Barion Pixel

A Griselda tündöklése és bu-bu-bu…

Benedek Csanád

2023.08.05.

22 perc

Ha van hiphophoz köthető kiadó, amiről illik beszélni, az a Griselda. Az elmúlt 10 év egyik legkülönösebb sikertörténete, habár az elején nem sokan fogadtak volna rájuk. Fura, szokatlan zenék és szövegek, furán elmondva. Túl sok? Nem baj, ezek a fiúk nehezített pályához szoktak, így inkább a világ zenefogyasztási szokásait változtatták meg, minthogy ők idomuljanak hozzá.

A Westside Gunn, Conway, Benny alkotta trió néhány év alatt az undergroundból olyan népszerűvé vált, hogy konkrétan Jay-Z és Eminem részéről is érkezett üzleti célú megkeresés irányukba. Sőt, Drake megy oda hozzájuk fotózkodni, és nem fordítva. De ami igazán fontos, hogy elképesztő koprodukciókat képesek tető alá hozni. Blackstart a hamvaiból rángatták ki, de egy Conway feat. JID és Ludacris is elég szokatlan párosítás. Az már sejtetett valamit, hogy a korai időkben MF Doom és Prodigy a Mobb Deepből is melléjük állt.

Hogyan indult a Griselda?
A Griselda egy független lemezkiadó, melynek székhelye Buffalo, ami az Erie-tó partján, a Niagara-vízesés tövében található. Bár New York államhoz tartozik, valójában Torontóhoz és Clevelandhez jóval közelebb helyezkedik el, mint a NYC-hez. Ez azért lényeges, mert egy relatíve kisvárosból, a fő zeneközpontoktól távol (NYC, LA, Atlanta), mindenkitől függetlenül csinálták meg magukat. Meglepő lehet, de a Griselda nem lemezkiadóként kezdte, hanem ruhamárkaként: a Griselda a Fashion Rebels része volt, vagyis a GxFR. Talán jobban érted, ha azt mondom: mintha a Versace-nek kiadója is lenne.
Ez esetben a márka nem lett nagy, a kiadó viszont igen. Westside Gunn állt a ruházati brand mögött, és ő volt az első, aki a Griselda Recordsnál, vagyis a saját fashion brandjénél kiadott zenét. A 2012-es Hitler Wears Hermes című projektjét. A „Griselda” név egyébként a hírhedt kolumbiai drogbáró Griselda Blanco nevére utal.

GxFR
Westside Gunn

A ruházati labelt Westside Gunn, Conway the Machine és Mach-Hommy alapította
2012-ben. A mixtape utána jött. Az alapító tagokon kívül Benny the Butcher és
a házon belüli producer, Daringer alkotják a Griselda zászlóshajóját.

Griselda néven eddig három hanganyagot adtak ki, a többi szóló cucc. Don’t Get Scared Now EP 2016-ban, majd a debütáló album, a WWCD 2019-ben. Griselda & BSF Conflicted filmzene 2021-ben.

A kiadó zenéjének kézzelfogható változatait korlátozott kiadásokban terjesztette a londoni Daupe kiadó. Ezek gyakran percek alatt elfogytak, majd horroráron tűntek fel a másodlagos piacon. 2017-ben a Griselda terjesztési szerződést írt alá a Shady Records-szal Westside Gunn és Conway előadók számára. 2019-ben Westside Gunn és Benny the Butcher megállapodást írt alá Jay-Z Roc Nation cégével, hogy menedzselje őket, miközben Mach-Hommy-t is a honuk alá vették.

Griselda=Forerunners?
A Griselda tagjai javarészt családtagok, de a többi tag is haver. Westside Gunn és Conway féltestvérek, közös az apjuk. „Mészáros Benny” pedig az unokatestvérük.
A néhai Machine Gun Black, akiről a stáb a 2019-es albumát WWCD-nek („What Would Chine Gun Do”) nevezte el, Benny bátyja volt. Őt 2006 októberében lelőtték. Ők négyen a Forerunners nevű brigádot alkották középiskolás korukban.

