Egy generáció poszterautója – Lamborghini Countach

4BRO

2022.08.05.

13.5 perc

Mitől lett a Lamborghini Countach a történelem talán legikonikusabb alakú szuperautója?

Nem titok, hogy azok az autók, amelyek megdöbbentően futurisztikusnak tűntek hajdanán, általában rosszul öregszenek. A 70-es évek a szárnyakról, ékekről és szögekről szóló korszakában az autótörténelem legradikálisabb dizájnjait mutatták be. A Countach azon maroknyi autó közé tartozik, amely még fél évszázaddal később is előhozza a sokkfaktort, ha valaki rápillant.

A jövő nem egyszerre történik, kis jövők néha becsepegnek a jelenbe, ezen alkotások nem csak zenék, regények, filmek lehetnek, hanem az iparművészeti szintet elérő alkotások. A formatervezés és a mérnöki bravúr bátor találkozásai. A jó forma jóformán semmit nem változott az elmúlt 51 évben, és mégis időtlenül modernnek tűnik. A Lamborghini Countach volt a világ első modern sportautója, amely menővé tette az „ék” autókat.

1971 a jövő elkezdődik
Ugorjunk be az időgépünkbe, és menjünk vissza 51 évet az 1971-es Genfi Autószalonig. A csillogó talapzaton a lágy hullámokat követő és arisztokratikus Miura áll, az az autó, amely a Lamborghinit elegáns stílusával és világszínvonalú teljesítményével a térképre helyezte.

A Miura P400 már az 1966-os genfi kiállításon való debütálása után is azonnal magasba emelte a tervező, Marcello Gandini hírnevét. Az különösen meglepte a közönséget, hogy egy kis olasz cég, amiről a legtöbben még csak nem is hallottak, bemutatta a világ leggyorsabb utcai sportautóját. A kis cég még csak három éve gyártott autókat, a legtöbb ember azt se tudta, hogy kell ejteni a Lamborghini nevet, azt pedig még kevesebben, hogy hogyan a Miurát.

1966 – a Lamborghini Miura bemutatkozik a genfi autószalonon

A Miura árnyékában szinte csak érdekességként egy melléképületen a Carrozzeria Bertone karosszériaépítő cég kiállítóterében az autógyártó egy szögletes „frankenstein” járművet is kiállított, maga sem tudta, hogy ez mennyire meghatározza majd a jövőképét: ez volt a Lamorghini Countach.
Egyáltalán nem számított, hogy egy eldugott standra került az autó. Teljesen lesokkolta az autórajongókat, mintha tényleg egy időgépből dobták volna ide ezt a modellt. Azonban még közel sem állt készen. Két évig tartó, intenzív munkára volt szükség, hogy a Countach gyártásba kerüljön, a motor hűtéséhez például légbeömlőket kellett vágni a karosszériára, és pár centiméterrel az orrát is megemelték. Végleges változata csak 1974-ben került piacra (LP400 néven).

1971 – a Lamborghini Countach, Genf

A Lamborghini meg versenyfutásba kezdett az idővel, mert akkora felhajtás indult meg a modell körül. A lelkes és gazdag vásárlók ezt a futurisztikus bemutató autót akarták az utakon. A verseny nagy volt a gyártók között. A Lambo még underdog volt ebben az időszakban.

A vállalat kezdetben traktorokat gyártott. Egyes források szerint Lamborghini tervezőnek jelentkezett
a Ferrarihoz, ahol Enzo „Comandante” Ferrari kinevette és lefitymálóan azt tanácsolta, ha ennyire ért
a traktoros Lamborghini az autókhoz, csináljon ő autót. Ferruciot „visszaküldték” a traktorokhoz.

Erre Lamborghini megalkotta a Miurát. Ez volt az első középmotoros utcai sportkocsi, és egyben a szupersportkocsik kategóriájának megteremtője. A Lamborghini a Ferrarik legfőbb ellensége lett. A Countach meg egy technikai K.O.-val ért fel akkor a Ferrarinak.

Ferruccio Lamborghini

A Countachnak sikerült átvennie a Lamborghini korábbi sikereit a Miurával, és azt egy olyan trenddé alakítani, amely a következő 50 évben is folytatódott. Mérnöki szempontból a Countach LP500 prototípus alapvetően versenyautó volt, de az utcára szánták. Ez beindította az emberek fantáziáját.

A pozitív fogadtatás ellenére a Lambo alapítóját, Ferruccio Lamborghinit meg kellett győzni. Végül is az ő büdzséjére ment a játék. Fogadást kötött Bob Wallace tesztpilótával, hogy ha a „kiwi” el tudja vinni a prototípust Sant’Agatától a szicíliai Targa Florioig és vissza anélkül, hogy elromolna, akkor ő engedélyezi a projektet. Wallace 1972 májusában teljesítette a hozzávetőleg 2500 kilométeres utat, és a legenda szerint visszatérése után a Lambo pátriárka irodája előtt megnyomta a Countach kürtjét. Ferruccio állítólag csak elmosolyodott és vállat vont. A Countach elstartolt, és az elkövetkező 16 évben öt generációt élt meg a modell, amelyek mindegyike sajátosabb volt, mint az azt megelőző modell.

