Barion Pixel

A doktor, aki felírta receptre a Westcoastot

Benedek Csanád

2022.12.04.

27 perc

Dr. Dre aki már mindenki fülébe benézett legalább egyszer

Ezt nevezem: Dr. Dre
Rögtön kezdjük azzal, hogy nem csak egy Dr. Dre volt, hanem kettő.

André „Doctor Dré” Brown egy ideig elég felkapott név volt a rapmédiában. 1989 és 1995 között Doctor Dré és Ed Lover minden idők egyik legjobb hiphop zenei műsorának, a Yo! MTV Raps-nek voltak társműsorvezetői. Na, de most André Romelle Youngról lesz szó, vagyis ahogy mind ismerjük: Dr. Dre.

A sosem használt Rommelle nevet apjától kapta, akinek volt ezen a néven egy sikertelen RnB-zenekara.

Korai Dre
André egy elég hányatatott gyerekkort tudhat maga mögött, sok erőszakos férfit látott anyja környékén. Sokat költöztek, anyukája háromszor is elvált.
A comptoni gimiből (ami inkább gansta-képző volt) átment egy fokkal jobb suliba, ahol a tanulás mellett műugró volt az iskolája úszócsapatában. Igen, jól olvasod. Dre egy megveszekedett eretnek fekete, egyben fejesek mestere eme lehetetlen helyen. Megpróbált beiratkozni a Northrop Aviation Company gyakornoki programjába is, de az átlagos iskolai osztályzatok miatt nem sikerült. Ám ebből is látszik, hogy elég nyitott volt, hogy az úszás és a repülők is érdekelték. Ezen kívül Dre nagy Grandmaster Flash rajongó, miatta kezdett el dj-zni. Talán hallottál róla, hogy Dr. Dre zenével foglalkozik.

Dr. J és Mixology Master
Yella segítségével DJ lett az Eve’s After Dark klubban, kezdetben „D.J. Dr. J” néven (Julius Erving, kedvenc kosárlabdázója beceneve alapján). Nem sokkal ezután felvette a Dr. Dre becenevet, amely a korábbi álneve Dr. J és keresztneve keveréke, de ezekben az időkben használta még a „Mixology Master” nevet is.

World Class Wreckin’ Cru
Dre később csatlakozott a World Class Wreckin’ Cru csoporthoz, amely 1985-ben a Kru-Cut kiadó alatt adta ki debütáló albumát. A csapat az elektro-hiphop szcénát célozta meg, amely az 1980-as évek elején és közepén uralta a nyugati parti hiphopot. Úgy szokták ezt bemutatni, mint ha ez egy veszteséges dolog lett volna, de közel sem. 50 000 példányban kelt el Compton környékén.

A négeres hozzáállás: NiggazWithAttitude
Kezdetben az N.W.A Eazy-E-ből és Dr. Dre-ből állt. André karrierje Eazy E-vel azután kezdődött, hogy Eazy kimentette Dre-t a börtönből.

Dre-t ugyanis letartóztatták, mert részegen vezetett. Egyébként még kétszer kapták el azzal, hogy ittas állapotban vezetett. Mazda RX7-jét is lefoglalták 900 dollár feletti autóbírság miatt. Ezeket Eazy-E fizette be. Dre produkciós munkájáért cserébe Eazy lemezcégének, a „Ruthless Records”-nak.
A Straight Outta Compton nagy sikert aratott, annak ellenére, hogy szinte teljesen hiányzott a rádiónyomatás vagy a nagyobb koncertturné. Ez a net előtti időkben nagy szó. Szájról szájra terjedt az album híre. A F..ck tha Police miatt a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) figyelmeztető levelet küldött a Ruthless Records-nak a dal tartalmára reagálva. Ez mondjuk segítette, hogy bekerüljenek a hírekbe.

Hihetetlen, de az N.W.A csak 4 évig volt aktív. Sokan azt mondják, hogy ők kezdték el a gansta rapet, de erre Ice-T is köszörülné a torkát. Schoolly D Philadephiából főleg, mert ő kezdte ezt a vonalat.

Ice-Cube, Eazy-E, Dr. Dre & Arabian Prince – 1987

Nuthin’ but a ‘G’ Thang? Biztos ez?
Dre amúgy a legnagyobb gengszter korszaka közepén sem engedte el a popot és az electro-hopot, gyártotta a furábbnál furább számokat.

