Barion Pixel

A divat, és ami benne van: Rose Anvil, a cipőhasfelmetsző

Benedek Csanád

2022.05.12.

11.5 perc

Rose Anvil, aki szétszedi a cipőket és a marketinget
A marketing-szellemirtó, vagyis pontosabban Weston a „Penge” penge megfejtései

Rose Anvil csatornája zúzza, vágja, égeti a cipőket, hogy beégesse a márkákat. Már akit be lehet. Ugyanis szakértőnk nem rosszindulatú és elismeri azt, ami jó.
A marketing és hype, meg a legendáknak járó kavarás körüli gordiuszi csomót egy vágással intézi el.

A utahi székhelyű Rose Anvil, igazi nevén Weston Kay bőrműves,
népszerű márkák cipőit vagdossa szét és hasonlítja össze a YouTube-on.

Miért vágja félbe ez a férfi a cipőket, és miért nézik milliók, ahogy csinálja?
Az ötletet egy youtuber társától és barátjától, JerryRigEverythingtől kapta, aki közel hatmilliós rajongótábort épített fel mobiltelefonok lebontásával. „Úgy gondoltam, talán csizmával is megcsinálom” –mondta Weston vagy Rose. Erről a név dologról majd később.

Mások is szedtek szét már cipőket, de az inkább shoe porn volt, ASMR, vagyis hang és vizuális flesselés valami drága dolog szétbarmolásán. Itt viszont az esztétika mellett alapos elemzést is kapunk anyagokról és körülbelül mindenről.

Sós kútba tesznek, onnan is kivesznek,

kerék alá tesznek, onnan is kivesznek,

Rose Anvil csatornáján, mint a Katalinkás gyerekdalban, bizony megy a zúzás. Cipőfetisisztáknak ez a csatorna maga a horror. Weston a cipők DeSade márkija, a szadista cipőzaklató. Minden megtörténik a csukákkal, ami megtörténhet: égeti, leönti, tépi, vágja őket. Mindent kettévág, ez alap.

Füstgépet használ, belefúj, megméri az ellenállásukat, a vastagságukat, a ruganyosságukat. Érződik rajta az őszinte kíváncsiság és a kedv, hogy elemezze a népszerű márkák bőrminőségét, felvilágosítsa azt, akit ez érdekel a minőségről és a cipővásárlás folyamatába behozott egy új szempontot, az átláthatóságot, a varázstalanítást.

Mítoszromboló cipőhasfelmetsző.
Sokak szerint szentségtörést követett el. Ilyen kommenteket gyakran találni a videói alatt.

Rose Anvil az a fajta fickó, aki felgyújtja a Mona Lisát, ellenőrzi a vászon vastagságát, és elmondja, hogy nem éri meg, mert felhajtás az egész.”

Van egy tabu elem. A sportlegendákhoz kapcsolódó cipőket, Jordan stb. egy ideje ünnepélyes
tisztelettel kezelik a YouTube-on és azon kívül is. Mintha egy műtárgyat vágnál szét.

Nézd csak meg a Complex rendkívül népszerű sorozatát, a „Sneaker Shopping”-ot, amelyben A-listás szupersztárokat kérnek fel, hogy vásárolgassanak, miközben felszo…, khmm, vagyis polírozzák a márkák legendáját. De más csatornákon is olyan nyálas marketingajnározás, csöpögés megy, hogy már értem is, hogy miért drip, ha egy márka új kollekciót ad ki. Teljesen természetesnek, vagyis logikusnak veszik, hogy egy adott cipő 400-500-600 dollár és még több.

Azt mondják, hogy a cipőipar 2024-re az előrejelzések szerint csaknem 100 milliárd dollárt ér majd el, a márkák és a sztárok közötti együttműködések és az online viszonteladói piac által. Ebben a tényleg hatalmas pénzeket megmozgató iparban üde színfolt egy kis csatorna, ami szétvág dolgokat, és megnézi mi is van a marketing mögött. Így amikor Weston áprilisban úgy döntött, hogy feldarabol egy pár 1000 dolláros Air Jordan 1-et, nem mindenki volt elégedett a megjegyzés rovatban.

