Az élő legenda saját művészetének reneszánszát éli, holott lázadó ifjúságában még kortársa volt, sőt mi több inspirációjaként szolgált Andy Warhol és a pop art művészetének. Korábban óriás mintás sütőtökjeiről és body art–jairól – meztelen testfestős eseményeiről híresült el, később geometrikus térélményei fémjelezték. Végtelenített szobáival (Infinity Room) ajándékozta meg a világot, továbbá méltatták írói vénája, szobrai, kerámiái és festészete miatt. Neve már most a művészettörténeti tankönyvek lapjain szerepel, művészete a mai napig a leghaladóbbnak számít és óriási népszerűségnek örvend. Kusama términták előtti apró alakja, piros hajával egyéni brand-jét jelenti.
Kusama univerzuma pontokból és végtelen vonalstruktúrák hálójából áll
Határtalan minták végtelenje, pulzáló színek és pszichedelikus látványvilág. Ezek a jelzők érzékeltethetnék leginkább Kusama művészetét. Az ismétlődő minták tökéletessége, a végtelen pontjai közt nem akad egy sem, amely kezdő pont vagy végpont lehetne, végtelen hálóinak hullámzó terjedelmében aligha találhatnánk meg a középpontot. Szédítő, steril, hipnotikus érzést keltenek bennünk.
Az 1929-ben született, 93 éves hölgy saját tervezésű ruháiban piros hajával és rúzsos, szigorú tekintetével akár egy sintó szellem uralja az általa szerkesztett végtelen tereket. Tartja az iramot a korával: neves modellekkel és divattervezőkkel dolgozik együtt. Kiállításait napjainkban is rangos helyeken láthatjuk. Legutóbb a Londoni a Tate Modern-ben terveztek Kusama kiállítást, de a pandémia miatt végül ez elmaradt, helyette online kiállítással lepett meg minket a Los Angeles-i The Broad Múzeum szervezésében, Infinity Drone címmel. 2021-ben a New York-i botanikus kertben megjelenő óriás mintás csáplényekkel várta látogatóit a Cosmic Nature című kiállítása.
Gyerekkori hallucinációk nyomán
Szülei tradicionális japán módszerekkel nevelték, ami nagy fegyelemmel és testifenyítéssel járt. Emellett édesanyjának volt kénytelen kémkedni és jelenteni apja után, aki rendszeresen titkos szerelmi légyottokra járt. Feltehetően innen ered a szexualitáshoz való ambivalens viszonya. 12 évesen kezdett dolgozni egy ejtőernyő gyárban. A bőségesen traumatizált gyerekkor gyorsan kibukott belőle, 13 éves korától élénk hallucinációk gyötörték: Fényvillanások és pöttyhalmazok lepték el az őt körülvevő tárgyakat, látta, ahogy az ismétlődő minták bekebelezik a falakat és az egész teret, míg végül úgy érezte saját maga is részévé válik a végtelen hálónak és feloldódik abban. Az a fajta érzéki csalódás lehetett, mikor sokáig nézünk egy mintát és felpillantva káprázik a szemünk, ezt látjuk mindenhol.
Ugyanazt a mintát láttam a plafonon, az ablakokon és a falakon, végül az egész
szobában és magamon is. Mintha elkezdtem volna kitörlődni, a végtelen idő
örökkévalóságában és a tér teljességében forogni, és semmivé redukálódni.
– Ezt az élmény igyekezett megvalósítani későbbi műveiben.
Kivívta magának, hogy művészeti iskolába járhasson Kiotóba, amibe csak addig ment bele az anyja, míg egy gazdag férjet nem talál neki. Szerencsére ez elmaradt és 28 évesen nekivágott a nagyvilágnak úticélja New York volt. Bőröndjeit ruhák helyett saját rajzaival tömte meg, több mint ezer darabbal. Bár senkit nem ismert a városban, első útja Georgia O’Keeffe-hez vezetett, akinek címét egy művész lexikonból tudta meg (Ki kicsoda az amerikai művészetben – Más szelek lengtek még akkoriban a személyes adat védelme körül.)
Ebben az időben, a hatvanas évek elején New York volt a modern művészeti élet központja. Dübörgött a pop art, az absztrakt expresszionizmus, és a minimal art. Közösen béreltek egy műtermet Donald Judd-dal és Eva Hesse- szel. Kusama megszállottan dolgozott, volt, hogy 50 órán át egyhuzamban.
