Jim Henson: az ideák embere, aki mindenkit a háttérből mozgatott

Benedek Csanád

2024.09.20.

16.5 perc

A háttérhatalom

Érdekel a háttérhatalom, a mélyállam, a dolgok mozgatórugója, a titokzatos bábmester, aki mindenkit a háttérből irányít? Ron Howard jóvoltából most szemtanúi lehetünk egy leleplező dokumentumfilmnek, melynek középpontjában Jim Henson, a bábok atyja áll. Ő a kreatív zseni a Szezám utca, a Muppet Show és számtalan más bábfilm mögött. A 2024-ben bemutatott Idea Man című film Henson életét tárja elénk, pályafutása korai évétől kezdve ahogyan a Szezám utcából a Sötét Kristályon át a Fantasztikus labirintusig eljutott – mindezt persze Frank Oz, hű varázslótársa segítségével. Bátran ajánljuk kicsiknek, nagyoknak, nagy kicsiknek, és az összes hasbeszélőnek.

Jim Henson és Frank Oz – New York City (1970)
Jim Henson

Muppet Man
Jim Hensonról, aki „The Muppet Man” néven is ismert, már a kétezres évek óta terveztek dokumentumfilmet készíteni. Azonban a legnagyobb akadály, hogy a Disney birtokolja az összes karakter jogait. Ez azt eredményezi, hogy ha a filmben esetleg bármilyen kritikus megjegyzés hangzana el a Disney-re vonatkozóan, fennáll a kockázata annak, hogy olyan dokumentumfilmet kellene készíteni Hensonról, amelyben egyetlen Muppet Show vagy Szezám utca karakter sem szerepelhet. Ezen túlmenően is sokan vonakodtak belevágni a projektbe, nem mintha Henson személye különösebben kényes téma lett volna, sokkal inkább a gyermekeknek szánt tartalmak mögötti biznisz tántorította el őket. Egy percig se hidd, hogy ez olyan ártatlan terület. A gyerekkönyvek, filmek és játékok piaca az egyik legjövedelmezőbb, és a kedves, csillogó szemű mesehősök mögött gyakran hidegfejű, számító üzletemberek állnak. Henson azonban nem tartozott közéjük, sőt, nem is akart örökké bábművész maradni – ez a dokumentumfilm egyik legnagyobb erénye. Ezzel szemben a kényes témákat, például a Disneyvel kapcsolatos kérdéseket nem érinti.

Jim Henson életrajzi filmjének fejlesztését a Walt Disney Pictures és a The Jim Henson Company már közel másfél évtizede tervezi. A projekt alapját Christopher Weekes forgatókönyve képezte, ám a gyártás megkezdését folyamatosan halogatták. 2021 áprilisában arról számoltak be, hogy Michael Mitnicket bízták meg a forgatókönyv újraírásával, amelyet korábban Aaron és Jordan Kandell jegyzett. A producer pedig Henson lánya, Lisa Henson lett volna. Ez a bejelentés 2022 márciusában végül arra késztette a Disney-t, hogy saját kezébe vegye a projektet, elkerülve a kockázatot, hogy egy független produkciós csapat készítse el a filmet. Ennek eredményeként született meg a Jim Henson: The Idea Man című film, Ron Howard rendezésében, a Disney+ közreműködésével. Fontos megjegyezni, hogy a Henson család teljes részvételével és együttműködésével készült a produkció. A film különlegessége, hogy korábban elveszettnek hitt munkáiból, mint például a Wilkins és Wontkins reklámfilmjeiből is felhasználtak újonnan előkerült felvételeket.

