Barion Pixel

A Bestiák nevű fiúcsapat

Benedek Csanád

2023.04.05.

12 perc

Beastie Boys! Nem tudom kell-e róluk bármit is mondanom, mert mindenki ismeri őket. Aztán rájöttem, cikkírás közben, hogy jé, ezt sem tudtam, meg azt sem. A csapat olyan szinten fun fact-hegy, hogy érdemes megmászni a témát. A Beastie Boys-t hallgatni kell, de ezúttal érdemes olvasni is.

Az eredetileg hardcore punkbandának induló, a Beastie Boys nagyrészt a hiphopműfajon belül alkotott, de folyamatosan kikacsingatott ide, oda, amoda. A brigád hiphop, punk, funk, elektro, jazz és latinzene elemeit keverte zenéjükbe. Írtak róluk, aztán leírták őket, majd leírták őket mindennek: alternatív hiphopnak, alternatív rocknak, novelty humorzenekarnak, sőt még punkrapnek is.

Hol is kezdjem? 1978–1983?
A Beastie Boys-t 1978-ban alapították. Tudom, nem akarod elhinni, de ez az igazság. A cikk közepén van a fun fact-hegy, de már most is vannak kaptatók. Például azt tudtad, hogy volt egy női tagja is a Bestiális fiúknak? Kezdetben The Young Aborigines néven poszt-punk zenekarként nyomultak. Michael Diamond vokálozott, Jeremy Shatan basszus, John Berry gitár és Kate Schellenbach ült a doboknál. Miután Shatan 81-ben otthagyta a zenekart Yauch lépett be a helyére basszusgitáron, és megváltoztatták nevüket Beastie Boysra, röviddel később Berry is távozott, akinek a helyére Adam „Ad-Rock” Horovitz került. A punk Beastie Boys 5 évig tartott, aztán átcsúsztak rapbe.

Adam Yauch, John Berry, Michael Diamond, Kate Schellenbach – 1982
Kate Schellenbach – 1982

A punkrock Beastie Boys
2007-ben Charlie Rose-nak adott interjúban Yauch felidézte, hogy Berry a gitáros javasolta a Beastie Boys nevet. Bár a banda sokáig azt állította, hogy a „Beastie” a „Boys Entering Anarchistic States Towards Inner Excellence” rövidítése, később elismerték, hogy a betűszó egy „utólagos gondolat” volt, amelyet a név elterjedése után találtak ki. Amúgy punkzenekarként sem voltak ismeretlenek, felléptek a híres-hírhedt CBGB’s-ben és előzenekaroskodtak a Bad Brains-nek, a Dead Kennedys-nek, a Misfits-nek. Már ez is durva fun fact valójában.

1982-ben felvették a Polly Wog Stew című EP-t, amely a New York-i hardcore egyik korai példája. Ha nem mennek a rap irányába, simán lehet, hogy HC-legendák lesznek. Nem vicc. A Some Old Bullshit-en ezek a számok vannak kiadva.

Hogyan lettek rap akkor?
Igazából nem véletlen, hogy hárman maradtak, ugyanis csak a hármuknak tetszett a korai rap, így akartak egy rapcsapatot is a hardcore punk mellé.
A többiek viszont ebben már nem akartak részt venni, így végül John Berryt követően Kate Schellenbach is távozott a formációból. Ezután felvetődött a kérdés, hogy akkor minek is új név a side-projekthez, maradjon a meglévő.
A hiphop Beastie Boys, ahogy te ismered 1983 óta létezik.

Az 1986-os Licensed to Ill stúdióalbumuk előtt már megjelent egy EP, a Cooky Puss (1983) amely az underground rapjelenség egyik korai manifesztációja. Erről a kislemezről a „Beastie Revolution”-t később a British Airways reklámjában is felhasználták az engedélyük nélkül. A srácok perrel fenyegették meg őket, erre a légitársaság azonnal kifizetett 40 000 dollár jogdíjat. Ez azért fontos, mert innentől kezdve volt pénzük reklámra és videós munkákra.

Beastie Boys – 1983. Fotó: Josh Cheuse

A Süket lekvár és a Fiúk esete
Sokan a mai napig azt hiszik, hogy a csapat a Def Jam kötelékébe tartozik, pedig csupán 1 albumot adtak ki náluk.

A Cooky Puss sikerét követően a banda rap fellépéseket vállalt, lévén amúgy is szétesett a punk csapatuk. Élő show-jukhoz a New York-i Egyetem egyik hallgatóját, bizonyos Rick Rubint kérték fel, aki nem sokkal ezután lemezcéget is alapított, a Def Jam-et.

