Dom The Don
Cipőműtő csukasebész Dominic Chambrone/Ciambrone, más néven The Shoe Surgeon egy autodidakta suszter, akinek sikerült a sportcipők iránti megszállottságát nagy ívű karrierré változtatnia. Szokatlan árukapcsolásairól és trenddiktáló megérzéseiről híres.
Az ünnepelt cipővirtuóz a csukákat szétszedi és újjáépíti prémium anyagokból, valamint a semmiből épít sajátos prototípusokat.
Ami az elején hobbinak indult, az teljes munkaidős karrierré változott. Pont jó ütemben Los Angelesbe költözött, megnyitotta a Surgeon Studios főhadiszállását, ahol azóta is legnagyobb cégek és sztárok adják át egymásnak a kilincset. Az, hogy DJ Khaled, LeBron James egyedi modelleket terveztet egy dolog, de limitált Pizza Hut, eBay és egyéb teljesen valószerűtlen cipőket is gyárt emberünk.
Nemrég iskolát nyitott, akkora az érdeklődés az egyedi sportcipők iránt.
A Shoe Surgeon School Los Angelesben, Párizsban és a New Yorkban is működik.
Lépésről lépésre, egyre nagyobb számokat hord
Chambrone a gimnáziumban kezdte. A társaitól kapott elismerések arra sarkallták, hogy folytassa. Némi börtönben tett kitérő is hasznosnak bizonyult számára, ott ugyanis megtanulta a cipőjavító szakmát. Először cipőnként 20 dollár haszna volt, aztán besétált hozzá egy igazi nagyágyú.
A Black Eyed Peas sztárja Will.i.am mindig is sajátos dizájner dolgairól volt híres, így a találkozót követően neki kezdett el egyedi cipőket gyártani. Majd jött Justin Bieber, DJ Khaled, Drake és a sor hosszan folytatható. Ez nem is lenne annyira érdekes, de először John Geigerrel közösen megalkotta a „Misplaced Checks” Nike Air Force 1-et, ami egy egyszerű „Kolumbusz tojása” ötlet, de mégsem jutott előtte senkinek az eszébe.
Hamarosan teljesen sajátos és őrült kollaborációk következtek.
A Pizza Hut Pie Top 2 például Reebok, Nike, Supreme cipőkből van összerakva. De gyártott egyedi Ikea, Ebay, Chime/Visa és Heineken cipőt is. Mostanában a Guccinak készített három egyedi stílt. Az utolsó nagy dobása egy talpában sörrel töltött Heineken cipő, aminek a képe körbeturnézta a világsajtót.
A csizma díja
Egy egyedi cipő 3000-30 000 dollár között mozog nála. Ne feledkezzünk meg a lenyűgöző Nike LeBron 15 cipőről sem, amelyet 24 karátos aranyba és gyémántba öltöztetett. Értékét 100 000 dollárra becsülték, és 2018-ban a The Shoe Surgeon LeBronnak ajándékozta. Pontosabban a Nike felkérte, hogy egy cipővel is emlékezzenek meg LeBron 30 000 pontos kosárlabda történelmi mérföldkövéről. Chambrone azonban nem bírt a guccis/versacés olasz vérével, és 24 karátos aranybevonatú krokodilbőr felhasználásával, további 238 gyémántból, valamit tömör aranyat is tartalmazó részletekből készített cipőt ajándékba.
Ezen kívül a tüskés Adidas Yeezy is egy felajánlás volt Kanye Westnek. A hírnevet hozó felajánlások bejöttek, és pénzre is válthatóak.
A Los Angeles Rams sztárjai által rendelt gyémánt Adidas amerikai focicipői még „csak” simán nagyon drágák, de P.J Tucker all in-t nyomott a hype-cipők versenyén.
A cipő annyira őrülten drága, hogy még a Bucks kosaras zsenije, Antetokounmpo is kiszólt hozzá a csapat győzelmi sajtótájékoztatóján. P.J. Tucker gyémánt Air Jordanje hozzávetőlegesen 250 000 USD értékű, 2020 (akkor készült) ragyogó fehér gyémánt látható 150 gramm, 14 karátos fehéraranyban.
Honnan hovák
De ki is ez Dom Ciambrone vagy Chambrone? (mindkét nevet használja)
Dominic világéletében szeretett trükközni, először Chuck E. Cheese étteremjegyeket kezdett hamisítani, amelyeket barátaival drága nyereményekre, például Xboxokra cseréltek. Majd bátyjaival 15 dollárért hamisítottak ellenőrzőbe jegyeket a többieknek – ezzel egyébként meglepően jól kerestek egészen addig, amíg a kis Chambronét el nem kapták, melynek egyenes következménye volt, hogy kicsapták az iskolából.
Dom korai vállalkozásai nem mind jöttek be, bizonytalan bevételi forrásai voltak. „Nem is tudom tudnék-e erről beszélni” – mondta. Egy ideig rács mögé is került, miután a konkurencia táplálékkiegészítőit árulta napi munkaideje alatt egy szerződéses edzőteremben. Igen, az USA-ban ilyenért is böribe lehet kerülni.
A cipőgyűjtés régebben inkább fura volt, mint trendi. Csupán egy szűk kör foglalkozott vele,
beleértve a nagyon gazdagokat, de ők sem mutogatták, mert nem érdekelt senkit.
De ahogy a csukahullám kezdett mindent elárasztani, az újdonság ereje Dominicnál elkopott. Mindenki ugyanazt a cipőt viselte. Chambrone elment egy helyi kézműves boltba, felkapott egy speckóbb festékszórót, és készített magának egy saját színvariációt.
Az ebből fakadó szitu a fiatal Chambrone-t egy 22-es csapdája helyzet elé állította: exkluzív cipőt szeretett volna magának, de mások is azt szerettek volna, amiért fizetni is hajlandóak voltak. Ennek ellenére még mindig nem hitte, hogy ebben komoly pénz van, a legtöbb egyedi festési munkát pro bono végezte.
Chambrone első cipős dizájnhoz kapcsolható fizetős munkája egy No Fear üzlet volt Charlotte-ban, Észak-Karolinában. Vans-ekbe lézerrel sziluetteket maratott. Húsz dollárt keresett cipőnként. Aztán besétált egy nap hozzá will.i.am a Black Eyed Peas-ből és azt hiszed, hogy elindult a szekér, de nem.
„Körülbelül 15 000 dollárt kerestem egy hónap alatt, és arra gondoltam, hogy »Ez csodálatos!«, és hülyeségekre költöttem, és elszórtam mindent mielőtt a hónap véget ért. Úgy éreztem később, egy hülye vagyok. Vissza kellett volna forgatnom munkaeszközökbe, ugyanis nem jöttek a további megrendelések.”
Egy sztár nem csinál nyarat, mondhatjuk, de Dominic jól megérezte, hogy Los Angelesbe kell menni, mert ott hemzsegnek a pénzüket bármire elszóró sztárok. Los Angelesben jött Justin Bieber, aztán más luxuskereskedők és hírességek is megtalálták maguknak. Azóta már nem 20 dolláros árréssel dolgozik.