Barion Pixel

A kaliforniai hangzás születése – amikor a népzene áramot kapott

4BRO

2025.07.31.

15 perc

„Álmodtál már valaha olyan helyről, ahol sosem jártál, ami tán csak a képzeletedben létezik, valahol nagyon messze, melyre ébredéskor csak halványan emlékszel? Amikor azonban ott voltál, ismerted a nyelvet, tudtad merre kell menned. Ilyen volt az 1960-as évek. Sőt, igazából csak ’66 és ’67 eleje. Csak ennyi volt.”

A filmkészítők évtizedek óta próbálják megragadni az 1960-as évek szinte mitikus, nehezen körülírható természetét – azt a vibrálóan színes, mégis illanó korszakot, amely egyszerre testesítette meg a kulturális forradalom ígéretét és a status quo lassú erózióját.

Steven Soderbergh LA noirja, a The Limey járt talán az egyik legközelebb ahhoz, hogy megéreztesse ennek az időszaknak a kettősségét, rámutatva arra a pillanatra, amely sokak szerint az „Amerikai évszázad” végének kezdetét jelentette. Egy mindössze tizennyolc hónapos időablakról beszél, amely optimális pillanata lehetett mindannak, amit utólag korszakosnak nevezünk – és pontosan ezt a sűrített időt kapja el a cikkünk témájául szolgáló Echo in the Canyon című dokumentumfilm. Azonban ahelyett, hogy a hatvanas évek politikai, társadalmi és kulturális változásairól szóló szerteágazó narratívát ismételné, a film egy aprócska földrajzi területre fókuszál: egy Los Angeles felett megbúvó kanyon lakóira és az ott született zenékre. Arra a néhány tucat dalra, amelyek mindössze két év alatt lefektették a folk-rock alapjait, új irányt szabva az amerikai popzene fejlődésének.

Visszhang a kanyonban: a California Sound születése
Ez Andrew Slater első rendezése, ami ne tévesszen meg senkit, hiszen szakmabelivel van dolgunk, akinek zenei pályája meglehetősen széles spektrumot ölel fel. Slater karrierje a zenei újságírás világából indult – a Rolling Stone és a People hasábjain publikált, mielőtt átnyergelt volna a művészek menedzselésére, valamint a produceri munkára. Az iparági ranglétrán felfelé haladva eljutott a Capitol Records főigazgatói posztjáig, ahol meghatározó szerepet játszott a kiadó arculatának megújításában. Olyan előadók debütáló albumai köthetők a nevéhez, mint Fiona Apple (Tidal, 1996) vagy Macy Gray (On How Life Is, 1999).

2007-ben, egy ötéves szerződés közepén, váratlanul kirúgták a Capitol éléről. A kényszerű távozást 15 millió dolláros végkielégítés kísérte, amely – ironikus módon – megteremtette számára a lehetőséget, hogy egy időre maga mögött hagyja az iparágat és vele együtt a vállalati politikát. Slater saját kedvére és szórakoztatására kezdett el dolgozni azon a projekten, amelyből később az Echo in the Canyon született: egy szerelmeslevél a kedvenc zenei korszakához, a hatvanas évek közepének laza, mégis elementáris kaliforniai folk-rock színteréhez.

Andrew Slater

A film a Sunset Strip fölött kanyargó Laurel Canyon legendás zenéjét és hangzásvilágát idézi meg, középpontba állítva a korszak talán legintenzívebb, mégis leginkább illékony pillanatát: az 1965 és 1967 közötti rövid, de robbanásszerűen termékeny időszakot. Ahogy a Maroon 5 frontembere, Adam Levine fogalmazott – „nem annyira egy színtér volt, mint inkább egy táj”.

