Néha még a rosszfiúk is felnőnek. A Black Flys-sztori.

4BRO

2023.02.22.

7 perc

Manapság különösen sokat találkozhatunk a 90-es éveket dicsőítő hangokkal, ami a píszí és egyéb ideológiák kereszttüzében valahol érthető is, lévén nosztalgiával tekintünk vissza egy őszintébb, mégis sok esetben nyersebb, vadabb korszakra. Ennek a korszellemnek az egyik emblematikus brandje a Black Flys, ami 1991-ben a virágzó nyugati parti kultúra közepette született. Mottójuk: Sun, Skate & Surf.

Szörfösök napszemüvege
Az internet kezdeti időszakában a szörfösök online fórumokon a megfelelő szemvédelem hiányáról folytattak diskurzust. Az egyik ilyen beszélgetésnek részese volt többek között a Newport Beach-i Dan Flecky is – Black Flys alapító.

Az eszmecsere elsődlegesen arról folyt, hogy miért nincs olyan napszemüveg, amit a tengeren való aktív sportolás közben is lehet viselni. A piacon kapható modellek egyfelől túl lazák voltak, hogy a helyükön maradjanak, másrészről sósvizet és párát is kapott a lencse, így bár megvédték viselőjét a napfénytől, látni mégsem lehetett benne rendesen.
Mondjuk azóta sem terjedt el a napszemüvegben való szörfözés – a szerk.


Mindenesetre a felismerés több céget is megihletett és hirtelen mindenki ezt a hullámot akarta meglovagolni. Köztük a Stüssy és az Arnette is. Ez idő tájt Flecky visszavonult a profi szörfözéstől, és szörfruházati gyártók pólóit szitázta.
Jack A. Martinez kézzel festette a szörfdeszkákat, majd amikor valaki az Ocean Pacific-től erről tudomást szerzett, felvette őt tervezőnek. „De nem akart főnököt” – mondja Flecky. Így hát a régi szörfös cimborák körbepillantottak az iparágban, és meglátták benne a lehetőséget.

„Az Oakley megragadt a blade dizájnnál. Egyetlen szörfös sem viselte őket” – magyarázza Martinez.
„A Ray-Ban klasszikus volt. De mi valami mást akartunk csinálni.”

A napszemüveg eladások fellendülése és a snowboardozás robbanásszerű növekedése miatt nem is lehetett volna jobb az időzítés. A verseny azonban kemény volt. Az újoncok, többségük Dél-Kaliforniából a nagy márkák uralta 2.5 milliárd dolláros piac leeső morzsáiért küzdöttek egymással.

Egy jól megválasztott név viszont előnyt jelenthet. Jeff Yokoyama, aki a Maui & Sons, a Modern Amusement és a Generic Youth márkákat hozta létre, valami vad dolgot javasolt. „Kinek van a legőrültebb szeme? A legyeknek elég őrült szemeik vannak” – Innen jött a név, emlékszik vissza Martinez.
A koncepció kapcsán pedig úgy döntöttek, hogy az 50-es és 60-as évek stílusának humoros újraélesztésével célozzák meg a fiatal vásárlókat. Először azonban hat hónapon át Black Flys matricákkal árasztották el az utcákat és a tengerparti helyeket. Az akció lebonyolításával egy régi haverjukat bízták meg, aki az Államok szinte minden tengepartján szörfözött, így határtalan kapcsolatokkal bírt. Mire a napszemüvegek a boltokba kerültek, a gyerekek már készen álltak.

Az új termékcsalád 1991-ben debütált a szörf- és síboltokban, majd hamarosan felkeltette a buyerek figyelmét a Sunglass Hut nemzeti üzletláncnál.
Ha volt pillanat, amikor a Black Flys-os srácok komoly elismerést vívhattak volna ki, ez volt az. Ők ehelyett őrült ruhában érkeztek a floridai központba, ahol indításképp telematricázták a liftet és az épület környékét. Végülis, ők erről ismertek – kommentálta a történteket Amy Hauk buyer.

Marketing stratégiájuk persze nem merült ki holmi gerilla módszerekben. A szex, drogok és rock’n’roll X-sportokkal megspékelve adta a fő csapásirányt, és kétség kívűl ebben nagyot domborítottak akkoriban. Reklámjaikban meztelen nőket, vad partikat, átszúrt testrészeket mutattak be, annak ellenére, hogy a dühös bolttulajdonosok egyre nagyobb számban mondták le a rendeléseket. Majd mindezek tetejébe a Huntington Beach-i rendőrség letartóztatott egy Black Flys által szponzorált snowboardost, mert marihuánát termesztett a lakásában, a cég bejelentette, hogy továbbra is támogatja a feltételezett bűnözőt.

„Mi vagyunk a fiatal szörfpunkok” – feldühítjük az embereket.

A hype és a dizájn eme keveréke sok esetben jót tesz az üzletnek. Egy San Fernando Valley-i boltban egy eladó azt mondta, hogy minden gyerek Black Flys-t akar.
Az első évben a cég mindössze 70 000 dollárt keresett. 1995-ben 5 millió dollárt; 1998-ra a vállalat bevétele 11,9 millió dolláron tetőzött.