Valahányszor szétnyitok egy ritka cipőt, mindig van egy csapat ember, akit ez feldúl, hogy elpusztítok valamit, amiből kevés van, ami annyira keresett. De ez egy mesterségesen fenntartott ritkaság, hogy mondjuk egy adott modell narancssárga verziójából kevés van. Tudtommal a Mona Lisát nem lehet sorozat gyártani, és egy van belőle” – mondja Weston a kritikákra.

A pszichológia a drága termékek mögött
Ha valaki egy drága terméket vásárol, maga is tudja, hogy az túlárazott és a különlegességét, az emléket, a hozzá tartozó történetet is megveszi. Ebben a történetben nem szerepelnek aljas kis marketingtrükkök, és a nem látható részeken műbőr használat. Most nem egy olcsóbb modellről beszélek. Pont ez Anvil csatornájának az erőssége, hogy megmutatja, hogy nemcsak az olcsónak, hanem néha a drága húsnak is híg a leve. A marketinget fizettetik meg veled. Nehéz elfogadni, hogy a Jordan simán megcsinálja egy luxusverziós modelljénél is, hogy gagyi bőrt használ, ahol lehet, hogy a Reebok a különleges technológiát csak egy kis látható helyen használja, ha szétszeded, ez kiderül, hogy az Adidas Yeezy jobbára marketing, mint valódi technikai forradalom.

Az embereket nem az zavarja, ha drága valami, hanem ha hülyének kell érezzék magukat, ezért inkább maguk számára is ködösítenek. Ezzel nem tudok mit kezdeni, az egyetlen problémám az, amikor az emberek azt feltételezik, hogy egy igazán jó minőségű cipőt vásárolnak, de a valóságban egy széria terméket kapnak, ami ugyanazon a gyártósoron készül, mint az összes többi” – mondja Weston.

A kézműves bosszúja vagy a színvonal általános csökkenése?
A másik ok, amiért hiánypótló csatornáját viszi, hogy bőrműves és mérnök. A kézműves cipészek tudják mi munka van egy kézzel gyártott termékben. A nagy márkák a széria termékeiket próbálják így eladni. Sikerül is nekik, az igazi cipészek pedig bezárják a boltot.

Rose Anvil egyébként harmadik generációs bőrműves, amely a
modern és a régi stílusokat, eszközöket és technikákat ötvözi.

Nevét a nagyapja és a nagyanyja (rózsa és üllő-virág és kovács) munkái, tevékenységei után illesztette össze. Weston a szétszedett cipőkből amúgy pénztárcát, egyéb dolgokat is szokott varrni.

A csatorna egyébként oktató anyagként is tökéletesen funkcionál. Megtudjuk, hogy a bőrt nagyon nehéz jól megítélni, hacsak nem tudod, hogy mit kell nézned. A bőr festése és lakkozása miatt a műbőrtől meg tudod különböztetni, de a bőr és bőr között is van különbség. A fordított bőr (suede nubuck), velúr nubuk közti különbséget se sokan tudják, fordított bőr mindkettő, de melyik része a bőrnek, nem mindegy. A nubuk jobb, ritkán is használják. Aztán a legtöbb cipő marhabőrből készül, ez oké, de ez messze nem háj kveliti. Ki tudja ma már mi a szattyán meg a kordován, és lehetne sorolni a luxusbőröket, amit a nemesek viseltek (kordován=finomra cserzett, festett kecske-, vagy juhbőr, a szattyán meg egy még puhább verzió, ami pont ezért nagyon tartós is, mert nem törik).

A legtöbb jómódú vagy igényes ember sem tudja, hogy a Gucci vagy egyéb cipője igazából nem különleges minőségű bőrből van, csupán jó minőségű bőrből. A kenguru, strucc vagy marhabőr tartós, de messze van a különlegestől. Igazából a megmunkálás és a beletett időt már a nagy márkák is kispórolják, jórészt a múltjukból élnek. A fogyasztóik bár tehetősek, igazán nem értenek hozzá. Ahogy Füst Milán mondta anno: „Az a baj a mai világgal, hogy még igazi sznobok sincsenek.”

Na de nézzük, mit is művel Weston vagyis Rose Anvil!

Premium Timbs VS. Basic Timberland Boots
Amiből megtudjuk, hogy a Timba is árul magából olcsóbbat, de az nem az, amitől a Timerland nagy név lett.

