Príma kis hatrészes sorozatra bukkantunk a Disney+ streaming csatornán, amit mindenképp szeretnénk a figyelmetekbe ajánlani. A „Light & Magic” minden mozirajongó számára érdekes és izgalmas perceket ígér, geek-eknek és Star Wars rajongóknak pedig egyenesen kötelező darab.
Ha egy moziteremből kilépve valaha is eltöprengtél azon, hogy mégis, hogy a bánatba vettek filmre egy-egy jelenetet még egy messzi-messzi galaxisban, khm… mármint korban, amikor a számítógépes speciális effektek még a kanyarban sem voltak, akkor máris adjuk a választ: Industrial Light & Magic Company. Ezt a céget még George Lucas hívta életre, az első Csillagok Háborúja filmjéhez és a kezdetekben makettekkel és bábokkal oldották meg azt, amit ma a Green box előtt rögzítve CGI utómunkával készítenek tehetséges programozók.
George Lucas egy interjú kapcsán arra a kérdésre, hogy Mi a filmkészítés titka? – egy szóval felelt: a kitartás. Ha feladod, vagy meginogsz, nincs esélyed. Kitartónak kell lenni még a leglehetetlenebb körülmények között is. Különösen akkor, ha olyasvalamit csinálsz, amit előtted még senki.
A mai mozifilmek látványvilága sehol sem tartana a Star Wars innovatív alkotói nélkül
Történetünk kezdete 1975-ig nyúlik vissza, amikor is George Lucas elkezdett dolgozni a híres űrbéli eposzának első epizódján. A rendező ugyanis hamar szembesült azzal, hogy a rendelkezésre álló technológiával képtelenség filmvászonra vinni azt az epikus kalandot, amit megálmodott. A zseniális direktor ekkor alapította meg a bevezetőben említett speciális effekt vállalatot, amelyet mostantól rövidítve, csak leánykori nevén ILM-nek fogunk hívni. Nem akarunk belemenni a részletekbe, hiszen magát az izgalmas történetet nem akarjuk spoilerezni, de egy nevet mindenképp meg kell említenünk: John Dykstra (úgy tudjuk nem leszármazottja a Witcher III világában szereplő Sigismund Dijktstrának). Ő volt az egyik géniusz a csapatban, aki komplett távirányított kamerarendszereket talált ki, hogy filmkockákra kerülhessen az összes látványos vízió, ami George Lucas fejéből kipattant. De természetesen Dennis Muren és Phil Tippett említése mellett sem mehetünk el a projekt kapcsán.

Az E.T.-től az Indiana Jones-on át, a Jurassic Parkig. És persze a Karib-tengeren kalózkodó Johnny Depp-ig
Nem szoktunk cikkeinkben spórolni a karakterekkel, de most mégsem megyünk bele abba, hogy mennyi ikonikus filmjelenet fűződik a közel fél évszázada alapított ILM Ltd. alkotóinak munkásságához, hiszen éppen azért ajánljuk ezt a sorozatot, hogy akit érdekel a téma, az ragadjon távkapcsolót és pattintsa be a Light & Magic sorozatot a megnézendők listájára. George Lucas egyik mondata a filmből azért idekívánkozik: „Az egész Star Wars költségvetése annyi volt, mint a mai mozifilmekben egyetlen egy snitté.”
A filmek kvintesszenciája a speciális effektek. Ezek adják a varázst, ami miatt az emberek
moziba mennek. Mert ott olyasmit láthatnak, amit sehol máshol. – George Lucas
Hype-ból nosztalgia
Bár sokunkhoz hasonlóan nem az Egybesült Állatokban éltem, ahol szinte egyházat teremtettek már a Csillagok Háborúja köré, azért elmesélem a saját megélésemet, a vasfüggönyöm innenről, ami szerintem sok hozzám hasonló magyar rajongót felültet majd a nosztalgiavonatra:
Első felvonás
Általános iskolás voltam midőn az akkor még elsőnek hitt epizód befutott a honi mozikba és az osztályban a többi srác, aki már látta, másról sem beszélt, mint Luk Szájvókerről meg Hang Szóróról. Anyut azonban hiába kérleltem, hogy nézzük meg, úgy vélte a plakátja alapján, hogy ez egy horrorfilm, ami nem nekem való. Kihasználva, hogy a szüleim elváltak, apámnak azt kamuztam, hogy anyu megengedte, hogy megnézzük és egy hétvégén el is rángattam magammal a moziba. Furmányosságomnak hála végre valahára megértettem, hogy miért rajonganak annyira a többiek. Ezek után kedvenc űrhajós Szünidei Matinés sorozatom, amelyben alufóliába csomagolt kartonpapír robotok meg röhejes papírmasé űrhajók voltak, többé már cseppet sem voltak érdekesek.

Második felvonás
A Budapesti Nemzetközi Vásáron (BNV) volt egy amerikai játékgyártó standja, ahol műanyag Star Wars figurákat is lehetett kapni közel fél havi átlagfizetésért. A szokásos nyervogó hisztizés ezúttal azonban bevált és kaptam pár figurát, amitől baromi menő lettem a suliban.
Sokat játszottam velük és még a dobozukat is féltve őriztem, míg gyermekeim néhány évtizeddel később le nem könyörögték azokat a polcról. Vontam egyet a vállamon, így az akkorra már csak porfogóként funkcionáló figurákat nekik adtam. Kölyök kutyánk azonban később egy délutáni unatkozás során elcsórta őket tőlük és egyenként miszlikbe rágta mindet az utolsó lézerkardig. Akkor még nem kaptam ezen agyvérzést, hiszen mégiscsak felnőtt volnék, később azonban, amikor az E-Bayen véletlenül megláttam, hogy aranyárban kereskednek az eredeti példányokkal a rajongók, az agyf@sz azért kerülgetett rendesen.
Távkapcsolóra fel
Lawrence Kasdan, Oscar díjra jelölt filmrendező munkáját dícséri a rövid hatrészes sorozat, amely elmeséli az Industrial Light & Magic közel ötvenéves sztoriját, melyben a fény nem csupán a képernyőn jelenik meg, hanem emberek életében is, az ILM zsenialitásának hála. A varázslat pedig maga az innováció, ami ennél a cégnél a művészetben és a tudományban egyaránt megvalósul. Kutúránk szerves része, és az is marad sokáig.