Ne legyél eredeti a Facebookon! Nem éri meg. A legnézettebb tartalmakat majdnem mindig lopták valahonnan. Ez derült ki az idei év első, a Facebook által kiadott statisztikákból. A top húszba bekerült posztok közül összesen négy bír eredeti tartalommal.
Az anyag az Egyesült Államokat vizsgálta, de ne legyenek illúzióink. Magyarország is hasonló módon működik. Az igazán gonosz ebben, hogy sokszor az eredeti tartalomgyártó nem kap figyelmet, az igazi sikert egy nagyobb nézettséggel és eléréssel rendelkező tartalom(lopkodó)-gyártó húzza be.
A Facebooknak az most a törekvése, hogy bebizonyítsa, miszerint a legtöbb felhasználó nem lát rendszeresen megosztó, vagy fake news információkat a hírcsatornáiban. Kuc-kuc. A szakértők részéről ez széleskörű kritikát kapott, az adatok több új kérdést vetettek fel, és nem adtak érdemleges válaszokat, miért nem mutatják meg honnan indulnak el a fake news források.
A cenzúrázó robot programok ügyesen kikerülhetőek, ha bizonyos szavakat körülírsz, vagy nem
használsz a gyűlöletbeszédedben vagy egyéb manipulációnak szánt reklámszövegedben.
Ellenben azt megtudtuk, hogy legtöbben csak reposztolnak.
Copy paste-szellemeskedés – megosztás-generálás
Kasza Tibi changed copy paste my life.
Tibi volt az első, aki nyíltan kimondta, hogy neki évekig semmi saját ötlete nem volt, csak egyszerűen mindennap reposztolt valamit, amit látott, amit épp elért.
Ez a golyószóró taktika bejött neki. Úgy mondott mindent, hogy nem mondott semmit. De az emberek nem is várnak mást, mint egy édi cicás videót a reggeli kávé mellé.
A legtöbb poszt nem meglepő helyekről származik: a Reddit, a Quora vagy a Twitter mind népszerű forrás.
Idén a legnézettebb poszt a „What are the first 3 words you see? Whether this is your reality or not, this is certainly interesting” játéka volt.
Az úgynevezett nézz rá a betűkre és az első három szó meghatározza a valóságod jellegű bugyutaságot már több mint 81 millióan látták. Ez nem bánt senkit, egy muszlim, egy katolikus pap is ugyanúgy megosztja, mint egy babakelengye bolt. És ez is történik, mivel senkinek nincs semmi mondanivalója, de szeretné fenntartani az oldala felé irányuló figyelmet. Mindennap reposztol valami vizuális salátát.
A rapneved Lil’, és tedd hozzá, amit utoljára ettél, egybeolvasva! Írd be tesám kommentbe, ez annyira vicces! Valójában ez az, amit csinálunk a neten.
A számok nem hazudnak. A Facebook erre egyébként büszke, mert szeretne a nem megosztó „hírek” forrása lenni, és valahogy kiverekedni abból a súlyos tényből, hogy politikai manipulációkhoz és fake news terjesztésre használják.
Ne feledjük, hogy a 2016-os orosz kémtevékenységek már történelmi tények, a titkosszolgálatuk Trump felé tolta a mérleg nyelvét. Ugyanazok a közösségépítő taktikák, amelyek lehetővé tették az orosz beavatkozást a „Fészen”, továbbra is hatékonyak. Ez azért probléma, mert egyelőre nem tudta a platform azt megoldani, amivel elvileg a legtöbbet kéne foglalkoznia.
A másik gond, hogy az anyukád, apukád is megjelent az oldalon, és ők mindent elhisznek, és ténynek vesznek. A fake news-gyártók, politikai spin doktorok megkeresik a veteránok, öregek, mammerek egyéb kis és nagy csoportjait és oda szórják be a hergelő infókat. Mami dühösen rettegve megosztja, figyelmeztet téged, vigyázz kis unokám, jönnek a… (itt illessze be mindenki, amitől fél, migráns, vírus, néger, komcsi, náci, árvíz stb.). Így jut el mindenhova a trash és a fake news.
Egyébiránt megtudhatjuk az adatokból például, hogy a legtöbbször megosztott domain az oldalon a YouTube. Ebből persze nem derül ki, hogy Coviddal kapcsolatos, a járványt tagadó YouTube-videók elsőszámú terjesztő helye is a Facebook.
2021 legnézettebb Facebook-posztjait ITT lehet csekkolni.
Van egy vegán hentesboltod, ezoterikus fagyizód, esetleg kutyatenyésztéssel és napi politikával foglalkozol egyszerre? Netán laposföldhívő vagy és fodrászatod is van? Nem baj, ezek segítségével mindegyik oldaladon népszerű semmiket rakhatsz ki. Neked ez aranybánya lesz. Mi a 4bro-nál azért megpróbálunk eredeti tartalmakat létrehozni. Ez egy másik út, de járható.