Barion Pixel

Racionális MC egy irracionális országban: brazil sztorik

Benedek Csanád

2022.11.25.

10.5 perc

Brazília alulnézetből – Racionais MC’s: From the Streets of São Paulo

Brazil streetlife filmek
Nemrég jelent meg a Netflixen egy doksi Brazília egyik leghíresebb rapcsapatáról, a Racionais-ról, Racionais MC’s: From the Streets of São Paulo címmel.

Szent Pál városát erősítő legendás csapat jó ok arra, hogy kicsit körülnézzünk a foci és szamba hazájában. Valóban csak foci és szamba? Hát, legalább annyira metál és hiphop. A Sepultura még a fénykora előtt is simán csinált 40 ezres koncertet São Pauloban. Az utcai bandák között (ez egész Dél-Amerikára igaz) a hiphop és a legdurvább metál fej-fej mellett áll a kedvenc zenék listájában. A cikkünk mégsem zenei lesz, mert egy ilyen zenekedvelő országot nem lehet elintézni két oldalban. 214 millió lakosú országról beszélünk, aminek a belső piaca egy fél kontinens, és ha jó vagy valamiben, arra az európai portugálok, de a tágabb latin-amerikai kultúra is ránéz.

Brazília pro
Ugyanúgy a favella-gettóromantika is egyfajta terméke az országnak, mint a brazil szappanoperák. Mégsem olyan, mint Nigéria vagy Argentína, hogy két teljesen eltérő példát említsek. Brazíliában nagyon komoly potenciál van. Kezdve azzal, hogy van olaja. Továbbá, hogy kimaradt két világháborúból, és nemcsak a náci arany, hanem a szellemi tőke is átköltözött oda. Történelme során többször voltak kimagasló korszakai. Volt nyersgumi/kaucsuk nagyhatalom is, ráadásul jelentős aranybányászat is folyt. Brazília mára a világ öt legnagyobb termelőjének számít harmincöt agrártermékből. A klíma adottságai révén az országban évenként többször aratnak, a munkaerő olcsó. Hogy miért nem tart mégis előbbre az ország? Azt a kontrarészben megtudod.

Brazília zeneileg is sajátos utakat járt be. Most a klasszikusokba bele sem megyek, Antonio Carlos Jobim, Joao Gilberto, Sergio Mendes, de Amon Tobin és Max Cavalera is brazil. Kevesen tudják, de most megtudják, hogy a Sepulturának már az Arise albuma is platina státuszt ért el, és akkor hol van még a Chaos AD és a Roots. És azt se feledjük, hogy milyen zenével! Ez különösen nagy dobás. Főleg a mai diszkóposványban.

Brazil hiphopgyökerek
Esetünkben a ritmikus beszéd, a rap valamilyen ősi formája (a költői improvizáció tulajdonképpen freestyle) az ország északkeleti részén, Teixeira, Paraíba vidékén jelent meg a 19. században. A „repente” vagy „cantoria” néven ismert brazil népzene egy olyan műfaja, amelyet a repentista néven ismert énekespár gyakorol, akik rögtönzött strófák kompozíciójában váltják egymást, a metrika, a rím és a tematikus koherencia nagyon szigorú mintáit követve.

1964-ben Jair Rodrigues énekes kiadta a „Deixa Isso Pra Lá” című dalt,
amely sokak szerint az első stúdióban rögzített kvázi rapdal az országban.

Brazília kontra
Brazília minden rákfenéje egy szóban: korrupció. Nem minden dél-amerikai országnak voltak ilyen lehetőségei, hogy arany, olaj, nyersgumi nagyhatalom is lehetett volna. Ezzel szemben itt megvalósult a generációkon átívelő korrupciós káosz. Ennek a lényege, hogy egy szűk elit, lájtosan jobboldali diktatúrát bevezetve (1964-1985) minden hatalmat magánál tartott arra hivatkozva, hogy ne törjön ki a káosz. Közben megvalósította a káoszt magát. Ennek eredményeként az ország egy szűk elitje védett magánnegyedekben fényűző életet élt, míg a lakosság nagy része számára még a folyóvíz sem volt biztosított. Amikor azt halljuk az Isten városában, hogy Buscapé (Alexandre Rodrigues) Marinával (Graziella Moretto) beszél arról, hogy „soha nem vett forró fürdőt”, ez nem volt megírva. Valójában Rodrigues és Moretto beszélgetett a kamerán kívül, a forgatás szünetében, amikor a fiú (aki a nyomornegyedben élt) mesélt neki az életéről.

A Bus 174 című doksiban az egyik srác, aki óvodáskorától tinédzserkoráig az utcán élt, amikor sorsa jobbra fordult, akkor is a barátnője ágya mellett a földön aludt, mert azt szokta meg, neki az ágy túl puha volt.
A Carandiru és hasonló brazil börtönfilmekből megtudjuk azt is, hogy olyan állapotok uralkodnak, hogy éjszaka nem alszanak, mert nem lehet a patkányok, vagy a legalsó szinten a bokáig álló víz miatt. A rendőri túlkapások minden filmben téma. Tulajdonképpen egy háború folyik.

A korrupció és a meg nem oldott problémák szétszakították a társadalmat.

Én google-fordítóval is megnéztem pár dalszöveget. Soha egyik ország rapzenéjében sem tapasztaltam ilyen elemi dühöt a gazdagok iránt. Általában mindig a rendőrök, a nagyhatalmak, titkos csoportokat szoktak szidni az emberek. Nem így a brazilok, szinte biztatják egymást, hogy fojtsd bele a medencébe azt, akinek van medencéje.

