Barion Pixel

Primal: a bennünk élő ősember

Benedek Csanád

2024.06.19.

13.5 perc

Primal: mesék a vadságról
A Primal egy felnőtteknek szánt animációs sorozat, amelyet Genndy Tartakovsky készített a Cartoon Network éjszakai blokkjába, az Adult Swim számára. Ez a Cartoon Network és a Williams Street első kombinált akció/sci-fi/horror animációs sorozata, így semmit sem bíztak a véletlenre. A Primal az őskor egy sajátos víziójában játszódik, ahol dinoszauruszok, jégkorszaki emlősök, korai emberszabásúak, fogjuk rá hogy ember-szerű vadak élnek együtt, egyazon időben. Ez a világ rendkívül veszélyes az egészségre, mármint könnyű belehalni, ha nem vagy elég gyors vagy kellőképpen nagy. Ezt a világot egy csipetnyi sci-fi, egy nagy adag fantasy, és egy kanálnyi horror fűszerezi, a zsánert alaposan kifacsarva és az emberi beszédet szigorúan leszűrve. A dinoszauruszok és egyéb lények magukért beszélnek – vagy inkább harapnak. Az eredmény felülmúlja az elvárásokat, átugorja a trash-közhelyeket, vagy legalábbis színessé teszi. A történetnek van kifutása, érdemes vele rohanni őserdőkön, mocsarakon, tengereken, hogy végül találkozzunk magával a… psszt, nem árulom el!

Genndy Tartakovsky’s Primal

Néma gyereknek dinó sem érti a szavát… vagy mégis

Nemrég írtunk a Scavengers Reign (Dögevők birodalma) című rajzfilm sci-firől, amely igazi ritkaságszámba megy, lévén jószerivel csak tízévente látni hasonlót, ezért mindenképpen érdemes rámenni. A Primal (Ősember) egy teljesen más jellegű, felnőtteknek szánt mese, amely nemcsak a rajzstílusában, hanem a történetvezetés szempontjából is merőben eltér. A sorozat talán legérdekesebb vállalása, hogy szinte teljesen mellőzi a beszédet. Az első évadban mindössze egyetlen szó hangzik el, és az is csak az utolsó rész végén. A második évad sem bővelkedik párbeszédekben, sőt, tovább fokozza a kihívást az egymást nem értő emberi beszédekkel. Van egy rész, ahol a szereplők egy nyelvet beszélnek és filozofálnak, de még itt is szellemesen van megoldva, hogy valójában nem értik meg egymást.

A Primal egyik zsenialitása abban rejlik, hogy megmutatja, ha valóban akarjuk, szavak nélkül is
megérthetjük egymást. Ha viszont nem akarjuk, akkor a legmélyebb filozófia sem segít. És tényleg.

A sorozat ösztönök és motivációk szintjén tárja fel az emberben rejlő állatot, ugyanakkor az állatban lévő embert is. Egy üvöltés gyakran mindent elárul: ha fájdalmat érzel, üvöltesz, ha boldog vagy, üvöltesz. Ahogy a Pa-dö-dő is mondta: „Kiabálj, ha tombol a jó kedved! Kiabálj, ha valami fáj! Kiabálj! Mi biztosan meghalljuk. De ha nincs baj, ne kiabálj!. Viccet félretéve, a csend néha beszédesebb ezer szónál. Egy filmben a jó színészek gesztusaikkal és mimikájukkal beszéd nélkül is képesek átadni a mondanivalót, ami egy rajzfilm esetében különleges megoldásokat igényel. Tartakovsky nem először alkalmazza ezt a technikát; korábbi munkáiban is minimálisan épített a beszédre, helyette inkább a történet és a hatásmechanizmusok dominálnak.

