Barion Pixel

A Vlone szuperbrand tündöklése és bukása

Benedek Csanád

2021.06.29.

12 perc

A$AP – Always Strive And Prosper
Jabari Shelton a.k.a A$AP Bari a harlemi forma hamarabb volt A$AP-tag, mint a két legismertebb társa, Rocky és Ferg. Állítólag Shelton volt az, aki bemutatta A$AP Rockyt A$AP Yamsnek (R.I.P).

Az A$AP Mob körülbelül 2006-ban indult, és már az elején nem csak zenei kollektívának, hanem divat, videó, és egyfajta hoodlife kreatív ügynökségnek képzelték el magukat. A csapat a 2010-es években nagyot robbant, és amihez csak ért arannyá vált. Inkább az a furcsa, hogy nem rögtön a saját brandjükkel jöttek ki.
A$AP Rocky először Black Scale/Funeral és Virgil Abloh korai márkája a Pyrex cuccait hordta.

A rappereknek régebben is voltak saját márkáik, de ahogy nőtt a hip-hop globális súlya, úgy vált a merch-ből high fashion. Eljutottunk oda, hogy a Dior és hasonló kategóriájú csúcsmárkák rapperekkel reklámozzák termékeiket. Erre szokták mondani, a „szakértők”, hogy ez régebben is így volt, de volt egy nagy különbség.

Régebben ezt a csúcsmárkák szégyellték. Még egy olyan közepesen nagy brand mint a Timberland is kifejezetten elhatárolódott a kilencvenes évek elején a hip-hoptól. Konkrétan, például hivatalosan megkérték Notorius B.I.G-t, hogy ne emlegesse számaiban a Timbát. Mint tudjuk, ma pedig már dörgölőznek az utcagyerekek keltette hírveréshez.

New Yorkban minden kerületnek, boroughnak, városrésznek van egyfajta stílusa. Harlem hagyományosan, mivel Manhattan folytatása is, egyfajta divatközpont.
Ez már a jazz-zenészek idején is így volt.

Ahogy ASAP Ferg mondta, rajtuk, harlemieken ezer dolláros ruhák voltak, és semmi nem volt a zsebükben, a brooklyniak 10 dolláros pólóban voltak, de ezer dollár volt a zsebükben.

ASAP Bari a szemei előtt Jay-Z és a Roca Wear, Puff Daddy és a Sean Combs márka sikere lebegett. Ezeket azért emelem ki, mert érdekes felfedezni a fordított hatást, hogy amikor szegények, akkor luxusmárkákban képzelik el magukat. Viszont, amikor pár srácnak sikerül bankot robbantania, akkor már milliomosként az utcai életet és a szegénységet adja el. Hisz rájön, hogy egy párizsi divatházban, a Gucci pólójában sok újat nem tud mondani a divatcézároknak. Viszont ha van saját története, abból meríthet.

Mi is a Vlone?
Egy gondolat: mindenki egyedül van. Egy V logo és egy lone felirat (ejtsd Vílon mint we alone).
A debütáló kollekciójuk után A$AP Bari és Rocky a Highsnobiety-nek adott interjújában elmagyarázza márkanevük filozófiáját. A koncepció Orson Wellest idézi, a Gyilkos elmékből:

„Egyedül születünk, egyedül élünk, egyedül halunk meg. Csak a barátság és a szerelem
keltheti azt a röpke és mulandó illúziót, hogy nem vagyunk egyedül.”

A$AP Bari a Mass Appealnak adott interjújában kijelentette, hogy szakértelmének, és befolyásának nagy részét az adta, hogy Harlemben élve fiatalabb korában luxus ruhák lopásával, és kereskedésével foglalkozott. E mentén szerezte a tudását. Később barátai emiatt szakértőnek tartották a haute couture, a csúcsdivat területén.
Bár ő sosem állította ezt, de az ellenkezőjét sem.

A Vlone nem is gondolta túl magát, saját ötlete a friends – (mínusz), a barátdeficit logo, és a V mint vendetta képregény, és az oldschool rapkiadó Violator dizájn V hez hasonló V hangsúlyozása.
Az igazi benzin a hypemotorban a kapcsolataik voltak. Kollaboráció aktuális nevekkel, ami felhajtást csinál, hiszen Ian Connor, és Rocky mindenkit ismertek. Akit ők nem ismertek azt ismerte Bari. Hype, hype, hype, kollab, kollab, kollab. Juice WRLD, Lil Yachty, NBA Youngboy, The Weeknd, PopSmoke és hasonló nagy rajongói bázissal rendelkező zenészekkel működtek együtt. Az A$AP Mob-ot se felejtsük el. Rocky, Ferg, szintén szupersztárok. Ha egy ilyen spanod van, már megvagy erre az életre.