Echo in the Canyon | Official Trailer

A korszak ikonikus együttesei – a The Byrds, a The Beach Boys, a Buffalo Springfield, a The Mamas and the Papas, valamint olyan művészek, mint Joni Mitchell, Frank Zappa vagy egy bizonyos, hamarosan világhírűvé váló banda, a The Doors – mind ugyanazon a földrajzi helyen találták magukat.

A Laurel Canyon a kreativitás és az együttműködés inkubátorává vált a zenészek új generációja
számára, akik hamarosan kitörölhetetlen nyomot hagynak az amerikai zene történetében.

Joni Mitchell, David Crosby és Eric Clapton – Lauren Canyon. Fotó: Henry Diltz
Graham Nash & Dallas Taylor – Laurel Canyon. Fotó: Henry Diltz
Crosby, Stills & Nash – Laurel Canyon. Fotó: Henry Diltz
Buffalo Springfield – Laurel Canyon. Fotó: Michael Ochs
Mama Cass Elliot – Laurel Canyon. Fotó: Henry Diltz
Jim Morrison / Houdini Estate – Laurel Canyon. Fotó: Michael Ochs

A Laurel Canyon hangzása
Mielőtt belemennénk a kaliforniai csoda napfényben fürdő univerzumába, illik egy tiszteletteljes főhajtást tenni délnek. USA déli államai, városai – New Orleans, Memphis, St. Louis – nemcsak a jazzt, a bluest és a funkot, hanem rock’n’rollt is megszülték. A kaliforniai hatás kétségkívül egy saját hangzás, amit bátran oda lehet tenni a Mississipi-delta zenéi mellé. Van hatásuk egymásra, de más fejlődési utat követett, és meglepő módon több köze van New Yorkhoz, az angolszász népdalokhoz, és igen, a Beatles-hez. A California Sound tehát nem a blues földszagú, fájdalmas sodrása volt, hanem a lehetőségek hangja – annak a hite, hogy a közösségi együttlétekből, a nyitott nappalikból, és a kollektív gitárpengetésből világformáló dalok születhetnek. Laurel Canyon zenéje az amerikai zene horizontjának kitágítása volt: nem a fájdalomból, hanem a közös álmodozásból született.

Jackson Browne is szeves része volt a Laurel Canyon közösségének

„A Laurel Canyon legalább annyira volt gondolkodásmód, mint zenei jelenlét” – mondta Bob Santelli, a Grammy Múzeum ügyvezető igazgatója. „Úgy hiszem, minden a népzene felvillanyozásával kezdődött. Ez a fajta átalakulás soha nem történhetett volna meg New Yorkban: ott az amerikai folkhoz tapadó merevség más irányba tolta az alkotókat – belőlük inkább punkrock arcok lettek.

Roger McGuinn az angol népzenei hagyományok újraértelmezésével a Beatlemánia friss viharában alakította ki a The Byrds csilingelő hangzását – azt a szikrát, amely felrobbantotta a nyugati part folk-rock színterét. Slater szerint azonban két olyan kislemez volt, ami valóban beírta magát a poptörténelembe és rögzítette a hely szellemét:

Ha a kaliforniai hangzást meghatározó lemezekről beszélünk, amelyek
képet festenek erről a helyről a fejedben, akkor azok a The Beach Boys:
Good Vibrations és a The Mamas and the Papas: California Dreamin’.”

The Beach Boys: Good Vibrations

The Mamas and the Papas: California Dreamin’

A szakértők gyakran emlegetik ezt az időszakot a zenei ártatlanság koraként – a nagyüzemi sztárgyárak előtti rövid, tiszta pillanatként, amikor a szupersztárság még nem diktálta a tempót. Frank Zappa így idézte fel a korszak lényegét: „Azt hiszem, ezek a bandák bizonyos értelemben csak a Beatlest utánozták. Látták, milyen szórakoztató az Egy nehéz nap éjszakája, és mindannyian szerettek volna egy bandában lenni, zenélni és utazgatni.”