Jim Henson Idea Man | Official Trailer | Disney+

A film premierjét a 77. Cannes-i Filmfesztiválon, a Cannes Classics szekcióban 2024. május 18-án tartották. A Disney+ platformon világszerte 2024. május 31-én debütált. Ha nincs Disney+ előfizetésed, akkor azért okos módszerekkel innen-onnan is beszerezheted. A dokumentumfilm nemcsak a kötelező elemeket veszi sorra, hanem számos kulisszatitkot is felfed. Noha nem merül el a kényes történetekben vagy kudarcokban; inkább Henson kreatív, romantikus és kedves személyiségére koncentrál. És ez sem kevés. Jim Henson valóban árasztotta magából a kreatív energiát, és ezt a film remekül megragadja. A produkció interjúkat tartalmaz Henson családtagjaival és munkatársaival, köztük Frank Ozzal, amelyekből kiderül, hogy a Muppet Show és más produkciók során gyakran improvizáltak, freestyle volt, amit előadtak. Ez egészen elképesztő, mert másoknak a megírt forgatókönyveik gyengébbek. Ilyen az, ha az okosok hülyéskednek, és nem a hülyék okoskodnak.

Jim feltalálta a kedves humor egy olyan válfaját, amelyet felnőttek és gyerekek egyaránt
értettek, miközben mindkét korosztály kapott belőle valamit a saját szintjén.

Egy béka születése

James Maury Henson (1936. szeptember 24. – 1990. május 16.) amerikai bábszínész, animátor, színész, filmrendező, producer és tervező volt, akire a világ mégis elsősorban bábosként emlékszik. Pedig ezek a címkék messze nem túloznak, Henson valóban rendkívüli tehetségű volt. A dokumentumfilm is arra világít rá, hogy egy adott ponton mintha ráragadt volna ez a szerep: gyerekműsorok és bábok alkotója. Azonban Henson sokkal többet nyújtott ennél: szürreális optikai illúziókat használó diszkót tervezett, rövidfilmeket készített, verseket írt. Rengeteg ötlete volt nagyjátékfilmekhez élő szereplőkkel, mégis betették a gyerekműsorok és a legjobb esetben is a fantasy kategóriába. Ez volt az egyetlen terület, ahol támogatást tudott szerezni, noha ő maga igazi szabadgondolkodó volt, akit nem lehetett egyszerűen egyetlen műfajba beskatulyázni.

Amikor megpróbált kitörni ebből a skatulyából, akkor is csak olyan filmötleteire tudott pénzt szerezni, mint a The Dark Crystal (1982) és a Labyrinth (1986), amelyeket rendezőként jegyzett. Ezek a filmek is ugyanabban a fantasztikus világban játszódtak, ahol Henson már otthonosan mozgott, ám ezek révén próbálta tágítani a kreatív határait és kilépni a gyerekműsorok világából.

Jelenet a The Dark Crystalból (1982)
A Labyrinth című film forgatásán (1986)

James, aki innentől Jimként vált ismertté, már az egyetemen felismerte, hogy neki muszáj lesz valamilyen kreatív pályát választania, mert egy hagyományos 8-tól 4-ig tartó taposómalomban megőrült volna. Annyira határozottan gondolta ezt, hogy amikor később a stúdióban 12 órákat dolgozott, még akkor is azt mondta, hogy bár fáradt, de élvezi is, mert neki ez a lételeme.

Egy újsághirdetésre bukkanva úgy jelentkezett egy TV-csatornához bábosként, hogy valójában soha nem volt bábos. Egyetemen ugyan felvett egy évig ilyen kurzust, de lényegében beblöffölte az állást. Azonban a humora és jó ötletei meggyőzték a döntéshozókat, így végül megkapta a lehetőséget, amely aztán elindította karrierjét a bábozás világában.

Jim elsőéves volt a Marylandi Egyetemen, amikor a WRC-TV-n létrehozhatott egy rövid vígjátékműsort, amely a Sam and Friends címet viselte (1955–1961). Ez ma is nagy szó lenne, de akkoriban még nagyobb dolognak számított, hiszen a televízió mellett alig léteztek más platformok. Csak a színház és az utca jelenthetett alternatívát, de ezek köré nem épült olyan anyagi bázis és felelősség, mint a televíziózás köré.

