Gabber reneszánsz: extrém idők, extrém zenéje

Benedek Csanád

2024.11.08.

14 perc

„New Kids Turbo” – az előjáték
A New Kids Turbo című holland vígjáték bemutatójára 2010. december 6-án került sor, és már a premier estéjén nézettségi rekordokat döntött. Már ekkor sejthettük volna, hogy baj lesz. Hihetetlen ahogy az öltözködési divat változik, hiszen ami a filmben ironikus poén volt a vidéki hollandok trendről lemaradt stílusáról, az most a legnépszerűbb világtrendek egyike. Tulajdonképpen a gabber stílusról van szó, ami nem halványult el teljesen, de akkoriban inkább egy letűnt korszak emlékeként maradt meg. Most ez a múlt a jelen.

Mi is az a gabber?

808 helyett a 909-es szintik támadása
A gabber vagy gabba az elektronikus tánczene egyik stílusa, hardcore rave tulajdonképpen, de nem csak alműfaj, hanem szubkultúra is. Az 1990-es évek elején az acid house-ból, a technóból származtatták. A zene általában 140 és 190 bpm között mozog, néha eltolják a határig. A zenét gyakrabban hardcore néven is emlegetik, amelyet gyors ütemek, torz szétvezérelt 909-es dobok, sötétebb témák és minták jellemeznek. Nem összekeverni a szintén csak hardcore néven emlegetett hardcore punk zenével. A gabbernek Hollandiában van a melegágya, de zenei terveit Németországban alkották meg Marc Acardipane és a frankfurti Planet Core Productions (PCP) csapata révén.

Marc Acardipane 1989-es „We Have Arrived” című száma (Mescalinum United néven)
széles körben az első hardcore techno felvételként ismert.

A gabba hardcore-t Rotterdamban „találták fel”, fejlesztették ki az 1990-es években, olyan producerek által, mint Rotterdam Terror Corpse, Neophyte, DJ Rob és a The Prophet. Noha a gabber kultúrát hagyományosan mindig is underground mozgalomként tartották számon, hiszen mind zeneiségében, mind megjelenésében rendkívüli szélsőségeket képvisel, valójában hamar túlnőtt a rotterdami munkásosztály körein, és néhány éven belül igazi globális jelenséggé vált.

Az elmúlt években a gabba második virágkorát éli, mondhatni feltámadt. A gabber rendszerellenes mozgalomként alakult kis, földalatti rave bulikkal, amelyeket leggyakrabban üres raktárakban, pincékben és alagutakban tartottak. Az olyan rave bulik, mint az ID&T és a Mysteryland által tartott Thunderdome rendkívül népszerűvé váltak, és végül a 90-es években a mainstream holland kultúra része lett. A becslések szerint 1997-ben minden negyedik holland fiatal gabbernek vallotta magát. Mint univerzális generációs élmény, a gabber kultúra a legkülönfélébb társadalmi rétegeket és nemzeteket mozgatta meg, otthonra találva a rave közösségekben, olyan országokban, mint az Egyesült Királyság, Spanyolország, Olaszország, az Egyesült Államok és Ausztrália. Az ausztrálok az angolszász kultúra vidékijei, ott el se tűnt a gabber rave, mert mire odaért, itt újra elkezdődött. (Ezért most Melbournben magyar zászlót fognak égetni.) Mindazonáltal a műfaj mindvégig hű maradt holland gyökereihez, és Hollandia, mint a hardcore és a gabber kultúra szülőhazája, a mai napig kiemelt jelentőséggel bír. A nemzetközi gabber rajongók előszeretettel viselnek holland focimezeket, narancssárga ruhadarabokat, és követik a klasszikus rotterdami öltözködési stílust, ezzel is tisztelegve a mozgalom eredete előtt.

A gabber szó jelentése és egyben eredete visszavezethető egy amszterdami szlengre,
amely a bargoens, (holland szlengnyelv) valamint a jiddis (német zsidóság anyanyelve)
eredetű chaver szóból származik. A chaver jelentése, barát, haver.