J.J. Fad – Supersonic

De ez még jobb. Ezt fel kell tudni dolgozni! Amúgy megjegyezném, hogy a Doktor akkora rap legenda, hogy feltételezem, ismered az alapműveit, ezért azokat most ne keresd a cikkben.

Jimmy Z featuring Dr. Dre – „Funky Flute”

Csöbörből vödörbe: Death row, a sötét ló
Ruthless, Deathrow, Aftermath-Interscope a kiadós élete a Doktornak, de sosem volt szerencséje a kiadókkal. A mai napig nem kap pénzt a Deep Cover után (a szám, amivel Snoop Doggot felfedezte), de az N.W.A után is keveset, és hihetetlen, de a legendás első albuma után sem. Vagyis pontosabban kb. 2019 óta már igen. Dre-é volt elvileg a kiadó 50%-a, így jogosult volt „némi” pénzre, a saját, a Snoop és 2pac dolgai után. Itt vagyonokról beszélünk. Dre állítólag egy fillért sem vett ki belőle. „Nem lehet árat szabni a békés lelkiállapotnak.” – mondta később. De hogy alakult ez ki?

Studiógengszterek és igazi gengszterek
Azt tudni kell, hogy az egész N.W.A-be egy gengszter volt, mégpedig Eazy-E. Azt is el szokták felejteni, hogy pénzmosás vagy nem pénzmosás, de ő fizetett mindent. Boom. Kissé váratlanul hatalmasat robbant, mindkét N.W.A-album. Eazy, mint a Rutheless kiadó tulajdonosa, nagyon is könyörtelenül behúzott mindent, amit tudott. Először Ice Cube lépett le, aztán Dre, mert nem fizették ki. Cube írta mindenki szövegeit (MC Rent leszámítva).

Az Eazy-E-vel folytatott vita után Dre 1991-ben a népszerűsége csúcsán hagyta el
a csoportot barátja, és az N.W.A másik szövegírója, D.O.C. tanácsára.

Eazy-E és Dr. Dre

Több mint testőr
Suge Knight abban az időben elviekben Dre testőre volt, de valójában a Piru gang crackterjesztő vonalán mozgott.
Knightnak jó kapcsolatai voltak, vagyis rád nézve nagyon is rosszak, ha az útjában voltál. Vanilla Ice maga mondja el, hogy élete legmegalázóbb és legfélelmetesebb élménye az volt, hogy Suge emberei kilógatták egy Hotel teraszán fejjel lefelé csak úgy viccből, hogy kigúnyolják. Szóval Knight képes volt arra, hogy felszabadítsa Dre-t a Ruthless-es szerződéséből.

Dr. Dre-t használta zászlóshajójaként és megalapította a Death Row Records-ot. 1992-ben Dre kiadta első kislemezét, a Deep Cover című film címadó dalát. Ebben dolgozott a még tini Snooppal először, akivel Warren G-n keresztül ismerkedett meg. 1995-ben a Death Row Records leszerződtette 2Pac-et, és elkezdte őt a fő sztárjukká tenni.

A „California Love” Dr. Dre kislemeze volt, nem Tupacé, nem volt szó arról, hogy benne lesz. Dre nemigen csinált 2Pacnek zenéket. Ezt a 2Pac Vs. Biggie cikkben elolvashatod részletesebben. Suge Knight amikor meghallotta a dalt, először Pac-et bevonta a második verzébe, és végül a néhai rapper száma lett az egész track.

1996 márciusában azonban Young kilépett a kiadóból a szerződéses viták és egyre nagyobb aggodalmak közepette, hogy a kiadófőnök, Suge Knight korrupt, pénzügyileg tisztességtelen és ellenőrizhetetlen. Valójában papíron hiába volt a bevételek fele Dre joga, ha azt nem tudta érvényesíteni. Amikor Dr. Dre kilépett a Death Row Records-tól, Snoop rájött, hogy a cég birtokol bármit, amit ő készített, amíg le nem jár a szerződése, ezért Snoop nem volt hajlandó több lemezt készíteni ott. Így most már érted miért ment ment Master P védelme alá, és adott ki albumot nála. Ugyanazt csinálta, mint Dre: egy másik gengszterhez menekült.

