Amikor burjánzik a zsenialitás
Figyelem, nagy szavak következnek! Az elmúlt év legkiemelkedőbb sci-fi animációs sorozatáról van szó. Már az elején fontos leszögezni, hogy az utóbbi időszakban meglehetősen kevés rajzfilm érte el ezt a színvonalat. Ha szereted a science-fictiont, kötelező megnézned; ha a rajzfilmeket, szintén kötelező; ha mindkettőt kedveled, akkor remélem, már láttad. Ha csak valami olyasmit néznél, ami kikapcsol, de nem valami kétdimenziós, bugyuta akció sci-fi, akkor a válasz minden esetben a Scavengers Reign.
Scavengers Reign: a nem földi paradicsom alapjai
Ami egy másik élőlény számára paradicsom, az embernek könnyen pokoli lehet. Nem egy földi pokol, hanem egy ismeretlen világ, amelyet nemcsak meghódítani, de túlélni is kihívás. Ritkán mondok olyat, hogy érdemes egy epizódot kétszer is megnézni, de itt annyi ötlet, humor és vizuális geg rejtőzik, hogy nem időpazarlás visszatérni hozzá.
Joseph Bennett és Charles Huettner az eredeti, 2016-os Scavengers című rövidfilmet az Adult Swim számára készítette. A nyolcperces animációs rövidfilm nem tartalmaz párbeszédet. Egy emberpárt ábrázol, akik bonyolult interakciók ssorozatában vesznek részt fura növényekkel és állatokkal, hogy elérjenek valamit. De vajon mit?
Nézd meg és döntsd el te magad. A kisfilm nem lövi le a sorozat poénjait. Maga az eredeti rövidfilm is kultikus státuszt vívott ki magának, nem csupán lenyűgöző képi világa, hanem csavaros története miatt is.
2018 és 2019 között Joe Bennett és Charles Huettner sorozattá fejlesztette a koncepciót, ennek ellenére az Adult Swim-nek mégsem kellett. Később a HBO Max átvette a projektet. A tizenkét epizódból álló sorozatot két éven keresztül készítették, nagyszerű nemzetközi animátorok közreműködésével, akik a COVID ideje alatt távolról dolgoztak Mexikóból, Spanyolországból, Portugáliából és Franciaországból. A sorozat kálváriája ezzel még távolról sem ért véget, a HBO Max ugyanis törölte a második évadot az alacsony nézettségi adatokra hivatkozva. A sorozat 8,7-9 körüli átlagos értékeléseket kapott mindenhol. Nem véletlen, hogy a Netflix azonnal lecsapott rá, így biztosan lesz második évad.
A hazai HBO Max-on sajnos jelenleg nem érhető el a sorozat, de a hírek szerint május 31-én a Netflixre felkerül az első évad. Az viszont még kérdéses, hogy a mi régiónkban is hozzáférhető lesz-e. Azonban számos helyről leokosítható. Az OpenSubtitles oldalon mind a 12 részhez található magyar felirat.
Az alaptörténet egy napkitörés során megsérült csillagközi teherhajó legénységének túléléséről szól, akik az elképesztően gyönyörű, ugyanakkor veszélyes Vesta bolygón rekednek. A Bennett és Huettner által megalkotott világban a Demeter nevű hajó legénysége egy ismeretlen kontinensen találja magát, ahol a burjánzó dzsungelek nyüzsgő növény- és állatvilága egy labirintus, tele rejtett veszélyekkel. A sorozat a túlélők három különálló csoportját követi nyomon, akik nem tudnak egymásról és mindegyikük más taktikával küzd meg az ismeretlennel, és ami még fontosabb, a belső démonjaikkal.
Egyedül a paradicsomban is meg lehet őrülni – nem véletlen, hogy Ádám is Évát kérte Istentől. Isten ezúttal nem ért rá, ehelyett az ördög küld egy nagy bogarat, ami ki akarja tépni a beled, de amúgy „szeret” téged, csak beléd ültetne valamit. A környezet lenyűgöző, minden rész egy vizuális orgia. A történet pont annyira csavaros, hogy ne vessz el benne, miközben minden kérdésre választ ad. Mindennek van értelme, a lényeg, hogy az űrhajótöröttek észrevegyék ezeket az összefüggéseket. A bolygó nem jó vagy rossz, inkább halálosan izgalmas. Végül minden szál összegabalyodik, és az összes szereplő útja a lezuhant Demeter felé vezet.