Először Mike-kal találkoztam.” – emlékezett vissza Rubin. „Azt hittem, hogy egy arrogáns seggfej. Azonban a Beastie-kkel töltött idő alatt egyre jobban rájöttem, hogy igazán remek humorérzékük van.”

Beastie Boys és Rick Rubin – 1984. Fotó: Josh Cheuse

Rick meggyőzte a srácokat, hogy bízzák rá a zenét, így végül létrehoztak egy olyan albumot, ami bár Beastie Boys, de se előtte, se utána nem csináltak ilyet. Ha kiveszed a Lincensed To Ill-t a többi album közül, mindegyik organikusan kapcsolódik egymáshoz, beleértve a Cooky Puss-t is. Az Engedélyezett betegség (Licensed To Ill) valójában tényleg egy Rubin-produkció. Tetejébe a Beastie Boys-nak volt egy Def James logója is, de azt is csak 1985 és 1987 között használták.

A Licensed to Ill az 1980-as évek egyik legkelendőbb rapalbuma lett, továbbá az első rapalbum,
amely a Billboard 200-as listáján az 1. helyre került. Ez volt a Def Jam leggyorsabban komoly
eladást hozó debütáló lemeze, ami több mint kilencmillió példányban kelt el.

Az 1986-os (You Gotta) Fight For Your Right (To Party!) a 7. helyet érte el az Egyesült Államok Billboard Hot 100-án. Igazából nem tudom, hogy ez dicsőség vagy szégyen, jó vagy rossz, netán minősíti-e az amerikai közízlést, de ez volt az egyetlen Beastie Boys-szám, ami bekerült a Billboard Top 10-be. Annak ellenére, hogy több mint 26 millió lemezt adtak el az Egyesült Államokban, ez az egyetlen kislemezük, amely ezt a mainstream csúcsot elérte. Külön pikantériája a történetnek, hogy az emberek nem fogták a poént vagyis a szám valójában egy oltás. A pózerkedő partiállatokról. De a nép nagy része nem vette az iróniát, ellenben a szám tetszett nekik. Az 1994-ben kiadott Ill Communication meg a Hello Nasty, mint album volt top 1 eladásban, de a kislemezek nem jutottak be a tömegmédia top 10-ébe. Mondjuk ez nem is feltétlen baj.

Beastie Boys – 1986. Fotó: Lynn Goldsmith

Bizti, hogy Beastie? Vadállat a Beastie vagy puha?
A Bestiális fiúk körül van egy újra és újra felparázsló vita rapkörökben. Ugyanis nagyon sokan nem szeretik őket. Most nem az amerikai fekete raprajongókra gondolok, hanem a japán, svéd, román, magyar rapfanokra. Valahogy sok keményvonalas raparc nem tud velük mit kezdeni. Ennek általában két oka van, a hülye, vékony fejhangjuk, az old school rapstílusuk és a furcsa beatjeik. Ugye ott szokott elfogyni a tudomány, hogy a Beastie-k 1983 óta csinálnak hiphopot. Szóval tulajdonképpen a legkorábbi idők óta szerves részei a zene irányzatnak, így elég nehéz bármit is rájuk olvasni, hiszen maguk is alakították, formálták azt a műfajt, amit ma hiphop-nak nevezünk. Ott voltak ők is amikor a Grand Master Flash, vagy az Afrika Bambaataa, és hamarabb csináltak rapet Rakimnál, KRS-One, Slick Rick-nél és még sorolhatnám. Mondjuk Rakim azért egymaga megújította a rappelést mint olyat, de róla majd külön.

Számok, pénzek, adatok
Miután a Def Jam elég komolyan lenyúlta őket, a Beastie Boys otthagyta a „lekvárt”. Ez egyébként nagy vita volt köztük és Rubin között. Rubin a partiszámaranytojó csapatát nem akarta elengedni, de a fiúknak voltak zenei elképzelései és valójában Rubin nem egy igazi zenész. Abba bele sem megyek, hogy a Beastie tagjai elég művelt emberek, szóval itt a Rick-féle zeneguru-kuruzslás nem működött.

Mindenhol azt olvashatod, hogy a Paul’s Boutique album sikertelen lett, kereskedelmileg csőd stb. De ez egy újságírói fogás volt, hogy utána újra felemeljék őket. Igaz nem érte el a Licensed to Ill eladásait, 14. helyen végzett az amerikai eladási listákon. Na ne vicceljünk, sok legendás zenekar fel se került a Top 100-ra. 1989-ben az éves összesítésben a 14. eladási helyre feljönni az szerintem testvérek között is siker.

