Barion Pixel

„NE LÉGY BAROM miközben”… nézed ezeket a gettóvígjátékokat

Benedek Csanád

2023.07.11.

8 perc

Úgy látszik nemcsak a hiphopban volt golden era a kilencvenes évek. A rapzenét és gettóéletérzést humorosan megközelítő vígjátékok zöme is a kilencvenes években készült. Ráadásul akkor még nagyobb volt az önirónia az egész műfajban. Ma már túl sok az aranyfog és kevés a mosoly. Próbálunk ebből a kicsit bumfordi, de annál inkább szeretni való humorból egy Molotov-koktélt átnyújtani. Ezzel gyújtsatok rá, mármint egy nótára!

A Kilencvenes blokk

1. Ne légy barom, míg iszod a dzsúszod a gettóban (Don’t Be a Menace to South Central While Drinking Your Juice in the Hood)
Minden gettófilmek leghíresebb paródiafilmje, amihez nem kell látni az eredetit, de többet ad, ha vágod. A Veszélyes elemek, Fekete Vidék, Harlemi ziccer, Hosszú Lé és hasonló jellegű gettófilmeket karikírozza ki parádés módon. Az eredeti cím is tulajdonképpen ezen filmek címeivel való játék.

A film előzetese anno a következő szlogent tartalmazta: „Ez az egyetlen film, amelyet idén mutattak be, és a címében tizennégy szó található.”

A Wayans-testvérek felének ez az egyik csúcsproduktuma. Shawn és Marlon Wayans jegyzik a filmet és ők a főszereplők is. Ha tetszett, akkor meg kell álld, hogy ne tőlük nézz trash-filmeket, hanem a másik két Wayans-tesót Keenen Ivory és Damon Wayanst részesítsd előnyben. Ők stabilabbak színvonal szempontjából. Érdekes amúgy, hogy változnak az idők, mert a tesók közül Damon akkoriban szupersztár volt, most már szinte nem is nagyon emlékeznek rá. A film nem csupán egyszerű paródia-vígjáték, hanem kellően kritikus is. Anélkül, hogy spoilerezném, az, hogy a postás bejön és azt mondja „Üzenet.”, egyfajta utalás is a didaktikus, erőltetett hood-filmlózungokra. Vagy, hogy Hamutartó apja fiatalabb, mint maga a srác, megint egy sajátos poén.

Ez az egyik film, aminek Magyarországon teljesen más volt a fogadtatása, mint a világ tájékozottabb részében. Lévén sokan nem értették miket parodizálnak ki. Mivel videótékás sikerfilm volt, ennek köszönhetően még három filmet „Ne légy barom 2-3-4” hoztak ki. Ebből akár per is lehetett volna, hiszen azoknak a filmeknek az égvilágon semmi közük a Wayans-tesók cuccához. Az nincs felütve. Csak tisztán elborult hiphop és gettóspoénok – „Lenn tartsd, lenn tartsd!”

2. CB4 (1993)
Ha van legendás rapvígjáték, akkor ez az. Külön cikket lehetne írni a filmet idéző rapszámokból. Elég csak Nas The Message-re gondolni. A sztori szerint egy naiv fehér srác követi a bandát, miközben dokumentumfilmet készít a CB4 rapzenekarról, akik a sztori szerint egy kitalált helyről Locash-ből (kispénz) származó kiscsapat. Belső poén, hogy a film producerének neve Robert LoCash. Egyébiránt a Csupasz Pisztoly filmeket is részben neki köszönhetjük.

A történet alapján a CB4 azáltal vált népszerűvé, hogy ellopta egy gengszter, Gusto, nevét, hátterét és életmódját. A CB4 a börtön részlege, ahol az arc ül. Gusto szabadulása után a halálukat akarja. Nem nehéz felfedezni a sztoriban az NWA kritikáját. Most az NWA-rajongók üljenek le, mert állva megszédülhetnek!
Abban a csapatban egy darab gengszter volt, Eazy-E, a többi csak sztorizott erről. Tehát minden idők legismertebb gangsta rapcsapata messze nem az. Az a rész, amelyben a CB4-tag apja autómosás közben az egyik sráchoz beszél az igazi gettóéletről, nagy valószínűséggel Ice Cube-ról szól, ugyanis ő egy egész normális, rendezett családból érkezett. A film ettől függetlenül örökérvényű. Egészen vicces, hogy a valóság miként írja tovább a sztorikat. 50 cent is egy gengsztertől vette a nevét, nem ő az igazi 50 cent, csak egy 70-kedő cent.

