Manapság különösen sokat találkozhatunk a 90-es éveket dicsőítő hangokkal, ami a píszí és egyéb ideológiák kereszttüzében valahol érthető is, lévén nosztalgiával tekintünk vissza egy őszintébb, mégis sok esetben nyersebb, vadabb korszakra. Ennek a korszellemnek az egyik emblematikus brandje a Black Flys, ami 1991-ben a virágzó nyugati parti kultúra közepette született. Mottójuk: Sun, Skate & Surf.
Szörfösök napszemüvege
Az internet kezdeti időszakában a szörfösök online fórumokon a megfelelő szemvédelem hiányáról folytattak diskurzust. Az egyik ilyen beszélgetésnek részese volt többek között a Newport Beach-i Dan Flecky is – Black Flys alapító.
Az eszmecsere elsődlegesen arról folyt, hogy miért nincs olyan napszemüveg, amit a tengeren való aktív sportolás közben is lehet viselni. A piacon kapható modellek egyfelől túl lazák voltak, hogy a helyükön maradjanak, másrészről sósvizet és párát is kapott a lencse, így bár megvédték viselőjét a napfénytől, látni mégsem lehetett benne rendesen.
Mondjuk azóta sem terjedt el a napszemüvegben való szörfözés – a szerk.
Mindenesetre a felismerés több céget is megihletett és hirtelen mindenki ezt a hullámot akarta meglovagolni. Köztük a Stüssy és az Arnette is. Ez idő tájt Flecky visszavonult a profi szörfözéstől, és szörfruházati gyártók pólóit szitázta.
Jack A. Martinez kézzel festette a szörfdeszkákat, majd amikor valaki az Ocean Pacific-től erről tudomást szerzett, felvette őt tervezőnek. „De nem akart főnököt” – mondja Flecky. Így hát a régi szörfös cimborák körbepillantottak az iparágban, és meglátták benne a lehetőséget.
„Az Oakley megragadt a blade dizájnnál. Egyetlen szörfös sem viselte őket” – magyarázza Martinez.
„A Ray-Ban klasszikus volt. De mi valami mást akartunk csinálni.”
A napszemüveg eladások fellendülése és a snowboardozás robbanásszerű növekedése miatt nem is lehetett volna jobb az időzítés. A verseny azonban kemény volt. Az újoncok, többségük Dél-Kaliforniából a nagy márkák uralta 2.5 milliárd dolláros piac leeső morzsáiért küzdöttek egymással.
Egy jól megválasztott név viszont előnyt jelenthet. Jeff Yokoyama, aki a Maui & Sons, a Modern Amusement és a Generic Youth márkákat hozta létre, valami vad dolgot javasolt. „Kinek van a legőrültebb szeme? A legyeknek elég őrült szemeik vannak” – Innen jött a név, emlékszik vissza Martinez.
A koncepció kapcsán pedig úgy döntöttek, hogy az 50-es és 60-as évek stílusának humoros újraélesztésével célozzák meg a fiatal vásárlókat. Először azonban hat hónapon át Black Flys matricákkal árasztották el az utcákat és a tengerparti helyeket. Az akció lebonyolításával egy régi haverjukat bízták meg, aki az Államok szinte minden tengepartján szörfözött, így határtalan kapcsolatokkal bírt. Mire a napszemüvegek a boltokba kerültek, a gyerekek már készen álltak.

Az új termékcsalád 1991-ben debütált a szörf- és síboltokban, majd hamarosan felkeltette a buyerek figyelmét a Sunglass Hut nemzeti üzletláncnál.
Ha volt pillanat, amikor a Black Flys-os srácok komoly elismerést vívhattak volna ki, ez volt az. Ők ehelyett őrült ruhában érkeztek a floridai központba, ahol indításképp telematricázták a liftet és az épület környékét. Végülis, ők erről ismertek – kommentálta a történteket Amy Hauk buyer.
Marketing stratégiájuk persze nem merült ki holmi gerilla módszerekben. A szex, drogok és rock’n’roll X-sportokkal megspékelve adta a fő csapásirányt, és kétség kívűl ebben nagyot domborítottak akkoriban. Reklámjaikban meztelen nőket, vad partikat, átszúrt testrészeket mutattak be, annak ellenére, hogy a dühös bolttulajdonosok egyre nagyobb számban mondták le a rendeléseket. Majd mindezek tetejébe a Huntington Beach-i rendőrség letartóztatott egy Black Flys által szponzorált snowboardost, mert marihuánát termesztett a lakásában, a cég bejelentette, hogy továbbra is támogatja a feltételezett bűnözőt.
„Mi vagyunk a fiatal szörfpunkok” – feldühítjük az embereket.
A hype és a dizájn eme keveréke sok esetben jót tesz az üzletnek. Egy San Fernando Valley-i boltban egy eladó azt mondta, hogy minden gyerek Black Flys-t akar.
