Barion Pixel

Utak, ahol végig szorítod a majrévasat

Benedek Csanád

2021.09.12.

6 perc

Az emberek imádnak utazni, és persze kalandozni is. Olykor azonban megesik, hogy maga az út a kaland. A civilizáció peremén, és néha a közepén is belefuthatunk olyan utakba, ahol jelzi a természet, hogy eddig és ne tovább. Persze meg lehet próbálni.

A nyugati embernek ez kaland, de aki itt tölti a mindennapjait, minden bizonnyal szívesebben kalandozna inkább az eseménytelenségben. Mennyire érdekes, hogy elmegyünk több tízezer kilométerre tesztelni magunkat, hogy mit bírunk, és általában még a végén jól is teljesítünk, majd visszajövünk a sima európai aszfaltozott boldogságba, a budapesti dugóba, ahol meg felrobbanunk. 

Mutatunk pár helyet, ahol nincs idő idegeskedni.

1. Karakorum „autópálya”. Út a Himalájába

Hol: Pakisztán
Magasság: 4700 m

A világ legmagasabb aszfaltozott útja, az autópálya európai szemmel, khm, kicsit erős.

Ez az egyik főút a jeges paradicsomba, ha szeretnéd felfedezni a Himaláját. A napi teendőit intéző embereken kívül itt nagy az egy főre jutó hegymászók aránya, mert majd minden nagyobb túrának ez a felvonulási stratégiai vonala is.

2. North Yungas út

Hol: Bolívia
Magasság: 4650 m

Sokan a világ legveszélyesebb útjának minősítették. A jó hír erről a földútról az, hogy nem kell megtenni. A 90-es években egy alternatív és biztonságosabb utat építettek. Most már csak az izgalmakat kereső kalandozók használják. A vékony út a dzsungellel körülvett hegyekbe 4650 m magasságba kúszik fel-le, állandóan hatalmas esők áztatják és közben természetesen végtelenül kanyargós, émelyítően mély kanyonokkal, amikbe belenézni is szédítő.

3. Dalton Highway

Hol: Fairbanks, Alaszka (USA)
Hossz: 666 km (tényleg ennyi)

A világon kevés út kínál olyan mértékű elszigeteltséget, mint a James W. Dalton Highway. Muszáj rengeteg felszerelést csomagolj, mert csak három falu van ezen a 666 km-es úton a vadonban. A Fairbankset és az északi olajmezőket összekötő hatalmas kamionok fő forgalmi útja. A Dalton vonala egyébként a klímaváltozásnak köszönhetően egyre veszélyesebb, mert az eddig befagyott jégútak olvadnak, elmozdulnak, és egyéb itt szokatlan természeti jelenségek nem várt akadályokat gördítenek az utazok elé.

Nem annyira fun fact: Élelmiszert és túlélési kellékeket kötelező magaddal hoznod. Itt az egyik közúti szabály az, hogy a túlélési kellékeket tudnod is kell használni.

4. A Kuoliang-alagút 

Hol: Kína
Méretei: 4.9 m magas, 4 m széles, 1.2 km hosszúságú

Kuoliang egy kis falu Kína egy a világtól elszigetelt részén. Régen az egyetlen mód, hogy eljussunk a faluhoz az volt, hogy keresztülgyalogolunk egy völgyön meredek sziklák mellett, majd megmászunk egy kőből kivájt lépcsőt.

Sokáig azt ígérték, hogy az állam épít nekik egy alagutat, azonban 1972-ben minden megváltozott, amikor a kínai kormány úgy döntött, hogy nem éri meg milliókat fektetni egy olyan útba, amit csak alig 300 ember használna. A falusiak ezért eldöntötték, hogy alagutat fognak építeni ők maguk. Ez volt az egyetlen esélyük kapcsolatot teremteni a külvilággal.

Tizenhárom falusi lakos 5 évébe került befejezni az 1200 méteres alagutat. Az alagút nagyjából 5 m magas és 4 m széles. Ez a szélesség elég két egymás mellett elhaladó járműnek. Mindenféle hozzáértés nélkül a munkálatok rendkívül veszélyesek voltak. A földművelők robbanószerekkel dolgoztak a meredek sziklákon. Néhányan közülük meghaltak végzetes balesetekben, de a többiek folytatták az ásást. Végül 1977. május 1-jén nyitották meg az alagutat.

A „járat” számos a völgyre néző ablakkal (lyukak a sziklafalban) rendelkezik, amelyeket a terméskőből vájták ki. Az út és a falak felszíne meglehetősen durva, köszönhetően a munkások által használt primitív szerszámoknak. Az egyenetlen, keskeny és meredek út rendkívül veszélyes, főleg nyirkos időben, így minden erre járó felfedezőnek saját és mások érdekében kötelessége különösen odafigyelni, ha esik az eső. Kuoliang alagútja szerzetesszerű összpontosítást igényel.
A helyiek szerint egyetlen kis hiba is végzetes lehet. Érdemes lépésben száguldozni.

5. Tianmen hegyi út, nevezzük inkább a szerpentinek szerpentinjének

Hol: Kína
Kanyarok száma: 99

Kockázat bőven van itt is.

Az út kínai fantasy világra hajazó Tianmen Hegyi Nemzeti Parkban található. Ezen az úton 11 kilométerre 99 kanyar van, és 1300 m magasságig kapaszkodik fel a szerpentin.

6. Zojila-hágó

Hol: India
Magasság: 3500 m

Ez a sziklacsík nem a vasárnapi sofőrök útja. 14 kilométer hosszú csupán, de életveszélyhez elég egy méter is. Az átkelési ideje 3 óra átlagosan. Körülbelül 3500 m tengerszint feletti magasságba kapaszkodik fel, és fontos összeköttetést biztosít Ladakh és Kasmír között. Télen a hágón való áthajtás azt jelenti, hogy jégen vezetsz, és mindkét oldalon vastag jégfalak vesznek körül.

7. Rohtang-hágó

Hol: India
Vezethető időszak: májustól novemberig
Extra kockázat: földcsuszamlás

A Rohtang körülbelül 4000 méter magasan fekszik India felett. Csak májustól novemberig tart nyitva, és annyira veszélyes, hogy az indiai kormány 8,8 km-es alagutat épít alternatívaként. Maga a Rohtang név is egy feketehumorra utaló szó, vagyis a jelentése: mindig rossz időben áthaladó emberek hágója. Magyarán mindegy, hogy mikor mész, mindig necces.

8. Passage de Gois

Hol: Franciaország
Magasság: néha egy-két méterrel a tengerszint alatt

Csomagolj fürdőnadrágot is erre a 4,3 kilométeres útra, mert ha valami okból csúszik az árapály idő, úgy járhatsz, mint jó pár jármű a múltban. Eltűnt a tengernek nevezett sóoldat alatt. A Franciaország atlanti-óceáni partvidékén elhelyezkedő utat naponta kétszer elárasztja a beömlő ár, és ahogy az ár visszavonul apálykor, amikor elvileg autózható, csúszós hínár marad rajta.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Szemesnek áll a világ

Amundsen kutyái