A Primal alaptörténete papíron egyszerű: adott egy ősember és egy kihalás szélén álló dinoszaurusz, akiket egy közös tragédia érdekszövetségbe, majd furcsa barátságba kényszerít. Ahogy apránként megismerjük világukat, egyre több részlet tárul fel. Ez rajzfilm azonban kiemelkedik az éves felhozatalból. Minden elem a helyén van, és bár a saját univerzuma szokatlan, saját szabályai mentén tökéletesen működik. A Primal széles körű kritikai elismerésben részesült animációjáért, történetmeséléséért, zenéjéért, érzelmi mélységéért, horror elemeiért és szerkesztéséért. Három kiemelkedő egyéni teljesítményéért Emmy-díjat kapott. A Storyboard Artist (Genndy Tartakovsky), a művészeti igazgató (Scott Wills) és karaktertervező (Stephen DeStefano) is díjat kapott munkájáért.
Ha ezt a sorozatot választod, nem fogsz csalódni. Megéri időt adni neki. Minden rész után egyre jobb lesz.

Agyar és Dárda
Az egész Földön csak egy gondolat uralkodott – a halál”

Darkness- Lord Byron”

Nem véletlenül kezdődik ezzel a kemény mondattal a Primal trailere. A sorozat által bemutatott világ mindenkit keménnyé tesz, és a gyengéket könyörtelenül eltapossák. Mégis, ebben a kíméletlen környezetben két erős lény talál egymásra, akiket már megtépázott az élet. Ők valami olyan célt keresnek, amely túlmutat saját létezésükön. A szükség kovácsolja össze őket, de egy mélyebb, sorsukat meghaladó kötelék tartja őket együtt.

Az első két évad központi szereplője Spear (Dárda), egy neandervölgyi ősember, és Fang (Agyar) egy kivételesen intelligens nőstény Tyrannosaurus rex, akiknek közös utazását követhetjük nyomon. Mindketten tragikusan elveszítik családjukat a nyitóepizódban, ami után jobb híján, a bosszú és az élet adta kényszerek hatására egyesítik erejüket, hogy együtt vészeljék át a könyörtelen környezet viszontagságait. Útjuk során fejlett és különös ősi civilizációkat is felfedeznek, amelyekkel elkerülhetetlenül konfliktusba kerülnek.

A sorozat egyik erőssége, hogy eljátszik azzal az elképzeléssel, hogy az ősidőkben számos előember élt egyszerre. Különböző fajokat láthatunk összecsapni, mint például a hominidák, főemlősök, emberfélék (Hominidae), Homo erectusok és ősmajmok. A második évadban szellemesen megőrzik Spear zömök, különös alkatát a kecsesebb Homo sapiens-szel szemben. Spear ugyanis egy kihalófélben lévő faj, a neandervölgyi ember egyik utolsó képviselője, aki még nem tudja, hogy sorsa megpecsételődött. Senki sem meri ezt közölni vele, és talán nem is lenne tanácsos, hiszen hősünk inkább a tettek embere, mintsem a szavaké.

A sorozat bővelkedik vadászatban, öldöklésben, menekülésben, harcban, étkezésben és darabolásban. Készítettek egy „Kill count” összehasonlítást is: az első két évadban Spear 319, míg Fang 172 lényt pusztított el. Halálos a páros, na.

A kékeszöld nőstény Fang akkor kerül kapcsolatba Spearrel (Dárda), amikor fiókáit ugyanannak a Tyrannosaurus falkának az alfája pusztítja el, amelyik Spear családját is megölte. Spearrel ellentétben, aki a sorozatban folyamatosan küzd a szerettei elvesztése okozta traumával, Fang sokkal gyorsabban képes megbirkózni az érzelmeivel – hiszen hidegvérű hüllő. Kezdetben megpróbálja uralmát érvényesíteni Spear felett, de végül rájön, hogy sokkal eredményesebb együttműködésben dolgozni, és bármit hajlandó megtenni a közös túlélés érdekében.