A történet a jövőben játszódik, de nem kapunk hosszas magyarázatot az űrhódítás történelméről; egyszerűen beledobnak minket a szereplőkkel együtt a történet sűrűjébe, így velük együtt fedezünk fel mindent. Ez a világ egyszerre teljesen idegen és mégis sokban hasonlít a miénkre – tele csodával, veszéllyel, átélhető sorsokkal, tökéletesen illeszkedő akcióval, földöntúli lényekkel és növényekkel.
Scavengers Reign – Official Trailer | Max
A Scavengers Reign egy eredetien megvalósított világot mutat be, amely felfedezésre készteti mind a szereplőket, mind a nézőket. Nem értem, a HBO miért passzolta, hiszen mindenhol az egekig dicsérik. A New York Times „bujának, csodálatosnak, hipnotikusnak” nevezte. A Rotten Tomatoes szerint „Az emberi túlélés története egy olyan helyen, amely valóban túlviláginak hat, ráadásul oly módon, ahogyan a sci-fi bolygóknak csak alkalmanként sikerül.” Andrew Webster, a The Verge munkatársa úgy fogalmazott: „Egyszerre szép és brutális, ez lehet az év legeredetibb tudományos-fantasztikus alkotása.”
Azt tudom mondani, hogy jóformán gyerekkorom óta egy ilyen sorozatra vártam.
Ahogy Sonny is mondja a Bronxi mesében: „a nagy bokszolók,
mint a nagy szerelmek, csak 10 évente jönnek.”
Akik látták az idő urait
A sorozat igazi vad burjánzása az ötleteknek. Egyszerre van értünk, de önmagáért is. Elképesztő mennyiségű munka lehetett benne. Az organikus világ szabályai mögött meghúzódó gondolkodás és az emberi technológiával való kölcsönhatás kiváltképp érdekes. Ritkán találkozik az ember ilyen összetett világépítéssel. Szerencsére a filmzene is mesterien szövi bele magát a dzsungel atmoszférájába. Üdvözlet a paradicsomban, de egyben a pokolban is!
Scavengers Reign – Full Soundtrack Album by Nicolas Snyder
A „dögevő” kifejezés meglehetősen nyersen hangzik, holott ezek az élőlények rendkívül fontos szerepet töltenek be az ökoszisztémában azáltal, hogy részt vesznek az elpusztult lények testének lebontásában. Itt az ökoszisztémán van a hangsúly. Az ember megérkezik erre a bolygóra, és megmérik mennyit is ér a tálentuma. Használhatod az ösztöneidet, az eszedet, a tudásodat, vagy akár a robotodat, de még a félelmeidet is. Nincs egyetlen helyes megoldás, ahogyan a rossz döntés sem feltétlenül végzetes. Minden a nézőpont kérdése.
Ha már nézőpont, nézzünk a múltba. A készítők elsődleges ihletforrásai a francia rajzfilmek voltak. Az olyan klasszikusokat, mint az Idő urai, az Egyszer volt… az élet és az Elsüllyedt világok mi is jól ismerjük, de itt még többről van szó. Joseph Bennett és Charles Huettner okkal választották ezt az irányvonalat: a rajzfilmekben és az animációkban rejlő kreativitás és expresszív ábrázolásmód mindig is tökéletes alapot adott a sci-fi műfajának, ám mindezt filmen megvalósítani rendkívül nehéz.
A francia animáció egészen erős ebben a világépítő sci-fiben. Moebius stílusa ezrekre volt hatással. Nem is pusztán átvették az ő stílusát, hanem annyira erőteljes volt a flóra és fauna megalkotásában, hogy utána mindenki vagy követte őt, és komolyan odatette magát, vagy lemaradt. Moebius-ról cikkünk ITT olvasható.