Érdekesség még, hogy a rendező egy fehér nő, Tamra Davis, aki amúgy az NWA-nek is rendezett klipet. De a Depeche Mode-nak, Sonic Youth-nak és a Beastie Boys-nak is. De nem értek véget a fun fact-hegyek, mert ő Mike D felesége a Beastie-ből. Valamint nemcsak Chris Rock-ét, hanem egy másik humorista, Dave Chappelle, karrierjét is ő lökte meg, ugyanis az agypusztító Half baked (Félbe tépve) című füves filmért is Tamara Davis felel.

Részben magyar vonatkozások is vannak. Személy szerint egészen pontosan tudom, hogy itt kezdtem el Gesztit igazán idegesítő médiaszemélyiségnek tartani. Neki mindenhol ott kell lennie. Mivel nálunk ő volt a „nagybetűs rapper”, ezért muszáj volt szinkronizálnia is. Lemászik a filmről a magyar szinkronja. Ganxsta Zolee már szellemesebben nyúlt a témához. Az Annyira reszelek, hogy izzad a tököm szám ötlete innen lett koppintva. A filmből többek között a Jam Balaya és Doktor Monoton/Phlat is használt több skitrészt számaihoz. Ez tényleg egy rap alapfilm. Kötelező.

3. Fear of a Black Hat (1993)
A Fear of a Black Hat egy 1993-ban bemutatott mockumentary/áldokumentumfilm. Az amerikai hiphopzene evolúciójáról és állapotáról szóló kis tanulmány. Ez a film sok tekintetben hasonlít az 1980-as évek eleji heavy metalról szóló This is Spinal Tap című szatirikus alkotáshoz.

A film címe az 1990-es Public Enemy Fear of a Black Planet című albumára utal, de persze a fekete macskás hasonlat is megállja a helyét, hiszen a kilencvenes években hirtelen nagyon sok fekete előadó lépett színre. NWA-rajongók tényleg ne olvassák ezt a cikket vagy lássák be végre, hogy Dre doktor környékén a kamugyanús történetekből nincs hiány. A film is ezen a fura NWA-szálon indul el.

Az eseményeket Nina Blackburn szociológus szemszögéből láthatjuk, aki a hiphopot, mint kommunikációs formát elemzi. Kutatásának tárgya az N.W.H. , akiket egy éven át követ. Megismerkedik a zenekar tagjaival, hiedelmeikkel és a gyakran furcsa viselkedésükkel. Az N.W.H. (Niggaz With Hats) szójáték a népszerű N.W.A-együttes nevével. A tagok felháborító fejfedőket viselnek előadásaik során. Ezt lázadásként magyarázzák, emlékezve rabszolga őseikre, „akiknek mezítelen fejjel kellett dolgozniuk a napon.” N.W.H. szerint a kalap az ellenállás és a forradalom szimbóluma, mivel kalap nélküli őseik túl fáradtak voltak a napon való munkától ahhoz, hogy fellázadjanak. Ez tipikus példája annak a bizarr logikának, amelyet a csapat zenéjük és képeik mélyebb jelentéseinek magyarázatára használ. Elsőre egy CB4 másolatnak tűnhet, de nem ez a helyzet. A CB4 elsősorban az NWA-re összpontosít.

A Félelem a fekete sapkától az egész hiphopkultúráról szóló szatíra. Sőt, a karakterek is a rapipar különböző aspektusainak kombinációiból jöttek létre. De magát a gettófilmipart is kritizálja. Jike Spingleton karaktere John Singleton és Spike Lee filmeseket froclizza. Bár nálunk a CB4 híresebb és annak idején az USA-ban is nagyobbat ment, ma már azt lehet mondani Amerikában a Fear of… maradt inkább közbeszéd tárgya.