Westside és Conway korábban a Hall N’ Nash duót is létrehozták. A legénység 2000-es évekbeli, Daringer előtti, inkarnációját Street Entertainmentnek hívták – ez a név teljes átfedésben van a Griseldával. Daringer a négyes mag egyetlen nem rokoni tagja, azonban ő évek óta ismerte Westside Gunnt, mielőtt elkezdtek volna együtt dolgozni. Azt kell az egészből látni, hogy ez a kis brigád nem egyik napról a másikra lett híres, hanem nagyon sokat próbálkoztak.

Conway the Machine és Westside Gunn (a háttérben Eminem)

Alvin és a gengszter mókusok
A Griselda agya Alvin Lamar Worthy (született: 1982. július 27.), de te Westside Gunn néven ismered.

Ahogy azt még Benny is elmondja egyik számában „Griselda is Westside’s baby.” Alvin Worthy története a Griselda maga. Az egész társaság súlyosan érintett a buffalói drogterjesztésében. Ráadásul nem kicsiben tolták. A zenélést, és a ruházati termékek értékesítését sokak szerint pénzmosás miatt kezdték el. Ez amúgy nem igaz, mert ők már a húszas éveikben rappelni akartak, pont a bűnöző életmódjuk törte ezt meg. Lévén mindhármuknál ez az életszakasz a börtönből ki-bejárkálásról szólt.

Wrest-side Gunn

Rapperből gengszter, gengszterből pankrátor, pankrátorból rapper. A kör bezárult.
Westside Gunn 2005-ben adta ki első mixtape-jét, karrierjét azonban parkolópályára tette a törvénnyel való gyakori összeütközése. Gunn emiatt nem adott ki zenét 2006 és 2011 között.

Egyébként illegális fegyverkereskedelem miatt ült. A rossz nyelvek azt beszéli, ráhúztak egy csúnya balhét, magyarán csapdába csalták. A börtönévek alatt Gunn megismerkedett és összebarátkozott a hírhedt buffalói drogbáró Sly Greennel, sőt 2007-ben vele együtt szerepelt a Don Diva magazinban. A mai napig nem tisztázott, hogy ki akart-e szállni a drogbizniszből vagy Sly Green fektette a pénzét rapzenébe is. Annyi bizonyos, hogy Alvin/Westside Gunn nem akart visszakerülni a sittre, így az égvilágon mindennel megpróbálkozott. Mielőtt befutott volna 2-3 évig buli és fesztiválszervezőként dolgozott. Ezeket a tapasztalatait később remekül tudta hasznosítani.

Westside Gunn

A wikipédián és a felszínes leírásokban csupán annyi szerepel, hogy wrestling fan, de ennél azért többről van szó. Kicsit csúsztattam, ugyanis sosem volt pankrátor, de pankrációs események szervezője igen. Gunn számos interjúban hangoztatta, hogy „hivatásos pankrációrajongó”, és gyakran hivatkozik erre a dalszövegeiben és a -címekben is. Rendre feltűnik az Impact Wrestling, a Major League Wrestling, a WWE és az All Elite Wrestling rendezvények közelében, mint szervező. Ez nagyon fontos részlet. Barátságot ápol Parker Boudreaux, Lio Rush, Finn Bálor, Bianca Belair, Montez Ford, Montel Vontavious Porter, Sonjay Dutt, Daniel Garcia és Myron Reed birkózókkal. Ami röviden annyit tesz, ha nem jön be neki a zenebiznisz, Westside tuti, hogy pankrációszervezőként is eléldegélt volna. Több B-kategóriás, alsóbb ligás rendezvényt szervezett, de az USA-ban, ami B-kategóriás, az is nagyon menő. Komoly pénzeket csinált ebből, mielőtt híres lett és miután felhagyott a kábsziterjesztéssel. Most abba ne menjünk bele, hogy honnan volt pénze ezeket a rendezvényeket megszervezni, meghirdetni. Az anyagi javak mellett az egyik kulcstényező, hogy abban az időben nagyon sok kapcsolatot szerzett a szórakoztató iparban, akik közül többen is azt javasolták Gunn számára, hogy tegye a zenei produkcióit egyedivé, megkülönböztethetővé a többiektől.

