Barion Pixel

A lengyel divat mondja meg, hogy ki vagy

Benedek Csanád

2021.08.10.

12 perc

Ez a cikk egy körkép a lengyel divatról, és egyben figyelmeztetés, hogy észrevegyük, hogy szakadunk le, és lassan nem értjük mi történik körülöttünk. Budapest nem Magyarországot jelenti, és lassan már azt sem tudom Magyarország mit akar magáról mondani. Nyugodtan engedjük el a magyar újságokban olvasható kirajzolt (konzervatív?) lengyel képünket. Arról a lengyelek nem tudnak, csak mennek előre.

Helyzetjelentés
Ha megnyitsz bármilyen oldalt, az aktuálpolitikán kívül mindig azt látod milyen események, trendek befolyásolják, jórészt nyugatról, a világot. Miért nem olvashatsz arról, hogy milyen események, divatok befolyásolják őket is? Dél-Korea trendszetter, és bizony Lengyelország is. Az nem, az nem lehet, hiszen nekünk van egy képünk a kedves, kicsit vidékies lengyel barátainkról. Krakkó, bebaszás, kitaposott műbőrcipők, és sörhasak. Ugyanezek a csehek, csak nem annyira részegek, mint a lengyelek, de viccesebbek és nem szeretnek minket.
Na akkor rakjunk rendet a fejekben kicsit! A csehek igazából szeretnek minket, az egy nettó faszság hogy nem. Engem például a prágai Mystic SK8 Cup verseny alatt a cseh ellenőrök elengedtek, mert magyar vagyok, a németeket pedig megbüntették.

Mind Csehország, mind Lengyelország durván lelépett minket. Kulturálisan, gazdaságilag is. Teljesen fals képünk van Budapest meghatározó kulturális szerepéről, és a trendeket sem mi diktáljuk.

A 4bro.hu egyik nem titkolt célja, hogy apró lépésekben, de olyan témákról beszéljünk, amik itt vannak körülöttünk, de valahogy mi magyarok nem vesszük, vagy nem akarjuk észrevenni. Szokás szerint azzal vagyunk elfoglalva, hogy mi magyarok mennyire izgalmasak, fontosak vagy épp méltatlanul el nem ismertek vagyunk.

Amikor új téma merül fel, vigyázó szemeink nem a szomszédainkra esnek. Itt élünk velük ezer éve sorsközösségben, szinte ugyanaz a történelmünk és a génállományunk, de nem fordulunk egymás felé. Ez a cikk egy kis betekintés szeretne lenni. Tudom, hogy a nyitány kicsit olyan volt mintha Tóta W. Árpádot ráeresztenénk a divatra és egyből világvége, meg nemzethalál lesz belőle, de nyugi innentől tényleg szakmai és érdekes lesz a cikk.

Mazurkás jó reggelt

A polka alapállás
A lengyeleket amúgy sosem kellett félteni, ha képző vagy bármilyen művészetről van szó.
A lengyel kortárs festészet és plakátművészet is világhírű. Modern vonalon például Yerka, csak hogy balkézről bedobáljak egy nevet.

Aztán a lengyel humor és önreflexió, köszöni szépen, jól van és létezik. Elég csak Mrożek (a lengyel Örkény) novelláira gondolni, vagy a Szexmisszió sci-fi, és egyéb filmekre gondolni. Direkt nem mondom a legnagyobb lengyeleket, azt te fejben kiegészíted.

Ja, de hogy divat a téma. Jó nyugi mondok nagy neveket a múltból. Ezek sajnos mind lengyel emigránsok, de nagy tisztelet övezi őket világszerte, nem véletlenül.

Patek Phillipe luxus svájci óramárka eredeti neve Patek Czapek, alapítója bizony két lengyel, Antoni Patek és Franciszek Czapek.

A Wrangler farmer sztorija igazi hollywoodi történet. Képzelj el egy zsidó szabót, aki a harmincas évek végén jó érzékkel USA-ba emigrál, valóra váltja gyerekkori álmát és belesodródik a rodeók világába, majd ruhákat kezd gyártani nekik. Rodeo Bent, a. k. a. Bernard Lichtensteint, tényleg kedvelték a cowboyok és rodeósok. Odafigyelt rájuk, az ő meglátásaik alapján tervezte a ruhákat, ami hamar trend lett. Lengyel szabó, zsidó cowboy egyenlő amerikai álom. Max Faktor a világhírű kozmetikamárka alapítója, eredetei neve Maksymilian Faktorowicz, ehhez nincs mit hozzáfűzni.