Zappa hozzátette, hogy a kiadók ekkoriban rendkívül laza kézzel bántak a zenekarokkal. Egyetlen elvárásuk volt: szállítsanak egy slágert, amit kislemezen ki lehet adni. Ami az albumokon történt, az már a zenekarok játszótere volt – kísérletezés, improvizáció, a kreativitás szabad folyamata.

Ebben a szabadságban született meg a korszak egyedülálló légköre: a zenészeknek nem kellett görcsösen megfelelniük iparági elvárásoknak, így a hangsúly áttevődött a mondanivalóra és az önkifejezésre. A stúdiók és nappalik igazi műhelyekké váltak, ahol a hippi közösségi szellem és a profi producerek világa találkozott. Itt lép be a képbe Lou Adler, aki már ekkor meghatározó alak volt: a Sam Cooke-kal és Ray Charles-szal folytatott munkái révén pontosan tudta, hogyan lehet a nyers, közösségi ihletettségű zenét piacképes, ugyanakkor művészileg is értékes formába önteni. (Sam Cookra mi is külün kitértünk ITT.) Adler testesítette meg azt a hidat, amely a régi, déli gyökerű soul és R&B világa, valamint az új, nyugati parti, kísérletező folk-pop között feszült. Nyitottsága és produceri rugalmassága lehetővé tette, hogy a Laurel Canyon alkotói szabadsága stúdiókörnyezetben is kiteljesedjen.

Hank Cicalo, Carole King és Lou Adler. Fotó: Jim McCrary

Lou Adler nem csupán producerként, hanem kreatív katalizátorként is működött. Meglehetősen nyitott és játékos személyiség volt: ha a Beach Boys tagjai úgy érezték, hogy a stúdióban nem elég tengerparti a hangulat, és homokot akartak szórni a zongora alá, hogy érezzék a lábuk alatt a strandot, Adler gondolkodás nélkül beszóratta a stúdió padlóját. Számára a zenei inspiráció mindent felülírt; bármilyen, elsőre őrültnek tűnő ötletre rábólintott, ha az közelebb vitte a zenészeket a varázslatos pillanathoz.

Az anekdoták szerint az első irodája mindössze egy nyilvános telefonfülke volt a Will Rogers State Beach-en. Oda érkeztek a hívások, és onnan intézte a korai megbeszéléseket – mintha már ekkor is a kaliforniai lazaság és a zenei spontaneitás esszenciája övezte volna.

Lou Adler – Laurel Canyon, 1967.
Echo In The Canyon cover

Na, de mi is ez hangzás konkrétan?
Nem véletlen, hogy az Echo in the Canyon plakátján egy 12 húros Rickenbacker gitár díszeleg. Ez a hangszer volt a Laurel Canyon hangzásának alapkőve, az a kristálytiszta, élesen csengő tónus, amely azonnal felismerhetővé tette a korszak zenéjét, mintha egyszerre idézte volna meg az angolszász népdalok líraiságát és a rock’n’roll lendületét.

Roger McGuinn, a The Byrds gitárosának – aki korábban Bob Dylan kísérőzenekarában is játszott – története szerint a Hard Day’s Night megtekintése után döntötte el, hogy neki is kell egy Rickenbacker. A vásznon George Harrison kezében látta meg a hangszert, és úgy érezte, neki is pengetnie kell egyet. Végül nemcsak beszerezte, hanem egyben rá is építette a The Byrds első albumának hangzását.

És itt kezdődött el a kreatív visszhang a két kontinens között. Miután Roger McGuinn és a The Byrds felvette első albumát a jellegzetes Rickenbacker-hangzással – beleértve a „Bells of Rhymney című számot –, George Harrisont a csilingelő 12 húros riffek annyira megihlették, hogy ennek hatására írta meg a Beatles „If I Needed Someone” című dalát, amely nyíltan merített McGuinn gitárjátékából. Ez a röpke időszak a hatvanas évek végén a brit és az amerikai művészek közötti keresztbeporzásról szólt, valamint egy végtelennek tűnő két éves nyárról Los Angelesben.

