Barion Pixel

Privátfilmek újratöltve

Slánicz Dániel

2023.02.18.

5.5 perc

Jó eséllyel sokan fogadnák kétkedve, blaszfémiát kiáltva, értetlenkedéstől megfeszült arccal, ha azt mondanám (írnám), hogy a családi nyaralások, közös szülinapozások, ünnepek és a szoros vérköteléken kívül bárki számára teljesen érdektelen események alkalmával rögzített képsorok nem csak irgalmatlan cringe módon ollózhatók össze.

Azokra a rendszerint 7-12 perces kép- és videoanyagokra gondolok, melyeket valamely gyanútlan családlátogatás alkalmával süt el a vendéglátó, a zenei alap egy teljesen beazonosíthatatlan prüntyögéssel vegyes csilingelés. Kibúvónak helye nincs! A megtekintésétől történő elzárkózás pedig legfeljebb a következmények elfogadása után lehet csak egy kétes kimenetelű félopció.

A ma már Film Mánia, 2012-ig azonban Filmmúzeum névre keresztelt csatornán futó Privátfilmek újratöltve sorozat a szolgáltató 2010-ben leporolt, átfazonírozott és vadiúj audiovizuális köntösbe bújtatott Privátfilmek vágatlanul című programjának az örököse.
A korábban már meglévő koncepció és alkotói attitűd közösüléséből megfogant sarj, ami egyszerre a némiképp túlzó első bekezdéses felütésem pikírt, kissé flegma cáfolata, és a magyar leleményesség egyik felkiáltójeles bizonyítéka.

A Tv műsorok romkocsmája, mikor az avítt, omladozó alapokat a modern kor vívmányaival ötvözve újfajta stílus születik, a film főhőse pedig a háttér atomjaira robbanásával mit sem törődve lassúzik a kamera felé.

Az Ízing Róbert szerkesztői és Juhancsik István vágói szakértelme alatt felügyelt program alaptézise, hogy a készítők birtokába jutott privát képsorok összeállításával elérjék mindazt, ami a legtöbb mai influenszer számára is csak egy távoli homályba burkolózó vágyálom:
Érdekessé tenni a kívülállók számára a magánélet különböző mozzanatait. Kimosni a csipát reggel a szemünkből, levinni a szemetet, elmosogatni, fetrengeni, tengeni-lengeni csak úgy a semmiben nem egy tuti szórakoztatóipari tartalom. Az élvezet kiváltásához vagy személyes érintettség, vagy bazisok hirdető, lóvé, energia és extravagancia kell. Extrém helyen kimosni a csipát reggelenként a szemünkből, nem levinni, hanem ledrónozni a szemetet a harmadikról, elmosogatni, de LÁBBAL, 24 órás fetrengős challenget csinálni, tengeni-lengeni csak úgy a valamelyik gyorsétteremben, például.

A Privátfilmek sorozat a mindenáron kitörni vágyásból eredő görcsös megalománia helyett egy kifejezetten egyszerű koncepció mentén egyensúlyoz valahol a dokumentum sorozat és videoklip műfaji határainak keresztmetszetén. Esztétikáját tekintve utóbbi, tartalmilag és formanyelvileg azért mégiscsak az előbbi, a mindösszesen negyed órás, stílusukban vagy témájukban azonos blokkok képsorait a készítők modern zenei aláfestéssel támasztják alá, miközben időről-időre magától értetődő nyilvánvalóságokat fűznek a látottakhoz képaláírás formájában.

A rendhagyó audiovizuális műfajhibrid alapjául szolgáló felvételeket a készítők a Privát Filmgyűjtemény Alapítvány birtokában lévő mintegy 2000 órányi nyersanyagból pakolták össze kedvük kénye szerinti elképzeléseik mentén, míg a zenei támasztékért olyan hazai zenészek feleltek, mint Kormix, Rizkid és Six, akik nemhogy nem féltek, feltehetően csakazértis alapon párosították össze az általuk választott zenéket a gyakorta ide-oda ugráló, szakadozott, recsegő-ropogó képsorokkal. Műfajokon átívelő auditív utazás kíséri a teljesen hétköznapi látottakat, a lágy elektronikától a szigorúbb ütemeken át egészen a már-már strukturálatlanság határait súroló zenei masszákig. Magánjellegükből fakadóan a felvételek legtöbbször az olyan-amilyen kategória alá esnek, a képek minősége legtöbbször a nagyon ócska és ócska skála valamely tartománya közé tehető.

A többnyire 1928-1990 közt rögzített képsorok nyersessége és egyszerűsége mentes a professzionalizmus leghalványabb jelétől is, a vágói és zeneszerkesztési munkán kívül nincs az az aspektus, amit bármiféle koncepciózussággal lehetne vádolni, mégis, a képek által teremtett retró közeggel reakcióba lépő szelíd house, Liquid Drum and Bass vagy visszafogott BreakBeat egy egészen sajátos flow élményt képes megteremteni a nézőben. Egészen más fless, mikor a tata valamilyen modern elektronikára teszi magáévá a fövenyes adriai tengerpartot vagy mikor a Balatonba csobbanás pillanatában üt be a refrén.

Alapvetően tehát minden adott egy néhány röpke epizódot megélt, instant bukó, első körben csak a késő esti műsorsávba száműzött, majd hamarost elkaszált sorozathoz. A szerkesztők lelkiismeretes munkájának köszönhetően azonban a Privátfilmek összesen 60 rész erejéig töltődtek újra a 2010-es évek elején, azóta pedig a videómegosztókon hasítanak és gyűjtik a nézettséget serényen.

A Super8.hu egy olyan virtuális közeg, amelyben a letűnt korok nemzedékei
és a 21. század friss generációi randevút adnak egymásnak.”

– Emígy a készítők, a vállalás pedig ha nem is példanélküli, a generációk közt egyre gyorsabb ütemben szélesedő szakadék miatt egy egyre több munkával és kudarcra való eséllyel járó tevékenység, nem mellesleg talán a világ egyetlen olyan gyakorlata, ami a személyes érintettségen kívüli nézők számára is szórakoztatóvá, a lehetőségeihez mérten pedig informatívvá tudta tenni a családi videózás formátumát.

Ha a soron következő családlátogatás alkalmával a privát felvételekből összeollózott videó megtekintésére kényszerítenek, csak hunyd be a szemed, és idézd fel magadban a Privátfilmek újratöltve sorozat bármely részének mindegy melyik pillanatát. Jobb lesz, hidd el.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

A nyolcvanas évek legendás sci-fi rajzfilmjei

Félelem és reszketés a választás előtt Hunter S. Thompsonnal: The Ballot or the Bomb dokumentumfilm nyomában

„Az örök vesztesek” legnagyobb győztese Al Bundy

A nyolcvanas évek legendás dark fantasy rajzfilmjei

Jim Henson: az ideák embere, aki mindenkit a háttérből mozgatott

Werner Herzog: egy mindenki ellen, egy mindenkiért!