Jim Henson – Sam and Friends (1955)

A műsort Jim egymaga nem tudta véghezvinni, így a jeleneteket osztálytársával, későbbi szerelmével és leendő feleségével, Jane Nebellel közösen alkották meg. Henson és Nebel 1958-ban társalapítói voltak a Muppets Inc.-nek (ma The Jim Henson Company), és kevesebb mint egy évvel később, 1959-ben össze is házasodtak. Érdekesség, hogy még akkor is, amikor Jane már régóta nem dolgozott a cégben, és az hatalmas, dollármilliós vállalattá nőtte ki magát, Nebel továbbra is megőrizte a cég 40%-os tulajdonrészét.

Jim Henson and Jane Nebel (1955)

A Sam and Friends jelentős sikert aratott, mind anyagilag, mind szakmailag, de Hensonban mégis kétségek merültek fel, hogy a diploma megszerzése után valóban bábokkal szeretne-e az előadói pályára lépni. Holott már ekkor is forradalmasította a szakmát azzal, hogy közeli felvételeket készített a bábokról, ezáltal az apró rezdüléseiket rendkívül emberivé tette. Kapott egy kis szeletet a tortából, majd ezt a szeletet addig formálta és ízesítette, míg az sokkal jelentősebbé vált, mint maga a torta.

Henson túllépett a klasszikus, gyerekeknek szóló bábozás határain, és komoly, vicces, ugyanakkor kritikus témákat is feldolgozott.

Forradalmasította a bábjáték rögzítésének és bemutatásának módját a médiában, hírnevet szerezve karaktereivel – különösen Kermit (Breki) békával és Rowlf a kutyával.

Fontos megjegyezni, hogy az európai közönség számára is világos legyen: ekkoriban még sehol sem volt a Szezám utca, a Nagy Madár, a Muppet Show vagy Miss Röfi karakterei. Jim Henson már ezek előtt is kvázi legendává vált a szakmában, bár Rowlf karaktere nem jutott el Európába. Kermit (Breki) béka pedig már a Muppet Show előtt is létezett. Sokan nem tudják, de ő valójában Henson alteregója volt, rajta keresztül szólalt meg.

1958 nyarán Jim Henson hat hetet töltött Európában, eredetileg azzal a céllal, hogy festészetet tanuljon. Azonban nagy meglepetésére felfedezte, hogy az öreg kontinensen a bábozást ugyanolyan komoly művészeti ágnak tekintik, mint a festészetet vagy a szobrászatot. Miután visszatért az Egyesült Államokba, Jane-nel hivatalossá tették partnerségüket, és még ugyanazon év novemberében megalapították a Muppets Inc.-et. A dokumentumfilm nem részletezi igazán a kapcsolatuk konfliktusait, amelynek hatására elhidegültek egymástól. Amiről már fentebb is szó esett, Jim nem igazán törődött a pénzzel, így 1986-os válásuk után is gond nélkül feleségénél hagyta a cég részvényeit.

1969-ben Jim Henson komolyan fontolgatta, hogy otthagyja a gyerekműsorok és bábok világát, mivel úgy érezte, hogy a szakma más területein nem veszik komolyan. Azonban, ahogy ő maga tréfásan emlegette, a gyerekfilmmaffia visszahúzta – bár nem csokival és jégkrémmel, hanem valódi alkotói szabadsággal csábították vissza. A Szezám utca ötlete nem a pénzügyi ajánlattal győzte meg, hanem azzal a lehetőséggel, hogy teljes kreatív kontrollt gyakorolhat. Ennek eredményeként született meg minden idők egyik legkedvesebb és legszellemesebb gyerekműsora, amely nemcsak szórakoztatásnak, hanem kifejezetten gyermekeknek szóló oktatási műsornak készült. Felmerül a kérdés: vajon van ma még ilyen küldetéstudat a televíziós szakemberekben?

Sesame Street – Episode 1 (1969)

Jim Henson sokoldalúságát alátámasztandó, ő rendezte és alkotta meg A kocka (The Cube) című egyórás tévéjátékot, amelyet az NBC heti sci-fi televíziós műsorában, az NBC Experiment in Television-ben sugároztak 1969-ben. Ennek a remake-je a sokak által ismert 1997-es kanadai sci-fi horror, „A kocka”. Ez is jól mutatja, hogy Jim Hensonban még rengeteg kreatív energia és ötlet rejtőzött más műfajok irányába is.