A Laurel Canyon hangzásának varázsa épp ebben a hibriditásban rejlett: az angolszász népzene költőisége, a rock dinamizmusa és a stúdiókban megengedett kísérletezés szabadsága egyetlen, máig felismerhető hangba sűrűsödött.

The Byrds: Bells of Rhymney

Beatles: If I Needed Someone

Brian Wilson, a Beach Boys kreatív motorja hallja ezt a Beatles számot, és ennek a hatására megalkotja a Pet Sounds albumot. A Beatles Pet Sounds hallatán – amit nem is tagadnak – írják a Sgt. Pepper számait.

Ez volt a Rickenbacker és a Canyon visszhangja, a hang, amit egymásban
keltettek – és amelynek hullámai a mai napig érezhetők a popzenében.

Buffalo Springfield – For What It’s Worth

The Bryds : Turn turn turn

Jefferson Airplane – White Rabbit

Frank Zappa – The Mothers Of Invention – Freak Out!

The Pendletons, akiket „strandfiúk” néven ismersz
A zenekar eredetileg The Pendletons néven alakult a hatvanas évek elején, ami egyértelmű utalás volt a népszerű kockás flaneling márkára, amelyet gyakran viseltek – olyannyira, hogy az első fotóikon is ez volt rajtuk. A név illeszkedett a dél-kaliforniai szörfkultúrához, amelyből kinőttek, és amelynek ők lettek a zenei szócsövei. Az áttörés azonban nem az ő nevük alatt történt. Amíg a fiúk turnéztak, a kiadó – a zenekar tudta vagy beleegyezése nélkül – The Beach Boys néven jelentette meg a „Surfin’ USA”-t. A névváltás váratlan és visszavonhatatlan volt, a „strandfiúk” brandje pedig villámgyorsan berobbant a mainstreambe. Bár sosem voltak igazán kibékülve ezzel az identitással, a név túl gyorsan nőtt túl rajtuk ahhoz, hogy visszatérjenek a Pendletons-korszakhoz. A Beach Boys név velük maradt, de a zenéjük idővel messze túlnőtt azon, amit ez a címke sugallt.

Sokan csak a könnyed nyári slágereikre emlékeznek – a Fun, Fun, Fun, a California Girls vagy a már említett Surfin’ USA egyszerűségére. De Brian Wilson kreatív víziója már korán túlmutatott a homokos partok és napfényes refrének világán. Az 1966-os Pet Sounds című album mérföldkő nemcsak a zenekar életében, hanem az egész popzene történetében.

The Beach Boys: Pet Sounds [Full Album]

Ha létezik dal, amely egyszerre forradalmi, lírai és spirituálisan megrendítő, akkor az a God Only Knows. Ez volt az első popszám, amelynek címében szerepelt az „Isten” szó – nem kis bátorság a hatvanas évek közepén, különösen egy „fiúcsapat” részéről, akik addig a napfényes szörfhimnuszokkal azonosultak. Ugyanakkor nem csupán emiatt mérföldkő: a kompozíció meglepően kifinomult struktúrával, komplex vokálharmóniákkal és letisztult érzelmi intenzitással bír. A dal zenei szerkesztése, Carl Wilson visszafogott, mégis felemelő előadása, valamint az elegáns hangszerelés egyértelműen előrevetítette a popzene felnőtté válását. Paul McCartney azóta is egyik legkedvesebb dalaként tartja számon. Egy újabb szép példa arra a bizonyos keresztbeporzásra.

The Beach Boys: God Only Knows

És ha már forradalom: Good Vibrations. A dal, amely a pszichedelikus pop etalonjává vált, és amelynek megszületéséhez nem kevesebb kellett, mint Brian Wilson mániákus perfekcionizmusa – és 50.000 dollár, ami abban az időben egy teljes stúdióalbum költségvetését is meghaladta. A Good Vibrations a hatvanas évek legdrágább kislemeze lett, és ez nem véletlen.

