Barion Pixel

A G-funk nyomában

Petke Balázs

2023.01.10.

11 perc

Miután a 80-as évek végén Schoolly D beélesítette, Ice T begyújtotta, majd az NWA ki is lőtte a gangsta rap stílus rakétáit, sorra jelentek meg és jöttek ki debütáló albumaikkal az irányzat újabb és újabb arcai.

Ezzel párhuzamosan sötét fellegek gyülekeztek a korszak egén. LA életének mindennapi részévé vált a Bloods és Crips gangek állandó háborúja, de mellette a hiphop szcénában is lehetett érzékelni egy konfliktusok által kirajzolódó szakadékot, főként a Ruthless és a Death Row Records bandája között. Az NWA feloszlott, Dr. Dre elhagyta a Ruthless-t és társulva a hiphop történelem legmegosztóbb alakjával – Suge Knight-al – létrehozták a Death Row Records-ot.
Szóló albuma (The Chronic) amellett hogy egy új stílust teremtett és lehengerlő sikert ért el, nem felejtett el beszólni és hadat üzenni a hátrahagyott, régi harcostársnak – Eazy E-nek. De nem csak Eazy-nek nyílt ki a bicskája a Chronic megjelenését követően. Az Above the Law formáció, akiket még az NWA, azaz a Ruthless indított el a pályájukon 1990-ben, szintén bepipult. A frontember, Cold 187 szerint Dre lenyúlta, lekoppintotta a hangzásukat és egy az egyben arra építette a teljes Chronic albumot.

Alul: Ice Cube, Eazy-E, MC Ren. DJ Yella / Fent: Dr. Dre, Laylaw (Above The Law) The D.O.C. – 1989. Fotó: Raymond Boyd

Megtörtént események alapján
1993-at írunk, a Los Angeles-i nemzetközi reptérhez közeli Marriott Hotelben gyülekeznek, érkeznek sorra a zeneipar meghatározó előadói, hogy részt vegyenek az Urban Network Power Jam eseményen. Az előtérben várakozva beszélget egymással Warren G, Snoop Dogg, Lil ½ Dead és még vagy 15 arc a Death Row részéről.
A főbejárat felől egy 25-30 főből álló banda érkezik, élükön Cold 187, Eazy E és Tupac Shakur, akit éppen szerződtetni akar Eazy a Ruthless-hez.

Cold 187 megáll egy pillanatra amikor megpillantja Warren G-t, hogy aztán még nagyobb lendülettel elinduljon felé. Kettőjük között erős kapocs alakult ki régebben – Warren G amikor saját projekt és szóló terveihez kérte mostohatestvére, Dr. Dre segítségét és átjárt Comptonba és a szomszédos környékekre, nem igazán volt saját lakása. Cold 187 befogadta otthonába, sokat lógtak együtt és az Above the Law tagjaival.

Cold 187 közeledik a gyülekezet felé, az arca lépésről lépésre válik egyre feszültebbé. Warren G és még páran kiszúrják, többen hátra nyúlnak és kezükkel fegyvereiket tapintják. A levegő megtelik adrenalinnal és a háttérbeszélgetések egy pillanat alatt váltanak át tökéletes csenddé.

  • K…..ra elb……ott dolog, hogy ezek a csávók fogták és beolvasztották a stílusunkat abba, amit ők csináltak és így csinálták meg a Chronic-ot! – mutat Cold 187 a Warren G mögötti Death Row arcokra.
  • Nekem ehhez semmi közöm, ez Dre-re és rád tartozik – feleli Warren G.
  • Hallod, haver, megengedem, hogy a házamban lakj, megengedem, hogy a családom tagja legyél és így bánsz velem?! Ha nincs ehhez közöd, akkor hozzám sincs többé közöd!

A fegyverek sorra jelennek meg a kezekben, a két oldalon álló tagok fenyegetően méregetik egymást, miközben páran elmormognak a bajszuk alatt pár odaszólást a szemben állóknak. A lehető legjobbkor lép közéjük egy magasabb, feketébe öltözött férfi, a karizmatikus Hollywood, aki egy testőr és már mindkét lemezcégnek dolgozott korábban.

  • Akkor most a Death Row emberei engedjék le a fegyvereiket, forduljanak meg és menjenek el. Eric – fordul Eazy E-hez – te pedig várj egy negyed órát, aztán vidd magad haza.

A felek engedelmeskedtek, a pattanásig feszült helyzet megoldódik erőszak nélkül.