Obsessional Art – Mániákus művészet
Saját találmánya és elnevezése egyben, ami szembe ment a hatvanas évek mozgalmaival. Kusama szerette előtérbe helyezni saját személyiségét alkotásain, a kor trendjeivel ellentétben, akik inkább átadták a teret a fény-, mozgás- és anyagkísérleteknek, háttérbe szorítva a művész egyéniségét.
A vászon és táblakép festészet hagyományait elhagyva a térfestészet, enviroment-ek létrehozása vált főprofiljává. Végtelen hálózatban ismétlődő minták pontok és hipnotikus sorozat-szerkezetek, amiben elvésznek a terek, és a bennük lévő tárgyak és végül az emberek.
Organikus anyagokat használ alkotásainak létrehozásához, a pop art késztermékeivel és az oly népszerű ipari termékekkel szemben. Kifejezetten láthatóvá tette a kézzel készült tárgyak vonásait.
Egyéni akcióival tiltakozott a művészet elüzletiesedése és ellen. Az 1966-os Velencei Biennálén kiállított szabadtéri installációjának darabjait spontán kiárusította.
A Nárcisszusz kertje tükröződő felületű gömböcskéinek darabját két dollárért adta.
Body és Love Fesztivál
Akt performanszok New York nyilvános helyein: a Brooklyn hídon, a Central Parkban a hatvanas évek közepén. Közbotrány és hangos sajtóvisszhang követte a Kusama happeningeket. A szexuális forradalom fő alakja gyakorlatilag félt a szextől, vélhetően szüleitől kapott örökségnek köszönhetően.
A Body art akciók a szexuális szabadságért folytak és egyben politikai kérdésekben való állásfoglalást jelentettek a Nixon-ügyben vagy a vietnámi háború ellen. Önfelszámolás és öneltüntetés volta cél a meztelen testekre festett minták és hálók egybefüggőségében. Nem ritkán a rendőrség oszlatta fel az ilyen alkalmakat.
Az egyik legnagyobb felháborodást keltő rendezvénye „A nagy orgia a halottak feltámasztására a MOMA-ban” –címet kapta. Ennek keretein belül ruhátlan művészek és hippik táncoltak a New York-i Modern Művészeti Múzeumban az alkotások között míg Kusama gyerekkori hallucinációjának mintáit pingálta meztelen testükre. Színes pontokból álló ábrákat, amiket UV fénnyel világítottak meg. Otthonában, Japánban mélyen elítélték ezeket az alkalmakat, a „nemzet szégyenének” kiáltották ki, ami az érzékeny művésznőt kifejezetten rosszul érintette és a már korábban meglévő pszichés problémáira csak rátett egy lapáttal.
Szexmentes Szerelem
Joseph Cornell-el való találkozást Kusama önéletrajzi regényében élete nagy találkozásának tartja. Szerelem volt első látásra a huszonhat évvel idősebb férfival. Leírása szerint kapcsolatuk „Szenvedélyes, erotikus és plátói” volt egyszerre. Kusama ambivalens viszonya a szexhez találkozott szerelme bizarr viszonyával, aki egyenesen rettegett a szextől. Főként anyja nevelésének köszönhetően, ami látszólag a nemi betegségektől óvta kisfiát. “Mikor Joseph és én az egyik nap üldögéltünk a fűben, és csókolóztunk, az anyja mögénk osont egy vízzel teli vödörrel, és ránk öntötte. – Hányszor kell elmondanom önnek, Joseph?! Nem szabad megérinteni a nőket, a nők mocskosak, szifiliszt és gonorrhoeát terjesztenek – rikácsolta.”
Fireflies on Water 2002– Szentjánosbogarak a vízen – fényekből, tükrökből és vízből álló gondosan felépített enviroment-jével – az egyik kiemelkedő példája ennek a fajta installációnak, amely olyan teret hoz létre, ami magába szippantja a nézőt, elnyelve saját létének érzetét. Egy apró sötét fülkéről van szó, aminek az alja vízzel van feltöltve és annak közepére egy kis stég nyúlik be. Plafonjáról többszáz színes fénypont lóg a térbe, ami a falak tükreiről és a víztükörről megszázszorozódva, mint a végtelen csillagos égbolt tárul elénk.