A történet szövése képes szinte mindenkit megszólítani. Azok számára, akik vad, vérgőzös akciót keresnek, izgalmas látványt nyújt, de aki finomabb összefüggésekre kíváncsi, apránként az is kibontakozik. A sorozat a kommunikációról, az élet körforgásáról és önmagunk meghatározásáról is szól. Folyamatosan menekülünk a ránk leselkedő nagyvadak elől vagy mi vadásszuk őket. Enni és megvédeni magunkat attól, hogy ne egyenek meg. De ha egy pillanatra megállunk, az emberben ott az igény, hogy nyomot hagyjon maga után, jeleket a jövő generációinak.

Ezekkel a jelekkel az ősember fokozatosan okosabbá válik a környezeténél, és kitör annak korlátai közül, hogy végül találkozzon a… Na igen, volt még olyan a világ, hamikor nem közösen fejlődtünk, hanem egymás mellett, egymást nem ismerve is léteztek kultúrák. Ezt az elszigeteltséget karikírozza ki a sorozat a második évadban. Az első évadban nincs párbeszéd, a második évadban is minimális, és az is leginkább egy harmadik karakter, Mira körül forog.
Fontos megjegyezni, hogy Genndy Tartakovsky nem a kommersz, rágógumi jellegű sorozatok készítője. Már előre lehetett tudni, hogy ez a sorozatot minimum két évadosra tervezték. Eredetileg az HBO Maxon sugározták, de több platformon is elérhető és letölthető.

Mivel beszéd jószerivel nincs benne, így nem kell izgulni a szinkron miatt. Az uarghhhh minden nyelven uarghhhh.

Genndy Tartakovsky, az őrült orosz

Néhány mondatban mindenképp érdemes Genndy Tartakovskyról is említést tenni, akinek neve megkerülhetetlen az animációs világban, hiszen olyan ikonikus sorozatok fűződnek hozzá, mint a Két buta kutya, Dexter laboratóriuma, Boci és Pipi, Pindúr pandúrok, Samurai Jack. Azonban nemcsak markáns stílusa tette híressé. Tartakovsky az eredeti Star Wars: a klónok háborúja sorozat megalkotója is, amelyet később a Lucasfilm is feldolgozott. Emellett olyan műveket is jegyez, mint a Szimbionikus titán vagy a Hotel Transylvania egész estés animációs filmek.

Az orosz származású, de amerikai alkotó számos díjjal elismert rajzfilmrajzoló, animátor, rendező, producer, forgatókönyvíró és ötletgazda egy személyben. Több interjúban is hangsúlyozta, hogy számára nem a technika és a pénz a legfontosabb, hanem a jó ötlet, ami igazán számít.

Answers Animation Questions

Genndy Tartakovsky 1970. január 17-én született Moszkvában, az akkori Szovjetunióban. Családja először Olaszországba menekült, majd végül Amerikában telepedtek le. Gyerekkorában Tartakovsky nehezen illeszkedett be az új környezetébe, mindezek tetejébe édesapja korai halála is mély nyomot hagyott benne. A fantáziavilágok megalkotása nagy segítséget nyújtott számára, hogy ne érezze magát egyedül, később pedig ezeket a világokat velünk is megosztotta, így mi sem éreztük magunkat magányosnak.

Tartakovsky több interjúban is elmondta, hogy a Primal egy korai alkotása volt, amelyet kezdetben elutasítottak a producerek. Azonban ahogy ismertté vált, meghallgatták az ötleteit. Hogy végül ne mondjon semmit, csak mutasson, a képek által. Kezdetben a producerek bizonytalanok voltak a sorozat sikerét illetően, ezért Tartakovsky nevével próbálták eladni. Kezdetben Genndy Tartakovsky’s Primal néven indult, majd ezt követte a Primal: Tales of Savagery, végül megállt a saját lábán is a sok T-Rex, így lett Primal.

Genndy, ahogy egyre többet tudott meg arról, hogy mi vonzza az embereket a műsoraihoz, kísérletezni kezdett ezekkel a művészi lehetőségekkel, különösen a párbeszéd nélküli és a nehezen átadható koncepciók érdekelték. Ennek a művészi törekvésnek az eredménye a Primal (Ősember), amely egy őskort, ókort és sci-fit ötvöző hibrid alkotás.