Gunn kezdetben a Fashion Rebels ruházati márkára, majd bátyja Conway rapkarrierjének menedzselésére koncentrált. De amikor Conway-t 2012-ben lelőtték, Gunn ismét felvette a mikrofont, majd kiadta a Hitler Wears Hermes c. sorozat első részét. Innentől datálva egy teljesen új korszakot indított a brigád számára. Az album fura címére már a média is felkapta fejét. Pedig ez csupán egy poén az Ördög Pradát visel címével.

Westside Gunn tudatosan építette ki Daringerrel saját hangzásukat, és a mai
napig ő a legelszántabb, hogy a Griseldából egyfajta fura gengszterkedős,
ugyanakkor posztmodern művészeti produkciót hozzanak össze.

Az albumborítók dizájnja mind jól végiggondolt és polgárpukkasztó. Itt nem csak a hitleres coverekre kell, gondolni. A maszkos sorozat is rendben van. De a Who made the sunshine? borítóján is látszik, hogy ezen agyaltak. Szellemes.

Gunn második albumának, a Supreme Blientele-nek valójában két másik címe is van. A Ghostface Killah előtt tisztelgő címen kívül: Chris Benoit és a God Is the Greatest. Chris Benoit volt az a pankrátor, akinek felkavaró élettörténete azzal végződött, hogy meggyilkolta feleségét és 7 éves fiát, majd öngyilkos lett 2007-ben. Gunn 11 évvel az első gyilkosság utáni napon adta ki az albumot. Westside Gunn tudatosan elérte, hogy ismeretlenül is mindig megkapja a figyelmet. Művészet és bulvár egybecsomagolva, amerikai gengszteréletformával leöntve. Mindezt olyan zenékre, hogy sokáig senki nem gondolta, hogy ez népszerű lesz. Ne feledjük, a WWCD album borítóját se, amin egy hajléktalan nő Clara Gomez, ismertebb nevén Claire, látható Buffalóból. Ez sem egy tipik albumborító. Buffalo News arról számolt be, hogy Claire 2023. május 23-án éjjel 58 évesen életét vesztette, amikor egy autó elütötte. Westside/Alvin egyébként kifizette a temetését, ha már használták az arcát.

Jellemző, hogy az ilyen fura, zenés gettóklipeket sokszor nem is a tipikus rapoldalak, hanem az „amerikai 4BRO-k”, a kicsit kulturális háttér sztoriknak utánamenő oldalak osztották meg. A sikert ezek alapozták meg. Egyszerűen beszédtémák lettek a griseldások.

Westside Gunn: Summer Slam 88

A Griselda-hangzás
Mielőtt belemennénk a Griselda-hangzásba, azt érdemes észrevenni, hogy ez már egy kortárs összművészeti dizájn- és zeneprojekt. Az egésznek a motorja három ember. Westside Gunn, aki érti a divatot és a menedzsmentet, de nyitott az új megoldásokra. Mach-Hommy, aki sokáig filmes akart lenni, tényleg művelt figura és rendesen dizájnerstílbe nyomja sokszor, minden erőlködés nélkül. Daringer, aki hozta az új hangzást, Conway meg a haverjai pedig a 50 Centre hajazó durva gengszter-élettörténeteiket osztották meg, amit a médiának is el lehetett adni. Benny Mach és Rome Streetz a legokosabbak szövegileg, de nagy kérdés, hogy ők a jó dumáikkal ki tudtak volna-e tűnni, ha nincs Westside Gunn menedzseri vénája, valamint a divat és a zene összekapcsolása. Az a tippem, hogy akkor is tudnánk róluk, de Gunn volt az, aki össze tudta gyúrni egy kerek egésszé, majd belökni a traptől megcsömörlött fősodorba.

Anélkül, hogy szétanalizálnánk a témát, azt tudni kell, hogy nagyon nehéz újat hozni a hiphopban. A Hangzás antológia c. cikkünkben írtunk erről, és ott is kiemelten szerepel a társaság.

