Osztrák graffiti és doksifilmajánló
A kifogástalan osztrák
Visszatérő téma beszélgetéseinkben, hogy miért nincsen világhírű magyar graffitis. Az egyik tipikus felmentő válasz, hogy kis ország vagyunk, ez egy amerikai műfaj. Ennek ellenére, itt a 4BRO-nál kimondottan célunk, hogy megmutassuk, ez igenis lehetséges egy kis országból is. Portugál (Vile), belga (ROA), ír (Aches) után bemutatunk egy kifogástalan osztrákot, aki nem keres kifogásokat. Nychos egy ausztriai graffitis, illusztrátor, festő. Jellegzetes boncolási, keresztmetszeti, röntgen- és áttetsző stílusú festményeiről ismert. Gyakran mémesíti magát és az ismert popkulturális ikonokat, állatokat, karaktereket ábrázol.
Ha valaki azt gondolja Ausztriából könnyű világhírre szert tenni, akkor téved. Ott sincs kolbászból a graffitis kerítés, mégha gazdagabbak is nálunk. A világot meghódítani tehetséggel és szorgalommal lehet. Na, meg egy kis boncolással és röntgenképekkel. Nychos stílusa elég vad ahhoz, hogy azonnal hasson. De érdemes a fekete humort is észrevenni rajzain.

Nagy álmok boncolgatása egy kisvárosból
Nychos 1982-ben született az ausztriai Bruck an der Murban, Stájerországban. Ez egy igazi osztrák hegyi kisváros. Érdekesség, hogy 1479-ben Mátyás király megszállta a várost, egy ideig a stájerek a magyar birodalom részei voltak. Ekkorába voltunk, na.
A fiatal Nychos vadászcsaládba született, már kiskorában lenyűgözték az anatómiai részletek. Családja taxidermiával, kitömött állatok preparálásával is foglalkozott. Később ide vezeti vissza a sajátos anatómiai rajzokat keverő stílusát.
Az átlag magyarnak idealisztikus elképzelései vannak az osztrákok életéről. De egy kisvárosban szembesül csak igazán az ember a belterjességgel, a depresszióval és az alkoholizmussal. Ezt nem én találom ki, hanem a graffitissel készült interjúkban beszélt erről maga a művész. A fiatalkori céltalanság és a kevés pályamodellt ígérő kisvárosi élet miatt Nychos már 14 évesen eldöntötte, hogy képregényrajzoló és karaktertervező szeretne lenni.
17 éves korában beszippantotta a graffiti világa. Az első perctől kezdve érdeklődés mutatott a street art-kultúra iránt. A legtöbb street art-művésszel szemben, aki nem használja igazán jól a kannákat, Nychos virtuóza a fújásnak. Nagyon gyorsan fest. A stílusa ezáltal gyorsabb és spontánabb munkákra állt rá. Meglepő, hogy ez keveredett az alaposabb előkészítést és tervezést igénylő anatómiai rajzokkal. Családja taxidermiai tevékenységének tudatalatti eredményeként 2011 körül kezdtek megjelenni munkáiban a boncolási motívumok, amelyek egy része már a korábbi évek munkáiban is megmutatkozott. A művész szerint a Fur Skin Skeleton című alkotás az első ilyen stílusban. Pályája későbbi szakaszában a művész robbantott, mérnöki rajzokat és keresztmetszeti ábrákat is festett. Mindezt persze humoros, néhol horrorisztikus megközelítésben.
Nychos greffás neve a „Deinonychus” nevű dinoszaurusztól származik. A név latinul „rettentő karmot”-ot jelent. Amikor azt mondtam világhírű, nem túloztam. Munkái világszerte láthatók. Vászonra és rajzra készített alkotásait pedig nemzetközi galériákban mutatták be, köztük öt önálló kiállítással (Torino, Detroit, New York, San Francisco, Szingapúr) csak az elmúlt másfél évben. Rajzai, bár vadak, karaktert adnak a városoknak szerte a világon. Meglepően népszerű művész.
Nyúlszemperspektíva
Nychos a Rabbit Eye Movement alapítója, a THE WEIRD társalapítója és tagja LORDS graffiti crew-nak. Jelenleg Bécsben él, de sokat tartózkodik Los Angelesben, mert ott is dolgozik. A Rabbit Eye Movement egy csoport, egy platform, egy márka, a mozgalom ikonja egy fehér nyúl, amely több mint egy évtizede szaporodik és a világ minden táján felbukkan az utcákon.

