Barion Pixel

O. G., eredeti és gengszter

Benedek Csanád

2021.10.22.

12 perc

Ez az OG, vagyis nagy öreg, eredeti fazon: Estevan Oriol, mexikói származású amerikai fotós és videóklip-rendező. Mr. Los Angelesnek is lehetne hívni, annyira összefonódik a város elmúlt negyven évével. Sok videóklipről, általad is látott fotóról nem is tudod, hogy ez bizony az ő munkája.
A legkeresettebb munkáiról szóló könyvek: LA Woman, LA Portraits, And This Is Los Angeles. Oriol kiterjedt portfóliója szembeállítja az LA-kultúra elbűvölő és sötétebb síkjait, a csillogó kocsikat, és a betört ablakokat.

Bejutott a híres sportolók, művészek, zenészek világába, viszont az akkor még ismeretlen chicano-kultúra, tetováló stílus, jelképrendszer és az utcai bandák életmódját is bemutatja. Ő a főszereplője a Netflix 2020-as LA Originals című dokumentumfilmjének is.

Színek.
Mindig berzenkedek, amikor egy adott XY, szemellenzős, fekete arc (aki legalább akkora rasszista, mint a KKK a másik oldalon), vagy egy szódabikarbóna, fehérkenyér bölcsész nem tudja, vagy elhallgatja, elkummantja, hogy a hiphopkultúra kialakulásában milyen sok fehér srác volt. És még milyen sok latin. Ez nem egy Panton színskála cikk lesz, de eleve a graffiti ősatyja, Seen is latino. Zenei vonalon ott van példának okáért Rammellzee, és lehetne sorolni. Ha már Rammelzee, akkor meg kell említeni a szintén latino B-Realt, aki tőle vette a fejhangon való furcsa rappelési módot. A Cypress Hill egy nagyobb baráti kört is magába foglalt. Ez volt a Soul Assassins. Itt olyan emberek fordultak meg, mint az azóta szuperproducerré váló Alchemist vagy Mark Machado, ismertebb nevén Mr. Cartoon, aki amúgy a Cypress Hill logóját is tervezte, és főhősünk Estevan Oriol fotós és mindenes.

Estevant, ha egy szóban le kéne írnom, az lenne, hogy magánzó. Az a fajta ember, aki embert nem öl, de ha kell, segít neked elásni. Karakterét leginkább Rakétához hasonlíthatnám az Isten városa című filmből, aki szintén fotós lett a történetben.

Egy jobb sorsa érdemes srác, aki olyan környéken nőtt fel, ahol az a lázadás és a normaszegő viselkedés, ha nem leszel bandatag, drogdíler vagy strici. Itt nem az a kérdés, hogy Yale vagy Harward öregdiák leszel, hanem hogy Crips vagy Bloods OG tag. Ha túléled persze. Ha a lovaspólón eltalál egy labda, az is tud fájni, de ha szitává lő egy keresztbe álló szemű bandatag, mert rosszkor vagy rossz helyen, az talán jobban. A gyors halál nem nagy életcél. A gyors élet megigézi ezeket a városi gettógyerekeket, mert semmit nem kapnak a társadalomtól, csak amit maguk elvesznek.

Az apa
Utca, névtelenség, társadalmi mozgalmak.

Ha ez egy hollywoodi film forgatókönyve lenne, a történet arról szólna, hogy Estevan kitört a gettóból. De ez egy dokumentarista cikk, és az az igazság, hogy az igazi hős az Estevan padréja. Ő az, aki kitört. Eriberto Oriol, az apa, aki szintén fotózott. Az öregebb Oriolt nem a dizájn meg lifestyle fotó, hanem az igazi élet érdekelte, Los Angeles titkos élete, amiről nem akartak beszélni. A hajléktalanok, a szociális háló alatt élők, a szubkultúrák. Ő még abból az időből származott, amikor a rendőrök simán elvették tőled a kamerát, és meg is vertek. Eriberto egy időben komolyan azon gondolkozott abbahagyja a fotózást, mert annyiszor vették el tőle a kameráját és „nevelték rendre” a rend őrei. Ma, amikor mindenki egy kis fotóstúdióval és világmédiával a zsebében mászkál, el se tudjuk képzelni, milyen hatalma volt egy fotónak. Bizonyíték, hogy itt voltunk, léteztünk. Léteztünk, pedig nem akartak látni minket.