Suge Knight, Snoop Dogg és 2Pac

Hatalmas veszteség lehetett ez Dr. Dre-nek anyagilag is, ugyanis a California Love top szám lett. Ez egy dolog, mindazonáltal a The Chronic kulturális jelenséggé vált, G-funk hangzása uralta az 1990-es évek eleji hiphop zenét. Az album tripla platinaminősítést kapott, a Grammy-díjat is elnyerte a legjobb rapalbum kategóriában.

Abban az évben a Billboard magazin Dr. Dre-t a nyolcadik legnépszerűbb zenei előadónak, a The Chronic-ot
a hatodik legjobban fogyó albumnak, a „Nuthin’ but a ‘G’ Thang”-et pedig a 11. legkelendőbb kislemeznek minősítette. Na, ezekből a pénzekből hihetetlen, de méltatlanul kevés jutott el Dre-hez.

Ha még ez sem elég, most ülj le! Ez idő alatt 1992 novemberében peren kívüli megegyezést kötött Dre a Ruthless kiadó miatt, hogy Eazy-E birtokolja a The Chronic-album jogainak és jogdíjainak 20%-át hat éven keresztül. Ezt próbáld feldolgozni, hogy mennyire volt lehúzva Dre!

Dre vs. 2pac
Halottról jót vagy semmit alapon, Dre udvariasan szokott beszélni 2Pacről, annak ellenére, hogy nem bántak vele kesztyűs kézzel. 2Pac Toss It Up-ja számos Dr. Dre-re irányuló sértést tartalmazott. Sőt, a Blackstreet-es No Diggity is hasonló sorsra jutott volna, mint a California Love. Vagyis hogy 2Pac behúzza. Részben ez az oka, hogy Dre gyorsan odaadta egy kvázi ismeretlen RnB-csapatnak a dalt. Az volt a lényeg, hogy hamarabb hozzák, mint 2Pac-ék a saját verziójukat. Ha nem lett volna gyors a Doktor, ezt a számot ismernénk elsőként.

2Pac – Toss It Up

Eastcoast vs. Westcoast
Dr. Dre-t sosem érdekelte ez a baromság. Sőt, Snoop legnagyobb meglepetésére úgy döntött, hogy nem vesz részt az akkori keleti-nyugati part közötti hiphop rivalizálásban, ehelyett több New York-i művész kiadványának producere volt. Nas, LL Cool J, Jay-Z, Busta Rhymes, Mary J Blige mind kapott tőle zenét. És ha most KRS One-nal közös számát, a kiadatlan Rakim-albumot, a kiadatlan Raekwon-számokat, és 50 Centet, Eminemet, Obie Trice-ot hozzácsapjuk keletről, fura most leírni:

Dr. Dre a g-funk egyik atyja, a Westcoast egyik legnagyobb neve több Eastcoast-előadónak adott zenét, mint nyugati partinak! Híresek között mindenképpen. Ez lehet fura elsőre, de érdemes elgondolkodni rajta.

East Coast/ West Coast Killas

Megjelenik a fehér angyal
Nem, most nem Eminemre gondolok.
Dre üzlettársa és később közeli barátja Jimmy Iovine-re gondolok. Jimmy Iovine, az Interscope Records (az Aftermath anyakiadója) társalapítója és Dre valahol menetközben összehaverkodtak. A trükk egyszerű volt: Iovine nem akarta lehúzni Dre-t.

A fordulópont az Aftermath számára 1998-ban következett be, amikor Dre-nek Iovine azt javasolta, hogy Dr. Dre szerződtesse Eminemet. Fun fact: Dre amikor meghallgatta Eminem demóit, nem tudta, hogy fehér.

Dr. Dre & Eminem – 1999

2001 és a csillagos ég
Tudjuk, hogy Dre visszatérő albuma hatszoros platina lett, úgy hogy 2001-re kellett keresztelni a második albumot mert a Chronic-ot a Death Row miatt saját neve alatt nem használtatta. Durva. Aztán még nem szakadt be a kassza, de máris beperelte a Lucasfilm. Másfél millió dollárt kellett kifizetnie, mert használta az albumon a THX deep note-ot ami egy levédett hangzás.

Viszont, ami ezután jött, az maga a kasszasiker.

