A jövő rugalmas – ma van a tegnap holnapja
A divat egyik marketingfogása, hogy kétévente elhozza nekünk a jövőt. Azért kétévente, mert a köztes évben a retrót hozza el. A jelenben meg sosem vagyunk. Az egyik ilyen a technikai susmus, a jövőruha. A modern anyagok megjelenése.
Ha meghallod, hogy spandex, latex, elasztán, neoprene, gore-tex, teflon, kevlár, egyből úgy érzed ez a termék a jövőből jött. Sokszor ezek az anyagok tényleg hasznosak. Mindegyiknek volt egy nagy korszaka. A legnagyobbat mégis a spandex ment. A nyolcvanas éveket és a diszkókorszakot kibérelte magának, sajnos a rockkorszakba is belefolyt, pontosabban belerugalmasodott.
Spandexpanzió
Bár mindannyian tisztában vagyunk a spandex néven ismert csodaszövet megjelenésével, története messzebbre nyúlik vissza, mint gondolnád. Eredetileg a gumi helyettesítésére szánták a második világháborúban. De a kutatások nem jártak eredménnyel vagy mégis?
De honnan származik a spandex?
A Spandex a DuPont Company és a Farbenfabriken Bayer cégek fáradhatatlan erőfeszítéseinek eredményeként jött létre. A Farbenfabriken Bayer úttörő volt a polimerkémiában. A spandex egy poliéter-polikarbamid kopolimer, amelyet Joseph Shivers vegyész talált fel. Shivers 1946-ban kezdett dolgozni a DuPontnál polimerek fejlesztésével foglalkozó kutatóként. Bár a projektet egy ponton félbehagyták, Shivers nem adta fel. Cicanadrágos fitneszcsajokat akart látni. Végül az 1950-es években áttörést ért el, melynek eredményeként olyan rugalmas szálat állított elő, ami ellenáll a hőnek, szálakká fonható, és eredeti hosszának ötszörösére nyúlik, miközben megtartja rugalmasságát. Hamar kiderült, hogy ez az új sci-fi-anyag kiválóan alkalmas ruhák készítésére, csak nem lehet „poliéter-polikarbamid kopolimer”-nek hívni, mert senki nem tudja kiejteni. 1952-ben szabadalmaztatták keveréküket. A DuPont az új funky disco szövetét „Lycra”-nak nevezte el, azonban egészen 1962-ig egyáltalán nem tudta eljuttatni a tömegekhez. Az emberiség nem akart még akkoriban igazán feszesen testhez álló lenni.
Az elasztikussság klasszikusai
Mi is a pontos neve a cicanadrágnak?
A spandex név az expands (kiterjesztés) szó anagrammája. Előnye a jelentős szilárdsága és rugalmassága, valamint az a képessége, hogy nyúlás után visszanyeri eredeti formáját, és gyorsabban szárad, mint a hagyományos szövetek. Ruházat esetében a spandexet általában pamuttal vagy poliészterrel keverik, és a végső szövet kis százalékát teszi ki. Becslések szerint 2010-ben az Egyesült Államokban eladott ruházati cikkek 80%-a tartalmazott spandexet.
Spandexcalibur és sci-fitness
A spandexruhadarabok története első blikkre a női leggings nadrágok története. Miszerint logikus, hogy a nők megszerették, hogy ezek az egyszerű, divatos, szűk nadrágok nemcsak szűkek, hanem rugalmasak is. Csakhogy a nők és a női divat nem így működik, egyszerűen nem hordták. A szoknya, majd a farmer, a hippi divat, a kordbársony hamarabb futotta le köreit a divatban. Miközben a sci-fi-anyag várta, hogy felhasználják.
A stílusikon Audrey Hepburn az 1957-es Funny Face című filmben a divatradarra helyezte az új ruhadarabot, de a rock’n’roll fiatalsága ekkor még a jeans vagy denim nevű vitorlavásznat választotta kedvenceként.
A szuperhősök viszont spandexet viselnek.