A Pet Sounds alkotási módszerét is túlszárnyalva Wilson moduláris felvételi technikát alkalmazott: a dal különböző szakaszait több hónapon keresztül három stúdióban rögzítették, minden egyes részletből több variációt készítve, különböző hangzási karakterekkel. Végül a legjobbnak ítélt szekciókat illesztette össze egyetlen koherens művé, amelyre a zenekar utólag énekelte fel a vokálokat. A végeredmény: egy pszichedelikus mestermű, amely minden pillanatában új irányba tágítja a popzene kereteit. Az innovatív hangszerelésben szerepet kaptak dobok, orgona, zongora, harmonika, cselló, különféle gitárok és – talán legemlékezetesebb módon – a theremin, amely az űrhangzású lebegést biztosította. Nem véletlen, hogy a Beach Boys tagjai a Good Vibrations vokálfelvételeit életük legmegerőltetőbb stúdiómunkáiként emlegetik. A dal több mint egy szerzemény: a hatvanas évek kreatív robbanásának egyik legfényesebb szikrája, amely egyszerre mutatja meg Brian Wilson zeneszerzői zsenialitását és a korszak bátor, határokat átlépő szellemiségét.

The Beach Boys a Good Vibrations vokálfelvételei közben. Fotó: Michael Ochs

Canyon kanyarok
A Laurel Canyon nem csupán földrajzi hely volt, hanem atmoszféra, életérzés, kreatív olvasztótégely. Bár a dokumentumfilm az 1965 és 1967 közötti időszakra koncentrál, a Canyon zenei krónikáját több jól elkülöníthető korszakra bonthatjuk. Volt az indulás időszaka, amikor mindenki, aki számított – vagy számítani akart – felkerekedett, és zenekart alapított itt. Ekkor születtek az első ikonikus szerzemények, amelyekben a népzene és a rock első házassága még őszintén, naivan csengett.

Aztán beköszöntött a pszichedélia kora: a korlátok feloldódtak, a tudat módosult, és nemcsak a hangzás lett fülledtebb és kaleidoszkópszerűbb, de az életvitel is. Ez volt a klasszikus „szex, drogok és rock’n’roll” korszaka – jóval azelőtt, hogy a kifejezés közhellyé silányult volna. Noha manapság ezek a kellemesen csengő dallamok már a betűrt inges, borkóstolós kertipartik aláfestő zenéi – de akkoriban a szerzőik meglehetősen nonkonformisták voltak, és elég vad életet éltek.

Michelle Phillips – a The Mamas & the Papas-ból a szexibb lány – kendőzetlen őszinteséggel mesél a dokumentumfilmben saját kalandjairól, köztük zenésztársához, Denny Doherty-hez fűződő a viszonyáról, annak ellenére, hogy épp akkoriban volt férje a másik bandatag, John Phillips. „Nagyon elfoglalt lány voltam” – kommentálja. Szóval nem meglepő, hogy ezek után a nagy szétválások és lecsillapodások korszaka következett.

The Mamas & the Papas: Michelle Phillips, John Phillips, Cass Elliot és Denny Doherty

Egyéb Canyoniták

A Laurel Canyon mágnesként vonzotta a kor zenészeit, producereit, gondolkodóit – sőt: legendáit is. A cikkben már említett Lou Adler nemcsak producerként, hanem kulturális kapuőrként is tevékenykedett: stúdiójában megfordult a Rolling Stones, Frank Sinatra, sőt Ray Charles és a legendás Sam Cooke is, aki a „A Change Is Gonna Come” című dalával gyakorlatilag új nemzeti himnuszt írt Amerikának. Cooke öröksége máig megkerülhetetlen – a számot az Egyesült Államokban szinte mindenki ismeri. Mégis, valami radikálisan új kezdett el rezegni a levegőben, amit ők már nem testesítettek meg.