2001-ben Dre összesen körülbelül 52 millió USD-t keresett abból, hogy eladta az Aftermath Entertainment egy részét az Interscope Records-nak. A Rolling Stone magazin így az év második legjobban fizetett művészének nevezte. Dr. Dre 2004-ben a 44. helyet szerezte meg 11,4 millió dolláros bevételével, elsősorban az olyan projektekből származó produkciós jogdíjakból, mint a G-Unit és a D12 albumai, valamint Gwen Stefani énekesnő és Eve rapper „Rich Girl” című kislemeze.
A Forbes 2012-ben 270 millió USD-ra becsülte nettó vagyonát. Ugyanebben az évben kezdtek az üzleti vállalkozásai is bejönni. 2012-ben 110 millió USD-t szerzett különféle nem zenéhez kapcsolódó üzletei révén. Vagyis zenéhez is. 2011-ben került felszínre, hogy 1995-ben egy zenei videó forgatása során fedezte fel a Burning Man-t, és felajánlotta, hogy foglalkozik vele.A Business Insider megemlíti egy üzleti levélnek azt a részét, ahol Dr. Dre állítólag kijelenti, hogy „valakinek be kell állnia e mögé… és pénzt kell keresnie ezekből a bolondokból”, és tényleg ezután indult be a Burning Man fesztivál szekere üzleti szempontból. És még hol vagyunk a Beat-fülesektől, ami Dr. Dre-t a világ leggazdagabb zenei előadójává tette 2015-ben!

Dr. Dre és Jimmy Iovine

Beats-sztori
Jimmy Iovine előadásában Dre: „Az ügyvédeim azt akarják, hogy sneakereket reklámozzak. Ránézek és azt mondom: »Baszd meg a cipőket. Senkit nem érdekel, hogy milyen sportcipőt hordasz, de érdekelné, hogy milyen stúdióhangszórókat használsz.« A hangszórók végül fejhallgatóvá változtak.”

A Beats Electronic ugye nem csak André Young és Jimmy Iovine zenei mogul közös cége.
Ezt vette meg az Apple 2015-ben 3,4 millárd dollárért.

Haverság 200 millióért?
Dr. Dre egyébként ekkor az Apple alkalmazottja lett vezetői beosztásban, ami sok kötelezettséggel járt, így is évekig dolgozott az Apple-lel. 2022-ben azonban kiderült, hogy az Apple 200 millió dollárt vont le az ügyletből, miután Tyrese Gibson kirakott egy videót, hogy bulizik Dre-vel, és így egy hónappal azelőtt felfedte a közösségi médiában a felvásárlás hírét, hogy az a cég engedélye nélkül befejeződött volna.

Az érme másik oldala
A sikernek ára van és sok fura dolog kapcsolódik hozzá. Én a bulvár mocskába és az összeesküvés elméletekbe nem fogok tocsogni, de meglepő módon André Romelle Youngról, vagyis Dré-ről, többnyire nem szoktak sok rosszat mondani. Egyben tegyük hozzá, hogy ő most az amerikai hiphop első számú szent tehene. Mindenki körbeajnározza. Kanye fiatalabb nála, Jay-Z MC, szóval Dre az első számú élő szuperproducer.
Tényleg az?

Beats by Dr. Dre?
Az ember, aki a zenéből él vagy a zenéért él?

Talán csak fülhallgató Beats by Dr Dre az igazi, a beatek egy része nem biztos, sőt biztos hogy nem. Erről azért lehet sokat tudni, mert Dre sosem szégyellte, hogy használ ghostwritereket. És azért lehet keveset tudni, mert alaposan megfizeti őket. Okulva abból, hogy őt mennyire lehúzták. Ezért nagyrészt mindenki kussol.

Dre pre- vagy pro-ducer?

Straight Outta Comptontól kezdve Dre élő zenészeket használ a régi dallamok újrajátszására, nem pedig mintavételez. Igazából sok sessionzenésszel is dolgozott témákat kér tőlük, amikből rapbeatet csinál. A wikipédián azt írják, hogy „Dre fogékony más producerek új ötleteire.” Imádom ezt a mondatot. Soha ilyen diplomatikusan a koppintást, átemelést, behúzást nem fogalmazták meg.