A gabber szó eredetére egy amszterdami DJ megjegyzése világít rá: amikor a kemény rotterdami bulikról kérdezték, így válaszolt: „Csak egy csomó gabber szórakozik.” Ezt hallva Paul Elstak, a Rotterdam Records első Euromasters lemezére (1992) bevésette a híres szlogent: „Gabber zijn is geen schande!” – vagyis „Nem szégyen gabbernek lenni!” A szó gyorsan elterjedt a rotterdami zenei szcénában, és az emberek büszkén kezdték magukat „gabbernek” nevezni.

2017-ben a Thunderdome a hardcore 25 éves fennállását ünnepelte az utrechti Jaarbeurs kongresszusi központban. 40 000 raver vett részt rajta, a Thunderdome hivatalos visszatérésének tekintették. Újra elszabadultak a raverek és a gabberek.

Nácik-e a gabberek?
Röviden: nem.

Ha részletesebben érdekel. Szóval az van, ha elmész bármely külvárosba vagy focihuligán közegbe, ott sok nácival fogsz találkozni, akik szeretik ezt a fajta zenét is.

Bár a gabber közösség mindig is apolitikus értékeket vallott, az extrém külsőségek idővel szélsőjobbos elemeket is vonzottak, ami csak tovább rontotta a gabberek amúgy sem makulátlan hírnevét. A Feyenoord szurkolók antiszemita rigmusai és a kopasz, „gabber” megjelenés együtt járultak hozzá a „náci techno” sztereotípiák kialakulásához, amelyeket különösen a félelemkeltésben érdekelt újságírók fújtak fel. A rasszistáknak majdnem sikerült behúzni a gabber stílust is, azonban mindez egyre erőteljesebb antifasiszta és antirasszista állásfoglalásra ösztönözte a hardcore szcéna különböző szereplőit. A rendezvényeken – az önkényuralmi jelképeket tiltó dress code mellett – gyakran került sor fizikai összetűzésekre is, hogy eltávolítsák a nemkívánatos elemeket.

A zenészek nagyon gyorsan és határozottan léptek. Néhány példa: DJ Chosen Few „Chosen Anthem (Against Racism)”, a Party Animals „Die Nazi Scum” MC és a „Fuck the Nazism” a Hellcore-tól. A Mokum Records egy időben rányomtatta szlogenjét minden egyes lemezre: „Hardcore united against fascism and racism”.
Ugyanakkor elég csak megnézni Gabber Pietet, echte úgy néz ki, mint egy skinhead, akinek paródiavideói nagyban hozzájárultak a gabberek nevetségessé tételéhez. A gabber kultúra végül az 1996-97-es csúcspontját követően erőteljes hanyatlásnak indult. A számos negatív médiavisszhang, valamint a zeneipar kiszipolyozó magatartása egyre több embert tántorított el mind a hardcore zenétől, mind az ahhoz kapcsolódó szubkultúrától.

Gabber Piet

A gabber divat és a divatgabber
Jelen pillanatban az egyik legnépszerűbb divat a fiatalok között a gabber, anélkül hogy ezt sokan tudnák. Sokan ezt a hiphophoz kötik, de ez valójában a gabber divat. Színes Australian melegítőfelsők, Nike Air Maxek, bomber dzsekik, hippi és rovarnapszemüvegek és rikító színek.

Gabber klasszikus megjelenése extrémitás volt annak idején, ma már trendi. Az extremitást erősítették még a karika fülbevalók, piercingek, tetoválások és az Air Maxek egyedi fűzései is, melyekbe időnként hegyes szegecseket is raktak. A hardcore témájú tetoválások ráadásul már a kezdetektől fogva olyannyira a gabber identitás részét képezték, hogy az ID&T mind a mai napig ingyenes belépést biztosít azoknak, akik valamilyen formában a bőrükön hordják a Thunderdome logóját.

A gabber stílus nagy trükkje, hogy nem az agresszív rotterdami zúzda lett népszerű, hanem a 1998 környékén felhígult, úgy is mondhatnám lakoldalmas rave, happy hardcore.

A mulatós gabber stílusra két klasszikus.

Gabber Piet – Hakke en Zage
Technohead – I Wanna Be A Hippy

Gabber táncház
A hakken (más néven hakkeh, eredetileg hakkûh) egy kifejezetten lábközpontú táncstílus, amely már-már önálló formanyelvként szolgál. A tánc kis lépésekkel, mozdulatokkal követi a lábdob ritmusát. Bár a hangsúly elsősorban a lábakra helyeződik, az egész test mozgásban van, a kezeknek azonban inkább csak hadonászó szerep jut. A monoton zenére történő ütemes mozgás így is képes a közönséget transzállapotba juttatni, ezért az önkívületben hakkéző gabberek látványa egyáltalán nem ritka a hardcore bulikon.