Mert miközben ezek az óriások még a hagyományos zenei struktúrákban alkottak, addig a Doors, a Love, a Buffalo Springfield vagy épp Frank Zappa már egy másik nyelven szóltak. Egy nyelven, amely széttörte a formát, és amelyben már nem volt biztos kapaszkodó, csak sodrás. A friss hangzás, amely Los Angeles kanyonjaiban született, nem egyszerűen más volt – korszakváltó. Az ikonok hirtelen „old school” szerepbe kerültek, miközben az új generáció a stúdiókban és házibulikban formálta át a popzene DNS-ét. És ha már legendák: a Laurel Canyonban állítólag Houdini is lakott egykor, akinek villáját ma Rick Rubin, a zenei producerfenomén lakja. Rubin, aki a Def Jam alapítójaként a hiphop forradalmától Johnny Cash-reneszánszig szinte minden korszakban meghatározó nyomot hagyott, maga is egy külön fejezetet érdemel a popkultúra krónikájában. Rubin munkásságát külön cikkben elemeztük ITT.

A hely varázsa
Ma már Laurel Canyon Los Angeles egyik legfelkapottabb, legdivatosabb negyede – a zöldbe burkolózó villák, a dizájner butikok és a hírességekkel teli házibulik földrajzi és kulturális díszlete. Ám az 1960-as évek derekán egészen más arcát mutatta: eldugott, csendes menedék volt, ahová azok húzódtak vissza, akik a város nyüzsgésén túl saját hangjukat, közösségüket, értelmüket keresték. A korszak háttérzaja – a hidegháborús fenyegetettség, a vietnámi háború árnyéka, a polgárjogi mozgalmak feszültsége, a szegregáció elleni küzdelem, a Kennedy-gyilkosságok traumája és a Manson-család rémtettei – mind olyan társadalmi nyugtalanságot teremtettek, amelyre a Laurel Canyon zenészei egy sajátos válaszreakcióval feleltek: dalokkal. Nem pusztán szórakoztatni akartak – hittek abban, hogy a zene világformáló erő lehet.

Mick Jagger – Laurel Canyon. Fotó: Terry O’Neill

Sokan közülük, visszatekintve, naivnak tartják ezt a meggyőződést, de az akkor megélt idealizmus őszinte volt. Egyesek számára ez szinte vallási élményt jelentett – egy újfajta szellemi ébredést, amelyben a dalszövegek és a harmóniák egy jobb világ ígéretét hordozták. A hippi ethosz, a béke, szeretet és tudattágítás szentháromsága nemcsak mozgalom volt, hanem életforma, amelynek Laurel Canyon szolgált szentélyként.

Frank Zappa – aki mindig kívülállóként, csípős iróniával figyelte a társadalmi áramlatokat – fogalmazta meg az egyik legmaradandóbb kritikát a kor konformizmusáról. Ahogy ő mondta: „Ha végül egy unalmas, nyomorult életet élsz, mert arra hallgattál, amit anyád, apád vagy valaki a tévében mondott, akkor meg is érdemled a sorsod.”

A forradalom a zenében mindig izgalmasabb, mint a politikában. Meglepően békés hangzása ellenére a Canyon Sound nagyon is tudatos zene volt.
A filmet teljes egészében ITT tudjátok megtekinteni!

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Középső ujj a zeneiparnak, pozitív jövőkép a fiataloknak: 45 éves a Dischord kiadó

Afrobeat forradalom – Fela Kuti a zene égő fáklyája

A fekete két árnyalata: Vörös és kék, avagy Bloods & Crips

A francia hiphop története

Progresszió barokk köntösben – a Whiter Shade of Pale hatása

Méltó utak az azték piramishoz: Mulató Aztékok interjú