Barion Pixel

A Nike bioműanyagot termelő mikroorganizmusokkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátását

Pál Attila Márk

2021.08.31.

4 perc

Ha nincs Föld bolygó, akkor sport sincs – kezdi egy nagyon hatásvadász, de maximálisan igaz állítással a Monster Children újságírója a Nike legújabb technológiájáról szóló cikkét. Mert hogy a világ legnagyobb sportszergyártója is (egy jó ideje már) a karbonsemlegesség útjára lépett és évről évre új fejlesztésekkel igyekszik csökkenteni a karbonlábnyomát. Legújabb ilyen jellegű törekvése egy partnerkapcsolat megkötésében nyilvánult meg, az oregoni cég ugyanis összeállt a Huntington Beach-i bázissal üzemelő, biotechnológiai megoldásokkal foglalkozó Newlighttal.

Az együttműködés alapját az AirCarbon nevezetű anyag felhasználása adja, mellyel a Nike lényegesen csökkentené a műanyag és szénkibocsátását. Az AirCarbon egy biológiai eredetű anyag, ami olyan tulajdonságokkal rendelkezik, mint a korábban használt műanyagok, viszont teljes mértékben lebomlik a vízben. Ráadásul az előállítása is 100%-ban biológiai, ugyanis olyan óceánok vízében megtalálható mikroorganizmusok állítják elő, amik az üvegházhatást és ezáltal a Föld felmelegedését elősegítő gázokkal: a szén-dioxiddal és a metánnal táplálkoznak.

Ezek a mikroszkopikus élőlények aztán ezeket a gázokat a „hasukban” természetes polimerekké alakítják, amik aztán laboratóriumi körülmények között formázható műanyaggá alakíthatók át. Az egész lényege, hogy mivel az egész folyamat több szennyező anyagot von ki a természetből, mint amennyit használ, ezért az AirCarbon-műanyag széndioxid-negatívnak minősül – ezért is keltette fel az olyan óriáscégek figyelmét (mint például a Nike), amik szeretnének tevékenyen részt venni az óceánok műanyagmentesítéséért, valamint az éghajlatváltozás ellen folytatott harcban.

Az új anyag a Newlight kaliforniai gyártóüzemében készül, ami óceáni körülményeket imitáló, óriási méretű sós vizű tartályokkal van tele, melyekben a fent említett mikroszkopikus lények teszik a dolgukat, azaz az AirCarbon alapanyagát állítják elő.

Az AirCarbon sikere egyébként számokban is kifejezhető, így talán még sokkal szemléletesebb is: az új technológia a tavalyi évben 45000 tonna szén-dioxidot távolított el, ami nagyjából 6000 autó forgalomból történő kivonásának felel meg. Ezek a számok egyetlen üzemre és még azelőttre vonatkoznak, hogy rábukkantak volna a Newlight megoldására az olyan óriáscégek, mint a Nike.
Azt talán mondanunk sem kell, hogy az ilyen volumenű partnerszerződések új üzemek és fejlesztések megvalósítását vonják maguk után, amikkel pedig hatalmas tehertől szabadíthatjuk meg a környezetünket.

A Nike fenntarthatósági részlegének vezetője egyébként nyilatkozataiban csapatmunkaként hivatkozik az éghajlatváltozás elleni küzdelemre, ráadásul azt is kimondta, hogy a cégeknek már nincs idejük várni egy mindent megváltoztató megoldásra, hiszen a megoldás az összefogás, és az új környezetvédelmi lehetőségek közös megteremtése.

Hogy a Nike mennyire komolyan gondolja ezt, azt a Move To Zero kampányuk is alátámasztja, amiben nem csupán marketingértékkel bíró üres frázisokat puffogtatnak, hanem számokkal alátámasztott vészjósló kutatási eredményeket is publikáltak.

Az adatok azt mutatják, hogy a labdarúgásban és az amerikai futballban szerte a világon nőtt az elhalasztott mérkőzések száma, mivel egész egyszerűen túl meleg volt a játékhoz, de a tenisz is szinte minden évben növekvő tendenciaként számol be a versenyszezonban regisztrált maximális napi hőmérsékletekről.
Az éghajlatváltozás nem csupán a mainstream sportokra van hatással, ott van például a téli időjáráshoz kötött snowboard, melyben a minőségi csúszással tölthető napok száma átlagosan 7% -kal csökkent az elmúlt 30 évben, ez a szám azonban 2050-re az előrejelzések szerint már 22% lesz, ha a jelenlegi tendencia továbbra is fennáll. Így csak bízni tudunk benne, hogy a Newlight és a Nike ambíciózus törekvéséhez még többen csatlakoznak majd, de természetesen nem csak azért, hogy a sportolási lehetőségek megmaradjanak, hiszen már sokkal többről van szó – mégpedig arról, hogy Földünk továbbra is élhető maradjon.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Pachuco, cholo, chicano és a bő nadrág igaz története

A hiphop fejek kedvence, avagy a Kangol és a hiphop összeborulása

Adidas – Nike párharca, és a nagy kérdés: a futottak még vajon lefutják a nagy márkákat?

Merj kicsit álmodni! – a Stüssy-sztori

Deus és egyéb machinációk: A Deus Ex Machina igaz története

Igazi szupersztárt csinált a Run DMC az Adidas Superstar lépőkből