De honnan a név?
A neve ugyanolyan pimasz volt, mint a kinézete. A „Countach” egy piemonti kifejezés, amit talán legjobban úgy lehetne lefordítani, amikor valaki meglepődésében azt mondja, hogy „Te jó ég”!

A szóbeszéd szerint Nuccio Bertone mondta ezt, amikor először meglátta a Gandini által tervezett prototípust. Az alkalomnál Ferruccio Lamborghini is jelen volt és eldöntötte, hogy ez lesz a típus neve. Egy másik verzió szerint ezt maga Lamborghini mondta amikor meglátta a formatervet. Egy harmadik verzió szerint ez Gandini egyik kollégájának volt a szavajárása, aki gyakran mondogatta a Countach tervezése közben, míg végül a kifejezés ráragadt az új autóra.

Színek harca
A Countach hivatalos színe az élénk sárga, de a Lambo sosem ragaszkodott a színekhez annyira. Ennek a Ferrari a fő oka. A legtöbb Ferrarit a piroshoz kötik, mert ez volt Olaszország hivatalos színe a nemzetközi versenyeken, így kezdődött a Ferrari. Viszont a Ferrari hivatalos színe a sárga, amit a cavallino (a lópajzs szimbólum) háttere is bizonyít, mert ez Modena, Enzo Ferrari otthonának a színe.

Lamborghini válasza erre az előre menekülés, vagyis az úttörő és merész színhasználat, Countach és a Lamborghini Diablo olyan ikonikus színeket viseltek, ami előtte máshol nem fordult elő, mint pl. a Metallic Blue Tahiti és a Thirty Metallic, de lehetne folytatni a sort. Ma már mindenkinél nagy a színválaszték, de ez is egy Lambo újítás volt, vagyis előremenekülés a Ferrari miatt.

Színek harca
A Countach hivatalos színe az élénk sárga, de a Lambo sosem ragaszkodott a színekhez annyira. Ennek a Ferrari a fő oka. A legtöbb Ferrarit a piroshoz kötik, mert ez volt Olaszország hivatalos színe a nemzetközi versenyeken, így kezdődött a Ferrari. Viszont a Ferrari hivatalos színe a sárga, amit a cavallino (a lópajzs szimbólum) háttere is bizonyít, mert ez Modena, Enzo Ferrari otthonának a színe.

Lamborghini válasza erre az előre menekülés, vagyis az úttörő és merész színhasználat, Countach és a Lamborghini Diablo olyan ikonikus színeket viseltek, ami előtte máshol nem fordult elő, mint pl. a Metallic Blue Tahiti és a Thirty Metallic, de lehetne folytatni a sort. Ma már mindenkinél nagy a színválaszték, de ez is egy Lambo újítás volt, vagyis előremenekülés a Ferrari miatt.

A jövő formája – az „olasz ék”
Az „olasz ék” formát Marcello Gandini álmodta meg, aki a Miura után kezdett el kísérletezni egy szokatlanabb formanyelvvel olyan gyártók számára, mint a Lancia, az Alfa Romeo és a Lamborghini. Valójában az 1968-as Alfa Romeo Carabo és az 1970-es Lancia Stratos Zero a Countach közvetlen előfutára volt, így rengeteg a hasonlóság a három modell között. Gandini tényleg imádta vonalzóval szabni a szögeket.

Alfa Romeo Carabo
Lancia Stratos Zero

A tökéletesen szögletes orr, egyedi oldalsó küszöbök, mára sajnos megszűnt felpillantó pop-up fényszórók és a brutálisan lecsapott hátsó rész mellett az autó csak lapos üveglapokat használt. Semmi nincs, ami megszakította volna Gandini trapéz alakú remekművének vonalait, oldalsó tükrök sem kerültek rá. Minek is visszapillantani, mi a jövőbe megyünk. A showmanship utolsó felvonásaként az ajtók drámaian, ollószerűen nyíltak fel. Az ollós ajtók a Lamborghini jelképeivé váltak, amelyek a Diablo, a Murciélago és az Aventador valamint más kiadású modelleken is megjelentek. Az ollós ajtókat működés közben látni ma is esemény, de képzeld el, milyen észbontó volt az 1970-es években.

Letisztult, futurisztikus vonalaival a Countach LP 500 könnyen bekerült az akkori összes nemzetközi autós magazinba. A drámaian hátrasöpört szélvédővel és kidudorodó légbeömlőkkel a Miura az akkori ízlés szerint szebbnek számított. A Countach azonban lehetetlen volt, és a lehetetlen mindig megnyerte a fogaskeréklelkű emberek gépszívét.