Amúgy a filmet Cannes-ban is vetítették. Jó néhány sajátos belső sztori is fűződik az alkotáshoz. A filmet hivatalosan 999 999,99 dollárért forgatták, mert az ITC adózási trükkök miatt 1 millió dollár alá tervezte. Létezik az áldoksiból egy rövidebb projektváltozat is, melyet Rusty Cundieff kézikamerával forgatott, mindössze 600 dolláros költségvetéssel, ami segített eladni a befektetőknek. Maga a film sajnos nem jutott el sok emberhez, pedig tényleg vicces és szürreális. Jó példája annak, hogy a feketék mennyire nem sablonos formák, mégha a rapzene sokszor úgy is ábrázolja őket.

A filmben szereplő dalbetétek és a humoros soundtrack szintén rapsuli tananyag.

N W H – Ice Froggy Frog Fear Of A Black Hat

4. Who’s the Man? (1993)
Már előre látom a kritikai megjegyzéseket, hogy a How High miért nincs kiemelten a listán, miközben a Who’s the Man meg igen. Ennek két oka van. Vagyis három. A Who’s the Man vicces. Nem csupán két rapper szerepel benne, hanem az egész kilencvenes évek, és még a forgatókönyve is sokkal jobb. Csak Methodman, Redman és a magyar művészfilmesek gondolják, hogy egy filmet meg lehet úszni forgatókönyv nélkül. Magyarul a vígjáték Fodrászból zsaruk néven jött ki, és az IMDB nem tud róla, miközben bemutatták nálunk is. Azt nem tudom milyen sikerrel, de vélhetően elhasalt a kasszáknál. Nem úgy az USA-ban. Jó, azt azért érdemes hozzátenni, hogy Ed Lover és Doctor Dré vezették a legendás YO! MTV Raps műsort, ahonnan nagyon sokan indultak a világhír felé. A film a legnagyobb rapper mellékszereplős cameo evör. Ekkor még mindenki pont annyira volt sztár, hogy szuperként is elvállalt egy kis mellékszerepet. Naughty by Nature, Queen Latifah, Cypress Hill, Ice-T, KRS-One, Heavy D, House of Pain, Salt N Pepa, Kriss-Kross, Bushwick Bill a Geto boys-ból, Leaders Of The New School, Run DMC, Public Enemy. A sort tudnám folytatni. Ja, és a film nem a hiphopról szól, hanem egy bűnügyi komédia világi zenékkel.

5. Friday/Végre Péntek (1995)
Végre péntek semmi sziréna zaj.” Természetesen ezt is koppintotta Zolee (mondjuk mit nem). Ice Cube tulajdonképpen írt egy forgatókönyvet az It was a good dayhez, és milyen jól tette.

Péntek van, és Craig Jones (Ice Cube) munkanélküli lett, előző nap elbocsátották. Haverja, Smokey (Chris Tucker) a beszállítójától kapott árut nem eladta, hanem a helyzet tompítására Craiggel együtt elszívta. Érthető módon a beszállító, Big Worm (Faizon Love) vissza akarja kapni a termékét, máskülönben Smokey halott ember. Aztán ott van Deebo, a helyi zaklató, plusz Craig féltékeny, pszichotikus barátnője, továbbá jelen van még Debbie is, akibe Ice Cube szerelmes. Pénteken sok minden megtörténhet, és meg is történik. A Végre péntek helyszíne ugyanaz a South central zóna, ahol a rendező, F. Gary Gray a gyermekkorát töltötte. A filmezéshez használt épületek Gray régi barátainak házai voltak. Az a jelenet, ahol Deebo kiüti Redet (DJ Pooh-t, aki amúgy a forgatókönyvet is írta Cube-bal), Gray gyerekkori otthona. A folytatásokat már messze nem ajánlom ilyen jó szívvel, de ez mindenképpen egy hiteles alkotás.

6. Whiteboyz – Érezd a ritmust! (1999)
A kilencvenes éveket egy ritka csemegével zárjuk, a Whiteboyzzal. Vigyázz, ne azt írd be, hogy „érezd a ritmust”,mert egy gagyi dance-filmet fog beadni. Filmünk megtévesztő, mert csak részben szól a vidéki suttyók álmairól, mivel legalább annyira jelen van a nagyváros mérgező hangulata is.