Nehéz fenttartani a rosszfiú imidzset, mikor kiskorúaknak árulsz napszemüveget.

„Az emberek azt hiszik, hogy nem tudsz úgy irányítani egy céget, ahogy akarod, pedig megteheted.”

Martinez és Flecky mindig is tartották magukat a prioritásokhoz, azokon a napokon, amikor nagyok a hullámok, bezárják az üzletet és a tengerpartra indulnak. Vagy a találkozók ütemezése a Fidzsi-szigetekre és Cabo-ra tett kirándulások köré összpontosulnak.

A cég pólókat, sapkákat, hátizsákokat, sőt még snowboardokat is gyártott. Ingyenes havi magazinja, a Hot Lava kávéházakban és éjszakai klubokban jelent meg. Fly TV néven stilizált videók sora készült, szigorúan Triple-X minősítéssel. A Flys Girls női vonalat 1993-ban vezették be. A House of Flys butikok olyan helyeken kínálták a márkát, mint Costa Mesa, Mexikóváros, Amszterdam, Tokió és Rio de Janeiro. 2001-re 13 ilyen butik működött szerte a világban.

Ahogy a márka hírneve Orange County-n túl is kezdett elterjedni, egyre több híresség szeretett volna találkozni ezekkel a szörfös Jay Gatsbykkel. Az egykori NBA-sztár és partiarc Dennis Rodman meghívta őket Newport Beach-i házába. Dexter Holland és a The Offspring punkbanda rendszeres látogatója volt a Black Flys főhadiszállásának. A Los Angeles-i székhelyű pornósztárok, Jenna Jameson és Candy Apples pedig a céges bulikban vették ki a részüket. A lista szinte végeláthatatlan: Ice-T, U2, Cypress Hill, deszkások közül Christian Fletcher, Steve Olson, Tony Alva, Omar Hassan, a néhai Jay Adams, stb. A szörfösök felsorolására még kísérletet sem teszek.

A siker új Mercedeseket és Land Cruisereket hozott ugyan a cég parkolójába, de nincsenek illúzióik az olyan nehézsúlyúakkal való küzdelemben, mint példának okáért az Oakley. Az mindenesetre elvitathatatlan érdemük, hogy napszemüveg fronton a Black Flys az underground életstílust kihozta a napfénybe.

Nem számít, hogy deszkázol, szörfözöl, fekszel a tengerparton vagy éjszakai klubokban jársz, a kaliforniai kultúra mindig jobban néz ki a Black Fly lencséken keresztül.

A cég az idők során a retro stílusú napszemüvegek és a vad bulik szinonímájává vált. Az 1990-es évek közepére az éves eladások standardan 10 millió dollár fölé emelkedtek. A Black Flyst kirúgták egy 1998-as szakmai kiállításról, amikor Martinez összeveszett egy korábbi alkalmazottjával. Innen indult a lejtmenet. Az évek óta tartó csökkenő eladások után a recesszió súlyosan érintette a céget, mondta Martinez. Így eladta a Carrozzeria-nak, a Black Flys japán székhelyű ázsiai forgalmazójának.

„Szörnyű lenne, ha a Black Flys nem lenne kapható az amerikai üzletekben, mert ez a kaliforniai kultúra szerves része” – mondta Martinez, aki még mindig a Black Flys-szal dolgozik a kreatív osztályon, miközben elindította a Backward Circle Bike Co.-t.

A Black Flys a mai napig nagyon büszke napszemüvegei minőségére. Nem találsz műanyag zsanérokat, amelyek csökkentik a költségeket, vagy gagyi lencséket, amelyek egy fillért is megtakarítanának. Minden keretünk kiváló minőségű anyagokból készül, lencséink túlmutatnak az UV szabványokon. Stílusuk megalkuvást nem ismer, vonzerejük pedig érezhető, ha egy Black Flys-t viselsz.

Az utóbbi években a Black Flys várakozásai szerint alig éri el az 1 millió dolláros eladási célt. A cég azt tervezi, hogy jövőre új marketing stratégiát mutat be és új ügyfeleket céloz meg, de részleteket nem kívántak nyilvánosságra hozni. 10 év alatt Brimer és Hokama célja, hogy a Black Flys-t 20 millió dolláros céggé alakítsa.
Hokama elmondása szerint az emberek gyakran telefonálnak, hogy a márkáról áradozzanak, vagy Martinezt és Fleckyt kérjék. Azt mondja, elképesztő, hogy az emberek mennyire képesek azonosulni a céggel.

“Dude man! Black Flys till I die! Where are my old Fly No. 5s?”

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Thierry Mugler a divatvilág fura ura

A lázadás kultúrájának cipői a női divatban

Dapper Dan, aki egymaga felkoppintotta a divatot

Modok és mopedek: a divatos lázadás nagymesterei

Pachuco, cholo, chicano és a bő nadrág igaz története

A hiphop fejek kedvence, avagy a Kangol és a hiphop összeborulása