Meghalni a szépségben
De minden szépségnek ára van. A Countachba bemászni se egyszerű, de a tulajdonosoknak tornásznak kellett lenniük ahhoz, ha parkolóhelyre tolattak a kamerák kora előtt ezt csak úgy tudták, hogy kinyitották az ajtót, félig kilógva, megfordulva, a küszöbön egyensúlyozva átnéztek az autó hátulja felé. 1975-ben erre egy kis periszkóp tükör jelentett megoldást, amelyet a tetőre szereltek fel a jobb láthatóság érdekében. Az autó gyártásának első négy évében mindössze 158 darab LP400 Periscopica készült, mert ezt a funkciót sajnos ezt követően leállították. Aztán győzött a józan ész az olasz stílus felett, felkerült a visszapillantó az ajtókra.

A 70-es évek jövőjére a 80-as évek tartott igényt
1980-as évek a rendkívüli pazarlás évtizede volt. Az olajválság után a Nyugat megrázta magát és a kapitalista buli tovább folytatódott. Drága, hangos, nehéz, nem baj csak jól nézzen ki. Emellett fegyver és autómánia, csillagháború és sci-fi.

Az 1980-as évekre a legtöbb ember a popkultúrán keresztül lát rá. Pénz, csillogás, a drogok, a szupermodellek drága autók mellé támaszkodva. Az emberek többségénél ez a helyzet. A rockzene mellett elszabadultak a szintetizátorok, és a futurisztikus Jean Michel Jarre, Vangelis-szerű syntwave electro zenék. Ez a stílus szinte könyörgött a Lamborghini féle formavilágért.

1980, Nizza – Fotó: Helmut Newton
Adrienne Barbeau és Tara Buckman – Ágyúgolyó futam, 1981

Az elsuhanás évtizede. Két versenyző, élénk piros csík a naplementében, amelyek 290 km/órás sebességgel haladnak. Hátul nyolc kipufogócső felhorkan, morog, ha meghallod a hangját, érzed, ez képes megidézni a démonokat. A Ferrari Testarossa és a Lamborghini Countach. Mindkettő radikális, gyors, olasz. Akkoriban az olasz szinte a menőség szinonimája volt. Olaszos, tehát művészi, reneszánsz. Valóban művészet olyan csábító autókat készíteni, mint ezek.

Ferrari Testarossa – Lamborghini Countach

Forma 1-es safety carnak sok autót használtak, de kevés volt olyan lenyűgöző, mint Countach fellépése a Monacói Nagydíjon 1980 és 1983 között. Mindenki ezeket nézte, nem a Forma 1-es széria rakétákat.

Bár 1974 és 1990 között kevesebb mint 2000 Countachot gyártottak, a hatása felmérhetetlen.
Stílusa és teljesítménye miatt majd minden autós-versenyzős filmben szerepelt,
mint pl. Cannonball Run és a Speed Zone, Fast and Furious stb.

Annek ellenére, hogy a hetvenes évek találmánya, mégis a nyolcvanas éveket meghatározó formaként szokták reprezentálni, pl. a Kung Fury-ben is. Sajnos a ritka autókülönlegességekre rátapad az újgazdagok kivagyisága, csillogási vágya. Így kerül az autó olyan megalázó helyzetekbe, hogy a Leo által alakított A Wall Street farkasa lebreakeli ezt a ritkaságot. Érdekes kontraszt a letisztult forma és az emberi katyvasz találkozására. Ha egy mérnök így látja az autóját, biztos szívroham kerülgeti.

2021-ben új, limitált szériában a modellt újjáélesztették, 112 példány készült.

Amikor a Lamborghini 1971 márciusában a Genfi Autószalonon bemutatta Gandini prototípusát, az autóipar kissé meghökkent a szögletes, ék alakú alkotástól.
A Countach több volt, mint pusztán a kamasz fiúk vágyálma, vagy a beérkezett nagymenők státuszszimbóluma. Egy jel volt a jövőből.

Joggal mondhatjuk, hogy a jövő ékautós időutazásának küldetése sikeres volt, mivel a Countach az 1970-es évektől az 1990-es évekig az autós beszélgetések alapvető része volt. Ötven évvel a debütálás után még mindig befolyásolja a márka irányvonalát. Segítette a Lamborghinit túlélni történelmének legnehezebb éveit, és a nevet a mai rocksztárstátuszba emelte. Ha beírod a YouTube-ra, hogy „lambo”, tucatjával fogsz zeneszámokat találni, aminek ez a címe. Még japánokat is. Egy forma mind felett. Countach.

The Cannonball Run Countach: Supercar Legend | Full Documentary

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Homeboy: a helyi fiú – egy elfeledett márka története

Thierry Mugler a divatvilág fura ura

A lázadás kultúrájának cipői a női divatban

Dapper Dan, aki egymaga felkoppintotta a divatot

Modok és mopedek: a divatos lázadás nagymesterei

Pachuco, cholo, chicano és a bő nadrág igaz története