Nekik ez sikerült. Erre mondják, hogy utánuk már nem lehet ugyanúgy beszélni a rapzenéről, és ez igaz. A klasszikus Griselda-hangzás egyfajta beatless, dobnélküli minta. Igazából nem a griseldás srácok kezdték el, de ők csináltak belőle irányzatot. Én először a WU-TANG KILLA BEEZ/Cappadona: ’97 mentalitity számában hallottam ilyen kizárólag egy visszatérő loopra rappelést. A stílus erőssége, hogy tényleg a flow-ra, a rapre fókuszál. Daringer által fémjelzett stílus azóta már sokakat megihletett. Apollo Brown és Alchemist nagyon beérezte ezt a vonalat is. Tipikus példái ennek a hangzásnak.

WestSideGunn: Mr. T prod by Apollo Brown

Floor Seats by Mach-Hommy

Westside Gunn: Undertaker Vs. Goldberg Feat. Conway the Machine

Sauce Walka & Conway The Machine: Dangerous Daringer

Roc Marciano: Richard Gear

Aztán elfelejtik, hogy nemcsak beatless, hanem valami furán repetitív, nagyon minimál, karcos, nyekergős, kattos hangzás is a Griselda maga. Tehát nemcsak egyfajta hangzásuk van.

Griselda: Dr. Birds

Westside Gunn: George Bondo (ft. Conway the Machine & Benny The Butcher)

Westside Gunn: Allah Sent Me

Mach-Hommy: Folie Á Deux ft. Westside Gunn

Aztán amíg a világ ráugrott erre fura hangzásra, észrevettem, hogy Conway határozottan elkezdett egy új vonalat is vinni, ami egyfajta lepichelt, lefojtott, széttekert szintihangzásra épül. Ezek mind azt mutatják, hogy nemcsak az x-dik gengszterrapklónokról van szó, hanem egy nagyon is tudatos építkezésről.

Conway the Machine: Quarters

Conway the Machine: Forever Droppin Tears (Ft. El Camino)

Conway the Machine avagy Démon ára
Az egész csapat messze legfurább, szinte túlvilági alakja, aki esetében sosem értettem, hogy miért nem Demon Price név alatt rappel, hiszen a neve Demond Price.
A tök jól hangzó családnév ellenére megküzdött a névválasztással. Kannon, Killa Angel, Homicide Kannon, Loose Kannon, Jimmy Conway és végül Conway the Machine név alatt adott ki számokat. Ám 2012. március 17-én hajnali órákban pályafutása szokatlan fordulatot vett. Conway ekkoriban Atlantában élt (a bátyjával tinédzser koruk óta rendszeresen oda-vissza jártak Atlanta és Buffalo között), de visszarepültek Buffalóba, abban a reményben, hogy begyűjthetnek egy French Montana-verzét az albumára.

2012-ben ekkor hajnalban Conway-t fejbe, nyakba és vállba lőtték, az arca részben lebénult, ami miatt újra meg kellett tanulnia beszélni. De végül rájött, hogyan változtassa meg a stílusát, hogy a legjobban megfeleljen új helyzetének. „Le kellett lassítanom magam, amihez piszkos lassú ütemeket kell kérnem, miközben kísértetiessé kellett a zenéket tenni a hangomhoz.” – mondta a Bandcampnek. Conway fura kinézete, sajátos hangja szintén az egyik jellegzetessége a társaságnak. Meglepő módon már az első pillanatoktól fogva a Mobb Deep-es Prodigy az egyik legkorábbi munkatársa és támogatója.

