Trap, ami Atlanta és Memphis magánügyéből a legnépszerűbb popzenei műfaj lett. Kasza Tibi is trapre buzdítja, szerelemre a megöregedni nem tudó kisnyugdíjasokat, és a teljes szereptévesztésben lévő negyveneseket. Aki ez alatt hallgat ilyesmit, ott már orvosi segítség ajánlott. Mit tehet ilyenkor a hiphop? Köszöni szépen, jól van és teszi a dolgát. Kábítószer kereskedelemről és pénzmutogatásról hál’ isten amúgy nem csak trapre lehet rappelni. Természetesen maga a trap hangzás is változik, és nem fog eltűnni, és aszfaltkemény drill zenék is vannak. Anglia lassan lefoglalta a trenddiktáló szerepet, tegyük hozzá nem is olyan könnyű kodeint szerezni mint az Államokban, így nincs szétcsúszva az egész szcéna.
A célunk mégis az hogy ne a fősodort kövessük, hanem a titkos ösvényeken haladó saját utas előadókat. Hiphop különjáratunkban azokat az előadókat és hangzásokat vesszük górcső alá, amik nem csak önazonosak, hanem újítóak is.
Ebben a listában klasszikus dobhangzások, boom bap és lo-fi rokonai, trap és testvérei ki lesznek hagyva. Azokról lesz szó, akikről máskor nem esik szó. Mert vagy a retro és a múlt mindent megszépítő kilencvenes évek aranykoráról szoktak beszélgetni, vagy a trenddiktáló bling-bling aranyfog trapről. Jöjjenek azok, akinél az igazi swag dildo van!
Nem tudunk minden vonalat megmutatni, de belehasítunk az okosságba, és a jóságból egy szeletet kirakunk.
Tíz plusz egy hangzás, ami a vagányságot a fájinsággal keveri. Csapjunk bele a lecsóba!
1. Gitárok és deszkás punkok
Azzal, hogy a hiphop egyfajta generációs kifejezési forma lett, a fiatalok már autentikusan építik bele a saját zenéikbe. Itt nincsenek szabályok, a lényeg hogy a végeredmény kompakt egész legyen, és ne legyen görcsös újítani akarás sem. Két friss előadó, akinél ez megvan. Erősítő on.
Miért nem ide raktam a Brockhamptont is? Na mindegy!
2. Előörsök és utóvédek
Az avantot gárdolók, vagyis a modernek. Egyébként az avantgard előőrsöt jelent. Jelentem ezek a produkciók előőrsök.
Az Injury Reserve 2020-ban elvesztette Stepa J.-t, nekik innen is R-I-P!
Az Injury, a Clippin, az Antipop Consortium és az El-P mind a rapzene úttörő ágát képviseli, ami folyamatosan képes megújulni. Ezért nem egy stílusuk van, hanem fejlődési ívük, és kísérletező kedvük. Salute!
Ide becsaltam Aminét is, hogy ne kelljen külön írnom róla.
A lassan már magyar zenekarokat megidéző állandóan búcsúkoncertező és feloszlani készülő Brockhampton.
Danny Brown pont mint Aminé, becsalogatom a listára.
Ha nem írom bele a Run The Jewels duót , a saját rapszakmai hitelességemet ásom alá. Így is ez csak 10+1 irányzat, hangzás-antológia. Az alul és felül értékelt zenekarok világában a Run The Jewels egy közepesen halhatatlan, de teljesen fasza produkció.
Jogos a kérdés hogy a második pont miért lett ilyen hosszú. Azért mert behatárolhatatlanok, ezért.
3. Angliai magánszféra
Lil Simz nem egy hangzás, de a hölgynek nagyon jól áll, hogy több stílusa is van. Ezért a retrospektív afrobeates, és a modernebb világát is érdemes lefülelni.
Valahol van ebben egy pofátlan elfogultság, hogy így kiemelem a crush-omat.
4. A kevesebb több
No dobok, low dobok, filterezett dobok, figyeld mit dobok! Fárasztó szójátékok helyett beszéljünk a hiphop egyik tényleg meglepetés hangzásvilágáról.
Igazából nem a griseldás srácok kezdték el, de ők csináltak belőle irányzatot, ami már sokakat megihletett, még Alchemist is, beszállt a dobmentes hiphopba. Én először Cappadona ’97 mentalitity számában hallottam ilyen, csak egy visszatérő loopra rappelést. A stílus erőssége, hogy tényleg a flow-ra, a rapre, fokuszál. Muszáj jó szöveget írni.
Griselda =Westside gunn, Benny the butcher, Conway the machine.
Többen elkezdték ezt a vonalat, ilyen Ka is. Ka-notice
Alchemist is betolta ebbe a dobmentes, softdob parkolóba a verdáját, de ő amúgy több mappába is beleillik, csak jelzem, tudok róla, de most beszéljünk azokról akik nem világsztárok.
5. Szószók és elektromosság
Franciák és az ő dolgaik. Ez egy külön cikk témája lesz, most csak felcsípek egy kis francia mártást és beszorom vele a cikket.
Myth Syzer egy szuperproducer az undergroundban, de kikacsingat a popzenébe is. Érdemes utána keresni. Miki 357 tuti látta a klipjeit, vagy Myth Sizer látta Miki 357 klipjeit. Hú nóz?
Elektromos Chloe. Franciaország női vonalban is erős. Túl modern, vagy ez a jövő? Mindenki döntse el maga!
