenül jó verzék mellett ez az utcai stílus – úgy éreztem ez az, ez kell, nincs ennél menőbb!

A hiphop közösség egyik legszimbolikusabb hagyománya a közös freestyle a rádióban, amikor összecsődülnek valamelyik stúdióban és ott élőben adják egymásnak a mikrofont, nyomják az improvizációt, vagy épp elégedetten bólogatnak a társuk verzéjére. Ez a szokás a mai napig él, számomra a sorozat legikonikusabb pillanatai is ezek a visszatérő jelenetek a Radio Nova stúdiójában, melyet Dee Nasty meghívására ellepnek az MC-k.

Nasty történetszála a legcélratörőbb motivációt mutatja be. Egy srác, aki a rövid amerikai látogatását követően, hazatérve Franciaországba, megszállottan veti bele magát egy új stílushullámba és az első pillanatokban egyértelművé válik, hogy a zene szeretete nála mindent felülír.

A sorozat fő karakterei mindannyian keresik önmagukat, a 18-20 évesekre jellemző, csapongó
önkifejezési formákkal. Nasty már tudja az útját és semmi sem térítheti el, minden cselekedete,
az élete minden mozzanata azt szolgálja, hogy végül elérjen oda, ahová tart, a dj pult mögé.

Lényegtelen számára az egérlyuk ahol lakik, a ruhák amiket magára ránt reggelente és dolgozni is csak azért jár, hogy még tovább tudja gyarapítani bakelit gyűjteményét. A megalkuvás nála szóba sem jöhet, ahogyan Joey Starr és Kool Shen, ő is rácsapja a patinás produkciós iroda ajtaját a híres énekesnő asszisztensére, amikor bele akarnak szólni, hogy miként puhítsa a zenei alapot amit leszállított megrendelésre. Nincs kompromisszum, ő azt a zenét játssza amiben hisz és pont. Nasty személyét a történet egyfajta epicentrumaként is látom, hiszen ő az aki megteremti a fiatalok számára a helyi közösségi teret, önkéntelenül válik az éppen megszülető hiphop közösség motorjává.

Dee Nasty – Fotó: Marc Terranova

A történet Kool Shen és Joey Starr, a két legenda megismerkedésének pillanatától indul el. Két fiatal, akik a tinikre jellemző hektikus lelkiállapottal csaponganak. Egyik pillanatban azt érzik övék a világ, a másikban már depresszióban méláznak teljes reménytelenségükben. Az érzéseik közösek: ők valami bombasztikus dologra hivatottak, az iskola, a szülők csak visszatartó erők, zavaró tényezők a kiteljesedésükben. Nekik közölni valójuk van a világgal, amit vagy a falnál állva graffitivel, vagy a placcon break-elve, vagy a mikrofon mögött egy ütős verzével szeretnének kiadni magukból. Nem tudják pontosan még, hogy hol lelnek nyugalomra, hol fognak kiteljesedni de hát a fiatalkori évek erről szólnak. Ez a történet rávilágít bizonyos együttállások perdöntő hatására is, amelyek teljességgel kihatnak egyes emberek életútjára.

A történések szempontjából nagyon szerencsés Joey Starr és Kool Shen
személységének különbözősége, és az elveik egyezése.

Joey Starr & Kool Shen (NTM)

Hiszen teljes az egyetértés, amikor egy emberként csapnak az asztalra és küldik el a francba a menő managert, amikor szövegírót akar melléjük delegálni, hogy helyrepofozza a verzéiket. „Valami fajankó írja meg helyettük a gondolataikat?!” – Simán becsapják azt a bizonyos ajtót, ami közvetlenül a sikerre nyílik. Lévén mindennél fontosabb számukra a saját hitelességük, valamint a kiállás a mondanivalójukért. Ahogy Nasty-t, úgy őket sem lehet betörni.
És hát mennyire látható a különböző vérmérséklet, amikor nem várt módon, hirtelen megkapják az első nagyobb összegű csekküket, az első album szerződésnél és míg Kool Shen toporogva várja, hogy bejussanak a stúdióba és belefeledkezzenek a munkába – Joey Starr első útja a párizsi éjszakába vezet, hogy belekezdjen a véget nem érő tivornyába. Megragadó pillanat, amikor Shen végre napok után rátalál a szétcsúszott barátjára és belesziszeg a fülébe: „ez szerinted a szintünk?! 20 ezer? Eliszod, elszívod és ennyi volt? Csináld csak bazd meg, vagy vonszold be a segged a stúdióba és sokkal több vár ott ránk, ahonnan ez a köteg jött. Csak csináljuk már, ennél mi többek vagyunk!!”

Ezek perdöntő pillanatok voltak az NTM megszületésének szempontjából. Saint-Denis volt a bölcsőjük, innen indult ez a két srác, ahogyan sok más tehetség is. Áldott hely ez a francia underground atehetségek számára, itt nőttek fel, együtt bandázott az NTM, az Assassin, sőt még Vincent Cassel is, hogy aztán a világhódító útjukra induljanak.

Fiatal éveikben napról napra összegyűltek Saint- Denis egy elhagyatott telkén, átmásztak a falhoz támasztott létrán, a túloldalt lehuppantak, hogy ott a négy fallal körbevett telken szabadok lehessenek. Szárnyalt az önkifejezés. Dj Dee Nasty nyomta a hiphop alapokat a raklapokból összetákolt pult mögül, egyesek a falnál graffitiztek, mások break-eltek, táncoltak, valaki pedig időnként nyomta a freestyle rap-et a karcos alapokra. Időnként elkergették őket a rendőrök, hogy aztán máshol sodorja őket össze a szél. Az utcán megtalálták egymást, gyülekeztek, tengődtek együtt:

Amikor a táncturné során, az egyik este lent iszogattunk egy folyó partján, egyszer csak azt vettük észre, hogy sorra állnak meg az autók. Megérkeztek a munka vagy a suli után az utca gyermekei a közös bandázásra. Kikerültek a csomagtartóból a sütőrácsok, a 12-es Kronenbourg sörök és már szólt is a zene, sült a hús. Fél óra elteltével már velük iszogattunk, dumáltunk. Imádtam átélni ezeket a pillanatokat. Imádtam megélni az otthoni, utcai tengődést csak egy más közegben, Franciaországban. Ezek az évek mindenki számára meghatározóak. Az akkori barátok, akikkel abban az időben lógtunk nap mint nap – teljesen más helyet foglalnak el az ember képzeletbeli fiókjában, mint azok a szereplők akik életünk egy későbbi szakaszában lépnek be a mindennapjainkba. A Reign Supreme megmutatja, hogy miért is van ez így. És érvel a 80-as, 90-es évek hiphop-al átitatott utca romantikája mellett. És persze bemutatja 2 srác igaz történetét, akik Saint-Denis utcáiról eljutottak a kultikus Zenith csarnokba, hogy több ezer fiatal előtt hallassák hangjukat.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

80 Blocks from Tiffany’s: Bronx, az Isten háta mögött, ahol az ördög nem alszik

Reel Rock-filmtúra, nem hagy lógva

Freaknik: a Dél, ha beindul

Tokyo Vice és egyéb bűnök: Japán titkos világa nyomában

Marley nyomában. Filmek, melyek a felszínt kapargatják, és doksik, amik mélyre ásnak

Danny Trejo, a legszerethetőbb rosszfiú