A „whiteboy” Flip és a haverjai egy álmos kis Iowa-i városban rapper karrierről álmodoznak. Flip úgy érzi, hogy csak a nagyvárosban tudja bizonyítani a tehetségét, és szerinte nem vele van a baj, hanem a közösséggel, ami körbeveszi. Szent meggyőződése, hogy ő valójában fekete, csak egy ritka bőrbetegség miatt fakult ki. Szinte észre sem veszi maga körül a valódi életet: az apját elbocsátották, az anyja élelmiszerjegyre tud csak vásárolni, a barátnője várandós. Elmenekül egy vágyálomba, miközben folyton a „stay true, keep in it real” életérzésről és a valóság felismeréséről papol.

Amikor végre teljesül az álma és eljut Chicagóba, hirtelen felnyílik a szeme és ráébred az igazi valóságra. Ez csak a trailer alapján egy fehér fiúkat kigúnyoló vígjáték. Ez nem a pretty guy for a white guy Offspring-klipsztori, hanem a zenebiznisz sunyi valóságáról egy feketehumorú komédia. Eredetileg a hiphop, a rap lehetne egy ajtó az irodalom és a költészet felé, de ehelyett ez a film azt meséli el, hogy ürügy, hogy az emberek pózoljanak. És a gengszter élet pedig egyáltalán nem vicces és menő. A film amúgy több jelölést is kapott, így bizonyos szempontból a legkomolyabb vígjáték a listán.

Mellékszereplők terén elég komoly a felhozatal az elfelejtett, de sokkal többre hívatott Mic Geronimo, Fat Joe, a legendás Dead Prez, Slick Rick, Snoop Dogg, Dre, Doug E. Fresh, Raekwon, Big Pun, Three 6 Maffia, Trick Daddy, Busta/Flipmode squad. Ezek az OST-ért is felelnek. Rendben van a cucc, nincs felütve.

Végjáték?
Bármennyire hihetetlen a 2000-es évekből igényes getto vagy hiphopvígjátékot nem találtam. Aki tud, mellékelje a cikkhez kommentben! Mondom, igényesebbet. Gagyit tudok én is.

7. Dope (2015)
Az első, ami újra filmes fény a gettó alagút végén, a Dope vagyis magyarul a nem túl fantáziadús Kábszer néven jött ki. A „dope” szleng szó arra, ami „ütős”, „vagány”, „menő”. Bár jelen van a filmben kábszer, de a lényeg a hitelességre, eredetiségre, a dope-ságre összpontosul. Hangulata már egy másik korszakot idéz, ahogy változik Amerika is. Az arcok már nem rap, hanem punkzenekart alapítanak. Asap Rocky, Vince Staples, Tyga mellett Syd az Internet és az Odd Future tagja is kap kisebb-nagyobb szerepet. Meg persze sok Los Angeles-i B-kategóriás híresség.

Malcolm és legjobb barátai, Jib és Diggy középiskolai geekek a Bottoms-ban, a kaliforniai Inglewoodban, egy magas bűnözési rátával rendelkező negyedben. Már ez is jó nyitás, hogy nem mindenki gengszter, mindenhol vannak furák, anyámasszony katonái, és jó gyerekek is.
Bálványozzák a ’80-as évek hiphopzenéjét és divatját, és érdekes, de az akkor friss volt a trapláz közepén. Malcolm biztos abban, hogy felveszik álmai iskolájába, a Harvard Egyetemre, de iskolai tanácsadója szkeptikus, és azt javasolja, hogy készítsen interjút a helyi üzletemberrel és a harvardi öregdiákkal, Austin Jacoby-val. Malcolm élete megváltozik, miután egy véletlenszerű kikényszerített meghívás után egy underground partira kerül, ahol egy bűnügybe keveredik.

A film executive producere Pharrell Williams, társ-executive producere pedig Sean Combs (Puff Daddy) és Forest Whitaker voltak. A film pozitív kritikákat kapott, és közepes kereskedelmi sikert aratott, 7 millió dolláros költségvetés mellett 18 millió dollár bevételt hozott. Egy jó estét el lehet vele tölteni.

8. Bodied (2017)
Valahogy radar alatt maradt ez a film, pedig több kisebb díjat is kapott és elég magas az IMDB besorolása is. De tudom az okát. 2018 januárjában a YouTube Red megszerezte a kizárólagos streamelési jogokat, és korlátozott megjelenése volt. Kár érte, mert igazi frankó rapfilm, a szó legjobb értelmében. A film a freestyle párbajokról szól és meglepő lehet, de a producere maga Eminem.