Beastie Boys – 1989. Fotó: Henry Diltz

Aztán van ám egy másik dolog is. Aki dolgozott jól csengő nagynevű cégnél minimálbérért, és ismeretlen cégnél jó fizetésért, érteni fogja. A Beastie Boys-nak a Grand Royal a kiadója. A sajátjuk, a Capitol kiadó csak terjeszt. Ugye az jobban hangzik, hogy Nas ebben az időben a Sony Columbiánál volt. Elárulom, hogy Nas a saját számainak a tulajdonjogát sem birtokolta, és körülbelül a 8%-át keresete az első két albumával a Beastie Boys-hoz képest. Itt nem csak arról van szó, hogy a Hello Nasty mennyire lett sikeres, egy Check Your Headdel is majdnem 90%-kal többet kerestek, mint Nas. Azért, mert minden a saját tulajdonukban volt. Igen, ez kockázatos, de akkor már volt nevük. Amúgy Jay-Z se azért ennyire gazdag, mert folyton első helyen volt, hanem mert az albumeladásból származó pénzek jó része hozzá folyik. Ez a nem mindegy.

A Def Jam-es Beastie-albumuk esetében azért a nagy pénzeket a kiadó kereste rajtuk. Tanultak belőle. Ha 100 tojásból 5 az enyém, akkor annál az is jobb, ha 30-ból 15 az enyém. Nem féltek kevesebb lemezt eladni. Az, hogy mégis extra-extra sikeresek lettek külön a kilencvenes évek megidézendő bája.

Röviden összefoglalom az életművet. Ezek a számok igazából soha nem tartalmaztak nyálas szerelmes giccseket, közhelyeket, és mégis fenn tudtak maradni. Ez két dolgot jelent. Az emberek nem olyan hülyék, vagy azt, hogy az emberek nagyon hülyék és igazából akár a jó is jöhet. A másik dolog, amit érdemes észrevenni, hogy a számaikban nagyon sok pici trükk, ügyes váltás van, magyarán az egyszerű számok is nagyon jól vannak kitalálva. A The Move meg egy sample mestermű.

Beastie Boys: The Move

A Beastie Boys közel 30 millió lemezt adott el csak az Egyesült Államokban és hét platinalemeze volt 1986 és 2004 között. Az alábbi fun factes részben külön foglalkozunk majd azzal, hogy ők egy olyan amerikai rapcsapat, akik a világban sokkal népszerűbbek, mint otthon. Ők a legtöbb lemezt értékesítő rapcsoport, mióta a Billboard 1991-ben elkezdte számolni az eladásokat. 2012-ben bekerültek a Rock and Roll Hírességek Csarnokába. Ugyanebben az évben Yauch rákban meghalt, a Beastie Boys pedig feloszlott.

Fun fact-hegyek

Madonna és a Bestiák
Igazából nem tudom honnan kezdjem, mert már az eleve vicces, hogy a Beastie Boys-ban volt egy Beastie Girl is. Ha már girl, tetejébe material girl, kevesen tudják, hogy Madonna nagy Beastie Boys-rajongó, de már fiatalon is az volt, kétszer is elvitte a fiúkat turnézni magával. Ez a korai időkben nagyon sokat jelentett nekik, hiszen sok néző előtt léphettek fel, sok ember ismerte meg őket.

Volkswágod?
A Licensed to Ill című debütáló albumuk megjelenése körül Mike D a színpadon és a reklámfotókon egy nagy Volkswagen-emblémát viselt nyakláncon. Ez elindította az embléma járművekről való ellopásának hullámát világszerte, mert a rajongók megpróbálták utánozni őt.

Beastie Boys és Madonna Madison Square Garden – 1985. Fotó: Ron Galella
Mike D – 1987. Fotó: Ebet Roberts

Check your népszerűség
A három igazán híres album mellett (Licenced to Ill; Ill Communication; Hello Nasty) van legalább kettő, ami kimondottan sikeres lett. A Check Your Head, ami 1992-ben jelent meg, dupla platinaminősítést kapott az Egyesült Államokban, és a Billboard 200-on a 10. helyet érte el. Ezt senki nem szokta gondolni a nagyon undergroundnak ható albumról. A zenekart amúgy a holland Urban Dance Squad együttes befolyásolta, hogy ezen az albumon újra hangszereken játszanak hiphopot. Az Urban Dance Squad a Rage Against the Machine előtt csinált olyan zenét, mint a RATM, az a durva, hogy a Beastie-k már akkor ennyire műveltek voltak zeneileg. Az amcsik csak magukat nézik általában.