Dre volt talán az első a hiphopban, aki a szövegeit és a zenéit is vette és íratta. Talán Eric B. (Erik B Rakim) volt az első. Ugye kezdve azzal, hogy ő a G-funk atyja, de úgy néz ki, hogy ellopta a G-funk koncepcióját a Cold 187um-tól, az Above the Law producerétől. Az más kérdés, hogy csúcsra járatta. A doktor rajongói mindig azzal mentegetik, hogy csak a zenei mintákat karmesterkedi. De a beatmaker Dre-vel is vannak gondok. Ez beatmakereknek lesz érdekes. Dre csak 1996-ban váltott Akai MPC3000 dobgépre, tehát amikor már majdnem mindenki rongyosra püfölte. Korábban ugyanazokat a dobhangokat használta, majd minden dalon egy albumon.

Kik állnak Dre mögött, mint beat és zene?
Egészen biztosan nagyon sok saját zenéje van, de minden bizonnyal sokat tanítgatták őt és csináltak neki zenét. Az első, akiről lehet tudni, hogy sok zenéje mögött ott volt, az az akkor 19 éves producer/rapper Daz Dillinger a Tha Dogg Poundból. Daz kb. azóta ebből él, ezt lehet tudni. The Alchemist, Mike Elizondo, na, meg a zseni, akinek folyton be van havazva az orra, Scott Torch, róla külön cikket írtunk. Elizondo amúgy nem kispályás, sok híres popzenész mögött ott van. Fiona Apple, Alanis Morissette vonalon. Ahogy Elizondo leírja a munkafolyamatot, az sokat elárul.

2004-ben azt állította a Songwriter Universe magazinnak, hogy ő írta a „The Slim Shady” című album jó pár fő témáját. „Kezdetben gyakran csak egy basszusvonalat játszottam, és Tommy Coster Jr. onnan építette a számot. Dre sokszor csak a végén szállt be.” Eminem lényegében megerősíti Angry Blonde című könyvében, kijelentve, hogy a dal dallamát egy stúdióbőgős komponálta, míg Dr. Dre nem volt stúdióban.

Dre, mint szöveg.
Tény, hogy sosem vallotta magát nagy MC-nek, de akkor is ijesztő, hogy valószínűleg majd minden szövegét mások írták. Ezt lehet a legjobban tudni. DOC, Ice Cube, Snoop Dogg, Jay-Z is írtak neki szöveget.

Hihetetlen számomra, hogy a Still D.R.E szövegét Jay-Z írta! Ezt még emésztgesd! Tehát a dalt, ami rólad szól,
a környékedről, a Westcoast legnagyobb himnusza. Annak a refrénjét és Dre blokkját a brooklyni Jay-Z írta.
Nézz utána, ha nem hiszed el! Én nagyon nehezen dolgoztam fel.

Na, most a cikket olvasva sokan mondhatják: „Mi ezzel a baj? Ez egy bevett dolog a popiparban.” A baj vele báttya, hogy a hiphop nagyon egyénre épülő dolog.
A legtöbb legendás producernek saját világa, hangzása van, és mindent maga csinál.

Dre a maximalizmus profétája, vagy a bizonytalanság pápája
A legnagyobb tehetségem, hogy pontosan tudom, mit akarok hallani.”

Ugye most arról az emberről beszélünk, aki 6 Grammy-díjat nyert (beleértve Eminem „The Marshall Mathers LP). Minden létező chartnak landolt már az elején, mindamellett egy legenda. Elképesztő hosszú időn keresztül gyártott topslágereket. Valószínűleg voltak segítői, de ő maga is munkamániás.

Egyszer hetvenkilenc órát töltöttem alvás nélkül, alkottam. Amikor ez az áramlás megy, az majdnem olyan, mint egy magaslat tetején lenni. Nem akarsz lejönni. Nem akarsz aludni, mert attól félsz, hogy lemaradsz valamiről.”

Dre 107 alkalommal kérte fel Bishop Lamontot, hogy újra vegyen fel egyetlen éneket, de azt majd mindenki megerősítette, hogy 30-40 take alatt nem enged el senkit. Szóval tényleg fordít rá időt. Meg elég őszinte is.

Az emberek mindig odajönnek hozzám, és azt hiszik, hogy van valami varázspálcám, amivel sztárrá tudom
tenni őket és szeretném elmondani nekik, hogy erre senki sem képes. De időbe telt, mire magam is rájöttem.”