A „bodied” kifejezés a bármilyen játékba, harcba való teljes erőbedobást jelenti. Több értelme van, a szövegkörnyezet dönti el elsősorban. Egyfelől, amikor valaki teljesen tönkremegy valamiben, amiben versenyez. Meg amikor valamibe maximálisan beleállsz, valakire rászállsz és „sz…rá vered”.

A film főszereplője Worthy, egy végzős stréber diák, aki versenyképes freestyle battle rapperré válik, miután elmerül a hiphopundergroundban, miközben a témában végzett diplomamunkáján dolgozik. Belekeveredik a freestyle-ba és pár vereség után rájön, hogy őstehetség. Ezidáig ebből még egy szar film is lehetne, de trükkösebb a sztori. Például amikor a koreai rapper, Prospek, ellen lép fel a rapcsatában, Adam megpróbál vicces punchline-sorokat előadni, de nem kapja meg azt a reakciót, amit remélt. Végül tipikus ázsiai vicceket süt el, amivel megnyeri a tömeget és győz. Itt felvetődik az is, hogy a demagógia majdnem mindig nyer, mert harsány, és hogyha feketék ellen mond ilyen vicceket, akkor rögtön lerasszistáznák. Szóval van a filmnek mélyebb tartalma és humora is.

Amikről nem volt szó, de lehetett volna
Igen, igen. How High (Fűre tépni szabad) nincs a listán. Igen, tudom, hogy legendás. Igen, 12 évesen tetszett neked is. Nézd meg megint, kérlek! Red és Meth zseni rapperek, de ez egy gyenge közepes vagy még az se film. Volt egy legendás szám a szmokizásról és arra ráhuztak egy filmet több mint 10 évre rá, amikor az MC-k negyven fele jártak, és gimis fiúszintű egyetemistát játszanak. Fűvel lehet felhozni valahogy. A másik alapfilm sokaknál az Osztály, vigyázz! (High school High). Itt megint egy olyan filmről van szó, aminek a filmzenéje jobb, mint maga a film. A Wu–Wear nagyon vagány kis track.

Amiről mindenképp illik pár szót említeni, az a nyolcvanas évek első rapközeli filmjei. Úgy értem vígjáték. A Krush Groove; Style Wars; Breakin’; Beat Street külön cikket érdemel és kap is. Az „Ápolandó ápolók” a Fat Boys-zal egész jó is lehetne a posztere alapján, de nem az. A Kid ’n Play-es House Party 1-2-3. akkoriban nagy szám volt, mint maga a Kid ’n Play is. Az idő bebizonyította, amit akkor is tudtunk, ezek szar zenék és szar filmek, csak akkor a hiphopot valami puha valaminek akarták eladni, ami végül mára sikerült is.

+1. School Daze
Van egy film, amit mindenki kifelejt, és ez a listán a +1. Érdekes film, fura film, rossz film, de már annyira, hogy valójában jó. Ez pedig a School Daze (Suli láz). Spike Lee nemrég musicalt forgatott a viagráról, de nem ez az első zenés filmje. Van egy régebbi musicalje, amiben maga is szerepelt és sok később híressé vált színész debütált itt. Laurence Fishburne, Giancarlo Esposito, Bill Nunn (Radio Raheem) is innen indul. Na, meg persze Spike Lee. Ez egy fekete egyetemi film fura zenékkel, fura sztorival. Nyitottaknak ajánlom, zártaknak is, de nem ettől fogod Spike-ot a szívedbe zárni. Furi na. Klasszikus gettófilmek, és hiphopközeli drámákról külön cikket írunk. Itt csak vígjátékok szerepelnek, még pedig azért, mert ezekről mindig elfeledkeznek.

Na jó, nem érhet így véget ez a cikk. Azért ez is Spike Lee.

Crooklyn Dodgers

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Scavengers Reign: élni és élősködni hagyni

80 Blocks from Tiffany’s: Bronx, az Isten háta mögött, ahol az ördög nem alszik

Reel Rock-filmtúra, nem hagy lógva

Freaknik: a Dél, ha beindul

Tokyo Vice és egyéb bűnök: Japán titkos világa nyomában

Marley nyomában. Filmek, melyek a felszínt kapargatják, és doksik, amik mélyre ásnak