6. Csipetnyi Japán, cseppnyi Korea
Itt csak egy mondatot idéznék a listán pont nem szerepelő Keith Ape-től, aki a trap egyik úttörője volt hazájában: „Azért nem készítek már trap zenét, mert azt nálunk a fiúzenekarok csinálják, az összes koreai Backstreetboys-trappopban utazik”
BewhY. Róla azt kell tudni, hogy minden albuma más hangzás, és mindig nagyon sajátos. Igen, Koreában lehetsz népszerű és eredeti.
Swervy. Fiatalok, bekategorizálhatatlanok. Igen, amúgy a koreaiak nagyon édibédi neveket választanak: Bewhy, Swervy – mint egy plüsskutyus sorozat. Ettől függetlenül harapnak.
Ne baszakodj a jakuzákkal! Ennyit mondok. Egyébként imádom az internet ilyen házi, japán bugyrait, amiket lehetetlen megtalálni, csak akkor, ha te is az adott kultúrkörben vagy.
A mai napig nem tudom mi a neve az előadónak, mert minden felirata kanji, és itt elvesztem, de imádom.
U-zhaan × KAKATO. Okos japánok, akik a saját népzenei világukat építik bele a hiphopba, amihez tökéletesen passzol is.
7. Synthwave és Hip-Hop
CASisDEAD mindenben is utazik, és ez is jól áll neki. MF Doom-rajongó, bár ebből a számból ez nem fog kiderülni.
Eddy Baker. Egyébként, Baker országos cimborája Bones, aki a mostani modern trap hangzás egyik úttörője, listánkra ő most nem kerülhetett fel, de szeretjük, tiszteljük.
Igen, már nem igazán aktívak, de ciki lett volna pont a Das Racistet kihagyni, túl eredetiek, néha eredetieskedők, de egy ilyen listán ott a helyük.
8. A Kárpátok visszhangjai
Igazából nem csak a Subcarpatit akarom fényezni, mert a román rap sajnos köröket ver a magyarra, olyan produkciók érnek el 10 milliós nézettségeket, amit a magyar közönség 10 ezer alá lőne be. Shame on me.
Tényleg ciki, de a román hiphop átlépett rajtunk, egy ilyen produkciót a világ bármelyik részére el lehet vinni, és menő lenne. Ja, nekünk nincs ilyen. Csak USA-trendek jó vagy rossz másolata.
9. Retro de másképp
Nem csak a magyarok kalandoznak, hanem a más zenei stílusban alkotók is tesznek kitérőket. Ezzel szerintem éltetik a kulturát is. MCR-T amúgy egy német techno DJ, de miért ne csinálna old school getto tech, miami bass hatású zenét, és persze rap is van hozzá? Müködik.
Mungo’s Hi-Fi-ék meg a rave partykról rappelve nosztaligáznak. Kinyilt az olló. A stílusok nem börtönök, hanem egy svédasztal, amiről bárki vehet a maga kis zenetányérjára.
10. Nojz is nojsz. Noise rap
A zajrap sem új találmány, Dalek vagy Carl Kavorkian már a kétezres évek elején pusztította az agysejteket. A tudat smirglizése, a horzsoló rap, a katasztrófa állapot zenei kivetülése mindig is létjogosult lesz. Egészen viccesnek tartom amikor az undergroundba belebuzult emberek a death grips-re haragszanak. Sztár lett, populáris. Ez kicsit olyan, mint a Monty Python Brian élete c. filmjében a Júdea Népe Front poénja, ahol öten vagyunk, de hatfele utáljuk egymást.
Klasszikus zúzódások a dobhártyádnak.
Dälek – Respect to the Authors
A mindig különutas Clippin, aki a noise rapben is az, és aki sosem kap annyi figyelmet, mint amennyi megilletné.
10+1 Atlantai ráncfelvarrás
A plusz egy hangzás szerintem nem is lehet más, mint a trapet félig feltaláló és teljesen népszerűvé tevő Atlanta válasza saját magára. Van élet a trap után Atlantában is.
Jokerek
Mit kezdjek olyan zenekarokkal, mint a Little Big, Tommy Cash, Die Antwoord, amik tulajdonképpen használják a hiphopot, nem rap, de egyértelműen építkeznek belőle. Nos, róluk most nem beszélek, de itt van a teljesen bekategorizálhatatlan német Romano, aki Comptonba megy Berlinről reppelni, és Hong kongba, ha kritizálni akarja pont azt, ami a cikkünk témája is: a tömeggyártott zenét.
Miért nem válogattam szét az afrobeat rapzenéket a törzsi, vagy a 140+bmp és electro vadulásos arcokat, meg a minimalista hangokból építkező rapeket vagy a gitárzenés dolgokat? Azért, mert 100 oldalt nem írhatok. De értelek, és fáj a szívem nekem is. Én ilyen slendrián vagyok, még zenebuzi sznobnak is gyenge.
Tudom, tudom kimaradt még… Hol van Madlib, mit képzelek? Peanut Butter Wolf és a Baron zenés dolgai, Spark Master Tape, The Streetz, Earl Sweatshirt, Tyler, the Creator, Slowthai? És lehetne sorolni, de róluk amúgy is eleget írnak az újságírók, jusson hely másoknak is az asztalnál. Székfoglaló beszédemet megtartottam. Hallgassátok őket! Hallgatni arany.