A művész 2015-ben kiadta a „The Deepest Depths of the Burrow” című dokumentumfilmet, amely világjáró művészként szerzett tapasztalatait mutatja be. Érdemes megnézni. Inkább ez, mint egy agyleszívó Netflix-sori, aminek sosem lesz vége.
A „The Deepest Depths Of The Burrow” egy kordokumentum a kortárs graffitiművészetről, életmódról és a szubkultúráról. A film Nychos és néhány művésztársának élményeit örökíti meg. Az osztrák szcénát túllépve Berlinből San Franciscóba, Koppenhágába, Hawaiira és még sok más helyre repültek a készítők. A cél, hogy bemutassák azokat a baráti arcokat, akik mind egyedi betekintést nyújtanak (utcai) kultúrájukba – végigvezetik Nychos-t szülővárosaik utcáin, és megmutatják nekik az üregük legmélyebb mélységeit. „Travel to paint, paint to travel.” – ez a mottó, amely vezérszálként fut végig a filmen.
The Deepest Depths of the Burrow
Nychos-nachos a szemnek
Nychos saját bevallása szerint, a munkáját a graffiti, a heavy metal, a rajzfilmek és az anatómia ötvözeteként határozza meg. A legtöbb vászon- és falfestményen a főszereplők boncolt, átlátszó vagy robbantott ábrákként jelennek meg. A legújabb felbukkant stílus az áttetszőség használata, amellyel röntgenhatást kelt műveiben. A szeletek, vágások hatásával folytatott évekig tartó kísérletezés után a művész úgy fejlődött, hogy végül az összes típusú feltáró ábra stílusában festett már.
Az új stílusokkal való munka lehetővé tette a művész számára, hogy minden rétegben több részletet adjon hozzá, így valósághűbb eredményeket érhetett el, közben kialakult az egyedi stílusa is.
Nychos páratlan dinamizmussal dolgozik. Akik látták élőben, ezt külön kiemelik. Nagyon gyors. Eszközei feletti uralma olyan munkamorálra utal, amely ennél a „firkásznál” megdöbbentő teljesítményt ígér.
Nychos spontán alkotói folyamatával eltér a legtöbb street art-művésztől. Nem támaszkodik
a projektoros kivetítés támogatására falai elkészítésekor, sem a felskiccelésre.
Csak blackbook-füzetes vázlatokat használ a falfestmények elkészítésekor. Eddigi legnagyobb falfestménye, a Translucent Serpent 2016 augusztusában készült el a Mural Harbor Street Art Project számára. Az ausztriai Linzben található darab közel 900 m2-t foglal el, és segítség nélkül öt nap alatt festette fel.

Az ősigazság keresése
Bár népszerű street art-művész lett, különböző új álnevein éjjel Bécsben a csatornák mentén gyakran fest. Mivel már megél abból, amit csinál, napközben gyakran a bécsi Természettudományi Múzeumban tölti az idejét, hogy tudását gyarapítsa. Még éves bérlete is van.
Munkái újabb témája az úgynevezett Ősigazság keresése (Primal Truth) néven még falfestménye is van. Nychos rendszeresen tart elvonulásokat sámán vezetésével. Ez kicsit obskurus. A lényege annyi, hogy koplalnak, csak vizet isznak, és rá tudatmódosítanak pár dél-amerikai technikával, kis pejotl kaktusz és egyebek.
A sámánlátogatások, ahogy ő nevezi, megrendítő és pozitív élmények voltak számára. Az egóhalál (a szubjektív önazonosság teljes elvesztése) megtapasztalása révén újraértelmezte önmagát. Nychos saját beszámolói szerint belső átalakuláson ment keresztül, szembenézve az árnyékaival (félelmeivel). Az ember és az emberben rejlő állat testhez kötött, és determinált. Az átmeneti anyagi világ pillanatnyi céljaihoz kötődik. Az ember ellenben az állatokkal szemben túl tud lépni ösztönlényénjén. Kapcsolatba tud lépni valamifajta spirituális világgal. Ennek kell szentelje az élete egy részét. Ennél mélyebben nem mernék a témába belemenni, de érdekes tanulság, hogy egy urbánus művész spektrumában is megjelennek ilyesmik. Nychos a lelke mélyéből teremt művészetet. Súly és irónia. A belső és a külső világ. A sötét és a csillogó. És ami a legfontosabb: élet és halál. Életművében az egyik átöleli a másikat. Minden eggyé válik. Nem biztos, hogy érted és mégis működik.