Swagetti Polonese
Ezt sütötték ki a lengyelek és a világ eszi

A listánkon a legmenőbb brand egyértelműen a MISBHV.
El se hinnéd, hogy először pólókat nyomtattak DJ-knek, haveroknak, igen innen indult a cég.
Natalia Maczek és Thomas Wirski márkája megfogta az Isten lábát. Már ha az Isten Kanye West. És ki tudja, ugye? Anélkül, hogy szponzorációban lennének velük, olyan sztárok viselik a ruháikat, mint Kanye West, Kylie Jenner, Playboi Carti, vagy Billie Eilish.

A Reebokkal is van kollaborációjuk, de a német beállós trapsztárnak, UFO 361-nek is van saját kollekciója a márkával. Személyes megfigyelésem a márkával kapcsolatban, hogy nem felugranak a trendvonatra, hanem bepróbálkoznak ezzel-azzal. Most még ’90-es évek reneszánsz van, de ők már a 2000-es évek stílusát hoznák vissza. Vagy terveztek olyan csípőnadrágokat, (amiben a háton lévő nonfit, úgynevezett ribancrendszámot, lehet jól villantani) ami szinte ki sem ment igazán. Na, ez nem is jött be nekik, de sokkal kísérletezőbbek anyag és forma terén, mint sok egyéb márka. Ez a furcsaság pedig néha kifizetődő.

Billie Eilish
Thomas Wirski és Natalia Maczek
MISBHV x Reebok Daytona DMX 2.0

Local Heroes
A Local Heroes márka szinte szórakozásból jött létre, de minden megváltozott, amikor Justin Bieber elkezdte viselni a ruháikat. Ez legenda, az viszont ijesztő tény, hogy milyen súlya van egy ilyen kaliberű hírességnek. Egy éjszaka alatt (vagy nap, ugye időeltolódás van) egy kicsi, helyi manufaktúrából nemzetközileg ismert márka lett. Areta Szpurát és Karolina Słotát az MTV és a népszerű magazinok hamarosan „lengyel csodaexportnak” nevezték.

A „helyi hősök” kitalálói nem gondolnak magukra tervezőként, nem mondják azt, hogy „ruhákat alkotnak”. Interjúban nyilatkozták, hogy – lehet egy év múlva már teljesen másra fordítják energiájukat – esetleg üzletet vagy kávézót nyitnak. Végül is a Local Heroes egy fiatalos hangulat, és nem szabásminta, vagy kimondott stílus.
Ruházatuk egyszerű, alapvető: pólók, pulóverek, sapkák, hétköznapi ruhák. Ha gonosz lennék, azt mondanám, mázlijuk volt és gurulnak a hype-vonaton.

Areta Szpura és Karolina Słota

Az LSD, ha ruha lenne
Mr. GUGU & Miss Go
Van ez a full print ruha őrület, ami a hatvanas-hetvenes években csúszott pszichedelikus vonalon. LSD hatása alatt mindenképp tetszeni fog, ha látod valakin. Most már mindenki csinálja, mert nem kell hozzá más, mint poliészter alapanyag, és bamm. Remélem nem az LSD-re gondolsz még mindig. Fél Kína ezt hamisítja. Mármint a PVC-pulcsikat, nem az LSD-t. De ezt is a lengyelek kezdték el, vagyis tették újra népszerűvé. Mármint a színes, teljesen szétborult mintás ruhákat, nem az LSD-t. A semmiből vagy 10 éve berobbantották ezt a világdivatot. Ez volt, vagyis van, a Mr.Gugu.

Az igazi Local herok
Lengyelek, akik Lengyelországban menők

Úgy igazságos, hogy rendes tisztességes (katolikus?) lengyelszki ruhatervezők is meg legyenek említve. Természetesen vannak ilyenek, az ő esetükben tényleg lehet mondani, hogy a népszerűségük annak is köszönhető, hogy ez egy nagyobb ország. Csak nem szeretem ezt behozni, mert mi magyarok mindent erre fogunk. A cikk stílusából úgy tűnhet, hogy „Ó ezek a csudálatos lengyelek!” Ez kicsit azért is van, mert te sem, én sem gondoltad, hogy ezek szép csendben átléptek rajtunk. A magyar divat is tud kurrens és friss lenni, a kérdés hogy miért nem találja meg a közönségét?

A teljesség igénye nélkül pár név és stílus: Luiza Jacob/Dream Nation, Kaaskas, ODIO, Hawrot, Joanna Wawrzyńczak.

