Barion Pixel

The Harder They Come – Amikor Jamaica berúgta a kaput

Benedek Csanád

2022.03.22.

9.5 perc

A film, ahol először mutatta meg magát a reggae és Jamaica igazi arca

A The Harder They Come egy 1972-es jamaicai film, rendezte Perry Henzell.
A filmalkotás egy univerzális „Így jöttem” történet, amely az akkor még rendkívül sajátos karibi környezetben játszódik. Vidékről egy naiv srác érkezik a nagyvárosba, sztárságról álmodozik. Egy dalt próbál kiadni, lehúzzák, becsapják, nem talál munkát, kábítószer-csempészetbe keveredik, elárulják, a korrupt rendőrség üldözi, népi hősként hal meg, legendává válik, miközben dalából himnusz lesz, de az anyagi siker nem az övé.

Top shatta
A film nagyon sok részletében első volt.
Az első jamaicai zenefilm, első reagge-film, az egyik első hood/getto film. Az első angol nyelvű film, amit feliratozni kellett Jamaicán kívül: USA-ban és Angliában nem értették a vaskos karibi, patois szlengeket. Később ezek a dumák a film hatására beépültek az angolszász kultúrába. A ganja szót még te is ismered. A lemez fontos szerepet játszott a reggae zene USA-ban való népszerűvé válásában. Abban is úttörő, hogy a főszereplője egy jobb sorsa érdemes antihős. A filmnek két változata is van, egy feliratos és egy felirat nélküli, amelynek más a vége.

A Rolling Stone magazin Minden idők 500 legjobb albuma közül
a The Harder They Come filmzenéje a 119. helyezett.

Az angol Clash zenekar legalább két számában utal a filmre: „Guns of Brixton” és „Safe European Home”. A reagge és dancehall utalások száma végtelen, ott ez a film Biblia.

Boney M emelgetett át innen is, hogy finoman fogalmazzak. The Melodians – Rivers Of Babylon

A klasszikus Fugees szám klipje, és Wyclef pulcsija is utal Jimmy Cliffre. A sajátos pulcsin kívül érdemes megfigyelni, hogy Jimmy magát a számot is cigizve vette fel. Erre lehet azt mondani, hogy lazán adja be.

Jimmy Cliff: Recording The Harder They Come In Studio Session

Fugees – Fu-Gee-La

A film főszereplője Jimmy Cliff reggae énekes, aki Ivanhoe Martint alakítja. A valóságban is élt egy ilyen nevű, jamaicai rudeboy, ismertebb nevén Rhygin, aki az 1940-es években szerzett magának kétes hírnevet. A forgatás előtt a projekt munkacíme is Rhygin volt, ez aztán Hard Road to Travelre, majd végül The Harder They Come-ra változott, ami arra késztette Cliffet, hogy megírja az azonos nevű zseniális dalt. A történet csak áthallásosan és nagyon lazán követi Martin/Rhygin valódi életét, inkább az 1960-es évek Jamaicájáról szól. Martin egy szegény jamaicai, aki munkát keres, később felcsap reggae zenésznek. Végül bűnre adja a fejét és ganját kezd el árulni. Az ország látszatdemokrácia, valójában pont olyan mintha egy banánköztársaságban lennél.

Jimmy Cliff

Az eredeti Rhygin nem volt sem zenész, sem drogdíler. Itt tűnik fel először a hiphop későbbi állandó toposza: a törvényen kívüli zenész, aki „szabadidejében” drogdíler, vagy drogdíler, aki „szabadidejében” zenész. A rastafariánus nézet is itt tűnik fel először a popkultúrában.

Egy cigi, ha begyullad és égni kezd a filmvászon. Vagy a filmvásznon?
A film hurrikánszerű sikert aratott Jamaicában, a fekete jamaicaiak valódi helyszíneken való naturalisztikus ábrázolása és a jamaicai patois, a helyi kreol nyelv használata miatt. A rendező Henzell szerint „a feketék, akik először látták magukat a képernyőn, sírtak, felugráltak a mozikban, spontán éneklések, táncok kezdődtek, hihetetlen közönségreakciót váltottak ki. A hétvégi program része volt, hogy elmentek megnézni újra és újra a mozikba és énekeltek és táncoltak a filmnézés közben.”

A filmet 1973 februárjában mutatták be New Yorkban, de kevés figyelmet kapott. Népszerűvé akkor vált, amikor a következő áprilisban az úgynevezett „Midnight movies” éjféli közönsége előtt kezdték el játszani országszerte. A Midnight Movies-ban horrorfilmeket, különleges filmérdekességeket vetíttettek, David Lynch, Jodorovsky filmjeit, és persze a Hardey They Come-ot.

A film népszerűsége azonban Jamaicán kívül korlátozott volt, mert a karakterek által beszélt helyi patois nyelvjárás olyan vaskos volt, hogy feliratozni kellett, sokak szerint ez volt a filmtörténelem első angol nyelvű filmje, amelyhez felirat kellett az Egyesült Államokban.

2005-ben színpadi musicalt készített a filmből a Theatre Royal Stratford Londonban.