Nájkiológia
Pár Nike-teszt, amiből megtudhatunk érdekességeket, amit most nem mondok el.

Nike Air Force 1-teszt

Air Max 2021 szétbarmolás

Adidasok ha megmérettetnek.
Nesze Yeezy fogd meg jól

Igazából aki nem szereti, amit csinál, tegye a fel a kérdést, a Yeezy desert boot mi is pontosan. Sivatagi bakancs, és alkalmas-e a sivatagba, ha már ez a neve? A válasz nem. Belemegy a homok, egy divatbakancs. Ezzel nincs is semmi baj, az ára egy másik kérdés. De semmiképp nem desert boot, és nem is bakancs. Tehát ez egy sivatagi bakancs, ami nem sivatagba való és nem bakancs és a talpa olyan, hogy nem igazán fog jól terepen. Oké.

Old but gold
Adidas Superstarról megtudjuk, hogy még mindig egy minőségi választás, és újabban puha belső talpat is kapott. A régi Superstarok elképesztően kemény talpúak voltak, még súlyemelő cipőnek is használták.

Na de mi is van a Reebok Pumppal?
A Reebok Pump, amit pont sokan egy jól hangzó marketingtrükknek tartottak, igazából sokkal érdesebb, mint gondolnánk, és tényleg hasznos bokavédő.
A hexalite talptechnológia meg nem hülyeség, de hatalmas kamu, csak igen kis darabon van benne.

A legellentmondásosabb pufi deszkáscipő és a légtalpai – Osiris D3

Vans Vault VS. Regular Vans

Mi a helyzet a profi túra és falmászó cipőkkel?
Miért néz ki így a Hoka cipő? Mi van a legendásan vastag Hoka talpban? Az Adidas Boostban tényleg van truváj, és több fajta boostbogyóhab is van, de úgy néz ki a Hoka csak egy nagy hab. Azt nem tudom, hogy magyar Hoka-használók tudják-e, hogy nem szabad vezetéshez használni. Persze ez nyilván múlik a talp vastagságon is, mert sokfajta modellje van a cégnek.

A lábszerszám
La sportiva falmászó cipő

Ez tulajdonképp egy eszköze, egy szerszáma a mászóknak. Más kategória. Ez egy felszerelés.

Extrémitások és különleges rémségek kicsiny boltja
625 dolláros Balenciaga x Crocs
Amiből megtudjuk, hogy ez nem egy akármilyen Crocs-anyag, hanem 600 évig sem bomlik le. Jajj de jó!

600 dolláros Tribal krokodilbőr veszkó. Erre nem lehet mit mondani. „Szó bennszakad, hang fennakad.”

Weston, a mellesleg tanító
Aztán olyan dolgokat tudunk meg, hogy egy krokodilbőr cipőhöz a fiatal krokodilokat vadásszák le, mert nekik „puhább” a bőrük. Egy rendes felnőtt krokodilnak a bőre páncél, nem lehet bőrként használni, csak az oldala egy részét. (A krokodil hasbőre nem jó). De száz krokodilnak is egy a vége. Sok fiatal kis krokodilt kell megölni, hogy legyen elég bőr. Megtudhatjuk, hogy a legtöbb ember lába pronáló, vagyis kifele dől a lába, a szupináló meg pont az ellentéte, ez ritkább.

Anvil Rose csatornájának lényegét egy videója alatti kommentvita alapján lehet legjobban összefoglalni.

Vannak, akik nem értik, milyen fontos a csatornája. A cégek azt mondhatják, hogy náluk van a világ legjobb cipője, de ha egyszer lebontja és felvágja, akkor meglátja a termék valódi értékét. Anvil csatornája a mindenkiben ott rejlő kíváncsiságra épül, a szétszerelés vágyára. Az igazi fegyvere, hogy ott kezdi ki a cégek renoméját, amire a legtöbbet költenek. A márka mítosza. A marketing. Mi lenne, ha a minőségre költenének?”

Tényleg, mi lenne?

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Deus és egyéb machinációk: A Deus Ex Machina igaz története

Igazi szupersztárt csinált a Run DMC az Adidas Superstar lépőkből

A bomba bomber nyomában

Az indonéz cyberpunk Vespa-kultúra

A Droors-sztori – amikor két betű sikere pusztít el

Hoka – az elmúlt évek nyertese