Ez már nem a CCCP, ez CCC és versenyképes
A lengyel CCC /Lasoczki története egyértelmű siker. A Sziléziában 20 éve alapított cég ma Közép-Európa legnagyobb cipőkereskedelmi vállalata, és Európa legnagyobb lábbeli gyártója. Egy év alatt körülbelül 50 millió párt adnak el, mintegy hatezerféle modellből.

A CCC megvásárolta a svájci Karl Vögelét, de a legnagyobb román (Shoe Express) cipőgyártó és értékesítő vállalatot is.
Amúgy mind a Reserved, mind a CCC évek óta a nyugat-európai piacon is jelen van. Ami nem olyan látványos, mint trendi divattervezőnek lenni a médiában, de sokkal jövedelmezőbb.
A CCC tulajdonosa jelenleg az ötödik leggazdagabb lengyel, 2013-tól szerepel a Forbes milliárdosok listáján. A „lengyel cipőkirály” már korán felfedezte, hogy az ár bevonzza a vásárlót, és odaszokik hozzá. A vállalat erről az üzletpolitikáról kapta a nevét.

A CCC = Cena Czyni Cuda = Az ár csodát tesz. A cég mottója amúgy elég kapitalista: „Sosem elég”

Naughty a természeténél fogva, de nem O.P.P. hanem L.P.P.
Ezt a céget se ismered, de ha azt mondom Reserved, House, Cropp, Mohito és Sinsay, szinte biztos, hogy valamelyik beugrik. Az LPP értékesítési hálózat több mint 1700 üzletből áll 25 országban. Európa országaiban, Ázsiában és Afrikában. Az LPP volt, aki először áttörte a nyugat falait is, termékeik Nyugat-Európában is partiképesek, a Zara és Mark ’n Spencer zónában. 2017-ben 1,65 milliárd Euró volt a cég bevétele.

Amúgy a lengyelek nem csak a brandingben erősek, hanem a logisztikában is, modern raktári infrastruktúrán keresztül sok pénzt spórolnak. Másoknak, akár a konkurenciának is, nyújtanak ilyen szolgáltatást. Sajnos egy sötét paraszt vagyok a sakktáblán ezért nem teljesen értettem, hogy is működik ez.

Nem szeretnék mélyen politizálni, de van egy fontos különbség, ami a cseh vagy lengyel gazdaságot stabilabbá teszi, hogy nem az állam bácsi és az aktuális politikai klikk megrendelésein és a klienshálózatán élnek ezek a cégek. (Jellemző ez a gazdaság többi ágazatában is, építőipar, informatika stb.) Úgynevezett piaci körülmények között versenyeznek és mérettetnek meg. Elképesztő! Egészen abszurd! Miről beszélhetnek a lengyel humoristák ugye?

Mellékszál
A csehek sem állnak csehül
Ha valaki tényleg érdeklődik, most megtudhatja, hogy a lengyeles neve ellenére Jakub Polanka cseh tervező. Amúgy a csehek is nagyban vannak, de ők inkább outdoor, túracucc vonalon. Aztán itt van Notino cseh parfüm nagykereskedő, vagy a prágai székhelyű Footshop áruházlánc, ami cipők, ruházat és divatkiegészítők értékesítésére szakosodott.
A Footshop összesen öt európai fővárosban van jelen, és több mint 150 országban működik, összesen 13 nyelvterületen. Abba sem megyek bele ebben a cikkben, hogy teljesen el vagyunk magunktól ájulva, hogy mekkora menők vagyunk porcelán vonalon. Hát az is részben csehektől jött, a cseh üveg- és porcelánipar világhírű. Csehországban a porcelán ékszereknek és a porcelán babáknak is nagy múltja van. De persze itthon ez sem forog a köztudatban. Persze nem baj, ha mi azt hisszük mennyire menők vagyunk világszinten, nem baj, ha nem igaz, ez a világot nem zavarja, mi meg boldogok vagyunk.

Boldogok vagyunk?

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Alternatív cipőmárkák skate shoe geekeknek

Lágy ütemek és abszurd hajköltemények: egy mexikói szubkultúra rövid története

Rabszolgasors és kizsákmányolás: az 500 dolláros logós póló nyomában

Az ember, aki dombra ment fel és hegyes csizmában jött le

Báthory Erzsébet. Balsorsú főnemes vagy trendi vámpírkirálynő?

Nike x Patta filozófia szakkör