Conway the Machine

Benny The Butcher, Rome Streetz, Elcamino, Estee és a többiek
Valójában, ha őszinte akarok lenni, Benny the Butcher, valamint Rome Streetz nagyon jó rapperek és jókat is raknak. Az őszinteségem ellenben nem erre vonatkozik. Az a helyzet, hogy szent meggyőződésem, ha nincs Westside Gunn, Conway, akkor ők sem lesznek ennyire ismertek. Esetükben jól látszik, hogy a divat, meg a felhajtás nem igazán érdekli őket, de pont emiatt a mai hype-világban nem tudtak volna kitűnni. Mármint nem a zenéik, hanem a többi miatt. Mach-Hommy egy külön eset, rá semmilyen szabály nem vonatkozik. Ő egy egyedi sztori. Jelen pillanatban Benny nagyon nagyot megy. Jeremie Pennick rapneve egy mozaikszó: a „BENNY” a „Best Ever N New York” rövidítése. Rapperként helyi sikereket aratott már korábban, több tízezer mixtape-et adott el olyan zenével, amely (ahogy egy helyi blogger megfogalmazta) „New York City-stílusú dalszövegek kombinációja volt déli ütemekre.” Sőt, begyűjtötte a „2 Chain Benny Mane” becenevet is anno. Mészáros Benny a 2000-es évek végén B.E.N.N.Y. néven saját kezűleg gyártotta le és adta ki mixtape-jeit, köztük a The Mayor’s Back-et és a Chains Bond-ot. Egyik rács mögötti időszakában, mert ő is rosszcsont, na. Szóval Ashlandben, Kentucky-ban, BENNY ugyanabban a létesítményben volt, mint JAY-Z régi barátja, Emery Jones. Ez később olyan kapcsolatokat fialt, ami megfizethetetlen. Az ő karrierje most a legfényesebb, volt a Shady Records-nál, a Roc Nationnél, most a Def Jamnél van.

2020 novemberében a texasi Houstonban Benny-t lábon lőtték egy rablási kísérlet során egy Walmart parkolójában. Egy biztos, kezdem azt hinni csak az lehet Griselda-tag akit már lőttek meg legalább egyszer. 2021. október 27-én Benny, the Butcher lemondott egy koncertet a detroiti Saint Andrew’s Hallban, miután kórházba került asztmával. 25 éve él asztmával, és az állapota miatt kétszer-háromszor évente el kell mennie a sürgősségire. Szóval nem túl jó az egészsége.

Benny The Butcher

Mach-Hommy, a külön utas
Ha valami jól mutatja Westside Gunn és Conway nyitottságát, az Mach-Hommy maga. Gunn észrevette és felismerte, hogy tehetséges videós, Conway észrevette és felismerte, hogy jó rapper és biztatta, hogy újra foglalkozzon zenekiadással. Általában a gengszterarcok nem annyira műveltek, hogy ki tudják szúrni ki az, aki tényleg nem középszerű. Egy biztos, Mach-Hommy az amerikai hiphop egyik legjobb pillanata.
Mach egy haiti-amerikai rapper és producer, videós. Visszahúzódó természetéről ismert, minden nyilvános szereplés alkalmával eltitkolja valódi nevét és arcát. Tényleg nem lehet tudni ki ő. Ez a viselkedés a hiphop egyik legmegfoghatatlanabb művészévé tette. Mach-Hommy munkabírásának és megfoghatatlanságának köszönhetően kultikus követői bázisra tett szert. Neki nem rajongói, hanem fanatikusai vannak. Megtiltja a dalszövegíró oldalaknak, hogy közzétegyék dalszövegeinek az átiratát, és több száz, sőt, több ezer dollárt számít fel a kiadványaiért, amelyek többsége nem érhető el a streaming szolgáltatásokon. Dalszövegei gyakran kapcsolódnak haiti kulturális örökségének társadalmi és politikai történetéhez. Bár túlnyomórészt angolul rappel, gyakran beépíti a haiti kreol nyelvet is szövegeibe.

Pályafutása elején Mach a rapzenei közeget „egészségtelen” környezetnek találta, ezért a filmkészítésre
összpontosított. Westside Gunn biztatására azonban a 2010-es évek elején visszatért a rappeléshez.
Amúgy a mai napig a hegyek között él, és azt lehet tudni, hogy marhatenyésztéssel is foglalkozik.