A „hakken” szó szerinti fordításban szeletelést jelent, és kialakulásában – a nyilvánvaló néptáncelemek mellett – az angol The Prodigy együttes táncosainak, különösen Leeroy Thornhillnak is nagy szerepet tulajdonítanak. Thornhill több korai videoklipben mutatta be, hogyan lehet az új évtized zenéire a korszelleméhez passzolóan táncolni. Maga a „hakken” elnevezés a Parkzicht egyik sztriptíztáncosától, a később DJ Darkraverként ismertté vált előadótól származik, aki „Hakkûh!” felkiáltással buzdította a közönséget táncra. Ez a kiáltás gyorsan a gabber kultúra szókincsének szerves részévé vált.

Ne a videó minőségével foglalkozz, ez kordokumentum, inkább várd meg, amíg 1 percnél egybefut a tömeg. Na, ez a hardcore.

Míg a 90-es és 2000-es években más táncos szubkultúrák összeolvadtak, a gabber és számtalan hardstyle unokatestvére egy műfaj maradt, a kívülállók számára ez a hangzás nehezen befogadható volt. Nem az a lakossági white sensation party, amit a magyar átlag elképzelt bulizenének. Ez tényleg rave, és tényleg ipari zúzda.

Ha többet akarsz tudni, érdemes megnézni ezt a doksit.

UniformThe Dress Code Of Dutch Hardcore Culture

A lázadás is üzlet
Rendkívül extrém hangzása ellenére a gabber stílus nagy üzletté vált. Az oroszoknak tulajdonított gopnyik stílus tulajdonképpen gabber átvétel, csipetnyi Adidas mániával. Annyi a különbség, hogy a gopnyikok között nem fogyasztásra, hanem eladásra van a kábszi, és valószínűleg valami fegyver is lehúzza a melegítőzsebet.

Gosha Rubchinskiy, Raf Simons és a többi divattervező számára a gabber csupán egy újabb izgalmas szubkultúra, amelynek nonkonformista ruhatárát megszelídíthetik és a divatot követő tömegek számára új trendként értékesíthetik. A gabber vizuális identitását, hangzását és kulturális kódjait megerősítő megarave-márka, a Thunderdome minden egyes eseményén több tízezer ember vesz részt. Az évek során több millió válogatás-CD-t, bomberdzsekit, pólót és energiaitalt értékesítettek. A Thunderdome eseményeken még helyszíni tetoválóművészek is várják azokat, akik a dühös varázsló logóját magukra varratnák, ha úgy épp azt tartja kedvük. Mindez jól mutatja, hogy ma már ez nem a régi illegális bulik hangulatát idézi. A mostani fiatalok dönthetnek: nosztalgiavonatra szállnak, vagy saját kultúrájukat, saját illegál bulijaikat hozzák létre. Ki-ki maga választ.

Rot, Rotten, Rotterdam
Ami a hip-hop volt New Yorknak, és a techno Detroitnak, az lett a hardcore Rotterdamnak. Gyors, zsigerien vad és mesterséges, ez a tán legkeményebb tánczene a 90-es évek közepén jelent meg a rotterdami rothadásban. Munkanélküliség, bizonytalanság és carpe diem. A 20. század végén született huligánok zenéjeként is emlegetett gabber zene és esztétika a tervezők, zenészek és rajongók új nemzedékében is érvényesnek bizonyul. A 20. század utolsó nagy szubkultúrája, amely egyszerre marginalizálódott és kommercializálódott. Esztétikailag és etikailag utópisztikus, sportosan militáns és önellentmondásos. Tökéletes a 21. század számára. Ha jön egy igazán jó DJ, szerintem még vallás is lehet belőle.

48755,48754,48752,48751,48750,48753
Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Méltó utak az azték piramishoz: Mulató Aztékok interjú

Bombatölcsért csinálok a kezedből – a jugoszláv punk és újhullám

A grungehoz láncolt Alice kalandjai

Gombafelhő takarja el a felkelő napot – a japán punk története

Berghain – a négy fal között morajló hedonizmus