„Nehezebb napok jönnek” címmel áthallásos regény is jelent meg T. C. Boyle tollából 2015 márciusában. Ez a regény, pont ahogy a Harder They Come Rhygin életéhez nyúlt vissza, úgy használ egy kurrens történetet. Itt a lazán kapcsolódó szál Aaron Bassler életének eseményein alapszik, aki után 2011-ben 36 napig embervadászat folyt Mendocino megyében, Kaliforniában.

A The Harder They Come című film zenéjét 1972-ben adták ki. A film zenéje jelentette az áttörést az USA-ban a reggae zene számára. Mindenki később jött, Bob Marley, Black Uhuru részben ennek a filmnek is köszönhette a rájuk is irányuló figyelmet. A filmzenét a főszereplő Jimmy Cliff reggae zenész maga állította össze, néhány dalban ő is szerepel. Ez még a korai korszak.

A Jamaicában óriási sikert aratott film a nemzetközi piacra is eljutott, és úgy írták le, mint „talán a legbefolyásosabb jamaicai filmet és az egyik legfontosabb karibi filmet”. A sok amatőr színész és a sok önmagát alakító szereplő csak növeli a film hitelességét. A zenei producer azért néz ki úgy, mint egy dörzsölt zenei producer, mert ő egy dörzsölt zenei producer. Fun fact: a filmben szereplő fiatal Beverly Anderson később Michael Manley jamaicai elnök felesége lesz. A férj 17 évvel volt idősebb nála.

Raggamuffin ruffneckz

A film érdekes részleteket mutat a hatvanas és hetvenes évek jamaicai barbárságáról és korrupciójáról. Például miután a képmutató prédikátor kirúgja Jimmy Cliffet amikor visszamegy a templomtelepre, hogy átvegye a biciklijét, de azt találja, hogy egy idősebb, jóval nagyobb benga kollégája kisajátította. Erre verekedés tör ki, amiért a helyi hatóságok korbácsolásra ítélik. Mindez 1970, Jamaica. Korbácsolás.

Ivan/Jimmy Cliff a történetben, az általa írt és előadott „The Harder They Come” című dalért csak a szokásos 20 dolláros kizsákmányoló fizetséget kapja. Minden haszon a kiadóé. Ez is valós tény volt, az akkori zenészek kizsákmányolására mutatott rá.

Végül Jose, amikor lehetőséget kínál Ivannak, hogy szerényen megéljen az amúgy veszélyes marihuána kereskedésből, a rendőrség nem azért megy rájuk, mert ez illegális, hanem mert a rendőrség működteti az igazi nagy droghálózatot és a konkurenciát hallgatatja el. Ez is valós elem.
Jones, akinek feladata Ivan/Jimm Cliff kézre kerítése, ideiglenesen leállítja a segélyek kiosztását, hogy kiéheztesse az egész közösséget, amely bújtatja és szállást ad a menekülő rudeboynak. Ez is bevett szokás volt. Az egész negyedet zsarolták.

Az is találó, hogy a főszereplő halála után a lemezmágnás újra kiadja Ivan dalát, hogy kamatoztassa ismertségét, a már halott karizmatikus lázadónak kihasználja a hírnevét. Miközben az utcán az igazi tehetséges zenészek szintén nem kapnak lehetőséget, csak 20 dollárt. Harder They Come.

Harder they fall, one and all

A film címét adó dal szövege is forradalmi volt, ettől akkoriban féltek, mint ahogy a film is bemutatja, ez akkor új friss hangzás volt és a szövege is finoman beszólogatós. Sok helyen egy ideig nem is játszották rádiókban. Ezért is mentek az emberek moziba nézni és hallgatni, nem volt mp3 ugye. Nem a beletörődésre, hanem a kitörésre biztatott Jimmy.

Részlet a dalszövegből:

Nos, mesélnek nekem egy finom pitéről

ami majd az égben vár rám, ha meghalok

De a születésed és a halálod napja között

Úgy tűnik, soha nem hallják még a sírásod

Most kiveszem a részem, elveszem ami az enyém

És továbbra is küzdök azért, amiért akarok

Így biztos, hogy süt a nap

Bár tudom, hogy ha meghalsz, akkor már mindegy

De inkább szabad ember vagyok a síromban

Minthogy bábként vagy rabszolgaként éljek

Így biztos, hogy süt a nap

és jöhetnek a nehezebb napok is

Csak ennyit tudok.”

A Harder They Come egyben egy kifejezés is kétfajta értelemmel. Egyfajta „lesz ez még így se”, egyfajta „jöhet bármi”, meg játék is a „they” és a „day” szavakkal is, hogy rám jönnek, nehezebb napok jönnek.

Jimmy Cliff (középen)

Ja, ha nem írtam volna, a film és a film zenéje is kötelező tananyag. Jamaica kezdőszett, átmenőjegy nincs nélküle. Ez az alap.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

DJ Premier plánban

Az Alchemist-sztori: az alkimista, aki azon kísérletezik, hogy önmaga legjobb verziója legyen

Elfeledett kincsek: The Baby Huey Story

Nujabes: szürke eminenciás a színes zenék mögött

Crip walk!? Nem tánc, hanem életforma!

Yellowman útja az árvaháztól a dancehall trónjáig