Mach-Hommy

Mach-Hommy-t először 2016-os albuma, az H.B.O. (Haiti Body Odor/Haiti testszag), megjelenése után kapott széleskörű figyelmet. Mindössze 187 példányt nyomott ki az H.B.O-ból, és darabonként 300 dollárért adta el. Végül 2017-ben feltöltötte az albumot a SoundCloudra. A következő években számos más albumot jelentetett meg, amelyek közül sokat magas áron értékesítettek olyan szolgáltatásokon keresztül, mint a Bandcamp. A másik nagy dobása a The G.A.T. c. album, amit szintén jóformán lehetetlen megszerezni. Ezt 3000 dolláros darabáron értékesíti. Akik hallották az albumot, mind dicsérik, a keverése nem túl jó egy koszos jazzes hiphopalbum. Bár Mach egykor a Griselda-kollektíva alapítójának számított, a Westside Gunn-nal való összetűzése után különvált tőlük. 2017-től Mach-Hommy kapcsolata megszűnt a kiadóval. Mach és Gunn végül 2020-ban kibékültek, mivel Westside Gunn a Pray for Haiti executive producereként dolgozott.

2021-ben Mach-Hommy kiadta Pray for Haiti című albumát. Az albumból származó nyereség egy részét a Pray for Haiti Trust Fundnak ajánlotta fel. A Pray for Haiti miatt Mach-re is nagyobb figyelmet fordítottak a zenei sajtóban, a Pitchfork a Legjobb új zene díjával tüntette ki, a Rolling Stone pedig „modern hiphopklasszikusnak” minősítette az albumot.

Mach-Hommy: The 26th Letter

Hommy tényleg nem egy szokásos homie a környékről. A billboard.com-nak adott interjújában elmondta, hogy franciául, spanyolul, olaszul is folyékonyan beszél, de ez csak egy dolog. A számaiban, interjúkban írók széles körét említi, akik nagy hatással voltak rá, köztük William Shakespeare, Chinua Achebe, George Orwell, Lorraine Hansberry, Dosztojevszkij és Dante. Olyan politikai és filozófiai gondolkodókat is idéz, mint Malcolm X, C. L. R. James történést, Aquinói Szent Tamás és Friedrich Nietzsche. Kedvenc rendezője Oscar Micheaux. Nem egy szokványos rapfazon, az biztos.

Na, mi a helyi helyzet?
Magyarroszágon, akik érzik ezt a vonalat és adtak is ki ilyen stílusú zenét, a teljesség igénye nélkül: Ketioz (Kísérlet c. album Phat-tel) Bane (Torpedó), Efkilenc és Vudekanjovic aka Zurrano, valamint Farseers Collective (Alternative chops). Jellemzően a többség nem érti vagy nem tudja hova tenni ezeket a zenéket, flow-kat. Még a jó szándékú úgynevezett zenei újságírók, kritikusok is félreértelmezik. Magyarországra meghalni jár a hiphop. Ellenben szerencsére nemcsak mi létezünk. Máshol ennek hatalmas reneszánsza van, Planet Asia, Alchemist, Apollo Brown, Knucks, Boldy James, Ka sokan rámozdultak erre a stílusra. Aki érzi, érzi.

Az egész Griselda-kör példa arra, hogy a semmiből is képes három-négy őrült forma az egész hiphopbizniszt alakítani. Ahol van kultúrája ennek, ott változnak is a dolgok. Nem az volt a célunk, hogy egy bulvárinterjút írjunk arról, hogy ki kit lőtt le, ki mekkora gengszter. Másfelől itt van egy új irány, ami az elmúlt 10 évben kifejlődött, megizmosodott, amire érdemes figyelni. A trap teljesen pop lett, ezzel szemben a hiphop újra és újra kifejleszti azokat a gyökereit, amikből friss hajtások fakadnak. Hallgass önazonos zenéket és legyél Te is az!

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Elfeledett kincsek: The Baby Huey Story

Nujabes: szürke eminenciás a színes zenék mögött

Crip walk!? Nem tánc, hanem életforma!

Yellowman útja az árvaháztól a dancehall trónjáig

MC Jeges Vanília, akit nem lehet komolyan venni, de nem lehet nem szeretni

J Dilla – egy zenei fenomén örök ragyogása