Kusama íróként is megnyilvánult, miután New Yorkból hazatért verseket és önéletrajzi elbeszéléseket publikált, amiért irodalmi díjban is részesült.
„A képzőművészet megtestesült énem, az írás az árnyékom.”
Nem sok művész mondhatja el magáról, hogy még életében megélte saját reneszánszát. Kusama művészetét a nyolcvanas évek végén fedezték fel újra, a művészek egy új generációja. A szakma is ekkor kapott csak észbe és kiállítások sorozatát nyitották számára, a 93-as Velencei Biennálé Japán sátrában Kusama egyszemélyben képviselte saját országát. 20 korábbi művét mutatták be, amiből kirajzolódik művészete sokoldalúsága azok politikai és szociális mondanivalójukkal.
Tervezett ajándékdobozt és kerámia szobrot a Veuve Clicquot számára. Az éjszaka sötétjében virágzó szívem (My Heart that Blooms in the Darkness of the Night) című projekt 2012-ben futott. Praemium Imperiale-díjat kapott 2006-ban.
Férfi és Női energiák
Két pólusú művészetében gyakran megjelenő motívum a mag, mint női szimbólum és ezzel egyidejűleg a legváratlanabb helyeken és időben jelenik meg egy-egy pénisz, legyen szó kanapéról, női magassarkúról, vagy női ruha díszeként. Leggyakrabban puha textil vagy műanyag ballonból készült kitüremkedések.
A fallosz mezőn (Phalli’s Field), az apró ballonok fallikus szimbólumként jelennek meg. Ami megjelent nála korábban is (Driving Image Show és a 1000 Boats Show) a szobában lévő tárgyakon, szék asztal létra és a szoba falait borította a megannyi kidudorodó kinövések.
Mirrored Room 1996– Love Forever (Tükröződő szoba és az Örök szerelem) hatszögletű tükröződő doboztér, amibe két nyíláson keresztül lehet belátni. A fejünket egy nyílásba bedugva színes diódák szövevényét láthatjuk, amik olykor színt váltanak, villognak és egy végtelen térbe rántanak be minket, mintha egy szikrázó méhkaptár sejtes belsejében lennék. Az optikai csalódás következtében úgy érezzük, hogy egy óriási tükörcsarnok közepén állunk.
Invisible Life 2000 – Láthatatlan élet
Domború tükrökkel borított labirintus. Hiperbolikus térélmény illúziója, amiben a vakító fehér felületek és a fémes tükrök csillogása egy új dimenziót nyitnak meg. Tükrök segítenek megjeleníteni a végtelen térélményt. A mikro- és a makrokozmosz találkozása, amiben egyszerre jelenik meg a határtalan univerzum fényes apró csillagaival a sötét csillogó világtengerén, belefoglal minket is, apró pici főszereplőit saját határait elfelejteni vágyó világunkkal.
„Gyakran elfog az elszigeteltség érzése, ami minden más érzés kiolt, s ilyenkor egy láthatatlan világegyetem sugárzását érzem.”
Kozmikus Természet 2021– Cosmic Nature New York Botanikus kert
Gigantikus méretű organikus szobrok, afféle űrlényként szállták meg a New York-i parkot. Az open-air kiállításon festmények, botanikai vázlatok és biomorf kollázsok díszítették a botanikus kertet és a Kusamára jellemző pszichedelikus puha szobrocskák.
Kusama készített Louis Vuitton-nal közös kollekciót, amiért az Art Newspaper a világ legnépszerűbb művésze címével illette 2014-ben. 2018-ban nyitott meg a Yayoi Kusama Múzeum Tokióban. Alkotásai a szelfizők és az instarajongók nagy kedvence, tükröződő installációit mintha arra teremtették volna, hogy fotózkodjon bennük az ember.
A pöttyök királynője 2013-ban pöttyökbe borította George Clooney-t is, a „szerelem örök” üzenetét hirdetve ezzel.
„A fájdalom, a szorongás és a félelem ellen harcolok nap mint nap, és az egyetlen módszer, ami gyógyír a betegségemre, az alkotás. A művészet fonalát követve rátaláltam egy ösvényre, amely lehetővé tette, hogy éljek.”