A fiú
Haverok, buli, ganja.

A chico útja azért nem volt ilyen egyenes. A sport és a zene érdekelte, na meg a buli. Pályafutását kidobóként kezdte hiphop kluboknál, majd a Cypress Hill és a House of Pain turnémenedzsere lett. Ez azért nem egy klasszikus road-munka. Valójában mindkét csapat a „gonosz démon” rabszolgája volt és fogyasztott a „sátán salátájából”. Estevan egyik feladata volt a kellő minőségű és mennyiségű fű beszerzése. Fontos, hogy megértsd, ez nem a mostani laza, könnyű drogokat legalizáló angyalok városa, ez egy keményebb, gonoszabb LA. A fotózás úgy jött az életébe, hogy rendesen, szó szerint a kezébe nyomta az apja a gépet, szinte kényszerítve, ha utazol, legalább vidd magaddal.

PHD in Photography
Az oktatás a fater részéről öt percet vett igénybe. Pár alap dolog és egy alap mondat.

This is your PHD in photography: Push Here Dummy” –idézi fel Estevan.

Ezekben az időkben szinte csak unalomból kezdte el dokumentálni az életét. Ez szép lassan a fotózás iránti szenvedélyévé fejlődött ki. Persze az sem mindegy, kikkel utazgatsz. Kezdődött a Soul Assassin körével, Cypress Hill, House of pain, Funkdoobiest. Majd Dr. Dre, Snoop, Eminem, Xzibit, Dj Quick, és fel lehetne sorolni a fél west coast-ligát. Estevan Oriol ma már egy professzionális fotós, rendező, és a lényeg: városi életmóddal foglalkozó kultúra megőrző. Ahogy a „New York szeme” cikkünkben írtuk, ha Ricky Powell felelős azért, hogy az east coast hiphop képileg jól van dokumentálva, Oriol felelős a nyugati partért.

Method Man
Snoop Dogg
Eminem
Snoop Dogg, B-Real, Dr. Dre, Aaz, Nate Dogg

Soul brotha nr.1
Valójában ez a cikk Mark Machadóról, ismertebb nevén Mr. Cartoon, is szólhatna, akit Oriolhoz életfogytig tartó barátság fűz. Ahol ott volt az egyik, ott volt a másik is.

Cartoon először graffitis volt, majd tetoválóművész lett. A harmadik hobbija a lowrider autók festése. Amúgy, ha ez nem lenne elég, a „Fineline Style” minimalista tetoválóművészeti stílus elterjesztése is részben a nevéhez kapcsolódik. Ez a csak egy színnel operáló, egyszerű vonalvezetéssel dolgozó stílus, amit a börtönökben fejlesztettek ki. Miért említem ilyen részletességgel ezt a spant? Azért mert körülbelül neki köszönhető, hogy tetovált a fél amerikai zeneipar. Egy Cartoon-tetoválás, az egy brand. A kezei alatt volt Kobe Bryant, Dr. Dre, 50 Cent, Eminem, Method Man, Xzibit, Prodigy, DJ Premier, Travis Barker, Justin Timberlake, Beyoncé, Danny Trejo (még szép), valamint Snoop Dogg.
A lista itt is végtelen.

Mr. Cartoon és Oriol

Machado csak úgy mellesleg tervezőgrafikus is. Ő tervezte a Cypress Hill és az Eminem’s Shady Records logóját. Barátjával, Estevan Oriollal együtt, ők a Joker Brand Clothing tulajdonosai is. Természetesen Mr. Cartoon is Soul Assassins-tag.

A low life-tól a lowriderekig
Ez a két ember liftezett a fel- és az alvilág között. Értem ezalatt a periférián élőket, nem a maffiát. Egyfelől bejáratosak voltak a legfelkapottabb sztárok villáiba is, de nem vesztették el a kapcsolatot az utcával. Sokáig a Soul Assassins stúdió is a Skid Row, a Los Angeles-i hajléktalan és drogos gettó szélén volt.

A képeiken szerepelő arcokhoz te nem tudsz csak úgy odamenni, hogy „Hé, haver, most lekaplak, pózolj
kicsit, jól fog kinézni a portfoliómba!” A bandatagok azért engedték közel őket, mert részben
Mr. Cartoon tetoválta őket, részben szerencsés sortársukként kezelték Estevant.