Suge Knight és Dr. Dre

Cold 187 szerint vészterhes idők voltak akkoriban, nagyon könnyen elszabadultak az indulatok és 93 még csak a kezdet volt, később fordultak csak a dolgok igazán rosszra, de az már egy másik történet, mi térjünk vissza a G funkhoz.

Ahhoz nem fér semmi kétség, hogy a G-funk, mint stílus, a Chronic albummal mutatkozott be a hip hop képzeletbeli nagyszínpadán, de mellette, a „kisszínpadon”, már az Above the Law is megjött ezzel a hangzással. És ez nem véletlenül alakult így Cold 187 szerint. 1991 – ben amikor Dr. Dre az utolsó évét töltötte a Ruthless -nél és az Efil 4 Zaggin NWA albumon dolgozott, a szomszédos stúdióban már az Above the Law a második albumán ügyködött, a Black Maffia Life -on. Dre és Cold 187 gyakran átugrottak egymáshoz és eszmecseréket folytattak egymás projektjeiről, zenei alapokat, beat-eket mutogattak egymásnak. Ott hallotta tehát Dre ezeket a bizonyos, Parliament- Funkadelic féle újragondolt kultikus funk alapokat, az elnyújtott, nyávogó „funky worm” motívumot.

Ezek a jellegzetes 1970-es évekbeli pszichedelikus zenék (P-funk) erősen befolyásolták eleve a hiphop-ot. Dre-re nem csak a magasak, a mélyek is hatottak, ugyanis komplett basslineokat vett át. Ebből inspirálódva, (vagy mindezt lenyúlva) építette fel a The Chronic újszerű hangzásvilágát. Dre Nuthinbut a ‘GThang száma egyértelműen az Above the Law – Never Missin’ a Beat számát idézi, de például a Dre Let me Ride-ja és az ATL Pimp Clinic-je (a refrén) is ugyanabból az ősi Parliament-Funkadelic számból merít. Egyébként szerintem még ennél is korábban, az Above the Law, az első két nagylemeze között megjelentetett Vocally Pimpin’ kislemezén is van egy olyan instrumental, ami hasonló hangzást hordoz:

Above The Law – B.M.L. (Commercial) – Vocally Pimpin’

Cold 187 így emlékszik vissza erre az időszakra: „Mindenkire hatással vannak az őt körülvevő emberek. Én azt tudom mondani, hogy a G-funk az én elképzelésem volt. Dre felhasználta ezt, kommercializálta a hangzást, és sok pénzt keresett vele, míg én soha nem kaptam elismerést érte. Pedig én csak egy dolgot akartam: elismerjék, hogy az én érdemem volt. De nem gondolom hogy rossz szándékból tette. Szerintem mindössze az történt, hogy meghallott egy menő hangzást, és használni kezdte.”

Hasonlóképpen állt az ügyhöz Eazy E is: „Dre ellopta azt a hangzást. Dre lenyúlt ezt-azt az
Above the Law-tól, például a Black Maffia Life-on lévő Never Missin’ a Beat-ből.

A mai napig Cold 187 a saját bandájának, az Above the Law-nak tudja be a G-funk elindítását, teljesen függetlenül attól, hogy Dre albuma vált világhírűvé, kultikus mérföldkővé és mindenkinek a Let me Ride, a Dre day és a Nuthinbut a ‘GThang jut eszébe, ha G-funkról beszélünk. Míg az Above the Law-nak megmaradt a keményvonalas gangsta életérzés, addig Dre „ellazult” és nála a „G” kifejezés kezdett mást, valami újat jelenteni. Újra definiálta a gangsta jelzőt és valami olyan stílust kezdett el közvetíteni, amellyel egy sokkal nagyobb célközönség tudott azonosulni. A Let me Ride-ot látva, egy Minnesotában élő, fehér srác is érezhette magát „G” -nek, ha kellően laza volt a megjelenése a kockás inggel és egy papírzacskóból kilógó sörrel a kézben.

Az NWA promótere, Doug Young is azt vallja, hogy a hangzás az Above the Law-nak volt meg elsőre, de hozzáteszi: Dre érdeme, hogy ő tette naggyá és ismerté a G-funkot.

G-funk a „törvény felett” vagyis az Abow the law előtt

Bár a G-funk Los Angelesből származik, benne volt a levegőben hogy mások is rámennek erre a vonalra. Korábbi rap-csapatok, például az EPMD, azon belül is Erick Sermon imádta a chilles funk mintákat és használta is.