A siker másik oldala
A siker az, amit kommunikálunk?
Igen, Dre indította el a Snoop Dogg és Eminem karrierjét. Közreműködött a The Game, 50 Cent és Kendrick Lamar, Anderson .Paak elindításán is. Ezen kívül még lerakott egy raklapnyi slágert, balkézről.

De még több olyan történet van, amiből nem lett semmi. A Dre-protezsáltak – mi lett velük?

Szóval könnyű a siker felől nézni, de komoly produkciók akadtak meg, szürkültek el. Például Knoc’nak, egy Missy Elliot featet elintézett, Kanye meg szerepel a klipjében, csak úgy. Mégsem lett semmi a produkcióból.

Knoc Turn’Al & Dr Dre & Missy Elliott – The Knoc

Hittmannel ugyanaz történt, mint a The Last Emperorral, Rakimmel, Joel Ortizzal, Raekwonnal, King Tee-vel, Dawn Robinsonnal, Bishop Lamonttal és sok más előadóval, akik a 90-es évek végén/2000-es évek elején csatlakoztak az Aftermath Entertainmenthez, aztán polcon maradt minden. Az Aftermath kétes hírnevet szerzett azzal, hogy szerződtetett előadókat és felvételeket készített velük, de aztán „kreatív különbségek” és egyéb problémák miatt nem volt hajlandó kiadni kislemezeiket vagy albumaikat. Bishop Lamont hat év alatt állítólag több mint 700 dalt rögzített az Aftermath számára.

Hozzáteszem ez nem mindig a Doktoron múlik, néha a „beteggel” van a gond. A Firm magától zuhant össze. A keleti és nyugati parti egység diadala lehetett volna egy szupercsoport, amelyben Nas, AZ, Foxy Brown és Cormega szerepel, és Dre felügyeli a produkciót.

És mi van magával a Doktorral?
Detox album, Planet album?

Dre harmadik stúdióalbuma Detox néven volt 2007-re behirdetve. Később úgy döntött, hogy abbahagyja az albumon való munkát. 2010-ben egy interjúban Dre kijelentette, hogy készül egy instrumentális album, a The Planets és minden dalt a Naprendszer egy bolygójáról nevezett el. Ez is eltűnt. Aztán kijött a Compton-filmzene. Most állítólag tényleg készül egy album. Ne feledjük, 2001 óta készül egy album!

Dre és a család… bonyolult dolgok
Dre édesanyja háromszor is elvált és újraházasodott, ezért szinte követhetelen a családi vonal. Kilencnél több féltestvére van. Ami lényeges, hogy az anyuka később Warren Griffinhez ment feleségül, akinek a fia végül Warren G néven rappelni kezd. Dre a producer Sir Jinx unokatestvére is. Sir Jinx C.I.A nevű csapatában rappelt egy Ice Cube nevű ismeretlen figura, aki később átment Dre N.W.A csapatába. Talán ismeritek.

Az érdekes, hogy Warren G karrierjét Snoop is segítette, ugyanis Snoop Dogg meg Nate Dogg unokatestvérek.

1981-ben, amikor Dre 16 éves volt, és akkori barátnője, Cassandra 15 éves, kettejüknek született egy Curtis nevű fia, akit Cassandra nevelt fel, és 20 évvel később találkozott először csak Dre-vel. Dr Dre-nek kilenc gyermeke van, öt fia és négy lánya, 6 különböző nőtől.
2008-ban Dr. Dre 20 éves fia, André Young Jr. kábítószer-túladagolás következtében halt meg.
Curtis a legidősebb rapperként lépett fel Hood Surgeon néven.

Dre, a nőverő?!
A hiphop cikkeket leggyakrabban rajongók írják, és szeretik ilyenkor elkenni a kedvencek viselt dolgait. Ellenben az az igazság, hogy Dre óriási mázlista. Ugyanis ő a szövegeiben is nyíltan hímsoviniszta volt. Ha nem gettóban felnőtt, jogaikat nem ismerő fekete nőket vert volna, akik kevésbé állnak ki magukért, inkább tűrnek, valószínűleg nagyobb bajba kerül. Dre csalta a barátnőit, és ha számon kérték, még meg is verte őket. Ezt nem lehet szépíteni. Dre lakhelyelhagyási tilalmat is kapott anno bántalmazásért. Áldozatai közé tartozik Dee Barnes, Michel’le, Lisa Johnson, Tairrie B és a volt felesége, Nicole Plotzker-Young. A lista hosszan sorolható. Két héttel Compton OST albuma megjelenése után, 2015-ben bocsánatot kért a nőktől.