Beastie Boys – 1992. Fotó: Glen E. Friedman

A Bundesliga-séró
“Business up front and a party in the back.” – ahogy a Beastie-k mondják.

Ugye a mullet head angolul márna hajat jelent. De honnan is jön ez? Nagyon durva, de ezt a Beastie Boys találta ki. Az Oxford English Dictionary tanulmánya szerint a kifejezés első publikált felhasználása a banda 1994-es „Mullet Head” című dalának szövege. Ezt a kifejezést az 1980-as években nem hallották, nem használták annak ellenére, hogy ezt az évtizedet visszamenőleg a Bundesliga-, mulletséró népszerűségének csúcsaként emlegetik a mai napig. Az OED szerint a kifejezést „nyilvánvalóan a Beastie Boys amerikai hiphopcsoport alkotta meg és népszerűsítette.”

Buddhizmus
1996-ban a tudatos buddhistává váló Yauch megszervezte a legnagyobb rock-protest koncertet (az 1985-ös Live Aid óta) a Tibetan Freedom Concert-et, a Milarepa Alap számára. Nem csak a koncertjegyek bevételét, hanem az Ill Communicationből származó jogdíjakat is ajánlottak fel az ügynek. A Milarepa Alap célja, hogy felhívja a figyelmet a tibeti emberi jogi kérdésekre és a Dalai Láma száműzetésére.

The Tibetan Freedom Concert – 1996. Fotó: Tim Mosenfelder

Az 1998-as Hello Nasty albumukkal nyertek két Grammy-t, amit előtte soha, és voltak első helyen, az USA-ban is, mindemellett kerestek vele egy rakat pénzt. Azonban Amerikában ekkor Puff Daddy-láz volt, ezzel szemben a világban inkább Beastie Boys.

Bestiális akciófigurák. Erről már írtunk itt. A Beastie Boys-akciófiguráknak akkora kultusza van, hogy ha kijön egy sorozat, azonnal vedd meg. Befektetésnek sem utolsó.

Fura albumaik sora
Kezdjük az instrumentális csodákkal! A Check Your Head-en kívül a The Mix-Up is nagyot ment. A zenekar Grammy-díjat is nyert a The Mix-Upért a „Legjobb pop instrumentális album” kategóriában az 50. Grammy-díjátadón 2008-ban.

Ne feledjük a szintén zseniális The In Sound from Way Out-otse!

A banda 1995-ben kiadta az Aglio e Olio-t is, egy nyolc dalból álló, mindössze 11 percig tartó, punkgyökereikhez visszanyúló gyűjteményt. Na, de ennél vannak meredekebb dolgok is. Például egy country-album, ami sokáig legenda volt, hogy tényleg létezik-e. Lézetik.

Country Mike néven Mike D felvette a Country Mike’s Greatest Hits című albumot, amelyet 2000-ben karácsonyra ajándékozott barátainak és családtagjainak.

Country Mike’s Greatest Hits 1999 FULL ALBUM

Ad-Rock” Horovitz’s side projektje BS 2000 volt. AWOL Smith-szel, a Suicidal Tendencies eredeti dobosával.

Kitartó olvasóknak tartogattam az utolsó érdekességet. Ugye Ad Rock igazi neve Adam Horovitz. Az apjának a neve Israel Horovitz. Ennek ellenére édesanyja egy katolikus ír volt. Na, de miről is híres az öreg Horovitz? Israel Horovitz több mint 70 színdarabot írt, amelyek közül jó párat 30 nyelvre le is fordítottak. De még sokkal érdekesebb, hogy a Napfény íze című film forgatókönyvét közösen írta Szabó Istvánnal.

Így kapcsolódik valahol minden mindennel ebben a fura kis világfaluban. Evidenciának vesszük, hogy a Beastie Boys sikeres banda, de vajon a mai zenei piacon fenn tudnának maradni? Egy biztos, legendás időkben indultak, ne feledd, 1978 – már a kilencvenes években old schoolok voltak. De tudod mi az igazság? Ők iskolák felett állnak. Nem lehet őket bekategorizálni. A 10. Dan után már minden mester újra fehér öves.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Elfeledett kincsek: The Baby Huey Story

Nujabes: szürke eminenciás a színes zenék mögött

Crip walk!? Nem tánc, hanem életforma!

Yellowman útja az árvaháztól a dancehall trónjáig

MC Jeges Vanília, akit nem lehet komolyan venni, de nem lehet nem szeretni

J Dilla – egy zenei fenomén örök ragyogása