EPMD – You Gots To Chill

A műfaj korai példái az Above the Law-n kívül az 1989-ben megjelent a The D.O.C. It’s Funky Enough és a The Formula című számok, ez már akkor is kisebb siker volt a műfajban és a 12. helyet érte el az akkori R&B/Hip-hop listán. Tehát tényleg benne volt a levegőben.

The D.O.C. – The Formula

Bay Area G-funk, vagyis a Mobb
A konkrét alműfaj, ami biztos nagy hatást gyakorolt a G-funkra az a Bay Area-hangzás, amelyet ők Mobb-zenének hívtak. Az 1980-as évek közepétől indult, és olyan rapperek voltak az úttörői, mint a Too Short és E-40. Too Short ebben az időszakban kísérletezett a klasszikus P-Funk lemezek hangzásának loopolásával, de ezek basszusnehezebb zenék voltak. A jobb megértés végett, példának okáért ilyen a Luniz – I Got 5 On It, vagy Too Short, akinek végig ott van a zenéjében a G-funk, csak ők nem így hívták. Too Short lusta, laza stílusa és előadásmódja nagy hatással volt a későbbi G-funk rapperekre, többek között Snoop Doggra is.

Too Short – I’m a player

A Bay Area és a G-funk hangzás közti finom különbség jó példája még Rappin 4 Tay – Players Club című száma is.

Dr. Dre, a G-funk műfaj berobbantója többnyire stúdiózenészeket alkalmazott a mintalemezek eredeti zenéjének újrajátszására. Ez lehetővé tette számára, hogy olyan zenét készítsen, amelynek saját hangjai voltak, nem pedig a minta közvetlen másolata. Sőt, sokszor magukat a régi funk zenészeket kaparta elő, így eléggé megnehezítve azt, hogy perelhető legyen.

Chronic füstös álmok és békepipák
Egy pozitívabb kimenetelű párhuzamos valóságban, Dre nem hagyja el a Ruthlesst, Suge Knight-ot lecsukják még 1990 körül 30 évre és eltűnik örökre – még mielőtt feltűnne a hiphop világban, Tupac leszerződik a Ruthless Records-hoz, így nem fordul ki önmagából a pszichopata Suge mellett és így nem robbantja ki a sokak számára végzetes west-east háborút. Dre és a szintén zseniális produceri vénával megáldott Cold 187 pedig együtt dolgozik évekig. Főleg a G-funk kibontakoztatásán már akkor, 93-ban. És akkor ez a cikk sincs, a téma okafogyottá válik. Ez a verzió jobban tetszett volna, a dolgoknak körülbelül így kellett volna történnie.

Végezetül, ajánlanám az Above the Law összes albumát azok számára, akikhez közel állt/áll a kezdeti gangsta rap LA-ből. 1990-ben, amikor az NWA felkarolta és elindította őket az útjukon, számomra az Above The Law vált az elsőszámúvá. Minden albumukat tűkön ülve vártam, hogy mehessek az Erzsébet körútra a Syndicate-be, vagy az Oktogonra, a másik lemezboltba, ahol pult alatt másolták kazira a legújabb szerzeményeket.

1993 Black Maffia Life

A már sokat emlegetett album, rengeteg közreműködővel – Tupac, Eazy-E, Money B, Kokane, stb…

Above The Law ft. 2Pac & Money B – Call It What You Want

Minden albumnál azt lehetett érezni, hogy az ATL meg tud újulni – így volt ez az Unce Sam-nél is. KMG rap verzéi felejthetetlenek!

Above The Law – Black Superman – Uncle Sam’s Curse

Számomra a valaha volt egyik legjobb rap album. Teljesen kiteljesedtek a Time Will Reveal-el, mindegyik szám, egytől egyig erős és gyönyörűen szól az album.

1996 Time Will Reveal

Visszafogottabb, lassabb tempójú album, totál egyedi hangzással.

Above The Law – Adventures Of…

10 év kihagyást követően újra összeállva, egy nagyon erős lemezzel jöttek ki. Sajnos ez lett az utolsó albumuk – KMG 2012-ben elhunyt.

Above The Law : Sex Money & Music

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

DJ Premier plánban

Az Alchemist-sztori: az alkimista, aki azon kísérletezik, hogy önmaga legjobb verziója legyen

Elfeledett kincsek: The Baby Huey Story

Nujabes: szürke eminenciás a színes zenék mögött

Crip walk!? Nem tánc, hanem életforma!

Yellowman útja az árvaháztól a dancehall trónjáig