Barion Pixel

Scott Storch: zseni a „sztárpúder” mögött

Benedek Csanád

2021.10.28.

13 perc

Felépítettem egy zenei birodalmat füvet szívva, és bekokainozva leromboltam azt.”

Ennél jobban nem is tudnám összefoglalni Storch eddigi életművét.

Amikor anyagot gyűjtesz egy híres zenész anyagosról, mindenre számíthatsz, de engem az lepett meg a leginkább, hogy szinte stand-upos poénok szintjén képes saját magáról beszélni. Sőt, Storch még ezt az öniróniát is kigúnyolja, vagyis pontosabban kritika alá veszi. Egy tehetséges ember története, aki eltévedt az „utcák” között. Mert felszívta azokat. Mármint a kokaincsíkokat.

Aranyember a hóesésben
Essünk túl a nagy számokon, és ismerjük meg utána az esendő kisembert!
Egy ponton Scott Storch nettó vagyonát 100 millió dollárra becsülték.
A legtöbb ember egy ilyen egészséges banki egyenlegre azt mondaná: „Köszi sors, megvagyok erre az életre.”

Storch így fogalmazta ezt: „nehezen jött, könnyen ment”.

Storch kokainfüggősége csúcsán 2006-ban 30 millió dollárt költött el hat hónap alatt. Ebben, sejthető azért, hogy nem csak a kokópénz volt. A balul sikerült üzleti vállalkozások, vadonatúj jacht vezetése és elsüllyesztése. Saját bevallása szerint volt egy időszak, amikor minden hónapban új luxusautót vett.

A kedvencem, hogy felbérelt egy profi sofőrt, akiről egy adott pillanatban teljesen elfeledkezett, és még évekig fizetette a körülbelül egymillió forintos havi bérét. Storch a Ferrarikról, Bentleykről: „Párat ma se tudom hol hagytam el. Később a tracking, a GPS komoly segítségem volt, hogy néhányat azért megtaláljunk.”

A legnagyobb baj, hogy úgy éltem milliomosként, mint ha egy milliárdos lennék.”

Az az oka, hogy életben maradtam, hogy elbaxxtam mindent. De hálás lehetek azoknak, akik az üzleti vállalkozásaimban átvertek. Az a legveszélyesebb, ha kőgazdag vagy és drogozol, mert sosem fogysz ki a cuccból. Valójában az emberek általában azért maradnak életben, mert elfogy a pénzük.”

Zenei önéletrajz
Scott Storch 1973-án született Long Islanden, New Yorkban. Gyermekként Dél-Floridában és Philadelphiában, Pennsylvaniában élt. Zenei háttérből származott, édesanyja hivatásos énekes, nagybátyja, Jeremy Storch, pedig megalapította a Vagrants soul-rock együttest. Storch nagybátyja szintén dalszerző volt, aki dalokat írt olyan művészeknek, mint Eddie Money és David Mason. David Mason számítógépes játékok zenéiért is felelős. Maga Scott gyerekként a The Cure és a The Smith zenéjét szerette. Ezt azért tartom érdekesnek, mert ezek az okosabb altrock bandák nem általános iskolások kedvenc csapatai. Így az sem furcsa, hogy Ray Charles zongoratémáira durrant rá.

Hetedikes korában az egyik barátjának apja meghallotta, hogy milyen ügyesen tud a billentyűkön játszani, így meghívta egy vacsoravendégségbe, hogy a meghívottaknak játsszon, cserébe pedig 100 dollárt kapott az est végén – ez volt az a pillanat, amikor úgy érezte, hogy jövője lehet a zenebizniszben.

Az igazi mojo
1991-ben Scott Storch billentyűsként kezdte karrierjét. Nem hiszed el, de igaz, a The Roots hiphop-tagja volt. Egy habfehér fiú egy kőfekete pro-black rapcsapatban. Ennek ellenére ez true story. Feltűnt az Organix, a Do You Want More? és az Illadelph Halflife-ban, amelyek a zenekar első három lemezei.

Erről így beszélt Mr. Scott Aranyköpés: „Nem normálisan kezdődött a karrierem.”

Questlove dobolt és Blackthought rappel, Rhazel pedig beatboxol, ők voltak számomra a kokain, akkor nem kellett más inspiráció.”

Bár Storch rajongott a zenéért, nem szeretett együtt turnézni a zenekarral, és inkább a stúdióban töltötte az idejét. Ezért úgy döntött, hogy létrehozza a Storch Music Company kiadót és a Tuff Jew Productions LLC zenei produkciós társaságot, ami egy ember volt: ő és az egója.

Storch erre így emlékezett: „Most már könnyű előadni, hogy milyen jól döntöttem, de akkor úgy nézett ki, nagyon is rosszul. Azt mondta az akkori barátnőm, te vagy a The Roots Pete Bestje” – Pete Best az a Beatles-tag, aki pont azelőtt lépett ki a csapatból, mielőtt az híres lett volna. „A Rootsot is elkezdték felkapni, új lemezszerződésük lett, én meg pont leléptem.”