Elkövettem néhány szörnyű hibát az életemben. Fiatal voltam, kibaszott hülye. Van egy sötét felhő, ami követ engem, és örökre hozzám fog kötődni. Ez egy nagy szégyenfoltja, hogy ki voltam férfiként.”

Dr. Filantróp
Az adakozó kedvű stúdiógengszter
André Youngnak nettó 820 millió dolláros vagyona van, és ki tudja mi még!

2013 májusában Dr. Dre és Jimmy Iovine 70 millió dollárt adományozott a Dél-Kaliforniai Egyetemnek (USC). 2017-ben André 10 millió dollárt ajánlott fel egy új Compton High School előadóközpont felépítésére. A központ egy 1200 férőhelyes színházat foglal magában.

Másképp adakozó: perek
Dre élete során egy vagyont kifizetett jogdíjakra, a Lucasfilmnek fizetett másfélmillió dollárt, már írtam, de a Fatback Band szintén beperelte a 2001-es albumon szereplő „Let’s Get High” című dal jogsértése miatt; Dr. Dre-t 2003-ban 1,5 millió dollár kifizetésére kötelezték ez ügyben is.

A francia jazz-zenész, Jacques Loussier 2002 márciusában 10 millió dollárra perelte be az Aftermath-t azt állítva, hogy a Dr. Dre által készített Eminem-szám (a „Kill You”) plagizálta a „Pulsion” című szerzeményét. Ők peren kívül megegyeztek.

A volt feleségének havi 600 ezer dollárt fizet. Azon a 2 millió dolláron kívül, amit amúgy megbeszéltek. Felesége beperelte és nyert.

Különben dühbe jövök
Dre nem csak fizetni, hanem megfizetni is szeret. Egy biztos, bár nem volt gengszter, de olyan sokszor vezetett ittasan, jogosítvány nélkül, hogy ezért 8 hónapot kapott.
1992 áprilisában a hangmérnökével folytatott szóbeli vitát követően Dre-t négyszer lábon lőtte a vitapartner. Dre tetejébe 1992 októberében bűnösnek vallotta magát egy rendőr bántalmazása ügyében, és további két vádpont miatt is elítélték, amelyek mind egy 1991-es New Orleans-i szállodában történt verekedésből eredtek.
1993-ban is elítélték, mert összetűzésbe került egy férfival, ennek következtében eltörte a férfi állkapcsát. Az eset megsértette a feltételes szabadlábra helyezés feltételeit. Andrét 1994 szeptemberében nyolc hónap börtönbüntetésre ítélték. 2004 novemberében, a Vibe magazin díjátadóján Los Angelesben, Dr. Dre-t megtámadta egy Jimmy James Johnson nevű pasi, aki állítólag autogramot kért. Az ebből eredő dulakodásban a G-Unit akkori rappere, Young Buck megkéselte a férfit. Johnson később azt állította, hogy Suge Knight, a Death Row Records elnöke 5000 dollárt fizetett neki, hogy megtámadja Dre-t. Hát így zajlik az élet a vadnyugaton.

Still D.R.E
Dre 2021. január 5-én agyi aneurizmát szenvedett, és intenzívosztályra került. Órákkal a kórházba való felvétele után Dre otthonába betörtek. Így megy ez.

Később amikor „jobban lett” így kommentálta az eseményeket:

Köszönöm a családomnak, a barátaimnak és a rajongóimnak az érdeklődést és a jókívánságokat. Remekül haldoklok.”

A Doktor a nyugati parti hiphop kulcsfigurája harmadik albumát a hírek szerint most már tényleg megcsinálja. Mindenki felvonult nála. Kíváncsian várjuk.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Az Alchemist-sztori: az alkimista, aki azon kísérletezik, hogy önmaga legjobb verziója legyen

Elfeledett kincsek: The Baby Huey Story

Nujabes: szürke eminenciás a színes zenék mögött

Crip walk!? Nem tánc, hanem életforma!

Yellowman útja az árvaháztól a dancehall trónjáig

MC Jeges Vanília, akit nem lehet komolyan venni, de nem lehet nem szeretni