A 70-es, 80-as évek francia animációs és rajzfilmes gyöngyszemeit azért illik megemlíteni akkor is, ha nem ismerik nálunk sokan. Az idő urai, A vad bolygó, a Metabárók, az Incal, a Valerian, Philippe Druillet-ől a The 6 Voyages of Lone Sloane mind előfutára ennek a filmnek. Egy ideig azt hittem, tuti valakinek az álma, de szerencsére ennél csavarosabb ez a sorozat. A Scavengers Reign lenyűgöző, hátborzongató, félelmetes és álomszerű.
Lenni vagy élősködni?
Nem kedvelem, amikor valamit felnőtteknek szánt sci-fi-ként aposztrofálnak, mert akkor az emberek rögtön a szexre és az erotikára gondolnak. Egy 18 karikás alkotás attól is lehet korhatáros, hogy szellemileg komplex. A sci-fi-filmek többsége valójában csak sci-fi-bőrrel bevont akciómozi. Látványorientált lézerpisztolyozás, tyú-tyú és zzzzbooom. Üres látványosság, de a díszletek mögött nincs tartalom. A Scavengers ebben is kitűnik, hiszen a külsőségek, a világ tervezésének és fejlesztésének kreativitása ötcsillagos. Azonban a belső tartalom is egyedi, érzelmi mélységekkel bír.
A sci-fi valójában filozofikus műfaj, amely önreflexióra ösztönöz,
miközben a kozmosz hideg magányában zuhanunk a semmibe.
Az emberi esendőség ezer arcát lehet itt bemutatni: az ember egyszerre vadász és áldozat, üldöző és üldözött. Míg az Alien vagy A dolog zseniális, de az élősködők, paraziták szemszögét nem igen tárgyalja. Itt a ragadozó, dögevő sem biztos, hogy rossz, és a gazdatest, az ember sem mindig humánus.
Ez az ismeretlen bolygó hol fizikailag, hol mentálisan próbára tesz minket. Olyan, mint egy túlélőtábor, vagy egy karnevál: carne, vore, a hús völgye. Ráadásul elkerülhetetlenül felmerül bennünk a kérdés, mit is jelent embernek vagy élőlénynek lenni. Vajon élősködők, paraziták, a világ vírusai vagyunk, vagy az egyensúlyt fenntartó félistenek, isten gyermekei? A válasz nem egyértelmű, ki ez, ki az. Ezek a kérdések egy komoly regény témái is lehetnének: Vállaljam-e az emberi öntudatot és az azzal járó fájdalmat, halálfélelmet, kétségbeesést és bűntudatot? Vagy talán egyszerűbb lenne, ha egy felsőbbrendű lény mindezt elvenné tőlem, kihasználna, de életben tartana, etetne, és részévé tenne a természetnek, a saját természetének? Képes az ember harmóniában élni a természettel, más fajokkal, vagy akár önmagával? Vagy talán a bennünk rejlő gyengeségek eleve kódolják a konfliktust és a pusztulást?
A történet a szimbiózis, fejlődés és túlélés különféle verzióit tárja elénk. Védelek, megvédesz, etetlek, etetsz, paraziták, ragadozók, együttműködések, kölcsönös előnyök, érdekek, és önfeláldozások szövevényei hálózzák be a bolygó dzsungeleit.
Az utolsó epizód nyitva hagyja a lehetőséget egy második évad számára, de a Scavengers Reign a jelenlegi 12 epizódjával is tökéletes, kerek egészet alkot. Ne feledjük a legszebb lótuszvirág is a természet rothadásából bomlik ki. Ahogy Charles Baudelaire A romlás virágai kötetben Az ellenség című versben írja. Néha a romokon születik a legszebb virág.
S ki tudja, misztikus erőit hátha majdan
ép e, vad part gyanánt vízmosta, roncs talajban
leli csodálatos álmom: az új virág? –
Óh, kín! óh, fájdalom! – Létünk az óra őrli
s a sötét Ellenség, amely szívünkbe rág,
vérünkből szív erőt, élni és nagyranőni.