Innentől kezdve egy furcsa, de tipikus Scott Storch-os eseménysorozat indult el. A Roots a következő albumán (Things fall apart), bár meg voltak rá picit sértődve, egy közös számban mégis együttműködött vele. Kellet neki is a kredit. Ez a közös szám lett a Roots első igazi nagy sikere. Ha nem a legnagyobb.
Ez a You Got Me, az Erykah Baduval is megspékelt szám.

A You Got Me-kislemez meglepetésre Grammy-díjat is nyert – a szám melankolikus zongoradallamát, és egyéb vonós futamait, Scott Storch írta. Felkerült a térképre, mint potenciális slágergyártó.

Lehetségesből, valóságos sztárproducer
Badu és a Roots, de főleg a Grammy, jó ajánlólevél volt bárkihez.

Elfogult részek jönnek. Innentől személyeskedni fogok. Szóval, ha van ember, aki túlértékeltnek tarja Dr. Dre-t, az én vagyok. Szerintem neki nincs igazi stílusa.
A stílusa az, hogy jó szervező és menedzser. Ez nagyon hasznos, de nem egy zenei forma.

Kis hiphop sample töri óra. A korai időkben senkit nem érdekelt, hogy a külvárosi fekete srácok mit csinálnak. A srácokat sem érdekelték ilyen fogalmak, hogy szerzői jogok. Rhymin n’ stealin, ahogy a Beastie Boys mondta. Ki gondolta, hogy a hiphop ekkorát megy. Ők biztos nem. A Fugees a Ready or Not miatt Enyának 2 millió dollárt kellett kifizessen, peren kívül. Ezt így kommentelték: nem gondoltuk, hogy bárki is hallgat rapzenét Amerikán kívül.

Dre jól vette azt észre, hogy nem lehet ezt a mintázást, ahogy ő csinálta (szarul), bármeddig nyomni, mert perek sokasága lesz belőle.

Innentől kezdve valójában Scott Storch Dre új hangzása, a háttérmunkás a valódi zseni a produkciókban,
igen, Dre csinálta a dobokat, de az összes emlékezetes futam Storch-alkotás.

Still D.R.E.? Still Storch valójában!
Az egyik legnagyobb rapsláger megnyitott minden kaput.

Still D.R.E. és Dre miatt jöhetett össze az akkori hiphop krémjével, és csinálhatott alapot 50 Centnek, Fat Joe-nak, Xzibitnek, de megnyílt az ajtó olyan előadók felé is, mint Christina Aguilera (Fighter), Eve (Let Me Blow Your Mind), Mario (Let Me Love You), Justin Timberlake (Cry Me a River) vagy épp Beyoncé (Me, Myself and I). Elmondása alapján a zenében mindenkinek megvan a maga kiválósága: valaki a gitárhoz ért, valaki a fúvósokhoz, megint más a dobokhoz. Storch erőssége a billentyűk, a zongora, a szintetizátor. Ha meghallgatjuk Xzibit X című számát, Fat Joe Lean Back-jét, vagy Eve Let Me Blow Your Mind-ját, egyből átjön, hogy egy Scott Storch által komponált alapról van szó.

Hogy mennyire nem becsülték meg! A Cry me a river Timberlake-sláger esetében egy pereskedés is kialakult Timbaland és Scott Storch között, mert Storch egy ideig egyszerűen nem volt feltüntetve a dalszerzők között. Ma már ismerve a zenéit, egyértelmű hogy ő a dallam lelke ennek a számnak is. Egyszerűen ezek a beateknél nagyon is ügyes hiphop szuperproducerek azt hiszik, hogy a dobjaikra csak úgy ráugrik egy zongorafutam, amíg kimennek egyet kávézni.

Storch számára anyagilag legsikeresebb első szám a Lean Back (Fat Joe, Terrossquados),
itt már ki tudott sírni magának egy messziről is jól látható összeget.

A 2000-es években a zeneipar egyik legkeresettebb producere lett. Ez idő alatt többszörös Grammy-jelölt és multi-platina producer lett, és megnyert mindent, amit illik. Vagy azok nyerték meg, akinek ő csinálta a zenét.

A produceri munkássága, főleg ha sikeresség szempontjából nézzük, elképesztő. Szinte csak Rick Rubin és Pharrell van ezen a szinten.

Csak hogy értsétek. Pete Rock, aki hiphop körökben közismert, sok zseniális számot alkotott, de egy van, ami sok véletlennek (Puff Daddy) köszönhetően a slágerlistákon is kiugróan teljesített: B.I.G. Juicy-ja. Pete, mivel nem egy ferraris-kokós arc, ennek a jogdíjaiból egész életében szépen elchillezett.