Az első évben a cég mindössze 70 000 dollárt keresett. 1995-ben 5 millió dollárt; 1998-ra a vállalat bevétele 11,9 millió dolláron tetőzött.
Nehéz fenttartani a rosszfiú imidzset, mikor kiskorúaknak árulsz napszemüveget.

„Az emberek azt hiszik, hogy nem tudsz úgy irányítani egy céget, ahogy akarod, pedig megteheted.”
Martinez és Flecky mindig is tartották magukat a prioritásokhoz, azokon a napokon, amikor nagyok a hullámok, bezárják az üzletet és a tengerpartra indulnak. Vagy a találkozók ütemezése a Fidzsi-szigetekre és Cabo-ra tett kirándulások köré összpontosulnak.
A cég pólókat, sapkákat, hátizsákokat, sőt még snowboardokat is gyártott. Ingyenes havi magazinja, a Hot Lava kávéházakban és éjszakai klubokban jelent meg. Fly TV néven stilizált videók sora készült, szigorúan Triple-X minősítéssel. A Flys Girls női vonalat 1993-ban vezették be. A House of Flys butikok olyan helyeken kínálták a márkát, mint Costa Mesa, Mexikóváros, Amszterdam, Tokió és Rio de Janeiro. 2001-re 13 ilyen butik működött szerte a világban.
Ahogy a márka hírneve Orange County-n túl is kezdett elterjedni, egyre több híresség szeretett volna találkozni ezekkel a szörfös Jay Gatsbykkel. Az egykori NBA-sztár és partiarc Dennis Rodman meghívta őket Newport Beach-i házába. Dexter Holland és a The Offspring punkbanda rendszeres látogatója volt a Black Flys főhadiszállásának. A Los Angeles-i székhelyű pornósztárok, Jenna Jameson és Candy Apples pedig a céges bulikban vették ki a részüket. A lista szinte végeláthatatlan: Ice-T, U2, Cypress Hill, deszkások közül Christian Fletcher, Steve Olson, Tony Alva, Omar Hassan, a néhai Jay Adams, stb. A szörfösök felsorolására még kísérletet sem teszek.
A siker új Mercedeseket és Land Cruisereket hozott ugyan a cég parkolójába, de nincsenek illúzióik az olyan nehézsúlyúakkal való küzdelemben, mint példának okáért az Oakley. Az mindenesetre elvitathatatlan érdemük, hogy napszemüveg fronton a Black Flys az underground életstílust kihozta a napfénybe.
Nem számít, hogy deszkázol, szörfözöl, fekszel a tengerparton vagy éjszakai klubokban jársz, a kaliforniai kultúra mindig jobban néz ki a Black Fly lencséken keresztül.
A cég az idők során a retro stílusú napszemüvegek és a vad bulik szinonímájává vált. Az 1990-es évek közepére az éves eladások standardan 10 millió dollár fölé emelkedtek. A Black Flyst kirúgták egy 1998-as szakmai kiállításról, amikor Martinez összeveszett egy korábbi alkalmazottjával. Innen indult a lejtmenet. Az évek óta tartó csökkenő eladások után a recesszió súlyosan érintette a céget, mondta Martinez. Így eladta a Carrozzeria-nak, a Black Flys japán székhelyű ázsiai forgalmazójának.
„Szörnyű lenne, ha a Black Flys nem lenne kapható az amerikai üzletekben, mert ez a kaliforniai kultúra szerves része” – mondta Martinez, aki még mindig a Black Flys-szal dolgozik a kreatív osztályon, miközben elindította a Backward Circle Bike Co.-t.
A Black Flys a mai napig nagyon büszke napszemüvegei minőségére. Nem találsz műanyag zsanérokat, amelyek csökkentik a költségeket, vagy gagyi lencséket, amelyek egy fillért is megtakarítanának. Minden keretünk kiváló minőségű anyagokból készül, lencséink túlmutatnak az UV szabványokon. Stílusuk megalkuvást nem ismer, vonzerejük pedig érezhető, ha egy Black Flys-t viselsz.
Az utóbbi években a Black Flys várakozásai szerint alig éri el az 1 millió dolláros eladási célt. A cég azt tervezi, hogy jövőre új marketing stratégiát mutat be és új ügyfeleket céloz meg, de részleteket nem kívántak nyilvánosságra hozni. 10 év alatt Brimer és Hokama célja, hogy a Black Flys-t 20 millió dolláros céggé alakítsa.
Hokama elmondása szerint az emberek gyakran telefonálnak, hogy a márkáról áradozzanak, vagy Martinezt és Fleckyt kérjék. Azt mondja, elképesztő, hogy az emberek mennyire képesek azonosulni a céggel.
“Dude man! Black Flys till I die! Where are my old Fly No. 5s?”