„Tô Feliz, Matei o Presidente” („Örülök, hogy, megöltem az elnököt”) – szól az egyik szatirikus rapszám, amely a volt elnök, Fernando Collor, korrupcióval kapcsolatos felelősségre vonásáról szól. Brazília az az ország, ahol a legtöbb emberrablás történik a világon. Bevett dolog, hogy elrabolnak valakit, és nem is olyan nagy váltságdíjért vissza is adják. Van, olyan híresség, akit már 3x is elraboltak – tudjuk meg a Manda Bala (Send a bullet) című doksiból. Olyan sok az emberrablás Brazíliában, hogy a levágott fülek és ujjak miatt az egész világra hatóan is fejlődött a plasztikai sebészet színvonala, olyan sok emberi testet kellett a sebészeknek később kijavítaniuk. Ezt pontosan, dokumentált szinten a Manda Balából tudjuk meg. Ezt csak alapozásnak szántam, hogy aki megnézi a Racionais MC’s-From the Streets of São Paulo című filmet a Netflixen, az tudja, hogy semmi sem túlzás benne.

Brazília alulnézetből – Racionais MC’s: From the Streets of São Paulo
A meglehetősen hosszú doksi az albumokra felfűzve követi végig a Racionais sztoriját. Mint mondtam Brazília, kelet-európai mércével nem mérhető. Itt Kool Moe Dee és a fiatal Ice-T lépett fel. A nyolcvanas években, már rögtön az elején is volt breaktánc. Nem Fenyő Miki-féle, hanem autentikus. São Paulo egyik fele, kisebbik fele úgy élt, mintha egy fejlett nyugati országban lennél, a másik felének nem volt meleg víz sem az otthonában.

Megtudjuk, hogy a déli oldalon, ahol a város az erődben ér véget, szó szerint minden héten volt hulla a fákon. A buszút másfél óra volt a belvárosig, de közben mintha egy másik országba léptél volna át.

A csapat politikusságát nem csak az indokolta, hogy ők ilyenek, sőt, nem is voltak sokáig tudatosak. Egészen fura dolgokat is megtudhatunk a filmből. Létezett olyan, hogy fekete születésszabályozás. A fekete nők kettőnél több gyereket nem szülhettek a 80-as évek közepéig. Ez amúgy azért is furán értelmetlen, mert a szegény lakosságnak nettó 30%-a nem is fekete. És mi van a félvérekkel, mulatokkal, meszticekkel?! Mitől számít valaki feketének? A csapat ezért eredetileg Bad Black Boys néven alakult. 17 évesen ezt sikerült kitalálniuk. Aztán szinte évről évre, albumról albumra fejlődtek. Közben az ország is. Nem akarom lelőni a doksi poénjait, de akármilyen népszerű is volt, akármennyi díjat is kapott a Racionais, azt azért tudni kell, hogy 1997 után csak 17 évvel később léphettek fel megint a Brazil MTV műsorában, miközben elképesztő nagy táboruk volt. Egyszerűen bojkottálták őket.

2007-ben, mert lövöldözés volt a koncertjükön, São Pauloban, ezért évekig többet nem léphettek fel a saját városukban. Racionais világára és sorsára tökéletes klip a Vida loka pt. II., ami maga is egy kis Isten városa fless, csak São Paolo verzióban.

Racionais MC’s – Vida Loka parte II

Favela Vive 3

És ha már itt tartunk, nem szabad eltagadnunk a favella vagy baile funkot, ami elképesztően fura, számomra hallgathatatlan, de a brazil gettókban kimondottan népszerű irányzat. Nem lehet a reggaetón kifejezéssel leírni. Ez favella funk. Hát elég fura.

Ahol a nap más szögből süt: alapfilmek a témáról
A brazil hétköznapok árnyékosabb oldaláról ezek a filmek jó betekintést nyújtanak, és nem hamisak, nem túltoltak. Ez pont ilyen.

Isten városa
Brazília „Volt egyszer egy Amerikája”. Generációs fejlődéstörténet, bűnfilm és társadalmi dráma. Alapfilm.

Carandiru
Egy börtönlázadás története

Manda bala (Send a Bullet/Véres valóság)
Az ország ahol szinte több az emberrablás okaiból származó plasztikai sebészeti beavatkozás mint a ráncfelvarrás. Elképesztő anyagi különbségek. Az emberrablók egész negyedek villanyszámláit fizetik ki.

Bus 174
A doksi, ahol a rendőrök szinte a kamera előtt ölik meg a túszejtőt. Egy elkeseredett fiatal túszul ejti a 174-es buszt. Később a vizsgázni induló diákokat elengedi, hogy ne késsenek el. Szinte maga sem tudja mit akar. Leginkább azt, hogy valaki hallgassa meg.

Tropa de Elite/Elit halálosztók
Háborús zóna a favellanegyedek nagy része. Ahol káosz van, ott lehet a zavarosban halászni. A bűnbandák is hadseregként működnek.

City of God: ten years later
Jó kis betekintő, a film szereplőinek sorsába, a riói emberek mindennapjaiba.

Cidade dos Homens („Az emberek városa”) című televíziós sorozatot az Isten városa című film rendezői hozták létre. Négy évadon keresztül sugározta a Globo TV 2002 és 2005 között. Két jó barát, Acerola és Laranjinha, kitalált életét követi nyomon, akik együtt nőnek fel Rio de Janeiro egyik favellájában.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Fekete film tejszín és cukor nélkül

Wild Style: A Vad stílus nyomában

A nő, aki átúszta a La Manche csatornát – Gertrude Ederle sztorija a filmvásznon

Lhakpa Sherpa két élete – a hegyek királynőjének szívszorító története

Kölyköd voltam: doksi a Kölykök című filmről

Bad Sport: a sport árnyékos oldala