A zongorista saját magát játssza:

Az Ego-coco-lambo Bermuda-háromszögében
Az egyik legkeresettebb producerré vált, aki annyi pénzt keresett, amennyire legvadabb álmaiban sem gondolt. Ez nem mindig szokott jót tenni az ember személyiségének. Storch egója akkoriban akkora volt, mint a bankbetétje. Ilyen kijelentései voltak:

Kapok zenéket másoktól, de hát miért hallgassam meg őket? Én vagyok a zene!”

Slágerkényszer
Slágerkényszer+önbizalomhiány+időhiány=Kokain

Storch magának is feltette a kérdést, hogy miért függött rá ennyire a kokainra.
A lényeg abban fogható meg, hogy amíg a Roots-al zenélt, a stúdió neve egymás között az volt hogy „no pressure place”. Szabadabb időbeosztásban zenélgettek, és nem volt a slágerkényszer a nyakában. Mindenki egy következő nagy durranást várt tőle. Nagyon sok pénzt kapott, ezért elvárták, hogy ontsa a rádióslágereket.
Ne felejtsük el, hogy ez az ember az, aki magától ilyen számokat ír a Roots-nak:

De ő az is, aki Paris Hiltonnak (igen ő énekes is) egy egész albumot összerak.

Scott ezt így élte meg akkor: „Vagy azért kokainozol, hogy tehetségesnek hidd magad, vagy tehetséges vagy, és így vezetsz le. Mindegy, a vége a kokozás.”

A kokainhegyen lefele nagy a lejtő”
Ebben az időben csúszott ki az élete a kezéből. Élvezte a hírességek életmódját, és luxuscikkekre költötte a pénzét, hiszen bekokózva szoktak a legjobb ötletek jönni, hogy mit vegyél (nem!).

Például 20 luxusautó, 117 méteres jacht és magánrepülőgép. A karrierjének az sem tett jót, hogy elterjedt, hogy nem lehet vele dolgozni, szét van esve. Janet Jackson például 5 órát várt rá a stúdióban, ahová végül nem is ment oda Storch.

2007 elején súlyos anyagi helyzetbe került, kevesebb mint hat hónap alatt több mint 30 millió dollárt pazarolt el. Sajnos a kábítószer és a túlköltekezés nem az egyetlen problémája volt ebben az időben.
Az ingatlanadóval és a gyermektartásdíjjal is elmaradt évekig. Ezen kívül 2006-ban bérelt egy Bentley-t, és három évig nem adta vissza. Ezért 2009-ben Storch-ot autólopás miatt letartóztatták. (Fun fact: annyira szerette valamiért, hogy végül megvette a kocsit.)

A menedzsere a mélypontján egyszer meglátogatta, ahol meztelenül kóválygott egyedül a 10 millás házában a sötétben, amiben sem pénz, sem drog, de még elektromosság sem volt.

Storch 2009 májusában beiratkozott egy intenzív, fekvőbeteg, gyógyszeres, rehabilitációs programra Floridában, röviddel az első csődeljárás előtt. Annak ellenére, hogy részt vett a programban, Storch-ot 2012-ben Las Vegasban letartóztatták kokain birtoklása miatt.

Storch 2014-ben azt jelentette be hivatalosan, hogy csak 10 000 dollár félretett pénze van, és csak 3,600 dolláros értékű vagyonnal rendelkezik; 100 dollár készpénzben, 500 dollár ruhában, és egy 3000 dolláros óra. Mindezt egy közel 100 millió dolláros vagyonból sikerült letornásznia.

Van kiút? Talán!
A zongorista producer (mily meglepő!) úgy döntött, hogy a zenére összpontosít, és újra elkezd dolgozni, hogy életét helyreállítsa. Scott Storch továbbra is a zeneiparban dolgozik, és számos híres előadó számára készít témákat. Néhány közülük: Russ, Bone Thugs-in-Harmony, The Game, DJ Khaled, French Montana, Booge Wit Da Hoodie, Trippie Red. Szóval nincs minden veszve.

Zárszónak jöjjön pár Scott Storch stand-up életbölcsesség!

Változik az élet, régebben azt kellett mindenhol elmondanom, hogy nem vagyok kanadai, most azt, hogy nem vagyok kokainsta.”

Régebben a kanadaiak haragudtak rám, mintha lenézendő dolog lenne, hogy valaki kanadai, most a kokós sztárok csinálják ugyanezt.”

Az irónia életveszélyes rám nézve. Kinevetem magam, mindig meg tudom magyarázni a szituációt magamnak, de ezzel nem lépek előre, hanem csak feloldom a feszültséget, de nem oldom meg a problémát.”

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Bréda Bia Top5 – Slágerek, melyek bárkit táncra perdítenek

Deszkáról deszkákra: boardsport ikonok, akik a világot jelentő deszkákon sem jönnek zavarba

A Lou Pearlman-sztori: Backstreet Boys, NSYNC és nagyon sok lopott pénz

Amadou & Mariam – Ha vak vezet, a világ zene

Berghain – a négy fal között morajló hedonizmus

Képzelt riport egy nagy-britanniai fesztiválról