Sokan, akik streetfotográfiát készítenek, egyfajta nyomorpornót visznek. Odamegyek a sötét helyen élő szerencsétlen sorstársaimhoz, és elviszem a meleg, világos helyen lévő fehér galériákba képeiket. Hadd borzongjunk kicsit! Ez a fajta katasztrófaturistákodás nem Oriol világa. Ő a crack-függő, csöves haverja mellett akkor is kitartott, amikor az tényleg a halál küszöbén állt. És vannak csodák, mert ez a barát végül vissza tudott jönni a pokol tornácáról.

La raza, a chicano kultúra
A chicano címkét néha felcserélhetően használják a mexikói-amerikai kifejezéssel, bár a kifejezéseknek eltérő jelentése van. Míg a mexikói-amerikai identitás azért jelent meg, hogy ösztönözze a fehér-amerikai társadalomba való beolvadást, és elválassza a közösséget az afroamerikaik politikai harcaitól, nehogy már összefogjanak. Amerikában szintén van beolvasztás, Charlie Sheen igazi neve Carlos Estevez. Jobb lehetőségei voltak Charlie-ként. De a chicanók nem Charlie-k, hanem Carlosok.

A chicano identitás megjelent az asszimilációellenes fiatalok körében, akik a latino szubkultúrához tartoztak, ők ezt a kifejezést átfordították, büszkén vállalták.
(A chicano, chicana korábban rasszista szitokszó volt). Ez az USA-ban élő mexikóiak a chicanók azért is leegyszerűsítés, mert egy: mi van az indiánokkal, majákkal stb., és mert ők mindig is ott voltak. Elég csak a város neveket végig megnézni: Los Angeles, San Diego, San Antonio, El Paso, Frisco – ezek sehogy sem angol alapítású városok. Milyen érzés úgy másodrendű állampolgárként élni, amikor tudod, hogy a dédnagyapád nagyapja is itt élt?

Ez valójában nem bevándorló, hanem bennszülött etnikai szolidaritás és büszkeség. Ennek a kultúrkörnek megvan a maga stílusa, jelképrendszere. Amit mi sokszor a hiphophoz sorolunk, az bizony chicano kultúra.

Kezdjük a banda kézjelekkel! Ma már minden tinilány gang sign-okat dobál az instaképein, anélkül, hogy ez bármit jelentene. Maguk a feketék is a latinoktól vették át ezeket. A másik az öltözködés egy része. A kockás ingek, a vasalt khaki nadrággal, a Nike Cortez és a bandana, vagyis a kendő, szintén átvétel a chicanóktól.
A harmadik a tetoválások elburjánzása, a teljes felsőtest szétvarrása, szintén innen jön. A negyedik a lowrider autók építése.

Lehetne ezt még sorolni, csak pár kulturális jelkép, ami a chicanóktól került át a hiphop közegbe, onnan pedig a szélesebb közönség elé. Oriol például klipeket is rendezett.

Ezek a lowrider autók azért kerülnek be ezekbe a klipekbe, mert jól néznek ki, de ezeket
elsősorban a chicanók kezdték el építgetni. Nincs olyan fekete rapper, aki tagadná ezt.

Estevan Oriol akkor kezdte ezt a világot fotózni, amikor a legtöbb ember nem mert bemenni ezekbe a negyedekbe. Cartoon rajzai, tetkói, és a képek szintén erről a világról beszélnek.

Ma már ezek Los Angeles büszkeségei. Japánban, Németországban is vannak lowriderek, ez nemzetközi lett, mint ahogy a zene is. De a nyolcvanas években ez még egy önmagát kereső, ezért önigazolásként erős jelképrendszert építő a chicanok kultúrája.

Ahogy Kid Frost is mondja ebben a számában. Ez nem neked készült, ez a közösségnek, maguknak, hogy ne felejtsük el, kik is ők. This is not for you, this is for the raza.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Mit keres egy idegen a lakásodban, miközben meztelenül mászkálsz?

Metálzenekarokat és horrorfilmeket inspiráltak Zdzisław Beksiński elátkozott világai

Harmonikus tökéletlenség 35mm-en: Seb Zanella-portré

Elitpalántából lett a New York-i utcai művészkultúra legnagyobb ikonja Dash Snow

Joan Cornellà halálos mosolya