2014-ben a VLONE bemutatta első kollekcióját. Természetesen minden Supreme-szerűen limitált kollekció. A pólók 100-300 dollár közötti árakon. Mindezt a hoodlife, és a realség körítésével. Egyszerre akartak harlemi utcamárka lenni, és luxustermék. Az (szerintem pózer) ötlet bejött, mert világszerte a sok szódabikarbóna középosztálybeli, vagy egyenesen gazdag gyerek azt hitte most vesz egy darabot a New York-i gettó életérzésből.

Vagy még rosszabb, működik a mesterségesen fenntartott ritkaság, és a hype hatása, hogy exkluzívnak érezhesd magad, hogy van stílusod, hiszen 200 dollárért vettél egy pólót, amit ugyanabban a gyárban gyártanak, mint a Decathlon termékeket. Nem bírom ki, hogy ne jegyezzem meg, hogy 1995-ben a nemzetközi nyomásra Törökországban (akkoriban a kínai hamisítvány még gyakran török volt) felszámolt és elégetett Lacoste galléros pólók minősége jobb volt, mint a tényleg eredeti (akkor még Made in France) Lacoste-oké. Szerencsére jöttek a kínaiak és azóta a világ méd in csájna lett.

2017 júniusában a VLONE már a párizsi divathéten vett részt. A Clot tervezője Edison Chen is belépett a csapatba, az utca a kifutóra került. Modellek, hónalj deszkások Vlone feliratú lapokkal, mondjuk arra nem fogadnék, hogy ollie-zni tudtak, de a gördeszka sport újra trendi ez már biztos. Erre már a nagyok is odafigyeltek. Ekkor léptek kapcsolatba a Nike-val és elindult a sikersztori. Nehéz a Nike-nál nagyobb projektet találni.
A$AP Bari így határozta meg magukat: Utcai brand vagyunk. Nem vagyunk nagy divatmárka. Kapucnis-pulcsis divat vagyunk. Ehhez képest Gucci áron mennek a termékeik.

Vannak az afroamerikai közösségben úgynevezett „rendes” divattervezők is mint Stephen Burrows vagy a fiatal Pyer Moss. Viszont, ha a divat világa értékeli is, de a világ divatja nem őket ismeri. Hanem a zenészből, haverből lett milliomosokat. Kanye West az Adidasnak köszönhetően, a leggazdagabb zenész vagy divattervező már nehéz eldönteni, mert a határok elmosódtak. Virgil Abloh Kid Cudinak, és Kanyenak tervezett albumborítókat. Rappereknek gyártott ruháival (Pyrex, Offwhite) lett híres. A$AP Bari ugyanerre a szekérre ült fel. A Vlone szuperbrand a csúcsra ért.
A legnagyobb márkákkal emlegették együtt, a jövő fényesnek látszott. Mi történt ekkor?

#metoológia – szexuális erőszak vagy a gyanúja nem oké.
Gael García Bernal a híres mexikói színész a Mozart a dzsungelben (2014-2018) című sorozatában, ha egy sztár zenész, vagy színházi ember rányomul az alkalmazottaira, és szexuális ajánlatokat tesz, még szinte egy trendi dolog volt. Juss el te is ide, neked is ilyen lehetőségeid és életed lesz. Mekkorát változott a világ. Inkább az a furcsa, hogy nem is olyan rég még a Netflixen simán lementek ilyen filmek. Nem felmenteni akarom A$AP Barit, de mindenképpen leírja azt, hogy régebben a sztároknak több mindent megengedett a közvélemény. A csontvázak most kezdenek el mindenhol kipotyogni a szekrényből. Bari karrierje tulajdonképp két hónap alatt nullázódott.

2017 júniusában szerződést kötött a Nike-val. 2017. július 12-én videó készült Sheltonról (ASAP Bari), hogy egy ismeretlen meztelen nőt zaklat. 2017. Július 31-én a Nike szóvivője megerősítette, hogy a videó közzétételét követően a Vlone-projekt Sheltonnal megszűnt.
Jabari Shelton a Twitteren azt állította, hogy a videó hamis, bár később kijelentette, hogy a videó barátok közötti perpatvar csupán, és hogy felnőttként békésen megoldották ezt a kérdést a két fél között.

július 9-én, az eset napján Asap Bari berontott egy szállodai szobába, amelyben egy ismerős csaj aludt, és azt kiabálta, hogy „te dugtál az asszisztensemmel, most velem is fogsz”. Miután a lány nemet mondott, Bari takarókat rángatott le róla, hogy pucéran lássa tíz másik férfi, akik kapcsolatban álltak az A$AP Mobbal, és követték őt a szobába. Aztán meztelenül kidobták a szobából, a szálloda vezetője felhívta a rendőrséget. Az egészben az a furcsa és ijesztő, és emiatt is részletezem, hogy egyáltalán nem gondolták, hogy ez cink, inkább egyfajta vadabb tréfának tekintették. Az, hogy ez valakinek megalázó, vagy sokkoló fel sem merült bennük.
Az előzmény az volt, hogy napokkal korábban a lány már elutasította, miután kedvesen udvarolni próbált. A$AP Bari megkérdezte: „Can I fuck the shit out of you?