Gyakran elfelejtik megemlíteni, hogy Henson és kreatív csapata 1975-től az SNL (Saturday Night Live) zseniális stand-up és humor/kabaré műsorában is szerepelt, ahol szintén maradandót alkotott.

Saturday Night Live Muppets

Ebben az időszakban Henson úgy vélte, hogy a Sesam Street TV-csatornája lehetőséget kínál számára komolyabb produkciók megvalósítására is. Szomorúan kellett szembesülnie azzal a ténnyel, hogy egyszerűen nem vették őt komolyan. Ekkor adódott az angliai lehetőség, ahol bár szintén bábosként keresték meg, szabad kezet kapott munkájában. Henson ekkor indította el a The Muppet Show (1976–1981) című szkeccsvígjáték-sorozatot, amely azonnal belopta magát a nyitottabb angol közönség szívébe. Bár Henson azt mondta, hogy a „Muppet” szó a „marionette” és a „puppet” összevonásából született, sok korai Muppet-karakter valójában kézi báb volt, rúdbáb, vagy a kettő valamilyen kombinációja. Az angliai siker után az Egyesült Államok is befogadta a produkciót, ami Hensonnak végül hazájában is elismerést hozott. Tehát Henson Angliából vette be szülőföldjét. A Muppet Show sikere után már jóformán bármit megvalósíthatott, amit csak akart. Szupersztárrá vált.

Az élet és egyéb labirintusok
Henson példája érzékletesen mutatja, hogyan lehet valaki a tökéletes sztár: senki sem ismeri fel az utcán, nem zavarják meg a nyugalmát, ugyanakkor a hírnév anyagi előnyeit élvezheti. A híres Stalker című filmben elhangzik egy mondat, miszerint nem mindig jó, ha az álmaid valóra válnak. Henson esetében a hírnév egyszerre volt ajándék és teher. Végre lehetőséget kapott arra, hogy nagyfilmet rendezzen, ám még így is „csak” egy fantasy-t bíztak rá. A sötét kristály végül nem lett bukás, de számos vágáson kellett átesnie. Az eredeti, szinte teljesen halandzsanyelven készült verziót érdekes lett volna megnézni. Henson óriási nyomás alatt állt, hiszen ha ez a film nem sikerül, több lehetőséget aligha kap. A sötét kristály a CGI előtti korszak maszkos, díszletes filmjeinek klasszikusa, amely ma már számos okból nem készülhetne el. Bár a film nem robbantott kasszát, később kultikus státuszt vívott ki magának, különösen a szerepjátékos közösség körében vált alapművé.

The Dark Crystal | Official Trailer

1963-ban az akkor már ismert Henson felbérelte a nullkilomléteres Frank Oz bábszínházas figurát, aki később az egyik legjobb befektetésének bizonyult.

Richard Oznowicz olyan tanítvány lett, aki egyes területeken, mint a színészet és
a speciális effektek, túlnőtte mesterét. Henson filmjei és bábszínházai legalább
annyira Oz munkái is, és ez igaz a közös filmjeikre is. Oz később színészként is
jelentős sikereket ért el sőt, eredeti hangként Yodát is ő szólaltatta meg.

A The Muppets Take Manhattan című filmet (1984) gyakran Henson nevéhez kötik, noha a bennfentesek tudják, hogy valójában Frank Oz volt a rendezője. A film mindössze 8 millió dolláros költségvetéssel készült, és az amerikai bevételek 25,5 millió dollárra rúgtak, amivel bekerült 1984 legjobb 20 filmje közé. Jim következő nagy dobása a Fantasztikus labirintus volt.