Sőt, mintha eleve így tervezték volna őket.. A spandex korai kedvelője tévés vagy filmes szuperhős volt. A köpenyes, maszkos bűnüldözőket a képregényekben bemutatott, testhez simuló szettjük miatt régóta vádolják azzal, hogy alsóneműjüket kívül viselik. Az elasztikus technológiának köszönhetően jobban néztek ki, mintha a jégergatyót vették volna fel.
A spandexet 1966-tól kezdve a Batman sorozatig visszanyúlóan elsősorban szuperhősökön láthatjuk. Yvonne Craig a Batgirl szerepében, Lynda Carter Wonder Woman lycrában feszített. A macskanők a cicanadrágot választották.
A filmes közönség 1978-ban élvezhette ki a férfias forrónadrágot, amikor Christopher Reeve talpig spandex Supermanje volt az év második legnépszerűbb filmje. A sci-fi viszont mindig is spandexpanziós jövőt képzelt el.
A Star Wars forgatása során George Lucas elmagyarázta Carrie Fishernek, hogy az űrben nincs szükség fehérneműre. És ha körülnézel a korszak tévéműsorainak és filmjeinek tudományos-fantasztikus alkotásai között, megtudod miért: kinek van szüksége fehérneműre, ha a mindennapi ruhád eleve egy feszes spandexkombiné? A spandex a futurisztikus jövőt hozta el és – valljuk be – az űrkorszak szexuális vonzerejét közvetítette.
Neked a spandex mondja meg, hogy kivagy?
Ahhoz, hogy a cicanadrág, az elasztán a hétköznapi emberek divatjává váljon, kellet az űrkorszak. A hippik természetes anyagokat kedvelő stílusa után a futurista hetvenes évek jött. A műszál volt az atyaisten, a poliészter a fia, és az elasztán a szentlélek. Minden csillogott, villogott, görkorin gurult és boogie-zott. A hetvenes évek diszkója, és a nyolcvanas évek fitneszláza elhozta a spandexmennyországot.
A spandex-szupersztárok közé tartoztak Jane Fonda (edzésmániás módban), Debbie Harry a Blondie-ból, Christopher „Superman” Reeve, David Lee Roth a Van Halenből, Dee Snider a Twisted Sisterből. Hulk Hogant és a pankráció fura ruháit már meg sem említem, az eleve nem emberi.
Olivia Newton-John nem egyszer, hanem kétszer is beírta magát a spandex történelmébe. A Grease-ben feketében (1978), 1981-ben már neonrózsaszínben mondta a magáét a Physical c. klipjében.
Olivia Newton-John: Physical
Az űrkorszaki szakik csodaszövete tarolt. A ’70-es évek végén már mindenhol megjelent a spandex. Tökéletes volt a szárba és elasztánba szökkenő fitneszmozgalomhoz is. Az amerikaiak egészségklubokhoz csatlakoztak vagy otthon edzettek, köszönhetően az új fitneszberendezéseknek és a VHS-tréningkazettáknak. Néhány évig Jane Fonda, a legnagyobb fitneszceleb, gyakrabban volt látható spandexben, mint utcai ruhákban. A diszkóruházat és a fitneszcucc anyagaként elismerjük az elasztánt. A szuperhősök és az intergalaktikus kalandorok eleve spandexet viselnek. Ez egy dolog, de a hogyan keveredett bele a poliészter cicanadrág a rock, a glam rock világába már sátáni kérdés. Egy a Starpoint és hasonló disco-funkbandáknak elnézzük ezt a kinézetet, mert ők eleve ezt kínálják.
Ellenben Debbie Harry (Blondie), New York Dolls, Van Halen és a Twisted Sister divatbűnei szinte megbocsáthatatlanok. A sportos glam rock valami olyan, mint a drogos Mici Mackó. Biztos, hogy ezt akartuk? Sportruházat és rockzene őrült találkozása végül egy egész korszakot határozott meg. Csak annyit mondhatunk, hogy Jump!
Ugorjunk tovább! Ezt már nem fogadhatjuk el!
We’re not gonna take it, We’re not gonna take it anymore!