Igaz a mondás, hogy a divat ismétli önmagát. Mi bizonyítaná ezt jobban, mint, hogy a mai napig népszerű csukák némelyike lassan 100 éve változatlan formával jelenik meg az utcákon. Ennek ellenére érdemes megfigyelni, hogy a különböző márkák klasszikus férfi modelljei ezzel a folyamattal miként térnek vissza időről időre a rivaldafénybe, hogy végül a női divatvilágot is meghódítsák.
Úgy tűnik, az időtálló, és visszatérő sikerre ítélt márkák, illetve azok legendássá vált sziluettjei, általában a polgári lét alsóbb kasztjának férfi viseletéből eredő darabok. Sok esetben köthetők valamilyen szélsőségesebb csoportosuláshoz, és sikersztorijuk a “problémás srácokkal” kezdődik. A cipődivat esetében az egyik magyarázat, hogy a sportolásra vagy egész napos fizikai munkára tervezett modellek funkcionalitásra és strapabírásra készültek. Formáik egyszerűek, és kompatibilisebbek bármilyen ruházattal. A másik magyarázat, pedig az örökérvényű igazság, miszerint a törvényen kívűliség menő, a vagányság pedig a divat egyik mozgatórugója.
Converse Chuck Taylor
A Converse Chuck Taylorja, több mint 100 éve szinte változatlan kosaras cipő is egy szétnyűtt farmerű punk vagy rockzenész megjelenésével azonosítható, ütött kopott pacsni. Nagy visszatérése volt a 90-es években, a grunge korszak és a kábítószerrel kísérletezgető fiatalok egyenruhájaként egy jó katonai gatyával vagy egy 501-es Levi’s farmerrel párosítva. Az All Star esetében, kicsit eltérő a helyzet. Nem történt változás az imidzsben, hiszen a modell, ugyanazt képviseli most is, mint régen. Szinte mindenkinek eszébe jut róla egy csipetnyi rock n roll. Talán ebből fakadóan ez a vulkanizált talpra ragasztott rongydarab nem véletlen lett szintén tömegcikk a mindenféle ruházattal hordható cipő kategóriában. A fiatal lányok és családanyák körében egyaránt népszerű modell, kis rosszindulattal a sztereotipizált fesztiválozó fiatalok outfitjének része is lehetne.
Adidas Stan Smith
A Stan Smith, a cipő történelem meghatározó darabja, eredendően egy tenisz pro modell, majd 60 éves múlttal. Óriásit ment az elegáns női ruházkodásban, és szinte kizárólag fehér verziója rekord eladásokat biztosított a márkának 40-es alatti méretekben. A cipő pikantériája, hogy a direkt módon agresszióhoz, italozáshoz és erőszakhoz köthető focihuligán kultúra “egyenruhájának” ékes tartozéka a mai napig, és népszerűsége a divatban is ebből ered.
Dr. Martens
A Dr. Martens, lassan 100 éves történelemmel rendelkezik, amelyből ötvenet, mint divat korszakokat meghatározó bakancs töltött. Az 1460-as modelljével, Pete Townshend, a The WHO gitárosának lábán hódította meg Angliát a munkásosztály viseleteként. A munkásosztály viseleteként a 70-es és 80-as években a punkok, skinheadek és focihuligánok jellegzetes cipője volt. A 90-es években már egyre inkább a szélsőjobbos fiatalokkal azonosították az emberek, és ez nagy valószínűséggel közrejátszott a márka pár éves divattól való visszavonulásában a 2000-es évek elején. A Dr. Martens túlélt mindenféle krízist, és a hipszter divat kultúra által favorizált “munkás” ruhadarabok visszatértek a köztudatba. Napjainkra eme ikonikus darab vásárlói túlnyomórészt a szebbik nem ruházkodási trendjeinek képviselői.
Vans
A gördeszkások házi márkája, a VANS, leginkább a Chuck Taylorhoz hasonlítható, megfűszerezve egy kis gördeszkás hagyatékkal, szörfös egzotikummal. Az Old Skool, a SK8-HI, az Authentic vagy az Era, mind a szörfös és deszkás devianciát képviseli. Funkcionalitásában többé-kevésbé ugyanazt, mint a már említett Converse All Star, csak óceánparti köntösben. Népszerűségét úgy 10 éve szerezte vissza. Ekkor jelent meg nagy számban újra, szinte kizárólag a több évtizedes múltú vulkanizált modelljeivel a deszkások lábán. A “hipszter kultúra robbanásával”, pár éven belül zenészek, tetoválók, fiatal képzőművészek majd idővel tömegek kedvenc viselete lett. Ezen modellek azóta olyan népszerűségre tettek szert, hogy a VANS már kizárólag “platform” azaz magas talpú női verzióit is tömeges mennyiségben értékesíti szinte minden létező és valamirevaló sportcipő eladási csatornán.
Adidas Superstar
Az Adidas Superstar, az 1969-es kosaras modell, a HIP HOP kultúra jelképe. A RUN DMC rap banda által vált híressé a cipő még a 80-as évek elején, az USA-ban. Mire meghódította a világot, már a deszkás, és a Hard Core kultúrának is egyik kedvenc viseletévé vált. Fura megjelenése ellenére teljesen sosem tűnt el a piacról, de a 90-es évektől majd egy évtizedig nem igazán volt a köztudatban.
Nike Air Max
A Nike AirMax-je és annak több generációja, bűnözők és focihuligánok, majd graffitisek viseleteként került be a köztudatba a 90’es évek elején. A márka kosaras modelljei hasonló utat jártak be, és népszerűségük a profi kosarasok mellett, a gengszter rappereknek is köszönhető. Az Air MAX-ről régiónkban mindenkinek lakótelepi dílerek vagy hasitasis valutázók jutottak az eszébe. A kosaras modelleket is, főleg röhejesen túlméretezett bőgatyás, rapper álmokat kergető kölykök hordták. Kelet Európában a tradicionális darabok, mint a Dunk vagy az Air Force nem voltak jelen az üzletek polcain. Főleg az aktuális modellek jelentek csak meg az akkori a kínálatban.
Mind az AirMAX-ek, a Dunk, az Air FORCE, a Jordan-ek x-edik generációja napjainkra a női mindennapi divat részeivé váltak. Monokróm fehér vagy fekete verzióik, a nem kizárólag divattal foglalatoskodó hölgyek ruhatárának is részei.
A státusz vagy hovatartozás szimbólumaiként hordott cipők, részei a történelemnek,
megannyi meghatározó szubkultúra, zenei irányzat és sport jelképei.
A státusz vagy hovatartozás szimbólumaiként hordott cipők, részei a történelemnek, megannyi meghatározó szubkultúra, zenei irányzat és sport jelképei. Az említett cipők sikere nem a divat sznobizmus következménye.
A funkcionalitás és a nagyrészt minimalista de mégis kényelmes formák teszik időtállóvá őket. Többnyire unisex sziluettek, amelyek évtizedekig a nőkkel szemben elvárt konzervatív öltözködési szokások miatt nem célozták meg a hölgyvásárlókat. Ezek a csukák a történelem részei, amelyek korszakok szubkultúráit szimbolizálják. Történetük van, amely általában ellentmondásos, de szerethető. A formákhoz társított utcai vagy sport legendák pedig többé teszik őket szimpla ruhadaraboknál.