The Muppets Take Manhattan | Official Trailer

A Fantasztikus labirintus (eredeti cím: Labyrinth) egy 1986-ban bemutatott brit–amerikai fantasy-film, amit kasszasikernek szántak. A kor legnagyobb tehetségei dolgoztak rajta: a filmet Jim Henson rendezte, a zenéjét Trevor Jones szerezte, producere George Lucas volt, a látványtervezést pedig Brian Froud álmodta meg. A forgatókönyvet Henson Terry Jones-szal, a Monty Python egyik alapító tagjával írta. A főszerepekben David Bowie, aki Jareth-et, a manók királyát alakítja, és Jennifer Connelly, aki Sarah Williams-t játssza.

A film bemutatásakor hatalmas bukásnak bizonyult: a 25 millió dolláros költségvetésből csupán 11 milliót sikerült visszahozni, és az is kozmetikázott szám volt. A Labyrinth az egyik legismertebb filmes kudarcok között szerepel. Egyszerűen túl fura volt. Azonban az évek során a film amolyan fantasy-goth klasszikussá vált, és elemei beépültek a popkultúrába. A mai napig adnak ki hozzá kapcsolódó merch termékeket és játékokat.

Labyrinth | Official Trailer

Henson olyannyira elbukta a pénzét, beleértve Lucasét is, hogy végül arra kényszerült, hogy eladja a cégét a Disney-nek. Emellett éjt nappallá téve dolgozott, hogy minden irányba törleszteni tudjon. Nagy álmokat kergetett, de túl közel repült a naphoz, és végül lezuhant. A Labirintus a nézők agyának is egy labirintus volt, képtelenek voltak befogadni.

1989 végén Henson tárgyalásokba kezdett a Disney-vel, hogy közel 150 millió dollárért eladja cégét. Frank Oz úgy vélte, hogy ezek a tárgyalások okozták Henson halálát, továbbá egy 2021-es interjúban kijelentette: „Valószínűleg a Disney-egyezmény ölte meg Jimet. Ettől lett beteg.” Henson mindössze 53 évesen hunyt el, számos meg nem valósított ötlettel a tarsolyában. Halálát tüdőgyulladást okozó fertőzés okozta. Lawrence D. Altman orvosszakértő kijelentette, hogy Henson halála „sok amerikait megdöbbenthetett, akik azt hitték, hogy a bakteriális fertőzések már nem képesek ilyen gyorsan ölni.” Az orvosszakértő nyilvánosan nyilatkozott, hogy eloszlassa azt a rosszindulatú pletykát, miszerint Henson AIDS-ben halt meg, ami nem igaz. A Disney művészei, Joe Lanzisero és Tim Kirk, a WD Eye 1990-es nyári számában Kermit békát vigasztaló Mickey egérrel tisztelegtek Henson emléke előtt.

Az ember, akinek a fantáziája is csillagot kapott
Jim Henson élete és karrierje szorosan összefonódott a bábjaival. Kermit béka volt az alteregója, de a szakértők szerint több más karakter is Henson különböző jellemvonásait testesítette meg. Érdemes a doksit kipörgetni. Los Angeles különleges módon fejezte ki elismerését iránta: Henson nemcsak a saját nevében, hanem Kermit békaként is csillagot kapott a Hírességek sétányán.

Jim Henson több mint egy kéz, amely a bábokat mozgatja, ő a Kocka és a Labirintus és a Sötét kristály ura. Egy olyan alkotó volt, aki szívvel-lélekkel formálta meg világát, és ezzel mindannyiunk szívében nyomot hagyott. Bábjai és történetei által Henson olyan univerzumot teremtett, ahol mindenki helyet találhat, függetlenül attól, hogy mennyire különbözik másoktól.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Leni Riefenstahl: 101 év ellentmondás

Az E.T. BMX-es srácai

A Kis Sárkány, aki lángra lobbantotta Hollywoodot

Bakshi és a felnőtt rajzfilm

A nyolcvanas évek legendás sci-fi rajzfilmjei

Félelem és reszketés a választás előtt Hunter S. Thompsonnal: The Ballot or the Bomb dokumentumfilm nyomában