Ha nincs Föld bolygó, akkor sport sincs – kezdi egy nagyon hatásvadász, de maximálisan igaz állítással a Monster Children újságírója a Nike legújabb technológiájáról szóló cikkét. Mert hogy a világ legnagyobb sportszergyártója is (egy jó ideje már) a karbonsemlegesség útjára lépett és évről évre új fejlesztésekkel igyekszik csökkenteni a karbonlábnyomát. Legújabb ilyen jellegű törekvése egy partnerkapcsolat megkötésében nyilvánult meg, az oregoni cég ugyanis összeállt a Huntington Beach-i bázissal üzemelő, biotechnológiai megoldásokkal foglalkozó Newlighttal.
Az együttműködés alapját az AirCarbon nevezetű anyag felhasználása adja, mellyel a Nike lényegesen csökkentené a műanyag és szénkibocsátását. Az AirCarbon egy biológiai eredetű anyag, ami olyan tulajdonságokkal rendelkezik, mint a korábban használt műanyagok, viszont teljes mértékben lebomlik a vízben. Ráadásul az előállítása is 100%-ban biológiai, ugyanis olyan óceánok vízében megtalálható mikroorganizmusok állítják elő, amik az üvegházhatást és ezáltal a Föld felmelegedését elősegítő gázokkal: a szén-dioxiddal és a metánnal táplálkoznak.
Ezek a mikroszkopikus élőlények aztán ezeket a gázokat a „hasukban” természetes polimerekké alakítják, amik aztán laboratóriumi körülmények között formázható műanyaggá alakíthatók át. Az egész lényege, hogy mivel az egész folyamat több szennyező anyagot von ki a természetből, mint amennyit használ, ezért az AirCarbon-műanyag széndioxid-negatívnak minősül – ezért is keltette fel az olyan óriáscégek figyelmét (mint például a Nike), amik szeretnének tevékenyen részt venni az óceánok műanyagmentesítéséért, valamint az éghajlatváltozás ellen folytatott harcban.
Az új anyag a Newlight kaliforniai gyártóüzemében készül, ami óceáni körülményeket imitáló, óriási méretű sós vizű tartályokkal van tele, melyekben a fent említett mikroszkopikus lények teszik a dolgukat, azaz az AirCarbon alapanyagát állítják elő.
Az AirCarbon sikere egyébként számokban is kifejezhető, így talán még sokkal szemléletesebb is: az új technológia a tavalyi évben 45000 tonna szén-dioxidot távolított el, ami nagyjából 6000 autó forgalomból történő kivonásának felel meg. Ezek a számok egyetlen üzemre és még azelőttre vonatkoznak, hogy rábukkantak volna a Newlight megoldására az olyan óriáscégek, mint a Nike.
Azt talán mondanunk sem kell, hogy az ilyen volumenű partnerszerződések új üzemek és fejlesztések megvalósítását vonják maguk után, amikkel pedig hatalmas tehertől szabadíthatjuk meg a környezetünket.
A Nike fenntarthatósági részlegének vezetője egyébként nyilatkozataiban csapatmunkaként hivatkozik az éghajlatváltozás elleni küzdelemre, ráadásul azt is kimondta, hogy a cégeknek már nincs idejük várni egy mindent megváltoztató megoldásra, hiszen a megoldás az összefogás, és az új környezetvédelmi lehetőségek közös megteremtése.
Hogy a Nike mennyire komolyan gondolja ezt, azt a Move To Zero kampányuk is alátámasztja, amiben nem csupán marketingértékkel bíró üres frázisokat puffogtatnak, hanem számokkal alátámasztott vészjósló kutatási eredményeket is publikáltak.
Az adatok azt mutatják, hogy a labdarúgásban és az amerikai futballban szerte a világon nőtt az elhalasztott mérkőzések száma, mivel egész egyszerűen túl meleg volt a játékhoz, de a tenisz is szinte minden évben növekvő tendenciaként számol be a versenyszezonban regisztrált maximális napi hőmérsékletekről.
Az éghajlatváltozás nem csupán a mainstream sportokra van hatással, ott van például a téli időjáráshoz kötött snowboard, melyben a minőségi csúszással tölthető napok száma átlagosan 7% -kal csökkent az elmúlt 30 évben, ez a szám azonban 2050-re az előrejelzések szerint már 22% lesz, ha a jelenlegi tendencia továbbra is fennáll. Így csak bízni tudunk benne, hogy a Newlight és a Nike ambíciózus törekvéséhez még többen csatlakoznak majd, de természetesen nem csak azért, hogy a sportolási lehetőségek megmaradjanak, hiszen már sokkal többről van szó – mégpedig arról, hogy Földünk továbbra is élhető maradjon.