2017 novemberében a nő több mint 1 millió dollárra perelte Jabarit, kijelentve, hogy szexuálisan bántalmazta őt. 2018. május 18-án letartóztatták a londoni Heathrow repülőtéren az incidenshez kapcsolódó szexuális erőszak vádjával. 2019. január 3-án Shelton bűnösnek vallotta magát a 2017-es londoni szexuális erőszak miatt. Mivel már előzetesben leülte a penitenciát, meglepően olcsón megúszta. Végül csak 2268 dollárt (ez hogy jött ki!?) fizetett az áldozatnak, és távoltartási parancsot kapott.

Alone egyedül maradt. A$AP Bari már nem bari.
A Nike már a gyanúra is felbontotta a szerződést, és persze senki nem kockáztatta ezek után, hogy a Vlone-nal csináljon kollaborációt. A divatvilág szereplői amúgy is hírükből élnek, és amúgy sem vették komolyan a hypedivat szereplőit. Az mondjuk egy érdekes emberi momentum, hogy Kanye West az talán, aki egyedül kiállt mellette, hogy nem kéne egy karriert ennyivel lesöpörni, de a sztárhaverok eltűntek. Sokak szerint a Vlone lett volna a következő Offwhite, de egy megváltozott helyzetben ez már lehetetlen. A legérdekesebb, hogy maga a cég nem állt a földbe. Sőt. Bár szó szerint nem szalonképes és általános vonzereje is csökkent a brandnek, de sokan erre is spekulálnak. A Nike x Vlone csukák pont, hogy mivel már nem gyártják, még nagyobb ritkaságok lettek. Aztán az a furcsa helyzet is előállt, hogy két Vlone támogatott arc, Juice WRLD, és Pop Smoke is meghalt, így az ő nevükkel fémjelzett darabok szintén ezerrel pörögnek.

WGE: world gone evil
„A Vlone nem egyszerű ruházati márka, hanem egy megosztani való érzés, életmód. Egy kreatív folyamat, aminek csak az egyik inspirációs forrása a rapper élete.
Az egész ruházati stílusom, az életemen alapszik. Ha érzel engem, értesz engem. Nem ébredek fel úgy, hogy most elmegyek és megveszem a legújabb divatot.
A dolgokat úgy próbálom irányítani, hogy létrehozok valami újat, ahelyett, hogy csak az adott már létező aktuális tényekre alapoznék”- magyarázta Bari.
Ezt a talán még őszinte bullshit hegyet csak azért tettem a végére, mert Bari nélkül, de a háttérben biztos ott van ő is, az A$AP Mob már 2018-ban új brandet indított. Az AWGE-t. AWGE egy kreatív ügynökség, kollektíva és brand. Ugyanezeket a bullshit dumákat tolják. A fiatalok meg ezerrel imádják. Sajnos.

Tisztelt Olvasó!
A magazinnak szüksége van a segítségedre, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

A 4BRO magazint azért hoztuk létre, hogy olyan egyedi és minőségi tartalmak születhessenek, amelyek értéket képviselnek és amik reményeink szerint benneteket is érdekelnek.

Az ilyen tartalomalkotás azonban időigényes és egyben költséges feladat, így ezen cikkek megszületéséhez rátok, olvasókra is szükség van.
A magazin működtetésére nagylelkű és folyamatos támogatásotok mellett vagyunk csak képesek. Kérjük, szállj be te is a finanszírozásunkba, adj akár egyszeri támogatást, vagy ha megteheted, legyél rendszeres támogatónk.

Amennyiben értékesnek érzed munkánkat, kérlek támogasd a szerkesztőséget a cikkek megosztásával.
Kapcsolódó cikkek

Alternatív cipőmárkák skate shoe geekeknek

Lágy ütemek és abszurd hajköltemények: egy mexikói szubkultúra rövid története

Rabszolgasors és kizsákmányolás: az 500 dolláros logós póló nyomában

Az ember, aki dombra ment fel és hegyes csizmában jött le

Báthory Erzsébet. Balsorsú főnemes vagy trendi vámpírkirálynő?

Nike x Patta filozófia szakkör