2×1 néha 3

A második évad fináléját követően, amely Spear és Fang történetét zárja, Tartakovsky megerősítette, hogy a Primal antológiasorozattá válik a következő évaddal. Csakhogy ezt már két éve mondta, és idén kellett volna kijönnie a harmadik évadnak. Nagyon jól látszik, ahogy felépítették a két évados univerzumot. Tökéletes ütemben, jó váltásokkal, de a népszerűség harmadik után kiált.

Az első két évad egységes egészet alkot, amely kezdetben csak Spear és Fang kalandjaira összpontosít. Ez az őskori buddy movie, melyben két fura alak megküzd a dzsungel alfáival és omegáival. Az anakronisztikus és fantasztikus őskori világban játszódó sorozat elsősorban fiúknak való, de nekik nagyon. A szimpla vadászol vagy téged vadásznak alaphelyzeten túl a sorozat a túlélésről és az összetartozásról szól. Hőseink egyre nagyobb kihívásokkal néznek szembe, mintha egy számítógépes kalandpályán haladnának előre, ahol a helyzetük folyamatosan bonyolódik. Végül egy igazán ördögi ellenféllel is meg kell küzdeniük, ami csak a végső áldozat révén lehetséges. Dárda az első hős, aki a jóllakottság és a gyomra elé helyezi a jövőt. A jövőt, amit elvettek tőle. Vagy mégsem? Nézd meg, akkor megtudod, hogy mire is gondolok.

Az „Echoes of Eternity”, a második évad fináléja után Genndy Tartakovsky megerősítette, hogy Dárda, az ősember és Agyar, a T-Rex története hivatalosan is lezárult. A sorozat harmadik évadát új karakterekkel tervezték meg, amelyet a második évad egyik kiemelkedő epizódja, The Primal Theory (Az őselmélet) inspirált. Ebben az epizódban egy gróf kastélyába jutunk el, ahol Charles Darwin éppen a fajok eredetéről tart előadást a jól képzett tudósokból álló Történelmi Társaságnak, amikor is… nos, ezt majd meglátod.

Ez az epizód egyfajta időugrás a jövőbe, egy pihenő a nagy csata előtt, mégis tökéletesen illeszkedik a sorozat tematikájába. A régóta várt harmadik évadot hivatalosan 2023 júniusában jelentették be, de azóta folyton ködösítenek. 2024-ben ezt az évadot várja, és ez a cikk is erre készít fel. Bár tudjuk, hogy ez egy felfedező, kutatós, viktoriánus történet lesz. Beszéddel. Tehát véget ért a szócsend nagyon is hangos sorozata. A több mint 6 órányi két évad során a párbeszédek hiánya egyáltalán nem volt zavaró, hiszen a karakterek és a történet tökéletesen átadták az érzelmi skálát.

Mindamellett a sorozat tele van dinoszauruszokkal, kígyókkal, ősemberekkel, majmokkal, keltákkal, cápákkal, óriáspókokkal, denevérekkel, vikingekkel, zombidinókkal, szteroidos gorillákkal, egyiptomiakkal, perzsákkal, afrikai törzsekkel, kalózokkal, ördögökkel, démoni lényekkel és rengeteg csatával. Genndy mindent beleadott, amit egy kisfiú álmában elképzelhet. Remélem, hogy az antológia keretében egy régi álmom is valóra válik, és láthatok majd szamurájokat és dinoszauruszokat harcolni, természetesen lézerkardokkal. Igen, ez egy különös, kicsit őrült sorozat, ami vagy egyből magával ragad, vagy kiköp, de előtte még alaposan megrágcsál. Ha túl akarod élni, mindenképp meg kell nézned.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Kölyköd voltam: doksi a Kölykök című filmről

Bad Sport: a sport árnyékos oldala

STAX kiadó, ahol a lélek zenéje született

Urotsukidōji, a tiltott gyümölcs. Csakis elvetemülteknek!

Summer of Soul: a fekete Woodstock

Scavengers Reign: élni és élősködni hagyni